II Watertaxi verliest van elektrische fiets 7 DE KRUITMOLEN VEEL EXTRA'S OP NIEUWE BANEN Rens Vader weet alles over bowlen en ballen. Hij begon als jonge banenpoetser en runt nu het bowling en partycentrum De Kruitmolen in Middelburg. De twaalf banen in het centrum worden nu gepimpt. Maar er staat meer op stapel. I r wordt volop gewerkt in de Middelburgse Kruitmolen. De twaalf banen krijgen een op- I frisbeurt en het sco- ringssysteem wordt vervangen. Een flinke klus waar deze week voor is uitgetrokken. Het nieuwe systeem gaat veel verder dan het bijhouden van de scores van de spelers. Enthousiast vertelt uitba ter Rens Vader (55) over de talloze mogelijkheden van de apparatuur die vanaf vanavond moet werken. ,,Er wordt nu de laatste hand aan gelegd. Er kan zo veel meer dan bij het oude systeem. Interactief bow len noem ik het. De spelers kun nen diverse spelletjes invoeren, de opstelling van de kegels kan wor den aangepast en er zijn trainings opstellingen." Zowel kinderen als volwassenen kunnen straks aan de slag met di verse spelletjes in het nieuwe sys teem. Zo zit er voor de jongste spe lers Angry Birds in. Boven de baan De drie generaties Vader voor de bowlingbanen in de Kruitmolen. Vlnr: Linda en Rens met zoon Owen, Cees en Janny. foto lex de meester zien zij op een scherm kogelronde vogels die varkentjes omkegelen. De uitdrukking op de varkens snuiten en de omvang van de vo gels verandert na iedere gooi. Rens: ,,Het zijn echt animatiefilm pjes. Leuk hoor. Voor volwassenen zit er ook veel in. Bijvoorbeeld een selfiemodus. De bowler kan een foto van zichzelf laten maken en daar kan van alles op gezet wor den. Een hoedje, snorretje of bril letje. Afhankelijk van de scores. ,,We hebben wekelijks zo'n drie vierhonderd spelers op onze ba nen. Daar zit de Middelburgse bowlingvereniging ook bij. Voor de competitiespelers biedt het nieuwe systeem ook veel meer. Zo kunnen zij de opstelling van de kegels aanpassen om onderlinge wedstrijdjes te bemoeilijken.'' Rens is een rot in het bowling vak, zowel op als naast de baan. Hij begon als tiener in het centrum We willen later nog wel meer aanpakken en moderniseren van zijn ouders Cees en Janny. ,,Beiden zijn inmiddels tachtig jaar. Zij zijn in 1980 met het cen trum begonnen. We bestaan op 15 maart veertig jaar. Mijn ouders zijn nog wel mede-eigenaar, maar niet meer dagelijks actief hier. Ik ben voor een groot deel opge groeid met het centrum. Hielp als jongen met van alles en nog wat. Het onderhouden van de banen bijvoorbeeld.'' Lachend: ,,Mijn zoon Owen van vijftien helpt nu ook mee. Zelf spelen is er bij mij nu een beetje bij ingeschoten door het drukke werk zeven dagen in de week.'' Op maat geboord De echte bowler speelt trouwens met zijn eigen bal. Die is naar zijn of haar hand gemaakt legt Vader uit. ,,Ik boor de bal voor die spelers zelf. Op maat, naar de hand van de bowler. Dat is voor iedereen an ders. Je hebt langzame en snellere gooiers. Die moeten wel hun grip op de bal kunnen houden.'' De ideale bal? ,,Tja, in de verhuur heb ben we kunststof ballen. Die rol len prima en gaan jaren mee. Maar een competitiespeler speelt met liever met een andere bal. Met glasvezel bijvoorbeeld. Die zijn een stuk duurder ook en gaan vaak niet meer dan één seizoen mee.'' ,,We willen later nog wel meer aanpakken en moderniseren. Niet alles kan in één keer. We moeten dit eerst weer terug verdienen. Deze klus kost ons ongeveer een ton'', vertelt Vader. Het centrum biedt, naast verhuur van ruimtes voor feesten en vergaderingen, om de twee weken op zaterdag gratis ruimte aan het repaircafé Middel burg. Ook de djembéclub kan er oefenen. De gelijknamige sporthal is in handen van de gemeente. ,,Die rukt op en dat snap ik ook wel", zegt Wilko Kokj e van de Wa tertaxi Vlissingen. ,,Ik krijg vooral toeristen en mensen uit Zeeuws- Vlaanderen als passagiers. Maar die nemen een elektrische fiets om een rondje Walcheren te rijden. Dus die pakken de watertaxi niet meer om vanaf het station naar de binnenstad van Vlissingen te va ren." Kokje begon in 2011 met de Wa- tertaxi in de Binnenhaven van Vlissingen. Aanvankelijk ging het heel goed. Na drie jaar had hij al tienduizend passagiers vervoerd. Langzaam maar zeker kwam de klad erin. Kokje: ,,In het begin hadden we ook veel evenementen: Maritiem Vlissingen, de Dag van de Visserij, Sail de Ruyter. Grote publiekstrek kers dus. Nu niet meer. En we moeten het hebben van toeristen, niet van de Zeeuwen zelf." Opmars Tegelijkertijd begint de opmars van de elektrische fiets. Daardoor wordt het voor mensen gemakke lijker om snel de binnenstad van Vlissingen te bereiken en zelfs door te rijden langs de kust naar Zoutelande of naar Middelburg te gaan. Kokje: ,,Vroeger kwamen er veel voetgangers van de veerboot Ik heb het nog een paar jaar aangekeken, maar het ging niet meer van Breskens af. Nu zijn er veel elektrische fietsen bij of mensen huren die op het station." De tijd waarin Kokje de kost moet verdienen, is ook te krap. ,,We voeren vanaf mei, maar na de vakanties liep het snel terug. Zes weken lang ging het dan stik goed, maar de kosten liepen een heel jaar door. We konden het niet meer rendabel houden. We zouden de prijs moeten verhogen, maar dan is het ook niet aantrekkelijk meer om mee te varen." Varende VVV Zo zat het einde van de Watertaxi Vlissingen er al een paar jaar aan te komen. ,,Ik heb het nog een paar jaar aangekeken, maar het ging niet meer. Het besluit is uiteindelijk versneld doordat ook de VVV uit Vlissingen weg is. Die verkocht nog wel eens kaartjes voor ons. En wij waren soms een varende VVV. We deelden veel folders uit." De VVV sloot in september vorig jaar het kantoor in Vlissingen. Kokje heeft altijd goed kunnen samenwerken met de gemeente Vlissingen, zegt hij. Over het einde van de Watertaxi heeft hij ook met de gemeente gesproken. ,,Maar ja, Vlissingen is een artikel 12-ge- meente, dus die kan financieel ook niks doen." Zeehondensafari's De twee gele bootjes van de Wa tertaxi zijn inmiddels verkocht. Kokje gaat zich nu volledig richten op de zeehondensafari's die hij ook al jaren aanbiedt. ,,Ik ben daarover in gesprek en daar gaan we in prin cipe wel mee door." Voor die boot tochtjes op de Westerschelde, lacht hij instemmend, is de elektri sche fiets in ieder geval geen con current. vrijdag 21 februari 2020 'Ik noem het interactief bowlen' Annemarie Zevenbergen Middelburg -Rens Vader, uitbater De Watertaxi Vlissingen vaart niet meer. De gele bootjes ver liezen de strijd om de passagier van een verrassende concur rent: de elektrische fiets. Maurits Sep Vlissingen - Wilko Kokje, Watertaxi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35