II BAM-baas is niet tevreden over winst Karin's ECONOMIE 17 Vakantie op jouw manier START-UP KOFFIE Biologisch afbreekbare cups, specialty koffie en een écht goede prijs voor de koffieboeren. Studievrienden Yorick Bruins en Lukas Grosfeld bezweren dat ze het met hun start-up Wakuli dat allemaal waar kunnen maken. Het verhaal van de koffie van Wa kuli begint in Tanzania, waar Yorick Bruins (29) al jaren woont en werkt als adviseur voor boerencoöpera ties. ,,Het was mijn taak om de boeren een betere markt te bieden en te zorgen dat ze een fatsoenlijke prijs krijgen voor de koffie. Alleen liep ik vast. Veel boeren uit Oost- Afrika produceren onder de kost prijs. Voor mijn neus trokken bevriende boeren hun koffieplan- ten uit de grond. Met het idee om maar mais te gaan planten, want koffie leverde niets op.'' ,,Ja en nee'', zegt Bruins. ,,De kof fieboeren hebben te maken met een lange keten van de boer tot de supermarkt. Voordat het daar ligt, gaat het langs een lokale hande laar, een trader en een importeur. Omdat er zoveel tussenpersonen zijn en iedereen een stukje van de taart wil, blijft er heel weinig over voor de boer. Er wordt absoluut verdiend aan koffie. De vraag is enorm en het is - na olie - het meest verhandelde product ter wereld, maar die inkomsten gaan niet naar de boer zelf.'' ,,Dan moeten we kijken of al die schakels wel nodig zijn. Daar hou den wij ons vanaf 2017 al mee be zig. Ik vroeg Lukas naar Tanzania te komen. Hij heeft jarenlange ervaring met het starten van nieuwe initiatieven. Samen bedachten we het idee voor Wa- kuli koffie. Met deze koffie halen we de koffiebonen rechtstreeks van de boeren en branden ze hier in Nederland. Daardoor kunnen we de boeren wel twee tot drie keer meer betalen. De wereldkof fieprijs ligt voor boeren op 1,60 euro per kilo. Wij betalen gemid deld 4,20 euro aan de boer.'' ,,Er zijn inderdaad meer koffiebe- drijven die direct samenwerken met de boeren'', zegt compagnon Lukas Grosfeld (28). „Grootste ver schil is dat wij online verkopen en in abonnementsvorm bij de con sument leveren. De koffie ligt niet in een of andere kwaliteitszaak. Zo is het voor iedereen in Nederland bereikbaar.'' ,,Een keurmerk zoals Fairtrade is een ander verhaal. Het was een goede eerste stap om de proble men in de koffiesector aan te kaar ten. Maar het werkt niet. Boeren houden er niets aan over. Ze moe ten investeren in een certificaat en pas als ze aan alle kwaliteitseisen voldoen, kan het zo zijn dat ze een minimumprijs ontvangen voor de koffie. Het is vaak maar de vraag of tussenpersonen ook Fairtrade wil len kopen.'' ,,Ja, die is veel duurder'', zegt Gros feld. ,,Ter vergelijking: per cupje betaal je 44 cent, een zak bonen van 225 gram is 5,50 euro. Een zak Fairtrade bonen van 225 gram is ongeveer 3 euro." Fairtrade was een goede eerste stap, maar boeren houden er niets aan over ,,Onze koffie is niet vergelijkbaar met standaardkoffiemerken uit de supermarkt, zoals Douwe Egberts of Fairtrade. Ten eerste is de koffie anders. Wij verkopen enkel spe cialty koffie, dat staat voor koffie van de allerbeste kwaliteit. Dat zit hem onder meer in het branden. Wij branden de koffie lichter, zo dat smaken optimaal tot hun recht komen. Bovendien leveren we vers. Daarnaast hebben we recent cups van bio-afbreekbaar restafval gelanceerd.'' ,,Nee'', zegt Grosfeld. „Althans, ik vind de term niet juist. Ik geloof in de maakbaarheid van een betere wereld. Maar dat doe je niet door geld aan goede doelen over te ma ken. Liever start je een onderne ming en creëer je impact. Het mooie aan dit type ondernemen is dat je tot een formule kunt komen waarbij iedereen wint. Ik zie liever een wereld waarin we samenwer ken en we wat aan elkaar hebben.'' AMSTERDAM De magere netto winst van 11,8 miljoen euro op een omzet van 7,2 miljard van bouwer BAM verdient geen applaus. Dat erkende vertrekkend BAM-baas Rob van Wingerden gisteren in een toelichting op de jaarcijfers. Het was voor de bestuursvoorzit ter de laatste keer dat hij de cijfers presenteerde. Van Wingerden benadrukte dat hij niet is weggestuurd door zijn werkgever. Maar met het oog op de nieuwe strategie en de lange periode dat Van Wingerden bij BAM heeft gewerkt, was volgens hem 'de tijd rijp om een stap opzij te doen'. Wat hij na april gaat doen, weet hij nog niet. Van Wingerden heeft 5,5 jaar aan het roer gestaan bij BAM, na een dienstverband sinds 1988. ,,Het is goed'', zo klonk het. Terugkijkend dacht de BAM-baas dat hij voor zijn periode als top man van de bouwer wel een vol doende heeft gehaald. ,,Maar ik geef mezelf geen cijfer.'' Hij snapt dat de grote proble men rond sluisproject OpenIJ in IJmuiden, waar BAM voor 111 mil joen euro het schip in ging, aan hem zullen kleven. Ook in de toe komst sluit hij niet uit dat er bij lo pende projecten problemen kun nen opspelen. ©vlucht Overblijf O huurauto Altijd inclusief: O www.karinschoice.nl Ifilecj van de massa, maak jij je eigen vakantie Karin weet voor jou de leukste plekjes zaterdag 22 februari 2020 'Bakkie doen' van Wakuli: beetje duur, maar de boer profiteert Marie-Louise Hoogendoorn Amsterdam Opmerkelijk. Zo goedkoop is de koffie hier toch niet in de win kel? Yorick Bruins (links) en Lukas Grosfeld van Wakuli. foto jean-pierre jans Hoe kunnen we de koffieboeren 'redden'? Wat is dan het verschil tussen Wakuli koffie en andere goede koffiebedrijven? En hoe zit het dan met Fair- trade? Wakuli koffie is dus duurder? -Lukas Grosfeld, Wakuli Dat zal lastig concurreren wor den Voelen jullie je wereldverbete raars? Algetrve VilaAgua Rhodos Salakos Villas Prijzen excl. Calamiteitenfonds €2,50 adm-kosten €25,- per boeking Alles makkelijk in 1 boeking

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17