Stoppels roept op leerling van Jezus te worden 8 ZEELAND PRESENTATIES KULT EXPO EN GALERIE T Fotografie kent veel gezichten. Drie ervan zijn in Zeeland te zien. Het gaat om kleine presentaties die smaken naar meer. Monnikenwerk Benjamin van der Spek (Pijnacker, 1972) woont sinds 2002 in Zeeland en toont in Kult Expo zeven fraai geprinte foto's uit de reeks Northern. Hij maakte ze in IJsland waar het noorderlicht 's nachts in drukwekkende groene sluiers door het diepblauwe uitspansel weeft. Veel fotografen zullen het daarmee doen, maar Van der Spek gaat verder. Hij kiest bijvoorbeeld locaties als een vuurtoren of een romp van een neergestort vlieg tuig. Die ontmoeting tussen wat mensen maakten en de eindeloze ruimte versterkt zowel de nietig heid van het menselijke als de grootsheid van het universum. Derde laag Een derde laag is zijn eigen aanwe zigheid, soms als schaduw, soms als deel van het landschap. Het zijn naast alles dus ook zelfpor tretten, die zijn eigen relatie tot de plek belichamen. Van der Spek maakt verder knap gebruik van het bestaande licht en voegt dat soms zelf ook toe. Door een zaklantaarn op de grond te laten schijnen cre ëert hij Raudur een strook van licht, waardoor zijn eigen aanwe zigheid zichtbaar wordt en de foto aan spanning wint. Northern is een sterke reeks die blijk geeft van een bovengemiddelde visie op wat fo tografie kan zijn. Twee andere benaderingen zijn te zien in Galerie T. Puck van Els- wijk (Rotterdam, 1992) woont in Middelburg en is geboeid door Zeeland, met name door de relatie mens - natuur. Zij presenteert een serie van door groen overwoe kerde de bunkers. Haar benade ring is documentair, registrerend. Maar zij is zich bewust van de keu zes die je daarbij kunt maken. Haar standpunt relativeert de eens zo dominante constructies die - als de natuur zijn gang kan gaan - ooit zullen oplossen in de natuur, zoals de Maya-tempels in het oerwoud. Daarmee raakt ook haar verhaal aan de nietigheid van de mens. Een van de foto's heet Natuurlijke camouflage, een verwijzing naar de begroeiing die zelf patronen cre ëert die mensen in de oorlogsvoe ring imiteren. Naomi Remijn (Goes, 1955) woont in Nisse en werkt concep tueel. Voor de reeks Water die zij toont was het uitgangspunt het idee dat je als maker controle wilt hebben over het resultaat van je werk. Remijn wilde dat juist losla ten. Door textiel in water te laten Het standpunt van Puck van Elswijk relativeert de eens zo dominante constructies zweven en te fotograferen ont stonden geheimzinnige composi ties, bepaald door de eigenschap- pen van de materialen. Remijn stelde zich volgend op, maar zij koos natuurlijk wel beelden die het meeste spanning in zich dra gen. Daarvan is het afgebeelde voor mij sterkst, omdat het vol doende contrast bevat om een rea liteit op te roepen waarin je weg zou kunnen zweven. Op maandag 17 februari 2020 kwam de Raad van Kerken Zeeland bijeen in Goes. Het leek een bijeenkomst van mensen van goede wil, het werd er een met revolutionair elan. Ten minste als het aan de spreker lag. Sake Stoppels, lector theologie aan de CHE (Ede) en beleidsmedewerker binnen de af deling Ondersteuning Gemeen ten van de PKN, had het over zijn boek Oefenruimte. Gemeente en parochie als gemeenschap van leerlingen. Hij brak een lans voor het loslaten van kerkelijk gedoe en riep op 'gewoon' leerling van Jezus te worden. Hij schetste Je zus alleen wel als iemand die na zijn eerste preek in Nazareth zo ongeveer werd vermoord. Waar zijn kerken en kerkmen sen mee bezig? Met dingen doen. Kringen organiseren, kerkordes naleven, stormschade herstellen, diensten houden en zich zorgen maken over leegloop. Het is zó vermoeiend. Stoppels had een krantenartikeltje uit de Gelderlan der meegebracht. De kop luidde: 'Kerk weg uit het dorp; maar dat is geen probleem'. Er stond in dat de sluiting van kerken de ko mende jaren in hoog tempo door zet. Maar voor de dorpen die zon der komen te zitten, heeft dat weinig gevolgen. Elkaar ontmoe ten kunnen mensen tenslotte 'net zo goed' in een dorpshuis of bij voetbal. Zouden kerken leeglopen, om dat die zich verliezen in organisa torisch geharrewar? Omdat men sen het daardoor wel geloven? Mij kun je er wel voor porren: iemand die de boel een beetje opschudt, zo een spiegel voorhoudt. Ik be dacht dat wie zich afvraagt 'waar gaat het over in de kerk?' gelijk kan hebben als hij de vraag beant woordt met 'nergens over, toch?'. Na het stellen van de vraag staan wij, kerkgangers, nogal eens met een mond vol tanden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Stop pels werd echter niet tegenge- sproken, noch bij kop en kont de kerk uit gesmeten. Was het uit beleefdheid of omdat ook smaak makers uit kerken in Zeeland dit wel herkennen? Rebel Stoppels hield voor dat een leven lang leren al een lastige opdracht is, maar leerling van Jezus zijn dat helemaal is. Denk even na, in de leer gaan bij iemand die rebels is? Een afvallige, dwarsligger? In ie der geval een onruststoker, op roerkraaier en ten langen leste een soort van meervoudig op standeling? Het vraagt nogal wat, ook aan discipline. De vijftig mensen in het zaaltje bij de Vre- deskerk bleven aandachtig luiste ren. Zouden zij het écht doen Je zus als leermeester aanvaarden en een ongemakkelijke boodschap brengen? Als predikant, pastoor, ouderling of diaken zijn zij zó verbonden met alles wat kerk is. Is leerling zijn niet iets wat meer past bij een informele 'beweging', wat mensen aan hun lichtend voorbeeld en elkaar bindt waar ze ook zijn en wat ze ook doen? Toch vond ik het leuk, zeker toen Stop pels als wetenschapper bewijs presenteerde waaruit bleek dat gelovigen hun inspiratie primair opdoen in hun opvoeding en bij mensen buiten de institutionele kaders. Somberen Er was instemming, er waren vra gen. Maar thuis kreeg ik toch de neiging tot somberen. Was dit nu zo'n bijeenkomst van 'we drinken een glas, we doen en plas en alles blijft zoals het was'? zaterdag 22 februari 2020 GO Visies op fotografie en natuur Nico Out RECENSIE Benjamin van der Spek: Raudur uit de serie Northern. fotos nico out Naomi Remijn: zonder titel uit de serie Water. Puck van Elswijk: Verscholen bunker uit de serie Verborgen geschiedenis. T/m 7/3. Kult Expo, Bellamystraat 26a, Terneuzen. Wo. t/m vr. 13.00 t/m 17.00 uur. Za. 10.00 - 14.00 uur. T/m 8/3. Galerie T. Turfkaai 25 27, Middelburg. Do. t/m za. 11.00 - 16.00 uur. Zo. 8/3 afsluiting met speciaal programma. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 36