AUTO
9
Rijbereik nieuwe Twingo Z.E. en
18
Renault en Smart brengen allebei
een nieuwe, elektrische stadsauto
uit: de Twingo Z.E. en de Smart EQ
Fortwo. Het is het resultaat van
een innige samenwerking. Maar
zijn ze niet bij voorbaat ingehaald
door de concurrentie?
VRAAG ANTWOORD
Waarom geen
wegenbelasting
voor oldtimers?
—Hans Meijers
Hoe lang mag ik
niet-Nederlands
kenteken hebben?
Trommelremmen
in elektrische VW
niet ouderwets?
et idee achter automerk
Smart was eigenlijk bril
jant. Al begin jaren 90 be
dachten ze bij Daimler dat
een slimme stadsauto bij
de huidige tijd past; in de overvolle
binnensteden is een klein en wend
baar autootje superhandig. In 1998
kwam daarom de eerste Smart op de
markt, een tweezitter met een lengte
van 2,5 meter: zo klein dat hij over
dwars in een parkeervak paste.
Toch is Smart nooit de gewenste
kaskraker geworden. Het merk maakt
vanaf het begin verlies en om de zo
veel tijd steken verhalen de kop op
dat de stekker eruit wordt getrokken.
Vorig jaar zette Smart een radicale
stap: het zal alleen nog elektrische
auto's bouwen. Bovendien gaan de
Duitsers vanaf 2022 met het Chinese
Geely samenwerken. Samen willen
ze nieuwe modellen ontwikkelen,
waarbij de techniek Chinees is en het
Sinds de
eerste Smart
met stekker is
er eigenlijk
geen
elektrische
kilometer
bij gekomen
ontwerp Duits. Zo wordt het merk
dan toch nog gered.
Nederland liep overigens voor de
troepen uit: hier kun je al sinds 1 ja
nuari 2019 geen Smarts met verbran
dingsmotor meer kopen. Ook dat le
verde geen klinkende verkoopcijfers
op: slechts 413 mensen kozen in 2019
voor een elektrische Smart.
Terug in de tijd
Al in 2007 kwam de eerste elektri
sche Smart Fortwo op de markt, in
2009 gevolgd door een verbeterde
versie. Met het accupakket van 16
kWh, geleverd door Tesla, kwam je
toen - als je heel goed je best deed -
ongeveer 140 kilometer ver. Dat was
in 2009 een prima waarde, maar in
tussen maakt de sterk verbeterde
accutechnologie steeds meer elektri
sche kilometers mogelijk. Tesla Mo
del 3-rijders hoeven met hun 75
kWh-accu pas na 560 kilometer weer
een laadpaal te zoeken.
De Smart Fortwo en EQForfour
zijn nu vernieuwd met een kleine fa
celift, maar het accupakket bleef on
aangeroerd. Als je naar de waarden
kijkt, word je teruggeworpen naar
2009. Het accupakket is 17,6 kWh
groot en na ongeveer 130 kilometer
(WLTP) is de accu alweer leeg. Dat is
misschien voldoende voor woon
werkverkeer of een zondags bezoek
aan een eenzame oudtante, maar in
drukwekkend is het niet. Eigenlijk is
er nauwelijks een elektrische kilo
meter bij gekomen sinds de eerste
Smart met stekker op de markt
kwam.
De prijs zal koopjesjagers ook niet
TWINGO Z.E
vrijdag 28 februari 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Voor auto's ouder dan 40
jaar hoeft geen wegenbelas
ting meer te worden be
taald. Is weleens het idee
geopperd om in plaats daar
van automobilisten die al
ruim 40 jaar wegenbelasting
betalen, vrij te stellen? Nu
rijden nieuwbakken rijbe
wijsbezitters in oldtimertjes
rond omdat die lekker be
lastingvrij zijn. Terwijl die
auto's vaak vele malen ver-
vuilender zijn dan moderne
auto's. Of ziet de Belasting
dienst misschien geen heil
in dit idee omdat er dan min
der geld in de schatkist
komt?
Interessante gedachte en ik
vrees dat u met de laatste
opmerking de spijker op de
kop slaat. Je zou kunnen zeg
gen dat er voor een auto na
40 jaar wel genoeg wegen
belasting is betaald. Maar in
derdaad, het gaat meestal
om zeer vervuilende motoren.
Gezien de huidige zorgen
over het milieu zou het mij
niet verbazen als er binnen
kort een einde komt aan deze
vrijstelling voor oldtimers.
Ik ben geen Nederlander
maar wel een EU-burger en
ik werk en woon nu perma-
nent in Nederland. Hoe lang
mag ik mijn auto blijven ge
bruiken met een niet-Neder-
lands kenteken?
—Oswaldo Mosquera Villa
U mag een auto met buiten
lands kenteken hebben als u
in Nederland woont, maar die
moet na enige tijd wel bij de
Belastingdienst geregistreerd
worden. De precieze termijn
moet met de Belastingdienst
worden overlegd. Slechts
voor een korte periode kunt u
vrijstelling van bpm en motor
rijtuigenbelasting krijgen.
Ik las dat de nieuwe, elektri
sche Volkswagen ID.3 trom-
melremmen achter krijgt.
Is dat niet vreselijk ouder
wets? —H. Randwijk
Schijfremmen worden tegen
woordig veel toegepast,
omdat ze beter presteren.
Maar bij (semi-) elektrische
auto's worden de remmen
minder gauw aangesproken.
Bij het recuperatief of rege
neratief remmen wordt zo
veel mogelijk afgeremd op de
elektromotor, waarna de vrij
gekomen energie wordt ge
bruikt om het batterijenpak
ket bij te laden. Als schijf
remmen te weinig worden ge
bruikt kunnen roestplekjes op
de remschijven ontstaan. Een
trommelrem is beter bestand
tegen vuil, water en roest.
Bovendien is hij minder zwaar
dan een schijfrem en dat
komt dan weer de reikwijdte
van een elektrische auto ten
goede. Het is dus vaak een
compromis en elke fabrikant
heeft er zijn eigen gedachten
over. Ongetwijfeld spelen ook
de kosten een rol.
Elektrische
instappertjes
JAAP PETERS