O
O
O
lil
16 ECONOMIE
EEMSHAVEN WINDPARK
Shell, Gasunie en
Groningen
Seaports denken
twee vliegen in één
klap te slaan door
een nieuw, immens
windpark te
koppelen aan
de grootste
waterstoffabriek van
Europa. Het
immense project
heeft de naam
NortH2 gekregen.
Kort
Heathrow teruggefloten
De uitbreidingsplannen van het Londense
Heathrow zijn door een Britse rechter in
hoger beroep afgewezen. De luchthaven
heeft onvoldoende rekening gehouden met
de klimaatverandering. Dat betekent dat de
Britse overheid terug moet naar de teken
tafel en de plannen moet aanpassen. Een
woordvoerder van Heathrow heeft al laten
weten dat er tegen deze uitspraak beroep
wordt aangetekend bij het Britse hoog
gerechtshof. Heathrow kampt met grote
capaciteitsproblemen. Met een derde start
en landingsbaan moeten die worden aange
pakt. Met de aanleg van de baan zou een
bedrag gemoeid zijn van omgerekend
16 miljard euro.
Nieuwe inval bij ABN Amro
De Duitse autoriteiten zijn gisteren op
nieuw binnengevallen bij het kantoor van
ABN Amro in Frankfurt. Volgens openbare
aanklagers uit Keulen gaat het om een actie
in een al jaren lopende zaak over dividend
fraude. Het onderzoek heeft betrekking op
zogenoemde Cum/Ex-transacties. Dat zijn
verkopen van aandelen rond de dividend
datum waarbij zowel koper als verkoper
dividendbelasting terugvraagt. Dat kost de
belastingdiensten geld. Ook andere banken
en financiële dienstverleners worden onder
de loep genomen in deze fraudezaak.
Bestuur blij met Thijssen
Het bestuur van werkgeversclub VNO-
NCW heeft de benoeming van Ingrid Thijs
sen tot nieuwe voorzitter bekrachtigd.
Thijssen wil een 'meer verbindende' koers
gaan varen dan de huidige voorman Hans de
Boer. „Nederland staat voor een aantal grote
maatschappelijke vraagstukken en transi
ties'', zei ze gisteren. Het is mijn volste
overtuiging dat bedrijfsleven en samen
leving elkaar in die vraagstukken in vele
opzichten nodig hebben. Die verbinding is
essentieel." De 51-jarige Thijssen is nu nog
topvrouw van de netwerkbeheerder Allian-
der.
Flow
Traders
Aegon
Air France
KLM
Aalberts
Het voornemen van Shell, Gasunie
en Groningen Seaports is om op
zee opgewekte stroom aan land te
laten komen in de Groningse
Eemshaven. Daar wordt met de
elektriciteit in een speciale fabriek
waterstof geproduceerd. Via de
'oude' leidingen van de Gasunie
gaat de waterstof vervolgens naar
de plek van bestemming. Een deel
van het gasleidingennetwerk is nu
nog in gebruik voor transport van
het Groningse gas.
Omdat Nederland de komende
jaren massaal van het gas af gaat,
zullen de leidingen nutteloos ach
terblijven in de bodem. Zonde,
concluderen de drie partners. Het
fijn vertakte net kan in hun ogen
prima dienst doen als transport
netwerk voor waterstof. Voordat zij
een beroep kunnen doen op het
oude gasnetwerk zal het wel eerst
'waterstofproof gemaakt moeten
worden. Het hele wind- en water
stofproject moet duizenden banen
opleveren in de provincie Gronin
gen.
Ambitieus is het project zeker,
beaamt Marjan van Loon, top
vrouw van Shell Nederland. De
eerste windmolens op zee kunnen
wat haar betreft al in 2027 op volle
kracht draaien. Drie jaar later zou
den die 3 tot 4 gigawatt stroom
kunnen leveren en tegen 2040 zelfs
al 10 gigawatt. Om een idee te ge
ven: dit is fors meer dan het totale
stroomverbruik van alle Neder
landse huishoudens samen.
Toch is het consortium van Shell,
Gasunie en Groningen Seaports
Dit plan kan de
ruggengraat van een
groot systeem voor
waterstof worden
niet zozeer geïnteresseerd in die
Nederlandse huishoudens. Het
mikt op de 'grote jongens', waaron
der de Eemshaven, de Rotterdamse
haven, industriecomplex Cheme-
lot in Limburg en op termijn wel-
licht het Duitse Ruhrgebied. Ze
willen het, kortom, groots aanpak
ken. De reden: groene waterstof
wordt wel gezien als hét schone al
ternatief voor aardgas en de ver
wachting is dan ook dat de vraag
van grote industriële partijen fors
zal groeien. Van Loon: ,,Dit moet de
ruggengraat van een nieuw groot
waterstofsysteem worden."
Hoeveel geld er naartoe moet en
hoe die kosten verdeeld gaan wor
den, durft Van Loon niet te zeggen.
Haar schatting is dat het om vele
miljarden gaat. Zeker in de eerste
fase zal het project zwaar leunen op
subsidies uit Nederland en Europa.
,,Het kostenplaatje maakt onder
deel uit van het haalbaarheidson
derzoek. Dat onderzoek moet eind
van dit jaar zijn afgerond."
Hoe snel het daarna kan gaan, is
onder meer afhankelijk van ver
gunningen van overheden, het
aanwijzen van plaatsen voor
nieuwe windparken in de Noord
zee, de beschikbare locaties van de
waterstoffabriek en dus de investe
ringsbereidheid van de betrokken
partijen.
Hoewel er nu alleen een inten-
KLIMAATVERANDERING ONDERSCHAT
NOG VRAGEN ROND DIVIDENDFRAUDE
NIEUWE VOORZITTER VNO-NCW
o
vrijdag 28 februari 2020
Wederom profi
teerde de
beursinterme-
diair van de co
rona-onrust op
de beurzen.
De verzekeraar
leverde fors in.
42%
De luchtvaart
combinatie bun
gelde onderaan
de MidKap.
De industrieel
toeleverancier
sloot de rij in de
AEX na tegenval
lende resultaten.
Waterstof
Natasja de Groot
Groningen
-Marjan van Loon, Shell
E
o
c