van de nuchtere soort Krap, maar wel gebruiksvriendelijk 7,8 19 veel op die van de grote 8-Serie. Aan uitstraling geen gebrek. Toch kunnen we de 2-Serie niet een echte coupé noemen. Daarvoor heeft hij twee deuren te veel, terwijl het kleine achterklepje hem 'ge woon' een sedan maakt. Hij had mis schien beter 'Sedan Coupé' kunnen heten. De laadopening van de baga geruimte is niet hoog, dus met grote spullen wordt het passen en meten, ondanks dat je 50 liter meer bagage ruimte hebt dan in een 1-Serie. BMW heeft bewust niet gekozen voor een grote vijfde deur, zoals de 4-Serie Gran Coupé die bijvoorbeeld wel heeft. ,,De scharnieren in het dak zouden de lage daklijn onmogelijk maken, of de hoofdruimte achterin enorm beperken'', luidt de verkla ring. Koppels Die keuze is verstandig, want de ruimte achterin houdt zeker rondom het hoofd niet over. De achterportie ren zijn bovendien erg smal en de in stap is niet riant. Volgens het Duitse concern is deze Gran Coupé bedoeld voor koppels met 'geen tot één kind' en daar is geen woord aan gelogen: ondanks de aanwezigheid van goede veiligheidsvoorzieningen zoals Isofix en Top Tether, wil je hier niet met een kinderzitje in de weer. Dat deze 2-Serie is bedoeld voor de mensen op de voorstoelen, blijkt wel uit de uitstekende zitpositie achter het stuur. Wat dat betreft is dit abso luut een echte BMW: de stoel kan prettig laag en is goed instelbaar, de stuurkolom laat zich uitgebreid ver stellen en zo creëer je in no-time een plek waar je graag zit. De strakke en zakelijk getekende cockpit zit boven dien een beetje om de bestuurder heen; de 2 nodigt zeker uit tot een potje sturen. VOorwielaandrijving Volgens sommige critici is de nieuwe 2-Serie echter 'geen echte BMW'. Dat heeft alles te maken met de keuze van het merk om de compacte mo dellen voortaan te voorzien van voor wielaandrijving. Die is voordeliger, lichter en compacter dan de gebrui kelijke achterwielaandrijving waar BMW zo beroemd om was, maar vol gens puristen stuurt het minder fijn. Ook hier wint de realiteitszin: wie driftend over een circuit wil glijden zal de achterwielaandrijving missen, maar tijdens de zoveelste 100 km- per-uur-rit naar je lunchafspraak in Vianen merk je er vrijwel niets van. BMW voorziet de 2 van een snel den kende tractiecontrole die ingrijpt zo dra één van de voorwielen grip ver liest. Hooguit voel je het stuur wat trekken bij vol gas in een krappe bocht, maar verder blijft de besturing mooi neutraal aanvoelen. Overigens is de Gran Coupé ook verkrijgbaar met xDrive-vierwielaandrijving, die standaard is bij de sterkste versie: de M235i met 306 pk (225 kW). Die topversie heeft onder de mo torkap de sterkste viercilinder turbo motor van BMW ooit. Die is indruk wekkend, maar in Nederland zullen we vooral de 2i8i, 2i6d en 220d zien. Die eerste is een fijne, stille benzine motor met 140 pk (103 kW) en soe pele reacties, terwijl de 220d met een 190 pk (140 kW) sterke viercilinder dieselmotor de prettigste dieselversie is: hij is zeer soepel, aangenaam sterk en mooi zuinig. De minder sterke 216d verschijnt later op de markt. Opmerkelijk is het feit dat BMW voorlopig geen semi-elektrische ver sies van de 2-Serie aanbiedt. In tegen stelling tot de grotere 3-Serie en de X1, die wel als stekkerhybride lever baar zijn, blijft het bij de 2 Gran Coupé bij benzine- en dieselmoto ren. Ook een volledig elektrische ver sie staat niet op de planning. Prijs Ten opzichte van de technisch vrij wel gelijke 1-Serie is de 2-Serie Gran Coupé iets duurder: het scheelt zo'n 3000 euro. Waar je voor een 118i bij voorbeeld 33.600 euro betaalt, vraagt BMW voor de 218i Gran Coupé ruim 36.700 euro. In het geval van de diesel: een 120d kost minimaal 43.800 euro terwijl de 220d Gran Coupé voor 46.400 euro mee naar huis mag. De sportievere en sterkere M235i kost niet minder dan 64.000 euro. Maar eerlijk is eerlijk, veel goedkoper dan met deze nieuwe 2-Serie Gran Coupé gaat BMW-rij- den niet worden. Opel Corsa 1.2 Turbo (100 pk/74 kW), vanaf €19.649 De nieuwe Corsa is sa men met de al eveneens nieuwe Peugeot 208 ontwikkeld. Niet dat je het eraan afziet: de auto's kregen een totaal ander design. De Corsa is wat rustiger - noem het saaier - vormgege ven, in vergelijking met zijn Franse broer. Het is maar waar je van houdt. De Corsa oogt in elk geval veel volwassener dan voorheen, al wordt die belofte binnenin niet helemaal waarge maakt. Sommige con currenten in deze klasse zijn echt ruimer, vooral op de achterbank. En daar zit ook nog eens een flinke tunnel in de vloer in de weg. De bagageruimte is met 309 liter flink groter dan bij de Peugeot, maar nog altijd veel kleiner dan in een Clio of Polo. En bij het omklappen van de bank ontstaat he laas geen gelijke laad vloer. Anders dan bij Peugeot zien we in deze Opel Corsa geen groot digitaal instrumentarium in 3D. Wel groot is het centrale beeldscherm, met han dige knoppen waardoor je in één keer de gewen ste functie bedient. Ook handig: gewoon een draaiknop voor de radio. En in tegenstelling tot de Peugeot 208 kun je het klimaat apart regelen en ben je daarvoor niet af hankelijk van het cen trale scherm. Onder de motorkap zien we overduidelijk dat PSA tegenwoordig de scepter zwaait bij Opel. Alle motoren kennen we van Peugeot en Citroën, inclusief de volledig elektrische variant die la ter dit jaar wordt ver wacht. De driecilinder 1,2 liter turbo-benzinemotor (testverbruik 1 op 15,3) maakt de Corsa vlot ge noeg. Hij stuurt prettig direct en licht en het is knap hoe Opel een ideale balans heeft gevonden tussen wegligging en veercomfort. Maar helaas is deze auto niet de stil ste in zijn klasse. vrijdag 21 februari 2020 mantelpak Fijn: de Corsa heeft gewoon knoppen voor de bediening. Achterin is het krap. fotos bart hoogveld De nieuwe Opel Corsa is de tweelingbroer van de al even nieuwe Peugeot 208. Maar in de praktijk merk je daar weinig van. Royale veilig heidsuitrusting. Gebruiksvriendelijk. Prima rijkwaliteiten. Fijne aandrijflijn. Te krappe zit ruimte op achter bank. Relatief kleine bagageruimte. Helaas niet de stilste. In bedieningsgemak is de Opel Corsa zijn tweelingbroer Peugeot 208 te slim af. Maar hij biedt net zo weinig zitruimte en blijft ook met zijn ba gageruimte achter bij de concurrentie. Daar staan een prima aan- drijflijn, veel veiligheid en een voorbeeldig weggedrag tegenover. —Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19