AUTO 9 Rijbereik nieuwe Twingo Z.E. en 18 Renault en Smart brengen allebei een nieuwe, elektrische stadsauto uit: de Twingo Z.E. en de Smart EQ Fortwo. Het is het resultaat van een innige samenwerking. Maar zijn ze niet bij voorbaat ingehaald door de concurrentie? VRAAG ANTWOORD Waarom geen wegenbelasting voor oldtimers? —Hans Meijers Hoe lang mag ik niet-Nederlands kenteken hebben? Trommelremmen in elektrische VW niet ouderwets? et idee achter automerk Smart was eigenlijk bril jant. Al begin jaren 90 be dachten ze bij Daimler dat een slimme stadsauto bij de huidige tijd past; in de overvolle binnensteden is een klein en wend baar autootje superhandig. In 1998 kwam daarom de eerste Smart op de markt, een tweezitter met een lengte van 2,5 meter: zo klein dat hij over dwars in een parkeervak paste. Toch is Smart nooit de gewenste kaskraker geworden. Het merk maakt vanaf het begin verlies en om de zo veel tijd steken verhalen de kop op dat de stekker eruit wordt getrokken. Vorig jaar zette Smart een radicale stap: het zal alleen nog elektrische auto's bouwen. Bovendien gaan de Duitsers vanaf 2022 met het Chinese Geely samenwerken. Samen willen ze nieuwe modellen ontwikkelen, waarbij de techniek Chinees is en het Sinds de eerste Smart met stekker is er eigenlijk geen elektrische kilometer bij gekomen ontwerp Duits. Zo wordt het merk dan toch nog gered. Nederland liep overigens voor de troepen uit: hier kun je al sinds 1 ja nuari 2019 geen Smarts met verbran dingsmotor meer kopen. Ook dat le verde geen klinkende verkoopcijfers op: slechts 413 mensen kozen in 2019 voor een elektrische Smart. Terug in de tijd Al in 2007 kwam de eerste elektri sche Smart Fortwo op de markt, in 2009 gevolgd door een verbeterde versie. Met het accupakket van 16 kWh, geleverd door Tesla, kwam je toen - als je heel goed je best deed - ongeveer 140 kilometer ver. Dat was in 2009 een prima waarde, maar in tussen maakt de sterk verbeterde accutechnologie steeds meer elektri sche kilometers mogelijk. Tesla Mo del 3-rijders hoeven met hun 75 kWh-accu pas na 560 kilometer weer een laadpaal te zoeken. De Smart Fortwo en EQForfour zijn nu vernieuwd met een kleine fa celift, maar het accupakket bleef on aangeroerd. Als je naar de waarden kijkt, word je teruggeworpen naar 2009. Het accupakket is 17,6 kWh groot en na ongeveer 130 kilometer (WLTP) is de accu alweer leeg. Dat is misschien voldoende voor woon werkverkeer of een zondags bezoek aan een eenzame oudtante, maar in drukwekkend is het niet. Eigenlijk is er nauwelijks een elektrische kilo meter bij gekomen sinds de eerste Smart met stekker op de markt kwam. De prijs zal koopjesjagers ook niet TWINGO Z.E vrijdag 28 februari 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Voor auto's ouder dan 40 jaar hoeft geen wegenbelas ting meer te worden be taald. Is weleens het idee geopperd om in plaats daar van automobilisten die al ruim 40 jaar wegenbelasting betalen, vrij te stellen? Nu rijden nieuwbakken rijbe wijsbezitters in oldtimertjes rond omdat die lekker be lastingvrij zijn. Terwijl die auto's vaak vele malen ver- vuilender zijn dan moderne auto's. Of ziet de Belasting dienst misschien geen heil in dit idee omdat er dan min der geld in de schatkist komt? Interessante gedachte en ik vrees dat u met de laatste opmerking de spijker op de kop slaat. Je zou kunnen zeg gen dat er voor een auto na 40 jaar wel genoeg wegen belasting is betaald. Maar in derdaad, het gaat meestal om zeer vervuilende motoren. Gezien de huidige zorgen over het milieu zou het mij niet verbazen als er binnen kort een einde komt aan deze vrijstelling voor oldtimers. Ik ben geen Nederlander maar wel een EU-burger en ik werk en woon nu perma- nent in Nederland. Hoe lang mag ik mijn auto blijven ge bruiken met een niet-Neder- lands kenteken? —Oswaldo Mosquera Villa U mag een auto met buiten lands kenteken hebben als u in Nederland woont, maar die moet na enige tijd wel bij de Belastingdienst geregistreerd worden. De precieze termijn moet met de Belastingdienst worden overlegd. Slechts voor een korte periode kunt u vrijstelling van bpm en motor rijtuigenbelasting krijgen. Ik las dat de nieuwe, elektri sche Volkswagen ID.3 trom- melremmen achter krijgt. Is dat niet vreselijk ouder wets? —H. Randwijk Schijfremmen worden tegen woordig veel toegepast, omdat ze beter presteren. Maar bij (semi-) elektrische auto's worden de remmen minder gauw aangesproken. Bij het recuperatief of rege neratief remmen wordt zo veel mogelijk afgeremd op de elektromotor, waarna de vrij gekomen energie wordt ge bruikt om het batterijenpak ket bij te laden. Als schijf remmen te weinig worden ge bruikt kunnen roestplekjes op de remschijven ontstaan. Een trommelrem is beter bestand tegen vuil, water en roest. Bovendien is hij minder zwaar dan een schijfrem en dat komt dan weer de reikwijdte van een elektrische auto ten goede. Het is dus vaak een compromis en elke fabrikant heeft er zijn eigen gedachten over. Ongetwijfeld spelen ook de kosten een rol. Elektrische instappertjes JAAP PETERS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18