Rationele steun werkt beter dan medeleven Helpt het naar een ander te luisteren als die het moeilijk heeft en zijn verhaal wil delen? Ja, denken de meeste mensen, maar onderzoek zegt wat anders. Daar kwam sociaal psycholoog Lisanne Pauw achter toen ze promoveerde. 'Je kunt iemand emotioneel steunenmaar wat beter werkt is zijn perspectief veranderen 7 e (negatieve) emoties met anderen delen haalt mis schien de druk er even af, maar maakt een mens v J uiteindelijk niet gelukkiger. Het is vaak zelfs inefficiënt, zo blijkt uit onderzoek van sociaal psycholoog Lisanne Pauw, die inmiddels van de Universiteit van Amsterdam is over gestapt naar de Couple and Family Psychology Lab van de universiteit in Münster. Hoe zit dat dan? Pauw: „Jazeker, we delen onze emo ties vaak. Zo'n 90 procent van wat ons overkomt en raakt, bespreken we met andere mensen. Het kan om van alles gaan, van een caissière die ver velend op je reageerde tot het overlij den van een familielid. Mannen bespreken hun problemen vooral met hun partner, vrouwen praten vaak ook met familieleden of vriendinnen. Hoe emotioneler de gebeurtenis, hoe vaker we erover willen vertellen. Het is een basale neiging om zodra ons iets emotio neels overkomt, dat met anderen te delen. We hopen dat we ons daardoor beter voelen. Het spreekwoord is niet voor niets: gedeelde smart is halve smart.'' ,,Vaak is dat niet zo. Dat komt door dat luisteraars over het algemeen geneigd zijn emotionele steun te bieden, maar die blijkt op de lange termijn niet te helpen. Stel dat een vriend vertelt dat hij is afgewezen bij een sollicitatie. Jij bent dan em- HOEDOEJE HET GOED? pathisch door bijvoorbeeld te zeggen 'wat jammer dat je de baan niet hebt gekregen, ik begrijp dat je teleurge steld bent'. Wat beter werkt, is ratio nele steun. Je probeert dan te veran deren hoe je gesprekspartner over de ervaring denkt, bijvoorbeeld door er een positieve draai aan te geven. Je zegt bijvoorbeeld 'van dit sollicitatie gesprek heb je veel geleerd, je cv is nu op orde en als je maar lang genoeg zoekt, vind je heus wel wat'. Uit onderzoek blijkt dat iemand die zulke rationele steun krijgt, twee dagen later anders naar de gebeurte nis kijkt en zich er beter over voelt. Op de lange termijn werkt het effec- tiever om het perspectief te helpen veranderen. Geef je iemand emotio nele steun, dan is diegene nog even teleurgesteld, boos of verdrietig. Het gevaar is dat iemand in zijn emoties blijft hangen.'' ,,Omdat we het gevoel hebben dat we empathisch moeten zijn. De luis teraar denkt dat hij zo moet reageren. Degene die zijn verhaal vertelt, zoekt vooral begrip en bevestiging. Dat komt, zo blijkt uit mijn onderzoek, omdat we allemaal de sterke behoefte hebben ons verbonden te voelen. Dergelijke emotionele steun lost de problemen niet op, het zorgt er wel voor dat de relatie met de ander ver sterkt wordt. In die zin is gedeelde smart toch een beetje halve smart.'' ,,Dat heeft voor- en nadelen. Als je via WhatsApp of op een forum op internet over je problemen praat, voel je je minder snel beschaamd. Amerikaanse ex-militairen die werden gescreend op PTSS, de post traumatische stressstoornis, bleken aan een virtueel persoon meer te vertellen dan aan iemand van vlees en bloed. Ze voelden zich anoniemer en vrijer en dachten dat ze zo minder beoordeeld werden. Dat geldt voor anderen ook. Het kan soms gemakke lijker zijn een partner te appen over een probleem dan de kwestie in el- kaars nabijheid te bespreken. Het nadeel is dat je als 'luisteraar' iemands emotie moeilijker kunt inschatten, omdat je de gezichtsuit drukking en de intonatie van de ander mist. Maar als je je verhaal goed in woorden kunt overbrengen, kun je ook aan online converseren veel steun hebben.'' GO ZATERDAG 22 FEBRUARI 2020 Van je af praten lucht op, maar helpt weinig CARIN RÖST VRAAG 1 Praten we graag over onze problemen? VRAAG 2 Blijkt uit je onderzoek dat we ons er inderdaad beter door voelen? Wat is de beste manier om te reageren als iemand je over zijn of haar pro blemen vertelt? „Erken eerst het gevoel van de ander'', adviseert Lisanne Pauw. ,,Zo geef je de verteller het ge voel dat je hem of haar begrijpt. Luister goed en toon begrip. Kom vooral niet met eigen ervaringen en probeer niet een probleem op te lossen. Pas op dat je niet samen in het probleem blijft hangen. Probeer daarom altijd een ander perspectief te bieden of aan te moedigen. Dat kan een positie vere blik zijn. Of zeg dat als iemand volhoudt, als dat van toepassing is, dat het dan waarschijnlijk wel goed komt.'' VRAAG 3 Waarom reageren we dan vaak verkeerd en bevestigen we die ander in zijn gevoelens? VRAAG 4 Is online over je problemen praten even effectief als elkaar ontmoe ten en praten? Lisanne Pauw: „Emotionele steun versterkt wel het contact. In die zin is gedeelde smart toch een beetje halve smart.'' FOTO ERIC BRINKHORST

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 79