DOORDEWEEKS
is hij bouwinstructeur
9
renkraan. De exemplaren die ik nu
heb gevonden zijn helaas te duur,
maar ik blijf geduldig speuren."
Niet aanraken
De dagen dat delen van de verzame
ling van De Leeuw in een maquette te
zien zijn, behoren tot de schaarse da
gen dat er een item van Eugène de
deuren van zijn verzamelkamer ver
laat. Veilig uitgestald staan ze daar in
glazen vitrines. Sandra, de vrouw van
Eugène, mag gerust in de kamer ko
men. Een auto schoonmaken, laat
staan aanraken, is ten strengste verbo
den. ,,Ik ben heel voorzichtig op mijn
verzameling. Items van de hand doen
of ruilen is er niet bij. Het is natuurlijk
best wel een soort van levenswerk. Of
ik genoeg ruimte heb voor al mijn
items? Het is passen en meten, maar er
komt een dag dat ik te weinig ruimte
heb. Iedere dag ben ik namelijk wel
minstens een uur bezig met het zoe
ken naar uitbreidingen van de verza
meling."
Terug in de tijd
Waar de verzamelaar ook komt, altijd
staat zijn radar voor nieuwe autootjes
aan. Het zorgt ervoor dat er items van
uit de hele wereld in de collectie van
Eugène te vinden zijn. Het geeft hem
de mogelijkheid eindeloos te variëren
in thema's. ,,Ik kan met het grootste
gemak schakelen van een Pools thema
naar een Portugese setting. Van alle
landen waar we op vakantie zijn ge
weest, heb ik wel unieke items staan.
Als het even kan, zitten ze nog in de
originele verpakking. Het klopt, dan
zijn ze meer waard, maar geld interes
seert me niets. Auto's met een herin
nering of bijzondere emotionele
waarde zijn me veel meer waard. Zo
ben ik de laatste tijd bezig met het
zoeken van oude auto's uit mijn
vroege jeugd. Een aantal hiervan heb
ik vroeger kapot gespeeld. Graag wil ik
die terugvinden, om weer even terug
te gaan naar die mooie tijd."
Voor wie het niet weet, Lion
Cars bestaat niet meer, maar
vroeger rolden daar de mi
niatuur-autootjes van DAF
van de band. Het moge duidelijk zijn,
De Leeuw is een verzamelaar van mi
niatuur autootjes. En een behoorlijk
fanatieke ook. ,,Het begon allemaal
rond mijn twaalfde jaar. Mijn vader
spaarde vroeger treintjes. Bij ons op
zolder maakte hij hele treinplateaus,
waar ik aan mee hielp ze te bouwen.
Van hem heb ik het verzamelvirus
dan ook absoluut geërfd. Wat hij met
treintjes had, heb ik met autootjes. In
de bijna vijftig jaar dat ik nu verzamel,
heb ik er rond de vierduizend bij el
kaar gescharreld. Daarnaast heb ik ook
veel accessoires die te maken hebben
met mijn andere passie, mijn werk."
Oorlogstrauma
Al vanaf zijn zeventiende werkt de
Terneuzenaar in de bouw. Het groot
ste deel van zijn werkzame leven was
hij zelf buiten in de weer. Na een
zware rugoperatie kwam hier een
einde aan, waarna zijn nieuwe leven
als instructeur van start ging. „Uiter
aard ben ik als instructeur ook bezig
met de bouw. Ik heb heel mijn leven
In de originele
verpakking
zijn ze meer
waard, maar
geld
interesseert
me niets
in deze sector gewerkt, dus ik wilde
het echt niet loslaten. Ik werk sinds
vier jaar voor Bouwmensen in Goes.
Hier leiden we mensen op tot vol
waardige vakkrachten in de bouw. Ik
geef les in allerlei disciplines, zoals te-
gelzetten, stukadoren en metselen.
Veel van de leerlingen komen van
Scalda, waar ze vaak kiezen voor een
combinatie tussen werken en leren.
De laatste jaren krijg ik ook steeds va
ker leerlingen uit andere landen zoals
Syrië en Eritrea. Dat heeft wel echt
voor een extra dimensie in mijn werk
gezorgd. Veel van deze mensen heb
ben een rugzakje, waar je rekening
mee moet houden. Zo is het eens ge
beurd dat ik 's ochtends nietsvermoe
dend de betonmolen aanzette en een
van de leerlingen direct wegdook. Dit
geluid bleek hij niet te kunnen verdra
gen vanwege een oorlogstrauma. Ik
vind het heel waardevol om met deze
mensen te werken, ze zijn vaak ook
erg gemotiveerd."
Hobby en werk kruisen elkaar bij
De Leeuw wanneer hij op gezette tij
den gevraagd wordt om op speciale
dagen van verenigingen langs te ko
men. Denk hierbij aan open dagen
van een truckersvereniging of een
treinenvereniging. Het zijn de dagen
dat Eugène helemaal los kan gaan met
zijn hobby en opgaat in het maken
van uitgebreide maquettes. Zijn be
roepsachtergrond is hierbij vaak mak
kelijk te raden. ,,Ik heb heel veel au
tootjes natuurlijk, maar zoals gezegd
dus ook veel accessoires. Als mij word
gevraagd om een maquette te maken,
maak ik hele landschappen of bouw
plaatsen. Zeker bouwaccessoires lenen
zich erg goed om extra elementen in
je maquette te stoppen. Erg blij ben ik
bijvoorbeeld met de verschillende
kranen die ik heb staan. Daarnaast heb
ik ontzettend veel vrachtwagens die
ik op zulke dagen natuurlijk prima
kan gebruiken. Het item waar ik trou
wens al jaren hard naar op zoek ben is
een bouwkraan van Spierings, die
zich helemaal kan uitvouwen tot to-
zaterdag 22 februari 2020
De naam Lion Cars zal wellicht bij
weinig mensen een belletje doen
rinkelen. Maar noem de naam aan
Eugène de Leeuw (59) uit Terneu-
zen en hij praat er gerust een hele
middag over vol. Door de week
werkt hij als instructeur bouw.
Maar in zijn vrije tijd staan zijn mo
delautootjes op nummer één.
Bas Dingenouts
-Eugène de Leeuw
FOTO'S PETER NICOLAI EN JOHAN
VAN DER HEIJDEN