14
VACATURES WOON-WERKAFSTAND
Ben je bereid uren in de file te staan voor je
werk of zoek je een baan dicht bij huis? Dat is
afhankelijk van je woonplaats; wie in de Randstad
woont, zoekt op vacatures dichter bij huis.
Wie in een stad buiten de Randstad
woont, is vaker bereid verder te rei
zen voor z'n werk. Dat blijkt uit een
analyse van Nationale Vacature
bank van de zoekopdrachten op de
site in het afgelopen jaar. Werkzoe
kenden uit Groningen (plek 2),
Zwolle (plek 6), Leeuwarden (7),
Emmen (8), Assen (9) en Enschede
(10) zijn bereid tot 75 kilometer van
hun woonplek te werken.
Werkzoekenden die niet verder
dan 10 kilometer van hun woon
plaats willen werken, komen uit
heel andere steden. De eerste vier
plekken worden in die top tien juist
bezet door de vier grote steden, ge
volgd door Eindhoven, Den Bosch,
Tilburg, Amersfoort, Nijmegen en
Arnhem.
Bezoekers van de Nationale Vaca
turebank gaven het vaakst een
zoekopdracht voor een baan in Rot
terdam (2,9 procent), op de voet ge
volgd door Amsterdam (2,8 pro
cent) en Groningen (2,2 procent).
Waar deze banenzoekers zelf
wonen, wordt hierbij niet vermeld.
Op de website van Nationale
Vacaturebank kunnen bezoekers
een plaats invullen waar ze graag
willen werken en daarbij aangeven
wat de marge is waarbinnen ze zoe
ken. Bij meer dan de helft van de
zoekopdrachten werd de standaard
marge van 0 kilometer door de be
zoeker niet gewijzigd. Of dat een
bewuste of een onbewuste keus is,,
kan op basis van deze data niet wor
den gezegd. Van de zoekopdrachten
waarbij wel een keuze werd ge
maakt voor een afstand, werd 20 ki
lometer het meest geselecteerd (28
procent) gevolgd door 30 kilometer
(25 procent).
Gemiddeld reizen Nederlanders
15,7 kilometer naar hun werk (2017).
In 2010 werkten we iets dichter bij
huis (14,8 kilometer), blijkt uit on
derzoek van het Kennisinstituut
voor Mobiliteitsbeleid. Met de trein
reizen we verder (37,1 kilometer)
dan met de auto (24,5 kilometer).
Uit het Nationaal Salaris Onder
zoek, een initiatief van Interme
diair en Nyenrode Business Uni
versity, bleek eerder al dat een kor
tere reistijd een van de redenen is
om op zoek te gaan naar een
nieuwe baan. Voor 17,9 procent van
de mannen is de reisafstand een re
den om een nieuwe baan te zoeken,
bij vrouwen geldt dit voor 13,8 pro
cent.
Uit een eerder onderzoek van
Nationale Vacaturebank blijkt ver
der dat 45 procent van de Neder
landse beroepsbevolking het bij het
bekijken van vacatures het belang
rijkst vindt dat functies in de
directe woonomgeving worden
getoond.
'Al vond ik het nooit vervelend, ik ben
blij dat ik mijn avonden terug heb'
Thijs Bos (35): ,,Ik reisde een halfjaar lang twee
uur heen en twee uur terug met de trein om van
Rotterdam naar Zwolle te komen. Ik was vormgever
bij een ontwerpstudio en hield me bezig met het
gebruiksvriendelijk maken van producten.
Om de reistijd te vullen gaf ik mezelf elke dag een
doel. De ene keer was dat in die twee uur beter wor
den in posters maken, dan weer in lettertypen of kleu
ren. Maar omdat het niet klikte met het bedrijf, was
Zwolle te ver. De reis duurde daarvoor te lang.
Daarna heb ik even in de horeca gewerkt, omdat ik
een break wilde. Vervolgens heb ik de stap naar het
onderwijs gezet. Iedereen zei altijd dat het wat was
voor mij was en toen ben ik dat gaan proberen. Ik
vond al snel een baan als docent vormgeving in het
voortgezet onderwijs in Rotterdam.
