k 61,8% V .'SlB 'Ik hou van de marine, maar ik kies voor mijn gezin. Ik leer mijn kinderen nu pas kennen' 5 >1 reistijd, drie uur heen en terug. ,,Elke morgen om 5 uur vertrek ik. Het is een uur rijden naar Doorn; als er files staan ben je zo een half uur langer onderweg. Met een beetje geluk kom ik om kwart voor zes terug. Dat moet echt niet méér worden. Want dan ben ik zelfs niet meer de man die op zondag het vlees snijdt. Dan kun je gewoon helemaal niets meer betekenen voor je gezin. Geloof me: mijn situatie is niet uniek. Zoals ik, zijn er velen hier." Hij heeft door de lange periodes van afwezigheid al zoveel van zijn kinderen gemist, zegt hij met een ondertoon van spijt: ,,Van de 24 verjaardagen heb ik er pakweg acht meegemaakt. Ik hou van de marine, maar ik kies voor mijn ge zin. Ik leer mijn kinderen nu pas kennen." Doornse ondernemers De Doornse ondernemers zijn niet al te benauwd voor een toe komst zonder kazerne. Hun clien tèle bestond toch al niet uit de ge zinnen van de ruim 1800 mari niers; die wonen bijna allemaal buiten Doorn. Volgens het Minis terie van Defensie wonen de ma riniers gemiddeld op een uur rei zen van Doorn (enkele reis). De discussie over een eventuele ver huizing naar Vlissingen was dan ook niet echt een gespreksonder werp aan zijn toonbank, zegt de slager van Slagerij Ben. Het is stil in de zaak. „Altijd, in februari. Ie dereen is op wintersport. Of aan het diëten", zegt de slager. Een dorp waarin iedereen mas saal op wintersport gaat: het zegt iets over de welvaart van de be woners. Doorn is duur. Datzelfde geldt voor Nieuw-Milligen, naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe vestigingsplaats voor de mari nierskazerne. Prachtige omge ving, met dennenbossen en glooi ende heuvels, met vakantieparken en monumentale woonboerde rijen die tussen de zes ton en één miljoen kosten. Voor een gewoon woonhuis moet je verder weg kij ken. In Apeldoorn of Zwolle bij voorbeeld: daar kun je nog voor drie ton een gezinswoning kopen. Tijd met het gezin Ook de marinier aan de poort woont in Zwolle. Daar kan hij lek ker blijven wonen, nu Nieuw- Milligen in beeld is. Vanuit Zwolle is hij nu dagelijks een uur onderweg naar Doorn. Naar Nieuw-Milligen is het drie kwar tier. De sollicitaties zijn al opge schort. Er was geen weerstand te gen Zeeland zelf, zegt hij nog eens met nadruk. Veel mariniers ken nen Zeeland van vakanties. Zon, zee, strand, zeg maar. Als schar- reltje of zelfs maitresse voldoet Zeeland prima, maar op een part ner ben je wat kritischer. Dan zijn er toch allemaal voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Naar Zeeland verhuizen is voor de meeste mariniers geen optie. Voor Nieuw-Milligen is wél steun. Drie kwartier rijden in plaats van twee uur, de baan houden waar je aan verknocht bent, meer tijd met je gezin - wie zou daar niet voor kie zen? Zestig kilometer verderop wacht Nieuw-Milligen in alle rust af wat komen gaat. Het dichtstbij zijnde dorp is Garderen (zo'n tweeduizend inwoners), op tien minuten rijden ligt het iets gro tere Voorthuizen (ruim tiendui zend inwoners). Nieuw-Milligen telt ruim honderd inwoners. Waar die zich verbergen, is on duidelijk, want veel meer dan een weg en een rotonde lijkt het ge hucht niet te omvatten. Net voor bij een vakantiepark van Landal kruisen de N302 en N344 elkaar. Dit is het kloppend hart van Nieuw-Milligen, bevestigt Mi chelle Beelen van Heeja Ruiter sport, pal aan de rotonde. In de 19de eeuw werd in Nieuw-Milli- gen een oefenlocatie gevestigd voor legeronderdelen met paar den. ,,Zo lang bestaat de winkel nog niet hoor! Wij zitten hier pas een jaar of acht", lacht Michelle Beelen. Zou best aardig zijn, als de marinierskazerne wat extra klan dizie brengt, zegt ze. Of de komst van de marinierskazerne onder werp van gesprek is aan de balie? ,,Nee. Onze klanten komen uit de hele regio. In Nieuw-Milligen zelf woont bijna niemand." Een kopje koffie bij restaurant Buds, aan de overkant, zit er niet in. Dat is van daag gesloten. verleiden tot een verhuizing naar Zeeland. 'Een vierdaagse werkweek tijdens de kazerne- weken', staat op één. Op twee: reistijd moet (althans gedeelte lijk) als werktijd aangemerkt worden. Op drie staat 'compen satie in reiskosten'. Als vierde wordt een goede verhuisver- goeding genoemd. GO ZATERDAG 22 FEBRUARI 2020 FOTO ERIK VAN T WOUD Gevraagd naar redenen om eventueel naar Zeeland te verhuizen, noemen mariniers allereerst: 'de verwachting dat mijn gezin en ik ons thuis zullen voelen in Zeeland'. Direct daarop volgen 'een baan voor de partner' en 'een aantrekke lijke koopwoning'. Kennen de mariniers Zee land eigenlijk? Ja, ik woon in Zeeland (of heb in Zeeland ge woond), zegt 3,9 procent. Bijna de helft (40,6 procent) van de mariniers kent Zeeland van va kantie. Bijna één op de vijf is re gelmatig in Zeeland (geweest) voor het werk. In Zeeland wonen vrienden of familie, geeft 13,2 procent aan. kent Zeeland alleen van horen zeggen, films of televisie. Of ze weten er zelfs weinig tot niets van (1,7 procent). Van 12,5 pro cent is het antwoord niet be kend. is niet bereid meer dan een uur te reizen om naar de standplaats te komen. Voor 12,6 procent is twee uur het maximum. Eén op de tweehon derd wil desnoods langer dan drie uur reizen. Eén op de hon derd is bereid twee tot drie uur te rijden. Voor twee op de hon derd mariniers is een kwartier al de grens, 14,9 procent van de zeesoldaten wil tot een half uur gaan. Defensie vroeg de mariniers wat ze kon doen om hen te Mariniers hebben allereerst be hoefte aan informatie over koopwoningen in hun nieuwe woonomgeving (1), gevolgd door werkgelegenheid (2) en bereikbaarheid (3).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 53