van de nuchtere soort
Krap, maar wel
gebruiksvriendelijk
7,8
19
veel op die van de grote 8-Serie. Aan
uitstraling geen gebrek.
Toch kunnen we de 2-Serie niet
een echte coupé noemen. Daarvoor
heeft hij twee deuren te veel, terwijl
het kleine achterklepje hem 'ge
woon' een sedan maakt. Hij had mis
schien beter 'Sedan Coupé' kunnen
heten. De laadopening van de baga
geruimte is niet hoog, dus met grote
spullen wordt het passen en meten,
ondanks dat je 50 liter meer bagage
ruimte hebt dan in een 1-Serie. BMW
heeft bewust niet gekozen voor een
grote vijfde deur, zoals de 4-Serie
Gran Coupé die bijvoorbeeld wel
heeft. ,,De scharnieren in het dak
zouden de lage daklijn onmogelijk
maken, of de hoofdruimte achterin
enorm beperken'', luidt de verkla
ring.
Koppels
Die keuze is verstandig, want de
ruimte achterin houdt zeker rondom
het hoofd niet over. De achterportie
ren zijn bovendien erg smal en de in
stap is niet riant. Volgens het Duitse
concern is deze Gran Coupé bedoeld
voor koppels met 'geen tot één kind'
en daar is geen woord aan gelogen:
ondanks de aanwezigheid van goede
veiligheidsvoorzieningen zoals Isofix
en Top Tether, wil je hier niet met
een kinderzitje in de weer.
Dat deze 2-Serie is bedoeld voor de
mensen op de voorstoelen, blijkt wel
uit de uitstekende zitpositie achter
het stuur. Wat dat betreft is dit abso
luut een echte BMW: de stoel kan
prettig laag en is goed instelbaar, de
stuurkolom laat zich uitgebreid ver
stellen en zo creëer je in no-time een
plek waar je graag zit. De strakke en
zakelijk getekende cockpit zit boven
dien een beetje om de bestuurder
heen; de 2 nodigt zeker uit tot een
potje sturen.
VOorwielaandrijving
Volgens sommige critici is de nieuwe
2-Serie echter 'geen echte BMW'. Dat
heeft alles te maken met de keuze
van het merk om de compacte mo
dellen voortaan te voorzien van voor
wielaandrijving. Die is voordeliger,
lichter en compacter dan de gebrui
kelijke achterwielaandrijving waar
BMW zo beroemd om was, maar vol
gens puristen stuurt het minder fijn.
Ook hier wint de realiteitszin: wie
driftend over een circuit wil glijden
zal de achterwielaandrijving missen,
maar tijdens de zoveelste 100 km-
per-uur-rit naar je lunchafspraak in
Vianen merk je er vrijwel niets van.
BMW voorziet de 2 van een snel den
kende tractiecontrole die ingrijpt zo
dra één van de voorwielen grip ver
liest. Hooguit voel je het stuur wat
trekken bij vol gas in een krappe
bocht, maar verder blijft de besturing
mooi neutraal aanvoelen. Overigens
is de Gran Coupé ook verkrijgbaar
met xDrive-vierwielaandrijving, die
standaard is bij de sterkste versie: de
M235i met 306 pk (225 kW).
Die topversie heeft onder de mo
torkap de sterkste viercilinder turbo
motor van BMW ooit. Die is indruk
wekkend, maar in Nederland zullen
we vooral de 2i8i, 2i6d en 220d zien.
Die eerste is een fijne, stille benzine
motor met 140 pk (103 kW) en soe
pele reacties, terwijl de 220d met een
190 pk (140 kW) sterke viercilinder
dieselmotor de prettigste dieselversie
is: hij is zeer soepel, aangenaam sterk
en mooi zuinig. De minder sterke
216d verschijnt later op de markt.
Opmerkelijk is het feit dat BMW
voorlopig geen semi-elektrische ver
sies van de 2-Serie aanbiedt. In tegen
stelling tot de grotere 3-Serie en de
X1, die wel als stekkerhybride lever
baar zijn, blijft het bij de 2 Gran
Coupé bij benzine- en dieselmoto
ren. Ook een volledig elektrische ver
sie staat niet op de planning.