Ik hoef nu maar een kwartiertje naar mijn werk te
fietsen. Hoewel ik het reizen toen nooit vervelend
vond, ben ik nu heel blij dat ik mijn avonden terug
heb. Ik was vaak pas om 19.30 uur thuis. Nu kan ik
sporten, met vrienden afspreken of nog iets voor mijn
werk doen. Mijn tijd kan ik nu zelf indelen 's avonds.
Eerst waren mijn weekenden heilig, nu maak ik soms
een paar uurtjes vrij om nog wat werk te doen. Maar
dat is helemaal niet erg.''
'Die drie uur die ik onderweg was,
besteed ik liever aan mijn gezin'
Daarna heb ik nog driekwart jaar in Hilversum ge
werkt. Als ik om 08.00 uur de deur uit ging, rolde ik
om 07.45 uur mijn bed uit en was ik om 09.30 uur op
mijn werk. De tijd in de trein gebruikte ik om te ont
bijten en werk voor te bereiden. Ik had maar twee
minuten overstaptijd in Utrecht; met een beetje
vertraging miste ik mijn aansluiting al.
Ik vond het reizen prima, tot ik een vriendin kreeg
en een kindje. Die drie uur die ik onderweg was, be
steedde ik liever aan mijn gezin. Dus toen heb ik werk
dichter bij huis gezocht. Nu werk ik als copywriter bij
een reclamebureau en zit ik nog maar 15 tot 20 minu
ten minuten in de auto. Dat scheelt enorm.
De tijd die ik heb gewonnen, besteed ik nu aan bak
jes yoghurt maken voor mijn kinderen, helpen met
aankleden. Ik ben 's ochtends nog steeds bezig, maar
wel op een rustigere manier. Ik maak me nu nuttig
voor anderen.''
5
'Ik deed er soms drie tot vier uur
over om op mijn werk te komen'
In Weesp werkte ik als inkoper en productiemana
ger in de mode. Maar dat werk werd op een gegeven
moment een kunstje. Daarnaast was ik door de lange
reistijd en het aantal uur dat ik op mijn werk door
bracht, langer van huis dan dat ik thuis was. De werk-
privébalans was weg. Je hebt dan een heel ander ritme
dan je partner, als ik om 17.30 uur wegging van mijn
werk, was ik pas om rond 19.00 of 20.00 uur thuis.
Door het vele autorijden had ik rugklachten gekre
gen. Dus besloot ik in 2018 mijn baan op te zeggen. Ik
ging me focussen op het onlinereismagazine dat ik al
naast mijn werk had. Nu heb ik geen reistijd meer,
want ik werk de meeste tijd vanuit huis. Ook kan ik
zelf mijn uren indelen. Ik heb van mijn hobby mijn
werk gemaakt en dat is het beste wat ik had kunnen
doen."
dinsdag 25 februari 2020
PC
Wie in de Randstad woont,
zoekt werk dicht bij huis
Marloe van der Schrier
Sanne Wolters
Rotterdam
Van de bijna 12 miljoen bezoekers die
een afstand selecteerden waarbinnen
zij werk zochten, deden de meesten
dat tot 20 kilometer.
28%
5 10 20 30 50 75 Heel
Max. km tot werk NL
Van Den Bosch naar Amsterdam. foto privé
Pascal Vugts (45): ,,Ik woonde in Den Bosch en
werkte in Amsterdam als redacteur. De redactie zat
in Sloterdijk, de treinreis vanaf Den Bosch duurde
iets meer dan een uur. Dat heb ik negen jaar gedaan.
Daarna ging ik bij Amsterdam Amstel werken; dan zit
je ongeveer 50 minuten in de trein, maar van deur tot
deur was ik toch wel 1,5 uur bezig.
Van Zandvoort naar Weesp. foto dafne gaunt
Marcel Korbee (47): ,,Ik heb bijna twintig jaar van
Zandvoort naar Weesp gereisd voor mijn werk. In
slechte tijden, toen de snelweg A9 nog tweebaans
was, deed ik daar soms 3 tot 4 uur over. In het begin
frustreerde het me wel, maar je legt je erbij neer, je
kunt er toch niets aan doen. Ik benutte de tijd in de
auto door vrienden en familie te bellen, dan leek de
tijd sneller te gaan.
Van Rotterdam naar Zwolle. foto privé