O O O lil 16 ECONOMIE EEMSHAVEN WINDPARK Shell, Gasunie en Groningen Seaports denken twee vliegen in één klap te slaan door een nieuw, immens windpark te koppelen aan de grootste waterstoffabriek van Europa. Het immense project heeft de naam NortH2 gekregen. Kort Heathrow teruggefloten De uitbreidingsplannen van het Londense Heathrow zijn door een Britse rechter in hoger beroep afgewezen. De luchthaven heeft onvoldoende rekening gehouden met de klimaatverandering. Dat betekent dat de Britse overheid terug moet naar de teken tafel en de plannen moet aanpassen. Een woordvoerder van Heathrow heeft al laten weten dat er tegen deze uitspraak beroep wordt aangetekend bij het Britse hoog gerechtshof. Heathrow kampt met grote capaciteitsproblemen. Met een derde start en landingsbaan moeten die worden aange pakt. Met de aanleg van de baan zou een bedrag gemoeid zijn van omgerekend 16 miljard euro. Nieuwe inval bij ABN Amro De Duitse autoriteiten zijn gisteren op nieuw binnengevallen bij het kantoor van ABN Amro in Frankfurt. Volgens openbare aanklagers uit Keulen gaat het om een actie in een al jaren lopende zaak over dividend fraude. Het onderzoek heeft betrekking op zogenoemde Cum/Ex-transacties. Dat zijn verkopen van aandelen rond de dividend datum waarbij zowel koper als verkoper dividendbelasting terugvraagt. Dat kost de belastingdiensten geld. Ook andere banken en financiële dienstverleners worden onder de loep genomen in deze fraudezaak. Bestuur blij met Thijssen Het bestuur van werkgeversclub VNO- NCW heeft de benoeming van Ingrid Thijs sen tot nieuwe voorzitter bekrachtigd. Thijssen wil een 'meer verbindende' koers gaan varen dan de huidige voorman Hans de Boer. „Nederland staat voor een aantal grote maatschappelijke vraagstukken en transi ties'', zei ze gisteren. Het is mijn volste overtuiging dat bedrijfsleven en samen leving elkaar in die vraagstukken in vele opzichten nodig hebben. Die verbinding is essentieel." De 51-jarige Thijssen is nu nog topvrouw van de netwerkbeheerder Allian- der. Flow Traders Aegon Air France KLM Aalberts Het voornemen van Shell, Gasunie en Groningen Seaports is om op zee opgewekte stroom aan land te laten komen in de Groningse Eemshaven. Daar wordt met de elektriciteit in een speciale fabriek waterstof geproduceerd. Via de 'oude' leidingen van de Gasunie gaat de waterstof vervolgens naar de plek van bestemming. Een deel van het gasleidingennetwerk is nu nog in gebruik voor transport van het Groningse gas. Omdat Nederland de komende jaren massaal van het gas af gaat, zullen de leidingen nutteloos ach terblijven in de bodem. Zonde, concluderen de drie partners. Het fijn vertakte net kan in hun ogen prima dienst doen als transport netwerk voor waterstof. Voordat zij een beroep kunnen doen op het oude gasnetwerk zal het wel eerst 'waterstofproof gemaakt moeten worden. Het hele wind- en water stofproject moet duizenden banen opleveren in de provincie Gronin gen. Ambitieus is het project zeker, beaamt Marjan van Loon, top vrouw van Shell Nederland. De eerste windmolens op zee kunnen wat haar betreft al in 2027 op volle kracht draaien. Drie jaar later zou den die 3 tot 4 gigawatt stroom kunnen leveren en tegen 2040 zelfs al 10 gigawatt. Om een idee te ge ven: dit is fors meer dan het totale stroomverbruik van alle Neder landse huishoudens samen. Toch is het consortium van Shell, Gasunie en Groningen Seaports Dit plan kan de ruggengraat van een groot systeem voor waterstof worden niet zozeer geïnteresseerd in die Nederlandse huishoudens. Het mikt op de 'grote jongens', waaron der de Eemshaven, de Rotterdamse haven, industriecomplex Cheme- lot in Limburg en op termijn wel- licht het Duitse Ruhrgebied. Ze willen het, kortom, groots aanpak ken. De reden: groene waterstof wordt wel gezien als hét schone al ternatief voor aardgas en de ver wachting is dan ook dat de vraag van grote industriële partijen fors zal groeien. Van Loon: ,,Dit moet de ruggengraat van een nieuw groot waterstofsysteem worden." Hoeveel geld er naartoe moet en hoe die kosten verdeeld gaan wor den, durft Van Loon niet te zeggen. Haar schatting is dat het om vele miljarden gaat. Zeker in de eerste fase zal het project zwaar leunen op subsidies uit Nederland en Europa. ,,Het kostenplaatje maakt onder deel uit van het haalbaarheidson derzoek. Dat onderzoek moet eind van dit jaar zijn afgerond." Hoe snel het daarna kan gaan, is onder meer afhankelijk van ver gunningen van overheden, het aanwijzen van plaatsen voor nieuwe windparken in de Noord zee, de beschikbare locaties van de waterstoffabriek en dus de investe ringsbereidheid van de betrokken partijen. Hoewel er nu alleen een inten- KLIMAATVERANDERING ONDERSCHAT NOG VRAGEN ROND DIVIDENDFRAUDE NIEUWE VOORZITTER VNO-NCW o vrijdag 28 februari 2020 Wederom profi teerde de beursinterme- diair van de co rona-onrust op de beurzen. De verzekeraar leverde fors in. 42% De luchtvaart combinatie bun gelde onderaan de MidKap. De industrieel toeleverancier sloot de rij in de AEX na tegenval lende resultaten. Waterstof Natasja de Groot Groningen -Marjan van Loon, Shell E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16