99 MEDIA CULTUUR 29 Matthaus aan de Maas Temptation Island Deelnemers 2020 et zou wijs zijn van RTL om niks meer te doen aan het genre guilty pleasure, stelde Maiko Valentijn van MediaCom eerder in deze krant. ,,En daar blijf ik bij'', klinkt het nu uit de mond van de ceo van een van de grootste be drijven in Nederland die zendtijd in kopen voor adverteerders. ,,Wij zijn niet het morele kompas van Neder land, maar ik vind echt dat de terug keer van Temptation Island te snel komt. Dit is niet slim.'' Drie maanden geleden ging het programma onderuit. Aanleiding was een ander programma uit het zelfde genre: De Villa. RTL-zender- baas Peter van der Vorst trok toen fel van leer. ,,De makers zijn zwaar over hun ethische grenzen gegaan en dat is onvergeeflijk. Iedereen moet zich kapot schamen voor wat hier is ge beurd.'' In het gewraakte programma, waarbij een computer bepaalt of de vrijgezelle deelnemers geknipt zijn voor elkaar, was een aanranding te zien. Een kandidate werd tegen haar zin betast door een medekandidaat. RTL trad niet in detail over wat zich precies heeft voorgedaan in de villa, maar het was aanleiding voor harde maatregelen en excuses. Twee men sen van de zendergroep werden op non-actief gesteld. Van der Vorst ging nog een stap verder: alle guilty pleasure-program- ma's, waaronder Temptation Island en Free Love Paradise, werden opgeschort en een onafhankelijk onderzoek moest uitwijzen of deze titels ooit nog terugkeren op de buis. ,,Ik wil het vertrouwen in dit genre terug winnen'', zei hij destijds. Toch vindt RTL de tijd al rijp voor een vers seizoen van Temptation Is land, nog voor de uitkomst van het onderzoek bekend is. Discutabel? ,,Ik weet dat Temptation Island zelf niet onder de loep lag, maar dit genre is nog steeds behoorlijk besmet'', zegt Valentijn. ,,In ethisch opzicht hadden ze hier beter mee kunnen wachten. Ik zie vooralsnog geen reden adver teerders weg te sturen, maar wij gaan dit wel aandachtig bekijken.'' RTL zelf houdt het bij een eerder verzonden verklaring. Daarin staat dat Temptation Island-producent Warner Bros en de zendergroep de afgelopen tijd gesprekken voerden met alle deelnemers aan het pro gramma over hun ervaringen tijdens het productieproces. ,,De feedback geeft ons het ver trouwen om met de nieuwe reeks te starten'', aldus Van der Vorst. ,,Het blijft natuurlijk wel een relatietest, maar altijd in een veilige omgeving, RTL kan zich misschien niet permitteren het met meer uit te zenden met respect voor de betrokkenen en goede begeleiding. Het genre is ge liefd bij een groot publiek. Aan de kant van RTL is een aantal interne processen aangepast, waaronder een zorgvuldiger proces tussen montage en uitzending.'' Commercieel belang Mediakenners wijzen op een com mercieel belang. Temptation Island is bij uitstek een programma dat geliefd is onder de altijd moeilijk te bereiken doelgroep jongeren. Die bevinden zich ook op het platform Videoland - dat het met concurrenten als Netflix en Disney+ moeilijk heeft - waar het nieuwe seizoen óók te zien is. Valen tijn: ,,Ze kunnen het zich misschien niet permitteren het met meer uit te zenden.'' Ook tv-kenner en Temptation Is- land-liefhebber Bert van der Veer mm SiCMoi tl vindt dat de terugkeer te vroeg komt. ,,Best raar dat RTL nu eigenlijk voor uit loopt op het onderzoek. Geef je daarmee niet het verkeerde signaal af? Ze hebben nu meer bovenop de montage van het programma gezeten om te zien dat er geen dubieuze scènes langskomen. Maar deed je dat voorheen niet dan? En die deelne mers gaan echt niet eens gazeuse drinken in plaats van alcohol.'' Bovendien vraagt Van der Veer zich af of dergelijke programma's hun rauwe randjes verliezen nu ze meer onder de loep liggen. Die rafel randjes vormen toch deels de aan trekkingskracht van het genre. ,,Ik vrees dat Wie is de Mol? dit jaar span nender is dan Temptation Island.'' Ilja Loeffen van mediabureau Om nicom Media Group: ,,Ik vind Temp tation Island ook redelijk vlot weer op de buis. Ik snap de verbazing. Maar ik denk ook dat het geheugen beperkt is. Veel mensen zullen die heisa al weer vergeten zijn. Natuurlijk wil RTL hiermee door, want het is een genre waarmee je veel geld verdient.'' Insiders zeggen dat het onderzoek van RTL al enige tijd is afgerond, maar de zendergroep wil dit niet be vestigen. RTL zou de conclusies eerst willen voorleggen aan de betrokke nen voordat ze openbaar gemaakt worden. Dat laatste zal naar alle waarschijnlijkheid volgende maand gebeuren. Kom naar een uniek evenement rond de Matthaus Passion, het allergrootste werk ooit geschreven. Bachs versie van het Paasverhaal, gebracht zoaLs je het niet eerder hebt meegemaakt. Koop nu je concertticket voor Matthaus aan de Maas! In dit evenement zingt een groots koor, samen met vijf topsoListen, de hoogtepunten van één van 's werelds grootste werken ooit geschreven: de Matthaus Passion. Bestel tickets op pzc.nl/maas woensdag 26 februari 2020 PC Gudo Tienhooven —Maiko Valentijn, MediaCom Een deelneemster van De Villa wordt be laagd door een man nelijke deelnemer. I;-tap Ji-I?'1;;.:"!Jt ctniT] 21 maart 2020 Rotterdam Ahoy *De ticketprijs geldt zolang de voorraad strekt. De prijzen zijn incl. service- en transactiekosten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29