Prijs
Ten opzichte van de technisch vrij
wel gelijke 1-Serie is de 2-Serie Gran
Coupé iets duurder: het scheelt zo'n
3000 euro. Waar je voor een 118i bij
voorbeeld 33.600 euro betaalt, vraagt
BMW voor de 218i Gran Coupé ruim
36.700 euro.
In het geval van de diesel: een 120d
kost minimaal 43.800 euro terwijl de
220d Gran Coupé voor 46.400 euro
mee naar huis mag. De sportievere en
sterkere M235i kost niet minder dan
64.000 euro. Maar eerlijk is eerlijk,
veel goedkoper dan met deze nieuwe
2-Serie Gran Coupé gaat BMW-rij-
den niet worden.
Opel Corsa 1.2 Turbo (100 pk/74 kW),
vanaf €19.649
De nieuwe Corsa is sa
men met de al eveneens
nieuwe Peugeot 208
ontwikkeld. Niet dat je
het eraan afziet: de
auto's kregen een totaal
ander design. De Corsa
is wat rustiger - noem
het saaier - vormgege
ven, in vergelijking met
zijn Franse broer. Het is
maar waar je van houdt.
De Corsa oogt in elk
geval veel volwassener
dan voorheen, al wordt
die belofte binnenin
niet helemaal waarge
maakt. Sommige con
currenten in deze klasse
zijn echt ruimer, vooral
op de achterbank. En
daar zit ook nog eens
een flinke tunnel in de
vloer in de weg.
De bagageruimte is
met 309 liter flink groter
dan bij de Peugeot, maar
nog altijd veel kleiner
dan in een Clio of Polo.
En bij het omklappen
van de bank ontstaat he
laas geen gelijke laad
vloer.
Anders dan bij Peugeot
zien we in deze Opel
Corsa geen groot digitaal
instrumentarium in 3D.
Wel groot is het centrale
beeldscherm, met han
dige knoppen waardoor
je in één keer de gewen
ste functie bedient. Ook
handig: gewoon een
draaiknop voor de radio.
En in tegenstelling tot de
Peugeot 208 kun je het
klimaat apart regelen en
ben je daarvoor niet af
hankelijk van het cen
trale scherm.
Onder de motorkap
zien we overduidelijk dat
PSA tegenwoordig de
scepter zwaait bij Opel.
Alle motoren kennen we
van Peugeot en Citroën,
inclusief de volledig
elektrische variant die la
ter dit jaar wordt ver
wacht.
De driecilinder 1,2 liter
turbo-benzinemotor
(testverbruik 1 op 15,3)
maakt de Corsa vlot ge
noeg. Hij stuurt prettig
direct en licht en het is
knap hoe Opel een ideale
balans heeft gevonden
tussen wegligging en
veercomfort. Maar helaas
is deze auto niet de stil
ste in zijn klasse.
vrijdag 21 februari 2020
mantelpak
Fijn: de Corsa heeft gewoon knoppen voor de
bediening. Achterin is het krap. fotos bart hoogveld
De nieuwe Opel Corsa
is de tweelingbroer
van de al even nieuwe
Peugeot 208. Maar in
de praktijk merk je
daar weinig van.
Royale veilig
heidsuitrusting.
Gebruiksvriendelijk.
Prima rijkwaliteiten.
Fijne aandrijflijn.
Te krappe zit
ruimte op achter
bank. Relatief kleine
bagageruimte. Helaas
niet de stilste.
In bedieningsgemak
is de Opel Corsa
zijn tweelingbroer
Peugeot 208 te slim
af. Maar hij biedt net
zo weinig zitruimte en
blijft ook met zijn ba
gageruimte achter bij
de concurrentie. Daar
staan een prima aan-
drijflijn, veel veiligheid
en een voorbeeldig
weggedrag tegenover.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities