Belangwekkende film tegen
vreemdelingenhaat
Vriendinnenhommeles in
beautyland: zwak script
7
Onderhuidse
verlangens
horigheid, spraken mij erg aan.''
Ook de nieuwe filmversie van
Emma. is door een vrouw geregis
seerd. Maakt dat enig verschil? ,,Ik
denk het wel, maar dan moet je het
vooral in de details zoeken. Neem de
scène waarin mister Knightley, de
grote liefde van Emma, zich om
kleedt. Normaal gesproken in kos
tuumdrama's zijn het altijd vrouwen
die in een korset worden gehesen. Nu
zie je eindelijk eens een man aange
kleed worden. Ook dat is een hele
toer. Mijn tegenspeler voelde zich be
hoorlijk ongemakkelijk.''
Emma. is in de ogen van de hoofd
rolspeelster vooral een verhaal over
liefde, romantiek en seks. ,,Dat maakt
het wat mij betreft een verhaal van
alle tijden. Dat verklaart ook de vele
Ik ben op een
andere manier
naar Emma
gaan kijken
verfilmingen. Maar het gebeurt na
tuurlijk allemaal versluierd. Het ligt
er niet allemaal dik bovenop.''
Expressieve ogen
De film staat in contrast met de eer
dere films van Taylor-Joy. The Witch,
haar doorbraak, was een horrorfilm
en ook Split en Glass waren wat span
ning en actie betreft niet bepaald
misselijk. De actrice met de opval
lende, grote, expressieve ogen lijkt
tegenwoordig de rollen voor het uit
zoeken te hebben. Ze was al een
terugkerend personage in de histori
sche misdaadserie Peaky Blinders en
later dit jaar in The Queen's Gambit,
een film waarin zij een Amerikaanse
schaakkampioene vertolkt die de
druk niet aankan.
,,Het klopt dat mijn rollen ver uit el
kaar liggen. Dat vind ik alleen maar
een voordeel. Ik kan nu al enkele gen
res van mijn wenslijst wegstrepen. Ik
sta voor alles open. Het is nu al een
droom die uitkomt.''
Hoewel Taylor-Joy aanvankelijk
model was, besloot de bankiersdoch
ter op haar 16de te gaan acteren. Zij
groeide deels op in Argentinië, deels
in Groot-Brittannië. ,,Ik ben een kind
van twee culturen. Als ik in Argenti
nië ben, voel ik me Brits, en hier in
Londen meer Argentijns. Maar wees
gerust, ik heb geen gespleten per
soonlijkheid.''
EMMA.
Sons of Denmark
In de eerste plaats lijkt de debuut
film Sons of Denmark van regisseur
Ulaa Salim bedoeld als een aan
klacht tegen de escalatie van
vreemdelingenhaat in Denemar
ken, die wordt aangewakkerd
door rechtse politici. Salim ge
bruikt voor zijn visie de ervarin
gen van drie mannen: een under
cover agent, een zoon uit een Ara-
bisch gezin die zich laat indoctri
neren en een rechts-populistische
politicus die de verkiezingen in
Denemarken dreigt te winnen.
Hun gezinsleven wordt ingezet
om hen zo persoonlijk mogelijk
voor te stellen. De kijker ziet hun
komaf, motieven en dilemma's in
een samenleving die dreigt te
ontsporen door extremisten.
De titel verwijst naar een ultra
rechtse terreurgroep die Dene
marken via aanslagen in een on
gekende chaos wil storten. Het
politiekorps zit hen, en ook po
tentiële aanslagplegers uit de
moslimgemeenschap, op de hie
len. Sons of Denmark kan zich in
veel westerse landen afspelen
waar rechtse politici haat kweken.
In dat opzicht is deze film belang
wekkend, maar hij is ook nog bui
tengemeen spannend. - A.Z.
Like a Boss
Vriendinnen Mel en Mia bestie
ren hun cosmeticabedrijfje zoals
ze hun privélevens leiden: met
veel plezier, creativiteit en helaas
in de min. Als de gevestigde za
kenvrouw Claire (Salma Hayek)
in de dames wil investeren, lijkt
dat de oplossing voor hun nood
lijdende toko. Het idee van be
vriende boss ladies is an sich leuk,
maar de hoofdpersonages - en de
schurk in de vorm van de rond
borstige Hayek - vallen nauwe
lijks serieus te nemen als volwas
sen vrouwen. Ze komen eerder
over als 12-jarigen die hommeles
hebben over een gezamenlijk
schoolproject. Dat zit 'm vooral in
het zwakke script vol kinderlijke
plotwendingen. Zonde, want er is
genoeg talent in huis. Byrne heeft
beslist rake timing en Haddish
k^n een meester in slapstick zijn.
Paradijsvogel Billy Porter is met
z'n minirol de echte ster van deze
show. - Marieke Nieuwdorp
donderdag 27 februari 2020
GO
Taylor-Joy (r) als
Emma Woodhouse
naast tegenspeelster
Mia Goth. foto universal
44
Anya Taylor-Joy
Kijk op de site bij /video
Gesprek met hoofdrolspelers
en de regisseur.
DRAMA
Regie: Autumn de Wilde.
Hoofdrollen: Anya Taylor-
Joy, Johnny Flynn en Bill
Nighy.
De klassieke roman Emma
(1815) van Jane Austen (1775
1817) spreekt voor veel film
makers nog altijd tot de ver
beelding. Ook de voormalige
Amerikaanse rockfotograaf
Autumn de Wilde, van Neder
landse komaf, voelde zich ge
roepen om als debuterend re
gisseur weer een filmversie
van het boek te maken.
Grote vraag is natuurlijk of zij
iets toevoegde aan de reeds
bestaande verfilmingen. Het
feit dat zij achter de titel
Emma. een punt plaatst, doet
dat vermoeden. Maar eigenlijk
valt haar bewerking wat ei
genzinnigheid betreft wel mee.
Emma. is een film zo vol uiter
lijk vertoon - let op de uitbun
dige kleding en kapsels - dat
de kijker soms het gevoel
heeft naar een parodie te kij
ken. Maar aan het verhaal
over Emma Woodhouse (een
rol van de voortreffelijke Anya
Taylor-Joy) is weinig gesleu
teld.
Nog steeds draait alles om de
bemoeizucht van Emma om
anderen in haar omgeving ge
lukkig te maken. Zelf bekom
mert zij zich vooral om haar
vader (een geestige Bill Nighy)
die zich vooral zorgen maakt
of iedereen het niet te koud
heeft.
Natuurlijk krijgt de koppelaar
ster ook zelf te maken met
een man in haar leven, mr.
Knightley, maar daar heeft zij
aanvankelijk geen trek in.
Romantische sfeertekeningen,
onderhuidse verlangens en
pijnlijke momenten wisselen
elkaar in rap tempo af in deze
bewerking die op een be
paalde manier best charmant
is, maar niet echt van het doek
spettert. A.Z.
DRAMA
Regie: Ulaa Salim. Hoofdrollen:
Zaki Youssef en Mohammed
Ismael.
Zaki Youssef (r) in de hoofd
rol als Ali in Sons of Denmark.
FOTO WINDMILL FILM
KOMEDIE
Regie: Miguel Arteta. Hoofdrol
len: Rose Byrne, Tiffany Had-
dish.