k
61,8%
V .'SlB
'Ik hou van de marine, maar ik kies
voor mijn gezin. Ik leer mijn
kinderen nu pas kennen'
5
>1
reistijd, drie uur heen en terug.
,,Elke morgen om 5 uur vertrek ik.
Het is een uur rijden naar Doorn;
als er files staan ben je zo een half
uur langer onderweg. Met een
beetje geluk kom ik om kwart
voor zes terug. Dat moet echt niet
méér worden. Want dan ben ik
zelfs niet meer de man die op
zondag het vlees snijdt. Dan kun
je gewoon helemaal niets meer
betekenen voor je gezin. Geloof
me: mijn situatie is niet uniek.
Zoals ik, zijn er velen hier."
Hij heeft door de lange periodes
van afwezigheid al zoveel van zijn
kinderen gemist, zegt hij met een
ondertoon van spijt: ,,Van de 24
verjaardagen heb ik er pakweg
acht meegemaakt. Ik hou van de
marine, maar ik kies voor mijn ge
zin. Ik leer mijn kinderen nu pas
kennen."
Doornse ondernemers
De Doornse ondernemers zijn
niet al te benauwd voor een toe
komst zonder kazerne. Hun clien
tèle bestond toch al niet uit de ge
zinnen van de ruim 1800 mari
niers; die wonen bijna allemaal
buiten Doorn. Volgens het Minis
terie van Defensie wonen de ma
riniers gemiddeld op een uur rei
zen van Doorn (enkele reis). De
discussie over een eventuele ver
huizing naar Vlissingen was dan
ook niet echt een gespreksonder
werp aan zijn toonbank, zegt de
slager van Slagerij Ben. Het is stil
in de zaak. „Altijd, in februari. Ie
dereen is op wintersport. Of aan
het diëten", zegt de slager.
Een dorp waarin iedereen mas
saal op wintersport gaat: het zegt
iets over de welvaart van de be
woners. Doorn is duur. Datzelfde
geldt voor Nieuw-Milligen, naar
alle waarschijnlijkheid de nieuwe
vestigingsplaats voor de mari
nierskazerne. Prachtige omge
ving, met dennenbossen en glooi
ende heuvels, met vakantieparken
en monumentale woonboerde
rijen die tussen de zes ton en één
miljoen kosten. Voor een gewoon
woonhuis moet je verder weg kij
ken. In Apeldoorn of Zwolle bij
voorbeeld: daar kun je nog voor
drie ton een gezinswoning kopen.
Tijd met het gezin
Ook de marinier aan de poort
woont in Zwolle. Daar kan hij lek
ker blijven wonen, nu Nieuw-
Milligen in beeld is. Vanuit
Zwolle is hij nu dagelijks een uur
onderweg naar Doorn. Naar
Nieuw-Milligen is het drie kwar
tier. De sollicitaties zijn al opge
schort. Er was geen weerstand te
gen Zeeland zelf, zegt hij nog eens
met nadruk. Veel mariniers ken
nen Zeeland van vakanties. Zon,
zee, strand, zeg maar. Als schar-
reltje of zelfs maitresse voldoet
Zeeland prima, maar op een part
ner ben je wat kritischer. Dan zijn
er toch allemaal voorwaarden
waaraan moet worden voldaan.
Naar Zeeland verhuizen is voor de
meeste mariniers geen optie. Voor
Nieuw-Milligen is wél steun. Drie
kwartier rijden in plaats van twee
uur, de baan houden waar je aan
verknocht bent, meer tijd met je
gezin - wie zou daar niet voor kie
zen?
Zestig kilometer verderop
wacht Nieuw-Milligen in alle rust
af wat komen gaat. Het dichtstbij
zijnde dorp is Garderen (zo'n
tweeduizend inwoners), op tien
minuten rijden ligt het iets gro
tere Voorthuizen (ruim tiendui
zend inwoners). Nieuw-Milligen
telt ruim honderd inwoners.
Waar die zich verbergen, is on
duidelijk, want veel meer dan een
weg en een rotonde lijkt het ge
hucht niet te omvatten. Net voor
bij een vakantiepark van Landal
kruisen de N302 en N344 elkaar.
Dit is het kloppend hart van
Nieuw-Milligen, bevestigt Mi
chelle Beelen van Heeja Ruiter
sport, pal aan de rotonde. In de
19de eeuw werd in Nieuw-Milli-
gen een oefenlocatie gevestigd
voor legeronderdelen met paar
den. ,,Zo lang bestaat de winkel
nog niet hoor! Wij zitten hier pas
een jaar of acht", lacht Michelle
Beelen. Zou best aardig zijn, als de
marinierskazerne wat extra klan
dizie brengt, zegt ze. Of de komst
van de marinierskazerne onder
werp van gesprek is aan de balie?
,,Nee. Onze klanten komen uit de
hele regio. In Nieuw-Milligen zelf
woont bijna niemand." Een kopje
koffie bij restaurant Buds, aan de
overkant, zit er niet in. Dat is van
daag gesloten.
verleiden tot een verhuizing
naar Zeeland. 'Een vierdaagse
werkweek tijdens de kazerne-
weken', staat op één. Op twee:
reistijd moet (althans gedeelte
lijk) als werktijd aangemerkt
worden. Op drie staat 'compen
satie in reiskosten'. Als vierde
wordt een goede verhuisver-
goeding genoemd.
GO ZATERDAG 22 FEBRUARI 2020
FOTO ERIK VAN T WOUD
Gevraagd naar redenen om
eventueel naar Zeeland te
verhuizen, noemen mariniers
allereerst: 'de verwachting dat
mijn gezin en ik ons thuis zullen
voelen in Zeeland'. Direct
daarop volgen 'een baan voor
de partner' en 'een aantrekke
lijke koopwoning'.
Kennen de mariniers Zee
land eigenlijk? Ja, ik woon in
Zeeland (of heb in Zeeland ge
woond), zegt 3,9 procent. Bijna
de helft (40,6 procent) van de
mariniers kent Zeeland van va
kantie. Bijna één op de vijf is re
gelmatig in Zeeland (geweest)
voor het werk. In Zeeland
wonen vrienden of familie,
geeft 13,2 procent aan.
kent Zeeland alleen van horen
zeggen, films of televisie. Of ze
weten er zelfs weinig tot niets
van (1,7 procent). Van 12,5 pro
cent is het antwoord niet be
kend.
is niet bereid meer dan een
uur te reizen om naar de
standplaats te komen. Voor
12,6 procent is twee uur het
maximum. Eén op de tweehon
derd wil desnoods langer dan
drie uur reizen. Eén op de hon
derd is bereid twee tot drie uur
te rijden. Voor twee op de hon
derd mariniers is een kwartier
al de grens, 14,9 procent van de
zeesoldaten wil tot een half uur
gaan.
Defensie vroeg de mariniers
wat ze kon doen om hen te
Mariniers hebben allereerst be
hoefte aan informatie over
koopwoningen in hun nieuwe
woonomgeving (1), gevolgd
door werkgelegenheid (2) en
bereikbaarheid (3).