Belangwekkende film tegen vreemdelingenhaat Vriendinnenhommeles in beautyland: zwak script 7 Onderhuidse verlangens horigheid, spraken mij erg aan.'' Ook de nieuwe filmversie van Emma. is door een vrouw geregis seerd. Maakt dat enig verschil? ,,Ik denk het wel, maar dan moet je het vooral in de details zoeken. Neem de scène waarin mister Knightley, de grote liefde van Emma, zich om kleedt. Normaal gesproken in kos tuumdrama's zijn het altijd vrouwen die in een korset worden gehesen. Nu zie je eindelijk eens een man aange kleed worden. Ook dat is een hele toer. Mijn tegenspeler voelde zich be hoorlijk ongemakkelijk.'' Emma. is in de ogen van de hoofd rolspeelster vooral een verhaal over liefde, romantiek en seks. ,,Dat maakt het wat mij betreft een verhaal van alle tijden. Dat verklaart ook de vele Ik ben op een andere manier naar Emma gaan kijken verfilmingen. Maar het gebeurt na tuurlijk allemaal versluierd. Het ligt er niet allemaal dik bovenop.'' Expressieve ogen De film staat in contrast met de eer dere films van Taylor-Joy. The Witch, haar doorbraak, was een horrorfilm en ook Split en Glass waren wat span ning en actie betreft niet bepaald misselijk. De actrice met de opval lende, grote, expressieve ogen lijkt tegenwoordig de rollen voor het uit zoeken te hebben. Ze was al een terugkerend personage in de histori sche misdaadserie Peaky Blinders en later dit jaar in The Queen's Gambit, een film waarin zij een Amerikaanse schaakkampioene vertolkt die de druk niet aankan. ,,Het klopt dat mijn rollen ver uit el kaar liggen. Dat vind ik alleen maar een voordeel. Ik kan nu al enkele gen res van mijn wenslijst wegstrepen. Ik sta voor alles open. Het is nu al een droom die uitkomt.'' Hoewel Taylor-Joy aanvankelijk model was, besloot de bankiersdoch ter op haar 16de te gaan acteren. Zij groeide deels op in Argentinië, deels in Groot-Brittannië. ,,Ik ben een kind van twee culturen. Als ik in Argenti nië ben, voel ik me Brits, en hier in Londen meer Argentijns. Maar wees gerust, ik heb geen gespleten per soonlijkheid.'' EMMA. Sons of Denmark In de eerste plaats lijkt de debuut film Sons of Denmark van regisseur Ulaa Salim bedoeld als een aan klacht tegen de escalatie van vreemdelingenhaat in Denemar ken, die wordt aangewakkerd door rechtse politici. Salim ge bruikt voor zijn visie de ervarin gen van drie mannen: een under cover agent, een zoon uit een Ara- bisch gezin die zich laat indoctri neren en een rechts-populistische politicus die de verkiezingen in Denemarken dreigt te winnen. Hun gezinsleven wordt ingezet om hen zo persoonlijk mogelijk voor te stellen. De kijker ziet hun komaf, motieven en dilemma's in een samenleving die dreigt te ontsporen door extremisten. De titel verwijst naar een ultra rechtse terreurgroep die Dene marken via aanslagen in een on gekende chaos wil storten. Het politiekorps zit hen, en ook po tentiële aanslagplegers uit de moslimgemeenschap, op de hie len. Sons of Denmark kan zich in veel westerse landen afspelen waar rechtse politici haat kweken. In dat opzicht is deze film belang wekkend, maar hij is ook nog bui tengemeen spannend. - A.Z. Like a Boss Vriendinnen Mel en Mia bestie ren hun cosmeticabedrijfje zoals ze hun privélevens leiden: met veel plezier, creativiteit en helaas in de min. Als de gevestigde za kenvrouw Claire (Salma Hayek) in de dames wil investeren, lijkt dat de oplossing voor hun nood lijdende toko. Het idee van be vriende boss ladies is an sich leuk, maar de hoofdpersonages - en de schurk in de vorm van de rond borstige Hayek - vallen nauwe lijks serieus te nemen als volwas sen vrouwen. Ze komen eerder over als 12-jarigen die hommeles hebben over een gezamenlijk schoolproject. Dat zit 'm vooral in het zwakke script vol kinderlijke plotwendingen. Zonde, want er is genoeg talent in huis. Byrne heeft beslist rake timing en Haddish k^n een meester in slapstick zijn. Paradijsvogel Billy Porter is met z'n minirol de echte ster van deze show. - Marieke Nieuwdorp donderdag 27 februari 2020 GO Taylor-Joy (r) als Emma Woodhouse naast tegenspeelster Mia Goth. foto universal 44 Anya Taylor-Joy Kijk op de site bij /video Gesprek met hoofdrolspelers en de regisseur. DRAMA Regie: Autumn de Wilde. Hoofdrollen: Anya Taylor- Joy, Johnny Flynn en Bill Nighy. De klassieke roman Emma (1815) van Jane Austen (1775 1817) spreekt voor veel film makers nog altijd tot de ver beelding. Ook de voormalige Amerikaanse rockfotograaf Autumn de Wilde, van Neder landse komaf, voelde zich ge roepen om als debuterend re gisseur weer een filmversie van het boek te maken. Grote vraag is natuurlijk of zij iets toevoegde aan de reeds bestaande verfilmingen. Het feit dat zij achter de titel Emma. een punt plaatst, doet dat vermoeden. Maar eigenlijk valt haar bewerking wat ei genzinnigheid betreft wel mee. Emma. is een film zo vol uiter lijk vertoon - let op de uitbun dige kleding en kapsels - dat de kijker soms het gevoel heeft naar een parodie te kij ken. Maar aan het verhaal over Emma Woodhouse (een rol van de voortreffelijke Anya Taylor-Joy) is weinig gesleu teld. Nog steeds draait alles om de bemoeizucht van Emma om anderen in haar omgeving ge lukkig te maken. Zelf bekom mert zij zich vooral om haar vader (een geestige Bill Nighy) die zich vooral zorgen maakt of iedereen het niet te koud heeft. Natuurlijk krijgt de koppelaar ster ook zelf te maken met een man in haar leven, mr. Knightley, maar daar heeft zij aanvankelijk geen trek in. Romantische sfeertekeningen, onderhuidse verlangens en pijnlijke momenten wisselen elkaar in rap tempo af in deze bewerking die op een be paalde manier best charmant is, maar niet echt van het doek spettert. A.Z. DRAMA Regie: Ulaa Salim. Hoofdrollen: Zaki Youssef en Mohammed Ismael. Zaki Youssef (r) in de hoofd rol als Ali in Sons of Denmark. FOTO WINDMILL FILM KOMEDIE Regie: Miguel Arteta. Hoofdrol len: Rose Byrne, Tiffany Had- dish.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 51