II
Hugo de Jonge ziet niets in
lijsttrekkersverkiezing bij het CDA
EUWS 11
Ik wilde
weten
wat een
langere
periode
van alleen
zijn met
me doet
CHAUFFEUR FOETSIE
rio kwam als verrassing. Ik kon niet
meteen ja zeggen. Dus ik zei: hoelang
mag ik daar over nadenken? Een half
uur, antwoordde hij.''
Al snel snapt De Meij dat hij geen
andere keus heeft dan zijn zeiljacht,
De Ster van Isis genaamd, achter te
laten. De Meij heeft te veel pijn. Dus
gaat zijn ultieme zeildroom hier ein
digen. Het schip van zeker 65.000
euro moet hij op zee achterlaten.
,,Met moeite klom ik op de touwlad
der die ze naar beneden lieten vallen,
toen stond ik aan boord. Ik klapte
meteen om. Samen met een van de
matrozen heb ik nog gekeken hoe
mijn schip wegdreef, steeds kleiner
werd. Ja, toen heb ik gehuild. En die
Rus, zo'n potige kerel, had ook de
tranen over de wangen lopen.'' Hier
eindigt dus noodgedwongen de zeil-
reis, de Russen brengen hem naar
een van de eilanden van de Azoren,
vandaaruit vliegt De Meij terug naar
Nederland.
Behapbaar
Jaren liep de ondernemer al rond met
het plan een zeilreis rond de wereld
te maken, iets wat na zijn scheiding
in 2016 niet meer uit zijn hoofd gaat.
,,Maar ik heb een eigen bedrijf, dus
een jaar lang uit de lucht was geen
optie. Ik heb het behapbaar gemaakt,
geen wereldreis, maar een tocht naar
de Azoren en terug. Ook heb ik mijn
zeilschip oceaanklaar gemaakt. En
toen ben ik gewoon gegaan!"
Vooraf verklaarden sommige
vrienden en bekenden hem wel voor
gek, bijvoorbeeld omdat hij zonder
satelliettelefoon en met minimale
uitrusting in zijn eentje de zee op
ging. Zijn schip verzekeren lukte ook
niet, wie alleen zo ver de oceaan op
gaat, krijgt geen polis. ,,En mijn
schip, een Bavaria, was ook niet be
paald de Mercedes onder de zeiljach
ten. Eerder een Opel, en dan een
Astra, hè. Maar ik ben niet roekeloos,
ik had me echt wel goed voorbereid.''
Johan mee om te kijken. ,,Die reis al
leen was ook een test. Ik wilde kijken
wat een langere periode alleen-zijn
met me doet, zonder communicatie
middelen of andere prikkels. Het
ultieme gevoel van vrijheid ervaren,
leven op het ritme van de zee, met de
dagelijkse rituelen op een schip.
Daarbij heb ik de ongelukkige com
binatie van vliegangst en reislust: va
ren is dan een van je weinige opties.''
Managementboek
In zijn managementboek De zelfstu
rende ondernemer dat komende week
uitkomt, beschrijft De Meij zijn on
waarschijnlijke avontuur, met be
halve de val en de Russische redding
ook een groot lek, twee heftige zo
merstormen en andere materiaal-
pech. ,,Het zat me niet mee, nee.''
De hoofdstukken over zijn zeil-
avontuur wisselt hij af met onder-
nemersverhalen die hij tijdens zijn
dertig jaar in de retail verzamelde.
„Natuurlijk is het niet exact het
zelfde, maar als ik dit verhaal vertel,
zeggen mijn klanten soms wel: jij
moest je schip achterlaten, ik moet
mijn zaak stoppen.''
En zoals een ondernemer na een
mislukking niet stopt met onder
nemen, zo blijft zeiler De Meij de zee
opzoeken. Een bescheiden zeilschip
ligt alweer in de haven van Lelystad:
,,Ik wil dit jaar naar Noorwegen, iets
dichterbij. En als dat goed gaat, wie
weet kan ik dan later echt een grote
reis maken.''
Twee praktische lessen zijn ge
leerd: gladde schoenen zijn voortaan
taboe aan boord, en De Meij volgde
een meteorologische cursus en heeft
inmiddels een systeem om weers
voorspellingen te zien. ,,Dan kun je
tenminste anticiperen, je koers wijzi
gen. Nu zagen de kinderen en mijn
vriendin thuis op een radar precies
dat ik een dikke depressie in voer,
terwijl ik zelf van niks wist. Dat gaat
me niet meer gebeuren.''
Al kon zijn Ster van Isis de eerste
grote storm, iets onder Engeland,
amper aan. ,,Het ging hard, wind
kracht 8 of 9 denk ik. Dat schip
maakte klappen op de zee. 'Ik ben
bang!' schreef ik in koeienletters in
mijn logboek. Later maakte ik daar
van: ik was wat bezorgd, haha. Maar
als je dat zo opschrijft, weet je wel
hoe iemand eraan toe is.''
Toch wil De Meij zijn solotocht
geen mislukking noemen. ,,Het ging
niet zoals gepland, maar ik heb zulke
mooie dingen gezien, zulke prachtige
mensen ontmoet die me hielpen. Als
ik pech had, kwamen er altijd ande
ren om me bij te staan. En ik heb
zulke bijzondere momenten mee
gemaakt. Dat is geen mislukking.''
Van kleins af aan had De Meij een
passie voor scheepvaart. Zijn vader
werkte op een werf, als tiener ging
De J onge: ,,Ik denk niet dat een
lijsttrekkersverkiezing de manier
is om een nieuwe leider te kie
zen. Kijk eens hoe dat destijds bij
de PvdA afbreuk deed aan die
partij.''
Daarmee doelt De Jonge op
een eerdere strijd tussen
PvdA'ers Diederik Samsom en
Lodewijk Asscher, die elkaar
tijdens meerdere lijsttrekkersde
batten heftig aanvielen. De Jonge
wil 'pas op het allerlaatste mo
ment', richting de zomer, beslui
ten of hij in de race is voor het lei
derschap. Overigens moet het
CDA nog beslissen of er een
strijd georganiseerd wordt tus
sen meerdere gegadigden.
,,Als Wopke Hoekstra (de hui
dige minister van Financiën,
red.) de beste is, dan moet hij het
doen. Als ik misschien de beste
ben, moet ik het doen'', vindt De
Jonge zelf.
Uiteindelijk zal het partij
bestuur één of meerdere kandi
daten naar voren schuiven.
maandag 2 maart 2020
GO
Grote foto: Johan de Meij bij zijn
nieuwe aanwinst. Onder: op het
Russische schip. foto marco okhuizen
—Johan de Meij,
solozeiler
AMSTERDAM CDA-politicus
Hugo de Jonge denkt niet dat
de nieuwe leider van zijn partij
gekozen moet worden via een
lijsttrekkersverkiezing. Dat zei
hij gisteren tijdens een inter
viewprogramma in De Balie in
Amsterdam.
Hugo de Jonge foto anp
De politie is nog op zoek naar de bestuurder van een dure Lam
borghini die zaterdagmiddag in Heemskerk in een sloot belandde,
De politie weet wel wie de bestuurder is. Volgens een getuige
maakte de auto deel uit van een trouwstoet. foto as media