9 De beurs in feiten De beurs in cijfers 1962 Een goede verkoper weet de klant te overtuigen. 2017 Ander product, maar dezelfde verkoopmethode. JAREN 60Iedereen weet... 2018 ...niets zo veranderlijk als de mode. gemeenheden vangen. De vrouw van nu werkt, reist, sport, kookt, heeft kinderen, noem het maar op. Om aansluiting te vinden bij deze doelgroep moet de beurs ook ver breden.'' De beurs trekt de laatste jaren gemiddeld 200.000 bezoekers, 90 procent is vrouw. Babay: ,,Het zijn vooral moeders met dochters en vriendinnengroepjes. Ze maken er echt een dagje uit van. Ja, mannen zien we ook. Die komen zeker aan hun trekken met ons biercafé en een mancave, maar ze willen ook gewoon de beurs over en niet wor den uitgezonderd.'' Tassendrager Toch worden sommige heren door de dames nog steeds als 'tassen- drager' ingezet. ,,Bezoekers keren met gemiddeld 7 kilo aan gekochte en gekregen producten huis waarts.'' Babay ziet verder een ver andering in de vraag naar eten op de beurs. ,,Onze bezoekers aten eerst het liefst een kroketje, nu willen ze sushi en vegan. Alhoe wel, de kroket blijft nog steeds erg populair. We merken dat de hal waar eten en drinken verkrijgbaar is veruit het populairst is.'' Ze speelt ook in op de groeiende vraag naar gezondheidsproducten. „Volgend jaar houden we voor het eerst een happy and healthy-festi val. Allerlei workshops, info en producten op het gebied van een gezond en gelukkig leven zetten we dan bij elkaar. Ons aanbod wordt zo nog diverser. Ander voorbeeld is het Pasar Colours Fes tival, waarbij we ons richten op bezoekers met een cultureel di verse achtergrond. Deze markt draait om de Aziatische en Zuid- Amerikaanse cultuur. Je kunt de beurs vergelijken met een tijd schrift: redactionele verhalen en info over onze manier van leven, afgewisseld met advertenties.'' vrijdag 21 februari 2020 GO De eerste Huishoud beurs vond plaats in 1950 in de Houtrusthal- len in Den Haag. Omdat het evenement in de beginjaren meerdere keren per jaar werd geor ganiseerd, wordt de beurs dit jaar voor de 75ste keer gehouden. Sinds 1955 biedt de Amsterdamse RAI iedere winter onder dak aan de beurs. In de beginjaren sluit de beurs 'op tijd', rond 17.00 uur, zodat de meeste vrouwen thuis nog voor het avondeten kunnen zorgen. De 25ste editie in 1970 krijgt veel media-aandacht vanwege een demonstra tie van de feministen van Dolle Mina. Zij zijn fel tegen de promotie van schadelijke wasmiddelen. Op de beurs werden geen schoonmaakmiddelen ver kocht, de groep biedt later excuses aan. In 1982 verkoopt onder nemersfamilie Blokker (niet te verwarren met de familie van de winkelke ten) de beurs aan de RAI, die vanaf dat jaar de HHB zelf organiseert. In 1985 wordt de Ne- genmaandenbeurs geïn troduceerd, deze beurs is gelijktijdig met de HHB te bezoeken. In 1990 was er een 'royal opening': prinses Margriet opent de 45ste beurs. Nieuw deze editie is een hangmat voor kat ten. Ook is er extra aan dacht voor glamour (mode en make-up) en girlpower. In 2005 introduceert Amstel de Ballen Bar, ex clusief voor mannen. Grote publiekstrekker in 2011 is een 24-karaat gou den vibrator ter waarde van 10.000 euro. De 75ste editie heeft als thema 'Feest' en duurt van zaterdag 22 februari tot en met zondag 1 maart. De opening wordt verricht door Patty Brard en Ma riana Verkerk. Gemiddelde leeftijd bezoeker: 41 jaar. Bezoekduur: 5,5 uur. Uitgave: ongeveer 100 euro per persoon. Gewicht shopbagage: gemiddeld 7 kilo. Aantal bezoekers: ruim 200.000, 90 procent is vrouw, zo'n 72 procent geeft aan ieder jaar terug te keren. Dit jaar zijn er ongeveer 300 standhou ders, maar ook work shops, demonstraties, shows, foodtrucks en op tredens van artiesten. Kijk op de site bij /video Nicole Babay in de Ochtendshow to go. Het kappersvak is aan mode onderhevig, Krullen maken plaats voor gladgeföhnd haar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9