II II Schilderen als manier om te overleven 14 Mehdi Nabavi meldde zich als asielzoeker in Nederland. De Iraniër bleek een begenadigd kunstenaar. In de kelder van het azc in Assen schildert hij werken van Rembrandt en Vermeer om overeind te blijven. en dat kan een asielzoeker zich niet permitteren. Nabavi lacht een verlegen lachje. De medewerkers van het azc in Assen wisten niet wat ze zagen toen hij met olieverf aan de slag ging. Zijn zelfportret van Rem brandt en het schilderij van diens echtgenote waren zó goed, dit werk mocht niet ongezien blijven. Ze brachten Nabavi in contact met fotograaf Yolanda Visser in Assen, die de weg in de culturele wereld goed kent. ,,Zij helpt me overal mee en introduceert me in haar netwerk, dat is geweldig.'' Nu heeft hij dus zijn eerste expo op een Nederlandse muur van 7 me ter lang. Nabavi legt in het Engels uit wat we zien. Hij heeft de schilderijen niet één op één gekopieerd, het perspectief is veranderd. We moe ten als het ware langs de wand kij ken om het werk te kunnen zien zoals de oorspronkelijke kunste naar het heeft bedoeld. Als je er voor staat, geeft het schilderij je het gevoel dat je er vanuit een an dere hoek naar kijkt. Bestaande fo to's van de kunstwerken bewerkt Nabavi eerst in Photoshop voor het bedoelde effect. Het schilderen zelf doet hij met het voorbeeld op zijn telefoon. Waarom hij asiel heeft aange vraagd in Nederland, laat hij liever in het midden. Maar het ging vrij onverwacht. Nabavi was weer eens op reis. In Parijs had hij een overleg over een nieuwe expo in een kunstgalerie, daarna zou hij doorreizen naar Toronto in Ca nada, waar hij werkt als assistent van Irans beroemdste (en duur ste) beeldend kunstenaar Parviz Tanavoli. Opeens kwam het be richt dat hij niet meer veilig was in Iran. En zo werd hij van de ene op de andere dag vluchteling in het land waar hij zich een jaar eerder nog in alle vrijheid vergaapte aan Johannes Vermeer. ,,Mijn wereld staat op zijn kop.'' De voormalig wereldburger kan momenteel Nederland niet uit en de expo in Parijs heeft hij moeten afzeggen. ,,Ik zei dat ik over een paar maanden wel weer contact zou opnemen, maar vijftien maan den later zit ik nog altijd in onze kerheid. Ik had nooit gedacht dat het zo lang zou duren.'' Missen Nabavi is in zijn eentje in Neder land. Een eigen gezin heeft hij niet, de rest van de familie is nog in Iran en Canada. Of hij ze mist? Hij kijkt weg. ,,Het is beter als ik daar niet over nadenk.'' Het schil deren voorkomt dat hij gek wordt van het gepieker over zijn toe komst. ,,Ik heb al mijn aandacht nodig voor het doek. Dat helpt. Als ik eenmaal bezig ben, werk ik als een idioot. Dag en nacht.'' Rembrandt mag dan de grootste Hollandse Meester zijn, wat Na- bavi betreft is Vermeer de beste. ,,Het Meisje met de parel is prachtig in al zijn bescheidenheid. Vaak zie je een kunstenaar aandacht trek ken met de omvang van een schil derij, of door heel veel figuren af te beelden. Vermeer had dat allemaal niet nodig. Dit is pure poëzie.'' Het Meisje met de parel is prachtig in al zijn bescheidenheid. Het is pure poëzie De Iraanse kunstenaar Mehdi Na bavi (42) reisde drie jaar geleden voor het eerst naar Nederland met maar één doel: het schilderij Meisje met de parel zien. Het is zijn favo riete kunstwerk ever. Hij herinnert zich hoe hij in het Haagse Mau- ritshuis eindelijk voor het schilde rij van Johannes Vermeer stond. ,,In het echt was het kleiner dan ik dacht'', zegt hij. ,,Maar nog veel beter! Het licht... de harmonie in de kleurenIk kan het niet goed onder woorden brengen, maar ben er helemaal weg van.'' Die dag in het museum had hij niet kunnen bedenken dat hij wei nig later zijn eigen versie van het Meisje met de parel zou schilderen. Niet in zijn atelier in Teheran, maar in de kelder van een asiel zoekerscentrum in Assen. Met olieverf uit een Hollandse hobby winkel. Deze heldere wintermiddag staat Mehdi Nabavi met zijn han den in zijn zakken voor zijn eigen schilderij. Het hangt aan een witte muur tussen 'zijn' zelfportret van Rembrandt en Het Melkmeisje (ook Vermeer). Mehdi Nabavi - lang haar in een paardenstaart - is nu vijftien maanden in Nederland. In Als ik eenmaal bezig ben, werk ik als een idioot. Dag en nacht die tijd maakte hij vijftien werken, waarvan acht gebaseerd op we reldberoemde schilderijen van Nederlandse makelij. De Holland se Meesters slepen hem de asiel procedure door. Of nou ja, proce dure. Nabavi wacht nog altijd op zijn eerste gesprek met een mede werker van de IND, pas daarna wordt zijn zaak beoordeeld. Niet- begrijpend schudt hij zijn hoofd. Tegelijkertijd is hij als een kind zo blij dat hij via via een eerste be- scheiden expositie heeft geregeld in cultuurcentrum Podium Zuid- haege in zijn nieuwe woonplaats Assen. Zo voelt hij zich weer een beetje mens. „Schilderen is mijn manier om te overleven'', zegt de Iraniër terwijl zijn Meisje met de parel vanuit haar lijst liefdevol naar hem kijkt. Verwijzen Eigenlijk is Nabavi geen schilder. Thuis maakte hij sculpturen. Tankwagens, straaljagers en raket ten bekleed met handgesneden spiegels. Een verwijzing naar de oorlog die in Iran zo veel kapot heeft gemaakt. Nabavi reisde de wereld over, zijn beelden staan in galeries en musea in Abu Dhabi, Dubai, Zürich, Basel, Parijs. ,,In het azc heb ik geen ruimte om beelden te maken, ik deel een kamer met andere mensen. Maar niks doen k^n ik niet. Daarom ben ik in de hobbyruimte beneden maar gaan schilderen.'' Hij weet hoe het moet - als kun stenaar leerde hij ook schilderen. ,,Alleen had ik het zeker tien jaar niet gedaan.'' Zijn vader stuurt vanuit Iran canvas- doeken, want die zijn in Ne derland tien keer duurder woensdag 26 februari 2020 Hoe Hollandse Meesters een Iraanse asielzoeker op de been houden rntzW'».-. De expositie 'No view point is the same' van Mehdi Nabavi is nog tot eind maart te zien in Podium Zuid- haege in Assen. - Mehdi Nabavi, kunstenaar Mehdi Nabavi: een andere kijk, een bijzonder perspectief. FOTO CORNÉ SPARIDAENS Annemarie Haverkamp Assen - Mehdi Nabavi, kunstenaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14