De dichter die een denker werd lm, Commerciële bijlage 5 De denker van Auguste Rodin (1840-1917) geldt als een van de bekendste beeldhouwwerken ter wereld. Oorspronkelijk was het echter helemaal niet bedoeld als denker, maar als dichter. Eeuwige lente €452,- Torso van Adèle €252,- De kus €222,- De denker €222,- Het is niet zomaar iemand, de zittende man die in gedachten lijkt te zijn verzonken, de kin rustend op zijn gebogen rechterhand. De denker (Le penseur) stelt Dante Alighieri voor, de middeleeuwse dichter die de wereldliteratuur verrijkte met het tijdloze epos La Divina Comme dia (De goddelijke komedie) over zijn fictieve reis naar hel, vagevuur en hemel. Toen Auguste Rodin in 1880 zijn eerste grote opdracht kreeg, het ontwerpen van een immense gebeeldhouwde toegangspoort voor het nieuwe Museum voor Decoratieve Kunsten in Parijs, mocht de Franse kunstenaar het thema zelf bepalen. Rodin koos voor Inferno, het eer ste deel van La Divina Commedia, waarin de hel wordt bezocht. De hellepoort (La Porte de l'Enfer) die hij bedacht, moest in alles over weldigend zijn. De poort was 6 meter hoog, 4 meter breed en bestond uit 186 bronzen figuren. De centrale figuur aan de bovenzijde van de toegangspoort was Dante zelf, uitkijkend over de hel en het menselijke lijden. Rodin noemde dit beeld aanvankelijk De poëet. Zijn inspiratie haalde hij bij zijn grote voorbeeld Michelangelo vandaan, in het bijzonder diens beeld van de denkende Lorenzo de Medici. Vijf jaar daarvoor, in 1875, was Rodin tijdens een reis naar Florence en Rome diep onder de indruk geraakt van Michelangelo's werk. Hij gaf er, als overtuigd naturalist, een im pressionistische draai aan en beeldde zijn Dante zo realistisch moge lijk uit, in al zijn imperfecties. De denker was in het begin dus onderdeel van een veel groter geheel. Ook andere later bekend ge- Eenmaal Los van de worden werken vonden hun oorsprong in De hellepoort, zoals De kus. Pas toen er vraag ontstond naar die in trigerende figuur bovenaan de poort, besloot Rodin het beeld ook vrijstaand af te gieten, in een groter formaat. Eenmaal los van de context van de poort kreeg de sculptuur ook een andere naam: De poëet werd De denker. Het Museum voor Decoratieve Kunsten is uiteindelijk nooit gebouwd, en Rodin heeft De hellepoort nooit helemaal voltooid; tot zijn dood in 1917 bleef hij eraan werken. Van De denker zijn uiteindelijk enkele tientallen afgietsels gemaakt. Daarvan staat er ook één in Nederland, in Singer Laren. Dit exemplaar werd in januari 2007 gestolen en twee dagen later zwaar beschadigd teruggevonden; koperdieven hadden geprobeerd het bronzen beeld met een slijptol in stukken te zagen. Na een ge compliceerde restauratie, met gebruik van 3D-technieken en het ori ginele gipsmodel uit het Musée Rodin, keerde De denker vier jaar later terug in het Nederlandse museum. context van de poort kreeg de sculptuur ook een andere naam: De poëet werd De denker Ga naar pzc.nl/kunst Auguste Rodifik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 53