Air France wil aantal banen
met 1500 terugbrengen
ECONOMIE 17
mm
Meer reizigers, meer winst
tieverklaring op tafel ligt, twijfelt
Shell-topvrouw Van Loon er niet
aan dat het project er gaat komen.
„Het moet groter, groener en
sneller en geïntegreerder", zegt
ze. Daarvoor is de steun van an
dere marktpartijen én de over
heid onontbeerlijk. „Dit is ook
een handreiking naar andere par
tijen om dit project met ons te
realiseren."
Krachtiger windmolens
NortH2 heeft al de steun van de
provincie Groningen binnen.
Volgens Van Loon is Groningen
de meest logische plek voor dit
project, omdat 'daar alle ingre
diënten aanwezig zijn', gezien de
geschiedenis van het Groningse
gas, de aanwezige kennis en het
leidingennetwerk. Bovendien is
er boven Groningen veel potentie
op zee. „Dit laatste betekent ove
rigens niet dat de hele Noordzee
wordt volgebouwd. De windmo
lens zijn steeds krachtiger gewor
den, dus dat is niet nodig", bena
drukt de topvrouw.
De waterstof die de industrie
nu volop gebruikt, wordt gepro
duceerd uit aardgas. Het 'groene'
waterstof dat straks in Groningen
wordt gemaakt en geleverd, zou
een CO2-reductie kunnen ople
veren van 7 megaton per jaar. Dat
komt neer op 3,7 procent van de
Nederlandse uitstoot.
,,We zetten hier een ambitie
neer die Nederland wereldwijd in
de koplopersgroep plaatst op het
gebied van waterstof', zegt Van
Loon. „Bovendien draagt het bij
aan het behalen van de doelstel
lingen van het Nederlandse
Klimaatakkoord en het versnellen
van de energietransitie."
Jaarlijks zou in 2040
0,8 miljoen ton groene waterstof
gemaakt kunnen worden, zegt
ceo Cas König van Groningen
Seaports. „Daarmee kun je vol
doen aan de enorme vraag naar
waterstof in de industrie.''
König voorziet een enorme
oppepper voor Groningen op het
gebied van waterstof en groene
energie. ,,Voor Seaports heeft het
zeer waarschijnlijk een spin-off.
Dit zal betekenen dat bedrijven
kiezen voor vestiging in Eemsha-
ven of Delfzijl.''
De NS presenteerde niet alleen
klinkende jaarcijfers over 2019, ook
de met het ministerie van Infra
structuur afgesproken prestatie
doelen zijn al bereikt. Als gevolg
daarvan hoeft de NS geen boete te
betalen, maar ontvangt het juist
6 miljoen euro bonus. Dat geld gaat
naar nieuwe jongerenkaarten.
Mede door een flinke reizigers
groei steeg de nettowinst in 2019 tot
215 miljoen euro, bijna 100 miljoen
meer dan een jaar eerder. Ruim een
derde daarvan gaat als dividend
naar de schatkist van minister
Hoekstra (Financiën).
Tevredenheid
De winstgroei komt voor een flink
deel door het aantal reizigers, dat
fors toenam naar 1,3 miljoen per
dag. Treinen reden nog beter op
tijd en de klanttevredenheid steeg
naar 89 procent, het hoogste per
centage ooit.
Minder nieuws was er ook. In
Duitsland verloor NS-dochter Al-
bellio ruim 30 miljoen euro. Oor
zaak is dat Deutsche Bahn omvang-
rijke spoorwerkzaamheden uit
voert, waardoor Albellio's treinen
minder op tijd rijden. Het bedrijf
ontvangt daardoor minder geld.
,,Daar kunnen wij niks aan doen,
we pleiten in Duitsland voor een
andere beloningssystematiek", zei
financiële man Bert Groenewegen.
De spoorwegen meldden dat het
zich voorbereidt op een mogelijke
uitbraak van het coronavirus in Ne
derland. Welke scenario's er klaar
liggen en of desnoods treinen wor
den stilgezet, wil de NS te zeggen.
