II 10 ZEELAND Atelier Met haar werk wil kun- stenaar-filosoofJudy Hooymeyer (1959) liefde voor de natuur teruggeven aan de mensen. Ze werkt met de natuurlijke omge ving van het Veerse Meer. ,,Ik ben een seizoenskunstenaar", zegt ze, ,,van mei tot oktober." Judy staat op het grasveldje ach ter haar huis in Wolphaartsdijk, een dorpje vlak bij dat meer, en licht haar seizoenenkunst toe. ,,In de zomer heb ik hier soms 20 me ter schapenvacht hangen." Ze wijst van voor naar achter. ,,Dat is hèt seizoen, er is dan veel werk te doen. Ik hang hier dan witte, beige en donkerbruine vachten uit. De donkerbruine zijn van het zwart- blesschaap, de beige van het Kem- pische heideschaap, de witte van het Zeeuws melkschaap. Die heb ben langere draden. Van deze schapen komt trouwens ook de schapenkaas. Wol is een restpro- duct. Door te werken met dit ma teriaal geef ik de natuur terug. Ik maak er vilt van." Native Canadian ,,Ik ben van oorsprong een native Canadian. Ik woonde daar in een bosrijke omgeving en als kind liep ik graag op blote voeten. Ik leefde voor mos. Het is een mooi orga nisme om te gebruiken. Mos al leen kun je niet vilten, ik verwerk het daarom in de schapenwol. Je hebt veel verschillende soorten mos. Bijvoorbeeld Canadees mos, dat heeft veel pigment en is vettig en goed bruikbaar. Zeeuws mos is eigenlijk niet goed te verwerken, het is te snel droog. IJslands mos droogt minder snel en heeft ook prachtige kleuren geel en blauw." ,,Als je mos gebruikt in combi natie met schapenwol krijg je mooie fijne lapjes." Al het zelfge maakte vilt gebruikt Judy als ba sismateriaal voor het maken van, meestal heel grote, kunstwerken. Alhoewel. ,,Een poosje terug heb ik een stukje vilt", Judy houdt haar handen meer dan een meter uit el kaar, ,,zomaar bij het Veerse meer gelegd. Om te observeren wat er gebeurde. Na verloop van tijd groeiden er allerlei organismen op. Heel mooi." Zeewier ,,Zelfs zeewier kun je vervilten." Judy laat in haar schuurtje, waar veel vilt en kunstwerkjes te zien zijn, een stukje fijn wit materiaal zien dat zacht aanvoelt. ,,Zeewier in het water is een groene drab. Ik haal het uit het water en droog en bewaar het in het donker, in pa pier gevouwen. Het verliest zijn kleur. Voordat het echt uitge droogd is bewerk ik het met kaard- borstels. De hele substantie borstel ik in twee richtingen door draden op elkaar te leggen. Door het kaar- Kunst is voor mij in wezen een ambachtelijk handelen den gaat het zich dan in- en aan el kaar hechten." De meeste lappen kleurt Judy ook. ,,Het is prachtig om te zien welk effect een witte of bruine schapenvacht heeft op de uitein delijke kleuren die ik toevoeg. De meeste kleuren zoek ik in de na tuur. Blauwe indigopigmenten en rood, meekrap. Ik gebruik het mi neraal aluin voor de verbinding met de pigmenten." Meekrap Meekrap gebruikte Judy in het werk Coral bleaching. Hooymeyer probeert hierin uit wat rood met de vacht van het witte Zeeuws melkschaap doet. Het werk begint rood en eindigt verbleekt. ,,Groen is moeilijk natuurlijk te kleuren, terwijl ik die kleur soms wel nodig heb. Ik heb er een poosje terug voor gekozen om voedselkleurstof te gebruiken voor groen. Je kunt dat ook bij de chinees halen. Ik ge bruikte het voor een werk dat ik de titel It is forbidden to walk over the grass, you must fly heb gegeven. Een werk van wel 25 meter." Op nieuw spreidt Judy haar handen. ,,Veel seizoenswerk." ,,Kunst is voor mij in wezen een ambachtelijk handelen, waarbij ik als kunstenaar de grenzen opzoek door vooraf een concept te beden ken." zaterdag 22 februari 2020 GO Judy Hooymeyer. Geïnspireerd door de natuur maakt zij kunstwerken, objecten van vilt. fotos marcelle davidse Liebeth Labeur Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Judy Hooymeyer in Wolphaartsdijk. -Judy Hooymeyer Mooie lapjes mos met schapenwol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 38