Ergens op de wereld stoot iemand z'n teen VOOR U GETEST Kind in huis Ineens moet ik uitleggen dat ijsklontjes smelten en verdwijnen Wie niet de hoofdprijs wil neerleggen voor een fototoestel en een smartphone te beperkt vindt, heeft de keuze uit steeds meer systeemcamera's. Vijf toestellen in de test. Canon en Nikon zijn nieuwe spelers in de strijd 8 HANNEKE HENDRIX Een kind hebben betekent ook dat je af en toe moet uitleggen dat ballonnen stukgaan en dat overal ter wereld 'la la la la la' wordt gezongen. De dochter huilt want ze heeft haar kleine teen aan de stoelpoot gestoten toen ze voorbij de tafel rende. Ze zit op mijn schoot en wijst verbaasd en kwaad naar haar pijnlijke teen. Na een aantal kusjes vertel ik dat over de hele wereld mensen hun kleine teen stoten aan stoelpoten, tafelpoten, stenen en paaltjes. Dat er op dit mo ment aan de andere kant van de wereld ook iemand huilt vanwege die kleine teen. Dat dat is wat ons mensen bindt: dat we allemaal weleens met onze kleine teen achter iets zijn blijven ha ken en toen hinkelend en vloekend en huilend een paar minuten door het leven zijn gegaan. ineens dit soort dingen moet uitleg gen. Dat je jezelf hoogzomer in de tuin terugvindt bij een hui lende dochter en dat je moet vertellen dat ijsklontjes smel ten en verdwijnen, in water veranderen. Of dat ballon nen stukgaan of leeglo pen, dat je altijd afscheid moet nemen van een ballon. Want zo voelt ze het: ze houdt van dat ijs klontje of van die ballon, en ze vertrekken allemaal. Dan krijg je wel weer ooit een nieuwe, maar dat je het ijsklontje niet kunt houden, mits je in een vriezer woont, is evident. Een paar uur later gebeurt in de auto ongeveer hetzelfde. We draaien luid Lights van Janne Schra en de dochter roept steeds: 'Wat zegt ze dan? Wat zegt ze dan?' Waarmee ze bedoelt dat ik moet vertalen wat Janne zingt. Ik zeg: 'Ze zit op een eiland, en ze drinkt kokosmelk en dan kijkt ze naar de hori zon'. De dochter knikt. Bij 'la-la-la-la-la-la-la' vraagt ze weer wat er gezegd wordt en ik zeg: 'Nou ja, dat is net als bij ons gewoon la-la-la-la- la-la-la'. Ik denk na. 'Volgens mij is dat overal hetzelfde. In alle ta len kun je overal ter wereld la-la-la- la-la-la-la zingen en dan heb je heel veel kans dat er ie mand gewoon gaat meezingen. Dat is het han dige aan la-la-la-la-la-la-la. Het is universeel'. De dochter knikt. Ze kijkt weer uit het raam. Voor haar is een verbintenis met alle mensen ter wereld net zo normaal als het smelten van een ijsklontje en het klappen van een ballon. En misschien is dat ook iets wat we niet moeten vergeten: dat er nu ergens ter wereld iemand la- la-la-la-la-la-la zingt, dat er ergens iemand zijn teen stoot en we zo allemaal verbonden zijn. Natuurlijk kun je steeds betere foto's schieten met je smartphone. Maar wie wil spelen met sluitertijd en scherptediepte - of kiekjes wil opblazen voor boven de bank - loopt zelfs bij de modernste mobieltjes tegen grenzen aan. Een professionele fullframe camera met extra grote sensor dan? Kan. Maar daar hangt wel vaak een toren hoge instapprijs aan. Gelukkig is er een middenweg: camera's die op alle fronten gehakt maken van smart- phonelenzen, maar voor rond de 1000 euro over de toonbank gaan. Je roen Horlings, fotografie-expert van techsite Tweakers, vergeleek vijf mo dellen in een grondige test: de Fuji- film X-T30, Panasonic Lumix DC- G90, Sony A6400, Nikon Z50 en Ca non EOS M6 Mark II. Prima platen De vijf behoren tot het groeiende aanbod aan systeemcamera's. ,,Een systeemcamera heeft geen spiegel, maar wel wisselbare lenzen'', legt Horlings uit. ,,De autofocus en beeld weergave door de elektronische zoe ker - taken die voorheen aan de spie gel waren voorbehouden - zijn over genomen door een sensor.'' Zo'n sen sor kun je zien als het elektronische equivalent van de ouderwetse film: hardware die licht opvangt en omzet in afbeeldingen. In dit geval gaat het om zogeheten aps-c-sensors, die vanwege hun ge ringe formaat minder licht opvangen dan fullframe varianten, maar zelfs de meest ervaren hobbyisten waar voor hun geld bieden. Fujifilm, Pana sonic en Sony zien al langer de po tentie van dit, steeds populairdere, camerasegment; Canon en Nikon bleven lang vasthouden aan hun spiegelreflexcamera's en zijn vrij nieuwe spelers in de strijd. Eerlijk is eerlijk, qua beeldkwaliteit merk je weinig verschil tussen de vijf modellen. Met alle toestellen schiet je prima platen, benadrukt Horlings. Jeroen Horlings (44) ,,Je moet van goeden huize komen om met je blote oog verschillen te zien in beeldkwaliteit.'' Ook in videostand zijn de camera's aan el kaar gewaagd; allemaal filmen ze probleemloos in 4k (ultra-hd). Kantelschermen Toch valt er volgens Horlings een hoop te kiezen. Wie inzoomt op het gebruiksgemak, ziet dat alle toestel len opvallende plus- en minpunten op tafel leggen. Een ergerlijke eigen schap van de Panasonic is bijvoor beeld dat het beeld flink wordt bijge sneden wanneer je van foto- naar vi deomodus overschakelt, waardoor je je standpunt moet aanpassen. Toch is dit toestel de beste keus voor vloggers en selfiefans. Dankzij het uitklapbare en kantelbare scherm kun je tijdens het filmen of fotograferen vanuit elke hoek je onderwerp in de gaten hou den. Nikon faalt juist op dit front; door dat het scherm alleen naar onderen uitklapt, kun je het toestel niet op een statief of muurtje zetten zonder het zicht op je scherm te verliezen. Wel onthoudt zowel de film- als fotomodus zijn laatst gekozen slui tertijd, waardoor je langs het voetbal veld snel heen en weer kunt schake len tussen video en foto zonder jezelf een rsi-duim te draaien. Canon maakt de grootste bokken sprongen van de kudde. Om über haupt te kunnen fotograferen moet je handmatig een schuifje indrukken en de lens opendraaien. Bovendien is de elektronische zoeker geschrapt om ruimte te besparen. Wie zijn beelden toch door een zoeker wil bekijken - bijvoorbeeld omdat het zonlicht te fel is - moet een los exem plaar vastklikken. Nadeel is wel dat het ding dan weer het uitklapscherm in de weg zit of gemakkelijk kan zoekraken. Horlings: ,,Het voelt een beetje als: welkom in de jaren '90.'' ZATERDAG 22 FEBRUARI 2020 GO De voordelen van een kind hebben is dat je Hanneke Hendrix (39) heeft een dochter van 3 jaar. Met Alex van der Hulst en Nynke de Jong maakt ze de opvoedpodcast Ik Ken Iemand Die. Beter dan de camera in je smartphone MATTHIJS MEEUWSEN van techsite Twea kers test alles van actiecamera's tot zoomlenzen. De volledige testresultaten lees je op tweakers.net

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 80