Smart EQ Fortwo valt tegen
Kleine SUV met
groot(s) interieur
7,7
19
Test
over de streep trekken: de tweezits
Fortwo kost minimaal 23.995 euro.
De vierzits EQForfour heeft gek ge
noeg dezelfde prijs. En dan is er nog
een EQFortwo Cabrio, die 26.995
euro kost.
Tot nu toe zijn er dus niet veel re
denen om écht blij te worden van de
Smart. Pas als we in de EQFortwo
Cabrio plaatsnemen voor een uitge
breide stadsrit, wordt het leuk. We
rijden door de drukke binnenstad
van Valencia alsof we op een scooter
zitten: de Smart neemt weinig
ruimte in en is met zijn 82 pk en 160
Nm sterke elektromotor stil en vlot
onderweg. En dat ook nog eens
emissievrij, tussen de rookpluimen
van de andere auto's door. Gebruik je
de Eco-stand, dan hoef je het rempe
daal nauwelijks te gebruiken. Het
stroompedaal loslaten is voldoende
om de auto te laten afremmen.
Slalommen
Een dissonant is het navigatiesys
teem. Dat is traag en geeft vaak on
duidelijke aanwijzingen, zodat we op
het laatste moment van richting
moeten veranderen. In elke andere
auto zou dat rampzalig zijn, maar
slalommen is deze piepkleine auto
op het lijf geschreven. Google Maps
is een stuk accurater en dat kun je ge
bruiken via Apple CarPlay en An
droid Auto. En mocht je toch ver
keerd rijden, dan is straatje keren
nooit een probleem: de draaicirkel
van de Fortwo is 6,95 meter (Forfour:
9,05 meter).
De vernieuwde elektrische Smart
maakt zijn debuut vrijwel tegelijker-
tijd met de Renault Twingo Z.E. en dat
is geen toeval. Beide auto's zijn enkele
jaren geleden in nauwe samenwer
king ontwikkeld. Eerst nog met ver
brandingsmotor, en nu dus in een
elektrische variant. Veel techniek
wordt gedeeld: beide modellen heb
ben de elektromotor met 82 pk
(6okW). Toch zijn er ook verschillen.
Renault gebruikt een groter accupak
ket dan Smart, met een capaciteit van
22 kWh. Daarmee kan je 180 kilometer
rijden op één acculading: 50 kilometer
meer dan bij de Smarts met hun accu
van 17,6 kWh.
Vergelijk je de Twingo met de elek
trische Volkswagen Up, Skoda Citigo
en Seat Mii - allemaal directe concur
renten - dan komt de Fransman er op
zijn beurt bekaaid vanaf. De elektri
sche Volkswagen-drieling heeft een
accupakket van 36,8 kWh: voldoende
voor een actieradius van zo'n 260 kilo
meter.
Wil je de Twingo Z.E. weer opla
den, dan heeft hij geen échte snel-
laadmogelijkheid, zoals de elektri
sche drieling van Volkswagen, de
nieuwe Honda e of de Mini Electric.
Die kunnen stuk voor stuk met een
snellader van 50 kW overweg. De
maximale laadsnelheid van de kleine
Renault en Smart is slechts 22 kW.
Na een halfuur laden kun je weer 80
kilometer rijden.
De Renault Twingo Z.E. komt dit
jaar nog naar Nederland, maar het is
nog niet precies bekend wanneer.
Net als bij die andere elektrische Re
nault, de Zoe, kun je bij de Twingo
waarschijnlijk ook het accupakket
huren voor een vast bedrag per
maand, zodat de basisprijs laag blijft.
Dat kan bij de Smart niet. En dan is er
nog een belangrijk verschil: anders
dan de Smart EQFortwo en Forfour
blijft de Twingo ook gewoon met
benzinemotoren te koop.
Je zou misschien ver
wachten dat de Kamiq
een kopie is van de VW
T-Cross en Seat Arona,
waarmee hij zijn tech
niek deelt. Maar niets is
minder waar. De Skoda
is bijvoorbeeld 10 cm
langer dan de Seat. Dat
leidt tot aanzienlijk
meer ruimte in het inte
rieur. De Kamiq biedt
op de achterbank even
veel zitruimte als de
Karoq, de grootste SUV
van Skoda. Alleen de
tunnel in de vloer bij de
bank is een dissonant.
Met z'n bagageruimte
is de Kamiq geen trend
setter. De 400 liter in
houd is niet slecht, maar
een Peugeot 2008 biedt
34 liter meer. Onhandig
is het hoogteverschil in
de laadvloer, zodra je de
bank omklapt. Ander
minpunt: de achterbank
is niet verschuifbaar.
Standaard heeft de
Kamiq een prima veilig
heidsuitrusting, inclusief
led-koplampen, een au
tomatisch noodremsys
teem en actieve rij
strookbewaking. Hulde!
Opmerkelijk is de fraaie
afwerking van het interi
eur. Niet alleen het dash
board ziet er bijzonder
uit, maar ook de jeans-
achtige, antraciete stoel-
bekleding. Het infotain
ment werkt overwegend
logisch en snel. En Skoda
heeft weer wat opmerke
lijke handigheidjes inge
bouwd. De ruitenkrab
ber bij de tankklep ken-
h Ongelijke laadvloer
nen we nu wel, maar wat
te denken van de dop van
het ruitensproeiervloei-
stofreservoir die omge
keerd dienst doet als
trechter bij het vullen?
De 1,0 liter turbo-ben
zinemotor (testverbruik
1 op 14,1) kan de auto
goed aan, maar biedt
geen verrassingen. De
DSG-automaat wacht
soms te lang met over
schakelen en samen met
de toch niet zo heel
krachtige motor tempert
dat de levensvreugde in
de aandrijflijn. De Kamiq
stuurt prettig licht en di
rect. In bochten blijft hij
keurig op koers, terwijl
het onderstel tegelijker
tijd veel veercomfort
biedt. —Niek Schenk
vrijdag 28 februari 2020
GO
Skoda Kamiq 1.0 TSI (115 pk/85kW) 7-DSG,
vanaf €27.580
De Kamiq is ruim en goed uitgerust, tot en met
de bekende ijskrabber aan toe. fotos bart hoogveld
De Twingo
Z.E. komt met
een zwaarder
accupakket
50 km verder
dan de Smart.
FOTO RENAULT
M Met de
Smart EQ
Fortwo flits je
door het
stadsverkeer.
FOTO SMART
Met de nieuwe Kamiq
neemt Skoda het op
tegen populaire com
pacte SUV's als de
Renault Captur en
Peugeot 2008. In ei
gen familie komt hij de
VW T-Cross en Seat
Arona tegen.
Heerlijk ruim ach
terin. Veel veilig
heid standaard. Prettig
veercomfort. Prima
weggedrag.
bij omgeklapte
bankleuning. Vloertun
nel achterin. Automaat
kan beter.
De Skoda Kamiq ver
rast met zijn fraaie in
terieur, goede info
tainment, zitruimte,
uitrusting, veercom
fort en weggedrag.
Rond de bagage
ruimte valt nog wel
wat te verbeteren en
hetzelfde geldt voor
de werking van de au
tomaat.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities