14 VACATURES WOON-WERKAFSTAND Ben je bereid uren in de file te staan voor je werk of zoek je een baan dicht bij huis? Dat is afhankelijk van je woonplaats; wie in de Randstad woont, zoekt op vacatures dichter bij huis. Wie in een stad buiten de Randstad woont, is vaker bereid verder te rei zen voor z'n werk. Dat blijkt uit een analyse van Nationale Vacature bank van de zoekopdrachten op de site in het afgelopen jaar. Werkzoe kenden uit Groningen (plek 2), Zwolle (plek 6), Leeuwarden (7), Emmen (8), Assen (9) en Enschede (10) zijn bereid tot 75 kilometer van hun woonplek te werken. Werkzoekenden die niet verder dan 10 kilometer van hun woon plaats willen werken, komen uit heel andere steden. De eerste vier plekken worden in die top tien juist bezet door de vier grote steden, ge volgd door Eindhoven, Den Bosch, Tilburg, Amersfoort, Nijmegen en Arnhem. Bezoekers van de Nationale Vaca turebank gaven het vaakst een zoekopdracht voor een baan in Rot terdam (2,9 procent), op de voet ge volgd door Amsterdam (2,8 pro cent) en Groningen (2,2 procent). Waar deze banenzoekers zelf wonen, wordt hierbij niet vermeld. Op de website van Nationale Vacaturebank kunnen bezoekers een plaats invullen waar ze graag willen werken en daarbij aangeven wat de marge is waarbinnen ze zoe ken. Bij meer dan de helft van de zoekopdrachten werd de standaard marge van 0 kilometer door de be zoeker niet gewijzigd. Of dat een bewuste of een onbewuste keus is,, kan op basis van deze data niet wor den gezegd. Van de zoekopdrachten waarbij wel een keuze werd ge maakt voor een afstand, werd 20 ki lometer het meest geselecteerd (28 procent) gevolgd door 30 kilometer (25 procent). Gemiddeld reizen Nederlanders 15,7 kilometer naar hun werk (2017). In 2010 werkten we iets dichter bij huis (14,8 kilometer), blijkt uit on derzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Met de trein reizen we verder (37,1 kilometer) dan met de auto (24,5 kilometer). Uit het Nationaal Salaris Onder zoek, een initiatief van Interme diair en Nyenrode Business Uni versity, bleek eerder al dat een kor tere reistijd een van de redenen is om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Voor 17,9 procent van de mannen is de reisafstand een re den om een nieuwe baan te zoeken, bij vrouwen geldt dit voor 13,8 pro cent. Uit een eerder onderzoek van Nationale Vacaturebank blijkt ver der dat 45 procent van de Neder landse beroepsbevolking het bij het bekijken van vacatures het belang rijkst vindt dat functies in de directe woonomgeving worden getoond. 'Al vond ik het nooit vervelend, ik ben blij dat ik mijn avonden terug heb' Thijs Bos (35): ,,Ik reisde een halfjaar lang twee uur heen en twee uur terug met de trein om van Rotterdam naar Zwolle te komen. Ik was vormgever bij een ontwerpstudio en hield me bezig met het gebruiksvriendelijk maken van producten. Om de reistijd te vullen gaf ik mezelf elke dag een doel. De ene keer was dat in die twee uur beter wor den in posters maken, dan weer in lettertypen of kleu ren. Maar omdat het niet klikte met het bedrijf, was Zwolle te ver. De reis duurde daarvoor te lang. Daarna heb ik even in de horeca gewerkt, omdat ik een break wilde. Vervolgens heb ik de stap naar het onderwijs gezet. Iedereen zei altijd dat het wat was voor mij was en toen ben ik dat gaan proberen. Ik vond al snel een baan als docent vormgeving in het voortgezet onderwijs in Rotterdam. Ik hoef nu maar een kwartiertje naar mijn werk te fietsen. Hoewel ik het reizen toen nooit vervelend vond, ben ik nu heel blij dat ik mijn avonden terug heb. Ik was vaak pas om 19.30 uur thuis. Nu kan ik sporten, met vrienden afspreken of nog iets voor mijn werk doen. Mijn tijd kan ik nu zelf indelen 's avonds. Eerst waren mijn weekenden heilig, nu maak ik soms een paar uurtjes vrij om nog wat werk te doen. Maar dat is helemaal niet erg.'' 