II Hugo de Jonge ziet niets in lijsttrekkersverkiezing bij het CDA EUWS 11 Ik wilde weten wat een langere periode van alleen zijn met me doet CHAUFFEUR FOETSIE rio kwam als verrassing. Ik kon niet meteen ja zeggen. Dus ik zei: hoelang mag ik daar over nadenken? Een half uur, antwoordde hij.'' Al snel snapt De Meij dat hij geen andere keus heeft dan zijn zeiljacht, De Ster van Isis genaamd, achter te laten. De Meij heeft te veel pijn. Dus gaat zijn ultieme zeildroom hier ein digen. Het schip van zeker 65.000 euro moet hij op zee achterlaten. ,,Met moeite klom ik op de touwlad der die ze naar beneden lieten vallen, toen stond ik aan boord. Ik klapte meteen om. Samen met een van de matrozen heb ik nog gekeken hoe mijn schip wegdreef, steeds kleiner werd. Ja, toen heb ik gehuild. En die Rus, zo'n potige kerel, had ook de tranen over de wangen lopen.'' Hier eindigt dus noodgedwongen de zeil- reis, de Russen brengen hem naar een van de eilanden van de Azoren, vandaaruit vliegt De Meij terug naar Nederland. Behapbaar Jaren liep de ondernemer al rond met het plan een zeilreis rond de wereld te maken, iets wat na zijn scheiding in 2016 niet meer uit zijn hoofd gaat. ,,Maar ik heb een eigen bedrijf, dus een jaar lang uit de lucht was geen optie. Ik heb het behapbaar gemaakt, geen wereldreis, maar een tocht naar de Azoren en terug. Ook heb ik mijn zeilschip oceaanklaar gemaakt. En toen ben ik gewoon gegaan!" Vooraf verklaarden sommige vrienden en bekenden hem wel voor gek, bijvoorbeeld omdat hij zonder satelliettelefoon en met minimale uitrusting in zijn eentje de zee op ging. Zijn schip verzekeren lukte ook niet, wie alleen zo ver de oceaan op gaat, krijgt geen polis. ,,En mijn schip, een Bavaria, was ook niet be paald de Mercedes onder de zeiljach ten. Eerder een Opel, en dan een Astra, hè. Maar ik ben niet roekeloos, ik had me echt wel goed voorbereid.'' Johan mee om te kijken. ,,Die reis al leen was ook een test. Ik wilde kijken wat een langere periode alleen-zijn met me doet, zonder communicatie middelen of andere prikkels. Het ultieme gevoel van vrijheid ervaren, leven op het ritme van de zee, met de dagelijkse rituelen op een schip. Daarbij heb ik de ongelukkige com binatie van vliegangst en reislust: va ren is dan een van je weinige opties.'' Managementboek In zijn managementboek De zelfstu rende ondernemer dat komende week uitkomt, beschrijft De Meij zijn on waarschijnlijke avontuur, met be halve de val en de Russische redding ook een groot lek, twee heftige zo merstormen en andere materiaal- pech. ,,Het zat me niet mee, nee.'' De hoofdstukken over zijn zeil- avontuur wisselt hij af met onder- nemersverhalen die hij tijdens zijn dertig jaar in de retail verzamelde. „Natuurlijk is het niet exact het zelfde, maar als ik dit verhaal vertel, zeggen mijn klanten soms wel: jij moest je schip achterlaten, ik moet mijn zaak stoppen.'' En zoals een ondernemer na een mislukking niet stopt met onder nemen, zo blijft zeiler De Meij de zee opzoeken. Een bescheiden zeilschip ligt alweer in de haven van Lelystad: ,,Ik wil dit jaar naar Noorwegen, iets dichterbij. En als dat goed gaat, wie weet kan ik dan later echt een grote reis maken.'' Twee praktische lessen zijn ge leerd: gladde schoenen zijn voortaan taboe aan boord, en De Meij volgde een meteorologische cursus en heeft inmiddels een systeem om weers voorspellingen te zien. ,,Dan kun je tenminste anticiperen, je koers wijzi gen. Nu zagen de kinderen en mijn vriendin thuis op een radar precies dat ik een dikke depressie in voer, terwijl ik zelf van niks wist. Dat gaat me niet meer gebeuren.'' Al kon zijn Ster van Isis de eerste grote storm, iets onder Engeland, amper aan. ,,Het ging hard, wind kracht 8 of 9 denk ik. Dat schip maakte klappen op de zee. 'Ik ben bang!' schreef ik in koeienletters in mijn logboek. Later maakte ik daar van: ik was wat bezorgd, haha. Maar als je dat zo opschrijft, weet je wel hoe iemand eraan toe is.'' Toch wil De Meij zijn solotocht geen mislukking noemen. ,,Het ging niet zoals gepland, maar ik heb zulke mooie dingen gezien, zulke prachtige mensen ontmoet die me hielpen. Als ik pech had, kwamen er altijd ande ren om me bij te staan. En ik heb zulke bijzondere momenten mee gemaakt. Dat is geen mislukking.'' Van kleins af aan had De Meij een passie voor scheepvaart. Zijn vader werkte op een werf, als tiener ging De J onge: ,,Ik denk niet dat een lijsttrekkersverkiezing de manier is om een nieuwe leider te kie zen. Kijk eens hoe dat destijds bij de PvdA afbreuk deed aan die partij.'' Daarmee doelt De Jonge op een eerdere strijd tussen PvdA'ers Diederik Samsom en Lodewijk Asscher, die elkaar tijdens meerdere lijsttrekkersde batten heftig aanvielen. De Jonge wil 'pas op het allerlaatste mo ment', richting de zomer, beslui ten of hij in de race is voor het lei derschap. Overigens moet het CDA nog beslissen of er een strijd georganiseerd wordt tus sen meerdere gegadigden. ,,Als Wopke Hoekstra (de hui dige minister van Financiën, red.) de beste is, dan moet hij het doen. Als ik misschien de beste ben, moet ik het doen'', vindt De Jonge zelf. Uiteindelijk zal het partij bestuur één of meerdere kandi daten naar voren schuiven. maandag 2 maart 2020 GO Grote foto: Johan de Meij bij zijn nieuwe aanwinst. Onder: op het Russische schip. foto marco okhuizen —Johan de Meij, solozeiler AMSTERDAM CDA-politicus Hugo de Jonge denkt niet dat de nieuwe leider van zijn partij gekozen moet worden via een lijsttrekkersverkiezing. Dat zei hij gisteren tijdens een inter viewprogramma in De Balie in Amsterdam. Hugo de Jonge foto anp De politie is nog op zoek naar de bestuurder van een dure Lam borghini die zaterdagmiddag in Heemskerk in een sloot belandde, De politie weet wel wie de bestuurder is. Volgens een getuige maakte de auto deel uit van een trouwstoet. foto as media

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11