9
r.r
Hl
■■te» s
W, vi
tuigen in totaal - bevindt zich in de driehoek
tussen IJmuiden, Schiermonnikoog en de
noordelijke punt van de Noordzee. In dat ge
bied liggen voor dit schip zo'n driehonderd
boeien die eens per jaar een onderhouds
beurt nodig hebben, of die dus na een storm
weer terug in positie moeten worden ge
bracht.
Rode en groene boeien
Op deze woensdag ligt het schip niet in
thuishaven Terschelling, maar bij de marine
basis van Den Helder. Buitentemperatuur is
5 graden en er waait een noordwestenwind,
windkracht zes. Dat betekent te hoge golven
om de Noordzee op te kunnen, maar er zijn
wel wat boeien op de Waddenzee om te
doen. De rode boei S6A en de groene boei S11
staan vandaag voor onderhoud op het pro
gramma. Nog een saucijzenbroodje en een
kop koffie en we kunnen vertrekken.
Na een half uurtje varen nadert de Ter
schelling de eerste rode boei. De Boer ma
noeuvreert kundig het schip in positie; de
bootsman, drie gezellen en de machinist van
de kleine scheepskraan staan klaar om de
boei aan boord te hijsen. Met een handige in-
haakbeweging bevestigt bootsman Henk
Ree de boei aan het hijskraantouw en hup,
daar gaat-ie al. Terwijl de scheepsschroeven
grommen onder het dek, komt de boei sa
men met een forse watergolf aan boord. Wat
vanaf de veerboot naar Texel een kleurig
stipje lijkt, blijkt in werkelijkheid een reu-
zengevaarte van 7 meter hoog te zijn. Het
heeft wel wat weg van een uitvergrote, ou
derwetse speelgoedtol.
Eenmaal aan boord is goed te zien waarom
zo'n boei af en toe schoongemaakt moet
worden: de onderkant en ketting zijn hele
maal zwart uitgeslagen van de aangegroeide
algen en mosselen. Soms schrapen de be
manningsleden weleens wat mossels eraf
voor eigen gebruik, vertelt De Boer later,
maar deze mosselfamilie krijgt een genade
loze beurt van de hogedrukspuit van 250 bar.
Van zwart wordt de boei weer mooi rood.
Maar de betonners zijn meer dan alleen
een boeienschoonmaakdienst. Zo checken
ze ook of het lampje bovenin naar behoren
werkt, of de positie klopt, of de naamsticker
nog goed leesbaar is. Ook krijgt de 100 meter
lange ketting een controlebeurt; de ketting
die vastzit aan een blok beton van 3000 kilo
op de bodem van de zee. Bij deze boei moet
de ketting deels worden vervangen. Al dei
nend op de golven lassen, branden en hame
ren de mannen kundig een nieuw stuk ket
ting in elkaar. Als de boei er na een uur weer
pico bello uitziet, zwaait de scheepskraan de
boei terug in het water.
Windkracht 10
Dit was een redelijk normale en mooie dag,
vertelt De Boer als we weer terug in de ha
ven van Den Helder zijn. Maar na dit week
end mogen ze aan de slag met de naweeën
van wéér een storm: zondag is windkracht 8
tot 10 voorspeld. „Stormen zijn we wel ge
wend, maar dat het er zo zo veel zijn zo dicht
op elkaar en zonder rustmoment - dat is wel
extreem.''
De Boer pakt zijn telefoon erbij en leest de
weersvoorspellingen. ,,Volgende week éven
wat rustiger, maar dan wordt het weer
slecht." Hij kan een kleine zucht niet onder
drukken. ,,We kijken allemaal erg uit naar
het moment dat de lente begint.''
vrijdag 28 februari 2020
SSF' V
J H V
Wm I
Met de klok mee: de bemanning van de
Terschelling spuit een boei schoon.
Daarna wordt de S6A weer te water gela
ten. Daaronder: de bemanning van beton-
ningsvaartuig Terschelling kijkt uit naar
de lente. Helemaal links: door mosselen
en algen zijn de boeien zwart uitgeslagen,
waardoor ze minder goed zichtbaar zijn.
FOTO'S ARIE KIEVIT
Exit