II
10 ZEELAND
Atelier
Met haar werk wil kun-
stenaar-filosoofJudy
Hooymeyer (1959)
liefde voor de natuur
teruggeven aan de mensen. Ze
werkt met de natuurlijke omge
ving van het Veerse Meer. ,,Ik ben
een seizoenskunstenaar", zegt ze,
,,van mei tot oktober."
Judy staat op het grasveldje ach
ter haar huis in Wolphaartsdijk,
een dorpje vlak bij dat meer, en
licht haar seizoenenkunst toe. ,,In
de zomer heb ik hier soms 20 me
ter schapenvacht hangen." Ze
wijst van voor naar achter. ,,Dat is
hèt seizoen, er is dan veel werk te
doen. Ik hang hier dan witte, beige
en donkerbruine vachten uit. De
donkerbruine zijn van het zwart-
blesschaap, de beige van het Kem-
pische heideschaap, de witte van
het Zeeuws melkschaap. Die heb
ben langere draden. Van deze
schapen komt trouwens ook de
schapenkaas. Wol is een restpro-
duct. Door te werken met dit ma
teriaal geef ik de natuur terug. Ik
maak er vilt van."
Native Canadian
,,Ik ben van oorsprong een native
Canadian. Ik woonde daar in een
bosrijke omgeving en als kind liep
ik graag op blote voeten. Ik leefde
voor mos. Het is een mooi orga
nisme om te gebruiken. Mos al
leen kun je niet vilten, ik verwerk
het daarom in de schapenwol. Je
hebt veel verschillende soorten
mos. Bijvoorbeeld Canadees mos,
dat heeft veel pigment en is vettig
en goed bruikbaar. Zeeuws mos is
eigenlijk niet goed te verwerken,
het is te snel droog. IJslands mos
droogt minder snel en heeft ook
prachtige kleuren geel en blauw."
,,Als je mos gebruikt in combi
natie met schapenwol krijg je
mooie fijne lapjes." Al het zelfge
maakte vilt gebruikt Judy als ba
sismateriaal voor het maken van,
meestal heel grote, kunstwerken.
Alhoewel. ,,Een poosje terug heb
ik een stukje vilt", Judy houdt haar
handen meer dan een meter uit el
kaar, ,,zomaar bij het Veerse meer
gelegd. Om te observeren wat er
gebeurde. Na verloop van tijd
groeiden er allerlei organismen op.
Heel mooi."
Zeewier
,,Zelfs zeewier kun je vervilten."
Judy laat in haar schuurtje, waar
veel vilt en kunstwerkjes te zien
zijn, een stukje fijn wit materiaal
zien dat zacht aanvoelt. ,,Zeewier
in het water is een groene drab. Ik
haal het uit het water en droog en
bewaar het in het donker, in pa
pier gevouwen. Het verliest zijn
kleur. Voordat het echt uitge
droogd is bewerk ik het met kaard-
borstels. De hele substantie borstel
ik in twee richtingen door draden
op elkaar te leggen. Door het kaar-
Kunst is voor mij in
wezen een
ambachtelijk
handelen
den gaat het zich dan in- en aan el
kaar hechten."
De meeste lappen kleurt Judy
ook. ,,Het is prachtig om te zien
welk effect een witte of bruine
schapenvacht heeft op de uitein
delijke kleuren die ik toevoeg. De
meeste kleuren zoek ik in de na
tuur. Blauwe indigopigmenten en
rood, meekrap. Ik gebruik het mi
neraal aluin voor de verbinding
met de pigmenten."
Meekrap
Meekrap gebruikte Judy in het
werk Coral bleaching. Hooymeyer
probeert hierin uit wat rood met
de vacht van het witte Zeeuws
melkschaap doet. Het werk begint
rood en eindigt verbleekt. ,,Groen
is moeilijk natuurlijk te kleuren,
terwijl ik die kleur soms wel nodig
heb. Ik heb er een poosje terug
voor gekozen om voedselkleurstof
te gebruiken voor groen. Je kunt
dat ook bij de chinees halen. Ik ge
bruikte het voor een werk dat ik de
titel It is forbidden to walk over the
grass, you must fly heb gegeven.
Een werk van wel 25 meter." Op
nieuw spreidt Judy haar handen.
,,Veel seizoenswerk."
,,Kunst is voor mij in wezen een
ambachtelijk handelen, waarbij ik
als kunstenaar de grenzen opzoek
door vooraf een concept te beden
ken."
zaterdag 22 februari 2020
GO
Judy Hooymeyer. Geïnspireerd door de natuur maakt zij kunstwerken, objecten van vilt. fotos marcelle davidse
Liebeth Labeur
Dit is een serie over
Zeeuwse kunstenaars en
hun werkplek. Vandaag:
Judy Hooymeyer in
Wolphaartsdijk.
-Judy Hooymeyer
Mooie lapjes mos met schapenwol