9 r.r Hl ■■te» s W, vi tuigen in totaal - bevindt zich in de driehoek tussen IJmuiden, Schiermonnikoog en de noordelijke punt van de Noordzee. In dat ge bied liggen voor dit schip zo'n driehonderd boeien die eens per jaar een onderhouds beurt nodig hebben, of die dus na een storm weer terug in positie moeten worden ge bracht. Rode en groene boeien Op deze woensdag ligt het schip niet in thuishaven Terschelling, maar bij de marine basis van Den Helder. Buitentemperatuur is 5 graden en er waait een noordwestenwind, windkracht zes. Dat betekent te hoge golven om de Noordzee op te kunnen, maar er zijn wel wat boeien op de Waddenzee om te doen. De rode boei S6A en de groene boei S11 staan vandaag voor onderhoud op het pro gramma. Nog een saucijzenbroodje en een kop koffie en we kunnen vertrekken. Na een half uurtje varen nadert de Ter schelling de eerste rode boei. De Boer ma noeuvreert kundig het schip in positie; de bootsman, drie gezellen en de machinist van de kleine scheepskraan staan klaar om de boei aan boord te hijsen. Met een handige in- haakbeweging bevestigt bootsman Henk Ree de boei aan het hijskraantouw en hup, daar gaat-ie al. Terwijl de scheepsschroeven grommen onder het dek, komt de boei sa men met een forse watergolf aan boord. Wat vanaf de veerboot naar Texel een kleurig stipje lijkt, blijkt in werkelijkheid een reu- zengevaarte van 7 meter hoog te zijn. Het heeft wel wat weg van een uitvergrote, ou derwetse speelgoedtol. Eenmaal aan boord is goed te zien waarom zo'n boei af en toe schoongemaakt moet worden: de onderkant en ketting zijn hele maal zwart uitgeslagen van de aangegroeide algen en mosselen. Soms schrapen de be manningsleden weleens wat mossels eraf voor eigen gebruik, vertelt De Boer later, maar deze mosselfamilie krijgt een genade loze beurt van de hogedrukspuit van 250 bar. Van zwart wordt de boei weer mooi rood. Maar de betonners zijn meer dan alleen een boeienschoonmaakdienst. Zo checken ze ook of het lampje bovenin naar behoren werkt, of de positie klopt, of de naamsticker nog goed leesbaar is. Ook krijgt de 100 meter lange ketting een controlebeurt; de ketting die vastzit aan een blok beton van 3000 kilo op de bodem van de zee. Bij deze boei moet de ketting deels worden vervangen. Al dei nend op de golven lassen, branden en hame ren de mannen kundig een nieuw stuk ket ting in elkaar. Als de boei er na een uur weer pico bello uitziet, zwaait de scheepskraan de boei terug in het water. Windkracht 10 Dit was een redelijk normale en mooie dag, vertelt De Boer als we weer terug in de ha ven van Den Helder zijn. Maar na dit week end mogen ze aan de slag met de naweeën van wéér een storm: zondag is windkracht 8 tot 10 voorspeld. „Stormen zijn we wel ge wend, maar dat het er zo zo veel zijn zo dicht op elkaar en zonder rustmoment - dat is wel extreem.'' De Boer pakt zijn telefoon erbij en leest de weersvoorspellingen. ,,Volgende week éven wat rustiger, maar dan wordt het weer slecht." Hij kan een kleine zucht niet onder drukken. ,,We kijken allemaal erg uit naar het moment dat de lente begint.'' vrijdag 28 februari 2020 SSF' V J H V Wm I Met de klok mee: de bemanning van de Terschelling spuit een boei schoon. Daarna wordt de S6A weer te water gela ten. Daaronder: de bemanning van beton- ningsvaartuig Terschelling kijkt uit naar de lente. Helemaal links: door mosselen en algen zijn de boeien zwart uitgeslagen, waardoor ze minder goed zichtbaar zijn. FOTO'S ARIE KIEVIT Exit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9