NIEUWS 15 Sociale media ingezet om werkzaamheden voor het voetlicht te brengen woensdag 4 maart 2020 Met hippe vlogs, YouTube-video's en podcasts proberen kabinetsleden hun boodschap over te brengen. Kritische vragen blijven uit en de kijk- en luistercijfers zijn ook nog niet om over naar huis te schrijven. Hanneke Keultjes Laurens Kok Den Haag Stef Blok maakte eind januari een bijzondere reis. Als eerste Neder landse minister van Buitenlandse Zaken bracht hij een officieel bezoek aan Armenië. Maar daarvan was niets te zien op journaals. Nee, het mi nisterie nam een eigen camera journalist mee. In 39 seconden zien we Blok wandelend over een zebrapad in hoofdstad Yerevan, een krans leggen bij het genocide monument, een persconferentie geven en horen we de VVD-be- windsman tegen de camera vertel len dat Nederland de economische banden met het land wil aanhalen. Volgens de woordvoerder - die optrad als interviewer - was het 'een experiment'. ,,We zullen onze eigen mensen steeds meer voor sociale media gaan inzetten, onder meer bij, maar zeker niet beperkt tot, het begeleiden van de minis ters." Onder de 51 fulltimers die op de communicatieafdeling van het ministerie werken, horen sinds een jaar ook twee 'beeldexperts' die 'ook werknemers van het mi nisterie volgen of ministers vast leggen'. Om de microfoon zit vaak een plopkap met het logo van de Rijksoverheid. Nét echt. Nieuwe kanalen Het is acht jaar geleden dat de re gering de stekker uit Postbus 51 trok. Het instituut dat sinds de Tweede Wereldoorlog als vraag baak en informatiepunt had ge diend, was niet meer van deze tijd, besloot het eerste kabinet-Rutte. Bekende campagnes als 'Ik vrij vei lig of ik vrij niet' en 'Drank maakt meer kapot dan je lief is' werden betuttelend geacht en ineffectief, zo luidde het verdict van toenma lig VVD-minister Edith Schippers. Alle overheidscommunicatie loopt sindsdien via rijksover- heid.nl. Maar zeker de laatste jaren zijn er door de mogelijkheden van sociale media veel nieuwe kanalen bijgekomen. Ministers houden het volk via Twitter, Facebook en In- stagram op de hoogte van hun da gelijkse werkzaamheden. Relatief nieuw zijn de bijna journalistieke M Minister Hugo de Jonge in zijn 'terugblikvlog'. keer wat opgewekter dan de an dere. Navraag bij het ministerie leert dat de beelden door zijn woordvoerders met hun telefoon worden geschoten. Ook de mon tage gebeurt 'in huis', al wordt die klus door afwezigheid van een medewerker momenteel uitbe steed. Een gemiddeld vlog bereikt volgens VWS zo'n 19.000 kijkers. Behalve beleid en de praktijk in beeld te brengen, biedt het vlog ook gelegenheid om onderwerpen die ondergesneeuwd raken beter onder de aandacht te brengen. Laagdrempelig Die overweging speelt op meer ministeries een rol, blijkt uit een rondgang. Zo gebruikt Binnen landse Zaken kanalen als Twitter, LinkedIn en Facebook omdat die 'ook geschikt zijn om ingewikkeld beleid laagdrempelig toe te lichten met beelden zoals infographics en video'. Op YouTube blijkt minister Ray mond Knops overigens bepaald geen kijkcijferkanon. Om een in druk te geven: het verslag van zijn bezoek in 2019 aan Google, Boo- king.com en Netflix was deze week nog geen veertig keer afge speeld. Het BZK-kanaal op You- Tube heeft slechts iets meer dan driehonderd abonnees. Volgens de woordvoerder zeggen die getallen echter weinig over het bereik: ,,YouTube wordt uitsluitend ge bruikt om videobeelden te archi veren en te ontsluiten voor ge bruik in andere sociale media." Menig ministerieel filmpje doet denken aan een gemiddeld item in het Journaal: de minister spreekt voor de camera met een vragen steller die zelf buiten beeld blijft en zijn uitspraken worden intus sen afgewisseld met zogeheten vlogs, podcasts en filmpjes die burgers krijgen voorgeschoteld. Een van de actiefste ministers op dit vlak is CDA-vicepremier en minister van Volksgezondheid (VWS) Hugo de Jonge. Met zijn 'terugblikvlog' - #leukdatjekijkt - maakt hij wekelijks een videover slag van zijn werkweek. Hij heeft er inmiddels 88 gemaakt en ze zijn allemaal handzaam terug te vin den op het YouTubekanaal van zijn ministerie. De vlogs van De Jonge zijn vlot gemonteerd en gaan vergezeld van een achtergrondmuziekje dat afge stemd lijkt op de ernst van het on derwerp, van vrolijk jazzy tot in getogen instrumentaal. De Jonge praat de beelden aan elkaar, de ene Minister Blok over Armenië. Slobcast #27 Over praktijkexameris Minister Slob in de weer met zijn 'Slobcast'. foto s soundcloud.com snijshots van het werkbezoek. Het ministerie van Financiën liet in de aanloop naar Prinsjesdag twee le raressen aan het woord. Juf Lisa zegt in het filmpje het 'fijn te vin den dat er extra geld wordt vrijge maakt in het onderwijs, zodat je meer aandacht aan de kinderen kunt geven'. Aan het eind komt minister Hoekstra zelf in beeld, die uitlegt dat het kabinet wil dat het beroep van leraar 'aantrekke lijk is en blijft'. De woordvoerder van Hoekstra stelt dat Financiën vooral de ambi tie heeft om Nederlanders via filmpjes voor te lichten en dat die hoofdzakelijk een educatief karak ter hebben. ,,Wij maken in prin- cipe geen eigen media-uitingen die journalistiek van aard zijn", al dus de zegsman. Journalist Het is een standpunt dat moeilij ker is vol te houden door het mi nisterie van Economische Zaken en Klimaat. Dat heeft nota bene een freelance-journalist inge huurd als presentator van de GroeiCast, een onlangs gelan ceerde 'podcast over economische groei'. In de eerste aflevering sprak minister Eric Wiebes over het ka binetsplan voor een investerings fonds. Voor deze podcast werkt het ministerie samen met een bu reau, stelt een woordvoerder. Vi deo's worden juist door een eigen beeldredactie geproduceerd. Hier werken twee voltijders die video's produceren voor EZK en het mi nisterie van Landbouw. Intussen blijft het voor ministe ries pionieren. Niet alle initiatie ven zijn even succesvol. Zo moe ten de 'enkele honderden' luiste raars van de Slobcast het sinds drie maanden en na 35 afleveringen doen zonder de vertrouwde stem van minister Arie Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs. De gedachte was dat de podcast de mogelijkheid zou geven om 'dieper op de materie' in te gaan en mensen te bereiken 'die je nor maal niet bereikt', zegt zijn woordvoerder. Maar ook na 250 euro te hebben geïnvesteerd in een advertentie op Facebook en Insta- gram en het afsluiten van een abonnement op Soundcloud kwam het luistercijfer nooit boven de 1500 mensen uit, stelt zij. Kijk op de site bij /video Minister Hugo de Jonge vlogt sinds 2018 Ministers maken hun eigen video's en sóms kijkt daar iemand naar Allereerst omdat Armenië een belangrijk ia'nd is een complexe regio. FOTO FaCeBOOK/HUGO DE JONGE FOTO'S TWITTER@MINISTERBLOK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15