DOORDEWEEKS is hij bouwinstructeur 9 renkraan. De exemplaren die ik nu heb gevonden zijn helaas te duur, maar ik blijf geduldig speuren." Niet aanraken De dagen dat delen van de verzame ling van De Leeuw in een maquette te zien zijn, behoren tot de schaarse da gen dat er een item van Eugène de deuren van zijn verzamelkamer ver laat. Veilig uitgestald staan ze daar in glazen vitrines. Sandra, de vrouw van Eugène, mag gerust in de kamer ko men. Een auto schoonmaken, laat staan aanraken, is ten strengste verbo den. ,,Ik ben heel voorzichtig op mijn verzameling. Items van de hand doen of ruilen is er niet bij. Het is natuurlijk best wel een soort van levenswerk. Of ik genoeg ruimte heb voor al mijn items? Het is passen en meten, maar er komt een dag dat ik te weinig ruimte heb. Iedere dag ben ik namelijk wel minstens een uur bezig met het zoe ken naar uitbreidingen van de verza meling." Terug in de tijd Waar de verzamelaar ook komt, altijd staat zijn radar voor nieuwe autootjes aan. Het zorgt ervoor dat er items van uit de hele wereld in de collectie van Eugène te vinden zijn. Het geeft hem de mogelijkheid eindeloos te variëren in thema's. ,,Ik kan met het grootste gemak schakelen van een Pools thema naar een Portugese setting. Van alle landen waar we op vakantie zijn ge weest, heb ik wel unieke items staan. Als het even kan, zitten ze nog in de originele verpakking. Het klopt, dan zijn ze meer waard, maar geld interes seert me niets. Auto's met een herin nering of bijzondere emotionele waarde zijn me veel meer waard. Zo ben ik de laatste tijd bezig met het zoeken van oude auto's uit mijn vroege jeugd. Een aantal hiervan heb ik vroeger kapot gespeeld. Graag wil ik die terugvinden, om weer even terug te gaan naar die mooie tijd." Voor wie het niet weet, Lion Cars bestaat niet meer, maar vroeger rolden daar de mi niatuur-autootjes van DAF van de band. Het moge duidelijk zijn, De Leeuw is een verzamelaar van mi niatuur autootjes. En een behoorlijk fanatieke ook. ,,Het begon allemaal rond mijn twaalfde jaar. Mijn vader spaarde vroeger treintjes. Bij ons op zolder maakte hij hele treinplateaus, waar ik aan mee hielp ze te bouwen. Van hem heb ik het verzamelvirus dan ook absoluut geërfd. Wat hij met treintjes had, heb ik met autootjes. In de bijna vijftig jaar dat ik nu verzamel, heb ik er rond de vierduizend bij el kaar gescharreld. Daarnaast heb ik ook veel accessoires die te maken hebben met mijn andere passie, mijn werk." Oorlogstrauma Al vanaf zijn zeventiende werkt de Terneuzenaar in de bouw. Het groot ste deel van zijn werkzame leven was hij zelf buiten in de weer. Na een zware rugoperatie kwam hier een einde aan, waarna zijn nieuwe leven als instructeur van start ging. „Uiter aard ben ik als instructeur ook bezig met de bouw. Ik heb heel mijn leven In de originele verpakking zijn ze meer waard, maar geld interesseert me niets in deze sector gewerkt, dus ik wilde het echt niet loslaten. Ik werk sinds vier jaar voor Bouwmensen in Goes. Hier leiden we mensen op tot vol waardige vakkrachten in de bouw. Ik geef les in allerlei disciplines, zoals te- gelzetten, stukadoren en metselen. Veel van de leerlingen komen van Scalda, waar ze vaak kiezen voor een combinatie tussen werken en leren. De laatste jaren krijg ik ook steeds va ker leerlingen uit andere landen zoals Syrië en Eritrea. Dat heeft wel echt voor een extra dimensie in mijn werk gezorgd. Veel van deze mensen heb ben een rugzakje, waar je rekening mee moet houden. Zo is het eens ge beurd dat ik 's ochtends nietsvermoe dend de betonmolen aanzette en een van de leerlingen direct wegdook. Dit geluid bleek hij niet te kunnen verdra gen vanwege een oorlogstrauma. Ik vind het heel waardevol om met deze mensen te werken, ze zijn vaak ook erg gemotiveerd." Hobby en werk kruisen elkaar bij De Leeuw wanneer hij op gezette tij den gevraagd wordt om op speciale dagen van verenigingen langs te ko men. Denk hierbij aan open dagen van een truckersvereniging of een treinenvereniging. Het zijn de dagen dat Eugène helemaal los kan gaan met zijn hobby en opgaat in het maken van uitgebreide maquettes. Zijn be roepsachtergrond is hierbij vaak mak kelijk te raden. ,,Ik heb heel veel au tootjes natuurlijk, maar zoals gezegd dus ook veel accessoires. Als mij word gevraagd om een maquette te maken, maak ik hele landschappen of bouw plaatsen. Zeker bouwaccessoires lenen zich erg goed om extra elementen in je maquette te stoppen. Erg blij ben ik bijvoorbeeld met de verschillende kranen die ik heb staan. Daarnaast heb ik ontzettend veel vrachtwagens die ik op zulke dagen natuurlijk prima kan gebruiken. Het item waar ik trou wens al jaren hard naar op zoek ben is een bouwkraan van Spierings, die zich helemaal kan uitvouwen tot to- zaterdag 22 februari 2020 De naam Lion Cars zal wellicht bij weinig mensen een belletje doen rinkelen. Maar noem de naam aan Eugène de Leeuw (59) uit Terneu- zen en hij praat er gerust een hele middag over vol. Door de week werkt hij als instructeur bouw. Maar in zijn vrije tijd staan zijn mo delautootjes op nummer één. Bas Dingenouts -Eugène de Leeuw FOTO'S PETER NICOLAI EN JOHAN VAN DER HEIJDEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 37