Smart EQ Fortwo valt tegen Kleine SUV met groot(s) interieur 7,7 19 Test over de streep trekken: de tweezits Fortwo kost minimaal 23.995 euro. De vierzits EQForfour heeft gek ge noeg dezelfde prijs. En dan is er nog een EQFortwo Cabrio, die 26.995 euro kost. Tot nu toe zijn er dus niet veel re denen om écht blij te worden van de Smart. Pas als we in de EQFortwo Cabrio plaatsnemen voor een uitge breide stadsrit, wordt het leuk. We rijden door de drukke binnenstad van Valencia alsof we op een scooter zitten: de Smart neemt weinig ruimte in en is met zijn 82 pk en 160 Nm sterke elektromotor stil en vlot onderweg. En dat ook nog eens emissievrij, tussen de rookpluimen van de andere auto's door. Gebruik je de Eco-stand, dan hoef je het rempe daal nauwelijks te gebruiken. Het stroompedaal loslaten is voldoende om de auto te laten afremmen. Slalommen Een dissonant is het navigatiesys teem. Dat is traag en geeft vaak on duidelijke aanwijzingen, zodat we op het laatste moment van richting moeten veranderen. In elke andere auto zou dat rampzalig zijn, maar slalommen is deze piepkleine auto op het lijf geschreven. Google Maps is een stuk accurater en dat kun je ge bruiken via Apple CarPlay en An droid Auto. En mocht je toch ver keerd rijden, dan is straatje keren nooit een probleem: de draaicirkel van de Fortwo is 6,95 meter (Forfour: 9,05 meter). De vernieuwde elektrische Smart maakt zijn debuut vrijwel tegelijker- tijd met de Renault Twingo Z.E. en dat is geen toeval. Beide auto's zijn enkele jaren geleden in nauwe samenwer king ontwikkeld. Eerst nog met ver brandingsmotor, en nu dus in een elektrische variant. Veel techniek wordt gedeeld: beide modellen heb ben de elektromotor met 82 pk (6okW). Toch zijn er ook verschillen. Renault gebruikt een groter accupak ket dan Smart, met een capaciteit van 22 kWh. Daarmee kan je 180 kilometer rijden op één acculading: 50 kilometer meer dan bij de Smarts met hun accu van 17,6 kWh. Vergelijk je de Twingo met de elek trische Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii - allemaal directe concur renten - dan komt de Fransman er op zijn beurt bekaaid vanaf. De elektri sche Volkswagen-drieling heeft een accupakket van 36,8 kWh: voldoende voor een actieradius van zo'n 260 kilo meter. Wil je de Twingo Z.E. weer opla den, dan heeft hij geen échte snel- laadmogelijkheid, zoals de elektri sche drieling van Volkswagen, de nieuwe Honda e of de Mini Electric. Die kunnen stuk voor stuk met een snellader van 50 kW overweg. De maximale laadsnelheid van de kleine Renault en Smart is slechts 22 kW. Na een halfuur laden kun je weer 80 kilometer rijden. De Renault Twingo Z.E. komt dit jaar nog naar Nederland, maar het is nog niet precies bekend wanneer. Net als bij die andere elektrische Re nault, de Zoe, kun je bij de Twingo waarschijnlijk ook het accupakket huren voor een vast bedrag per maand, zodat de basisprijs laag blijft. Dat kan bij de Smart niet. En dan is er nog een belangrijk verschil: anders dan de Smart EQFortwo en Forfour blijft de Twingo ook gewoon met benzinemotoren te koop. Je zou misschien ver wachten dat de Kamiq een kopie is van de VW T-Cross en Seat Arona, waarmee hij zijn tech niek deelt. Maar niets is minder waar. De Skoda is bijvoorbeeld 10 cm langer dan de Seat. Dat leidt tot aanzienlijk meer ruimte in het inte rieur. De Kamiq biedt op de achterbank even veel zitruimte als de Karoq, de grootste SUV van Skoda. Alleen de tunnel in de vloer bij de bank is een dissonant. Met z'n bagageruimte is de Kamiq geen trend setter. De 400 liter in houd is niet slecht, maar een Peugeot 2008 biedt 34 liter meer. Onhandig is het hoogteverschil in de laadvloer, zodra je de bank omklapt. Ander minpunt: de achterbank is niet verschuifbaar. Standaard heeft de Kamiq een prima veilig heidsuitrusting, inclusief led-koplampen, een au tomatisch noodremsys teem en actieve rij strookbewaking. Hulde! Opmerkelijk is de fraaie afwerking van het interi eur. Niet alleen het dash board ziet er bijzonder uit, maar ook de jeans- achtige, antraciete stoel- bekleding. Het infotain ment werkt overwegend logisch en snel. En Skoda heeft weer wat opmerke lijke handigheidjes inge bouwd. De ruitenkrab ber bij de tankklep ken- h Ongelijke laadvloer nen we nu wel, maar wat te denken van de dop van het ruitensproeiervloei- stofreservoir die omge keerd dienst doet als trechter bij het vullen? De 1,0 liter turbo-ben zinemotor (testverbruik 1 op 14,1) kan de auto goed aan, maar biedt geen verrassingen. De DSG-automaat wacht soms te lang met over schakelen en samen met de toch niet zo heel krachtige motor tempert dat de levensvreugde in de aandrijflijn. De Kamiq stuurt prettig licht en di rect. In bochten blijft hij keurig op koers, terwijl het onderstel tegelijker tijd veel veercomfort biedt. —Niek Schenk vrijdag 28 februari 2020 GO Skoda Kamiq 1.0 TSI (115 pk/85kW) 7-DSG, vanaf €27.580 De Kamiq is ruim en goed uitgerust, tot en met de bekende ijskrabber aan toe. fotos bart hoogveld De Twingo Z.E. komt met een zwaarder accupakket 50 km verder dan de Smart. FOTO RENAULT M Met de Smart EQ Fortwo flits je door het stadsverkeer. FOTO SMART Met de nieuwe Kamiq neemt Skoda het op tegen populaire com pacte SUV's als de Renault Captur en Peugeot 2008. In ei gen familie komt hij de VW T-Cross en Seat Arona tegen. Heerlijk ruim ach terin. Veel veilig heid standaard. Prettig veercomfort. Prima weggedrag. bij omgeklapte bankleuning. Vloertun nel achterin. Automaat kan beter. De Skoda Kamiq ver rast met zijn fraaie in terieur, goede info tainment, zitruimte, uitrusting, veercom fort en weggedrag. Rond de bagage ruimte valt nog wel wat te verbeteren en hetzelfde geldt voor de werking van de au tomaat. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19