'Die drie uur die ik onderweg was, besteed ik liever aan mijn gezin' Daarna heb ik nog driekwart jaar in Hilversum ge werkt. Als ik om 08.00 uur de deur uit ging, rolde ik om 07.45 uur mijn bed uit en was ik om 09.30 uur op mijn werk. De tijd in de trein gebruikte ik om te ont bijten en werk voor te bereiden. Ik had maar twee minuten overstaptijd in Utrecht; met een beetje vertraging miste ik mijn aansluiting al. Ik vond het reizen prima, tot ik een vriendin kreeg en een kindje. Die drie uur die ik onderweg was, be steedde ik liever aan mijn gezin. Dus toen heb ik werk dichter bij huis gezocht. Nu werk ik als copywriter bij een reclamebureau en zit ik nog maar 15 tot 20 minu ten minuten in de auto. Dat scheelt enorm. De tijd die ik heb gewonnen, besteed ik nu aan bak jes yoghurt maken voor mijn kinderen, helpen met aankleden. Ik ben 's ochtends nog steeds bezig, maar wel op een rustigere manier. Ik maak me nu nuttig voor anderen.'' 5 'Ik deed er soms drie tot vier uur over om op mijn werk te komen' In Weesp werkte ik als inkoper en productiemana ger in de mode. Maar dat werk werd op een gegeven moment een kunstje. Daarnaast was ik door de lange reistijd en het aantal uur dat ik op mijn werk door bracht, langer van huis dan dat ik thuis was. De werk- privébalans was weg. Je hebt dan een heel ander ritme dan je partner, als ik om 17.30 uur wegging van mijn werk, was ik pas om rond 19.00 of 20.00 uur thuis. Door het vele autorijden had ik rugklachten gekre gen. Dus besloot ik in 2018 mijn baan op te zeggen. Ik ging me focussen op het onlinereismagazine dat ik al naast mijn werk had. Nu heb ik geen reistijd meer, want ik werk de meeste tijd vanuit huis. Ook kan ik zelf mijn uren indelen. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt en dat is het beste wat ik had kunnen doen." dinsdag 25 februari 2020 PC Wie in de Randstad woont, zoekt werk dicht bij huis Marloe van der Schrier Sanne Wolters Rotterdam Van de bijna 12 miljoen bezoekers die een afstand selecteerden waarbinnen zij werk zochten, deden de meesten dat tot 20 kilometer. 28% 5 10 20 30 50 75 Heel Max. km tot werk NL Van Den Bosch naar Amsterdam. foto privé Pascal Vugts (45): ,,Ik woonde in Den Bosch en werkte in Amsterdam als redacteur. De redactie zat in Sloterdijk, de treinreis vanaf Den Bosch duurde iets meer dan een uur. Dat heb ik negen jaar gedaan. Daarna ging ik bij Amsterdam Amstel werken; dan zit je ongeveer 50 minuten in de trein, maar van deur tot deur was ik toch wel 1,5 uur bezig. Van Zandvoort naar Weesp. foto dafne gaunt Marcel Korbee (47): ,,Ik heb bijna twintig jaar van Zandvoort naar Weesp gereisd voor mijn werk. In slechte tijden, toen de snelweg A9 nog tweebaans was, deed ik daar soms 3 tot 4 uur over. In het begin frustreerde het me wel, maar je legt je erbij neer, je kunt er toch niets aan doen. Ik benutte de tijd in de auto door vrienden en familie te bellen, dan leek de tijd sneller te gaan. Van Rotterdam naar Zwolle. foto privé

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14