De dichter die een
denker werd
lm,
Commerciële bijlage
5
De denker van Auguste Rodin (1840-1917) geldt
als een van de bekendste beeldhouwwerken ter
wereld. Oorspronkelijk was het echter helemaal
niet bedoeld als denker, maar als dichter.
Eeuwige lente
€452,-
Torso van Adèle
€252,-
De kus
€222,-
De denker
€222,-
Het is niet zomaar iemand, de zittende man die in gedachten lijkt te
zijn verzonken, de kin rustend op zijn gebogen rechterhand. De denker
(Le penseur) stelt Dante Alighieri voor, de middeleeuwse dichter die
de wereldliteratuur verrijkte met het tijdloze epos La Divina Comme
dia (De goddelijke komedie) over zijn fictieve reis naar hel, vagevuur
en hemel.
Toen Auguste Rodin in 1880 zijn eerste grote opdracht kreeg, het
ontwerpen van een immense gebeeldhouwde toegangspoort voor het
nieuwe Museum voor Decoratieve Kunsten in Parijs, mocht de Franse
kunstenaar het thema zelf bepalen. Rodin koos voor Inferno, het eer
ste deel van La Divina Commedia, waarin de hel wordt bezocht. De
hellepoort (La Porte de l'Enfer) die hij bedacht, moest in alles over
weldigend zijn. De poort was 6 meter hoog, 4 meter breed en bestond
uit 186 bronzen figuren.
De centrale figuur aan de bovenzijde van de toegangspoort was Dante
zelf, uitkijkend over de hel en het menselijke lijden. Rodin noemde
dit beeld aanvankelijk De poëet. Zijn inspiratie haalde hij bij zijn grote
voorbeeld Michelangelo vandaan, in het bijzonder diens beeld van de
denkende Lorenzo de Medici. Vijf jaar daarvoor, in 1875, was Rodin
tijdens een reis naar Florence en Rome diep onder de indruk geraakt
van Michelangelo's werk. Hij gaf er, als overtuigd naturalist, een im
pressionistische draai aan en beeldde zijn Dante zo realistisch moge
lijk uit, in al zijn imperfecties.
De denker was in het begin dus onderdeel van een veel groter geheel.
Ook andere later bekend ge-
Eenmaal Los van de worden werken vonden hun
oorsprong in De hellepoort,
zoals De kus. Pas toen er
vraag ontstond naar die in
trigerende figuur bovenaan
de poort, besloot Rodin het
beeld ook vrijstaand af te
gieten, in een groter formaat.
Eenmaal los van de context van de poort kreeg de sculptuur ook een
andere naam: De poëet werd De denker.
Het Museum voor Decoratieve Kunsten is uiteindelijk nooit gebouwd,
en Rodin heeft De hellepoort nooit helemaal voltooid; tot zijn dood in
1917 bleef hij eraan werken. Van De denker zijn uiteindelijk enkele
tientallen afgietsels gemaakt. Daarvan staat er ook één in Nederland,
in Singer Laren.
Dit exemplaar werd in januari 2007 gestolen en twee dagen later
zwaar beschadigd teruggevonden; koperdieven hadden geprobeerd
het bronzen beeld met een slijptol in stukken te zagen. Na een ge
compliceerde restauratie, met gebruik van 3D-technieken en het ori
ginele gipsmodel uit het Musée Rodin, keerde De denker vier jaar later
terug in het Nederlandse museum.
context van de poort
kreeg de sculptuur ook
een andere naam: De
poëet werd De denker
Ga naar pzc.nl/kunst
Auguste Rodifik