2 fAOmA's iw OW 'N STBL- PAT Si A 3 MAAHpBH AIW&&JZ UIT frLKAAf? JS! EUWS 11 /H^W K2CE.PIE H6ÊFT PIT H6t5L SU/W Als je niet van aandacht houdt, lijkt BN'er zijn me geen pretje noeg positieve verhalen en anekdotes in. Maar ik wil jongeren ook waar schuwen: beroemd zijn heeft een keerzijde.'' Tegen andere mensen opkijken, dat is van alle tijden. Het op de voet vol gen van bekende mensen is dat niet. Neerlandicus Rick Honings van de Universiteit van Leiden deed onder zoek naar het fenomeen en ontdekte dat we er in Nederland in de negen tiende eeuw mee begonnen. De 'ge lukkigen' waren de beroemde arties ten van dat moment: schrijvers en dichters als Willem Bilderdijk en Multatuli, het pseudoniem van Edu- ard Douwes Dekker. Zij kregen te maken met fans voor hun deur, met aanbidders. Revolutie ,,Ik denk dat er twee redenen zijn dat dat toen begon. Enerzijds kwam in de negentiende eeuw de Romantiek tot bloei, waarin we meer aandacht kregen voor de individuele persoon, voor zijn of haar emoties, en daarmee voor bijzondere mensen. Tegelijk had je de introductie van fotografie, mo derne druktechnieken, de telegraaf, treinen. Je kon dus beelden van men sen maken en die snel verspreiden. Dat was essentieel.'' Een revolutie in artiestenland was geboren. ,,Fans begonnen met het verzamelen van handtekeningen, van eerste drukken van een boek, zelfs van haarlokken van hun idool. Bil- derdijk werd op zijn sterfbed kaalge knipt om zo veel mogelijk aanbidders een stukje haar te kunnen geven.'' Multatuli maakte volgens neerlandi cus Honings dankbaar gebruik van de mogelijkheden die de moderne tech niek hem bood. ,,Hij liet zich portret teren door de beste fotograaf van Brussel, maakte daar afdrukken van met zijn handtekening en een spreuk erop en liet die verspreiden.'' Een soort negentiende-eeuwse wijze van Instagrammen. Multatuli was in Nederland een van de eersten die doorhad hoe het werkte. Bied je je publiek naast de vruchten van je talent ook een stukje van jezelf, dan is dat voor die buiten wacht machtig interessant. Het is het begin van wat mediawe- tenschapper Jaap Kooijman 'de eco nomie van het genereren van aan dacht' noemt en die pas echt op gang kwam met de komst van televisie. ,,Tegenwoordig is het bijna een ge vecht, omdat door de opkomst van YouTube en Instagram iederéén be kend kan proberen te worden - al lukt het de meesten nog steeds niet. Als ster kun je je publiek steeds blij ven voeden met een stukje van je zelf.'' Psycholoog Gubbels vult aan: ,,Met radio en tv waren we al in staat om een gevoel te vormen bij een BN'er, maar door de opkomst van so ciale media kun je ook interactie aan gaan. Ze komen nóg dichterbij.'' Nieuwe elite Het Instagramaccount van Monique Westenberg, de ex (of toch niet?) van Hazes, heeft bijna 600.000 volgers. Het is een verdienmodel: op haar ac count dient ze ook als advertentiezuil voor bijvoorbeeld een nagelsalon en een sportschool. Volgens Kooijman is ze hiermee een voorbeeld van een 'nieuwe elite'. Keken we in de negen tiende eeuw op tegen schrijvers en dichters, nu is iemand zonder een aantoonbaar artistiek of sportief ta lent blijkbaar ook in staat om ster te worden. ,,Al is het te makkelijk om te zeggen dat zo iemand niets kan. Blijkbaar doet ze dat wat ze doet, toch goed.'' Heibel in het leven van liefst drie beroemde Nederlanders - André, Bridget én Monique - bracht een nieuwsstorm op gang die een deel van het land bezighoudt. Bridget be klaagde zich deze week bij Radio 538 over de 'verschrikkelijke maanden', waarin ze werd lastiggevallen door de pers en naar eigen zeggen bedrei gingen kreeg via post en Instagram. Dat ze met zo veel haat te maken krijgt en niemand interesse toont in haar liefdesverdriet, doet haar pijn. Het verleidt veel volgers tot de op merking dat ze niet moet zeuren. Psycholoog Gubbels: ,,De algemeen heersende gedachte is dat als de ster ren hun geluk zo uitgebreid met ons delen, we ook op de hoogte gehou den mogen worden over hun leed.'' Mediawetenschapper Jaap Kooij- man noemt die redenering begrijpe lijk, maar ook niet helemaal terecht. ,,Jullie columniste Angela de Jong schreef dat André en Bridget niet moesten piepen, omdat ze hun lief desgeluk ook op Instagram zetten en Bridget nota bene bij RTL Boulevard werkt. Maar die opvatting heeft ook iets hypocriets. Als ze zelf geen foto's op Instagram hadden gezet, was de roddelpers wel achter ze aan gegaan om die te maken. Dus ze hadden er nooit aan kunnen ontkomen. Dat is een mechanisme dat door de media op gang wordt gehouden.'' Ertegen kunnen Wie kiest voor een leven in de spot lights, moet er maar tegen kunnen. Heel Nederland kijkt mee, en discus sieert over de vraag of André en Bridget een paar jaar terug seks heb ben gehad in het flessenhok van een Amsterdams café. Omdat ons brein nu eenmaal zo werkt, we kunnen er weinig aan doen. Artiestenpsycho loog Gubbels noemt bekendheid 'niet zo goed voor het geestelijk wel zijn'. ,,Als je van aandacht houdt, is BN'er zijn misschien leuk'', zegt Kooijman. ,,Maar anders lijkt het me echt geen pretje.'' zaterdag 22 februari 2020 GO ILLUSTRATIE GERRIT DE JAGER —Jaap Kooijman, wetenschapper

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11