,,We denken na over hoe we onze
reizigers op de hoogte kunnen hou
den en welke adviezen we geven",
zei NS-bestuurslid Marjan Rintel
tijdens een persconferentie op sta
tion Rotterdam Centraal.
,,We baseren ons op de informa
tie van het RIVM. Voor nu zeggen
we alleen tegen onze reizigers dat
ze goed hun handen moeten was
sen en in hun elleboog moeten
hoesten of niezen." Van Boxtel
waarschuwde voor paniekvoetbal
,,Laten we rustig de autoriteiten
volgen en niet doen alsof heel Ne
derland straks op zijn kop staat.''
Strategie
neel, is eind 2022 volgens La Tri
bune plaats voor nog maar 39.720
werknemers. Het is de bedoe
ling dat het overtollige perso
neel via natuurlijk verloop ver
trekt. Er verdwijnen volgens het
dagblad alleen banen in onder
steunende functies, niet bij het
vliegend personeel.
Veel veranderingen die Air
France voor ogen heeft, zouden
bij KLM al zijn ingezet.
vrijdag 28 februari 2020
Marjan van Loon (Shell),
Cas König (Groningen Sea
ports) en Han Fennema (Gas
unie) bij de presentatie van
de plannen voor een water-
stoffabriek. foto anp
TTA. V - 1
-~;'5 "t. -
met wind
Duurzame
stroom uit
wind en
...wordt gebruikt
om water te
splitsen in zuurstof
en waterstof
(elektrolyse).
zon...
Waterstof
kan worden
in
outcavernes
Als het wordt
gemengd met
aardgas of
omgezet in
elektriciteit...
V.' '.-x;'
CV
Personeel
NS krijgt
extraatje
Tienduizenden NS-medewer-
kers mogen samen 6 miljoen
euro verdelen. Daarmee wil top
man Roger van Boxtel hen belo
nen voor de goede prestaties,
maakte hij gisteren bij de pre
sentatie van de jaarcijfers
bekend.
David Bremmer
Utrecht
Het bedrag is bedoeld voor al het
Nederlandse personeel dat onder
de spoor-cao valt. De president
directeur roemde zijn personeel.
,,Dat zijn mensen die bij nacht en
ontij opstaan, soms veel over zich
heen krijgen en toch elke dag weer
hun beste beentje voorzetten om
reizigers zo goed mogelijk naar hun
bestemming te krijgen." Van Boxtel
beklemtoont dat hijzelf, de directie
en het hoger management zijn uit
gesloten van het extraatje.
Gisteren werd verder bekend dat de
NS door de eigen centrale onderne
mingsraad (cor) voor de rechter is
gedaagd. Het personeel wil dat het
spoorbedrijf een werkgelegen-
heidsgarantie opneemt in zijn
nieuwe meerjarige strategie. De NS
weigert dat.
De zaak dient binnenkort bij de
Ondernemingskamer van het ge
rechtshof in Amsterdam. Van Box
tel benadrukte dat de spoorver-
voerder zijn huidige medewerkers
nog heel hard nodig heeft. ,,We ne
men ook nog steeds mensen aan, en
gezien de huidige krapte op de ar
beidsmarkt is er weinig reden tot
zorg." Maar een garantie om het
personeel zeker vijfjaar in dienst te
houden, wil hij niet geven. Bij de
NS werken in Nederland alleen al
zo'n 24.000 mensen.
PARIJS Air France zou de ko
mende drie jaar ruim 1500 ar
beidsplaatsen willen schrappen.
Dat meldt de Franse zakenkrant
La Tribune op gezag van bron
nen bij de Franse zustermaat
schappij van KLM.
Bij Air France werkten eind vo
rig jaar 41.230 mensen. Maar in
de toekomstplannen die de di
rectie gisteren besprak met ver
tegenwoordigers van het perso-