Nieuwe 2-Serie Gran Coupé is meer
AUTO
18
De nieuwste variant van de BMW
2-Serie is niet heel groot én geen
coupé, maar toch heet hij 'Gran
Coupé'. Is dit echt meer dan een
1-Serie met een kontje?
VRAAG ANTWOORD
og niet zo lang geleden
durfden 'premium' autofa
brikanten hun handen niet
te branden aan compacte
sedannetjes. De meeste
mensen die een kleine auto willen,
kiezen - zeker in Europa - toch liever
voor een hatchback met een rechtop
staande achterklep. Maar toen pre
senteerden Audi en Mercedes-Benz
in 2013 respectievelijk de A3 Limou
sine en de CLA. En wat bleek? Beide
modellen verkochten beter dan hun
makers hadden verwacht. De kleine
sedan was ineens hip.
Inmiddels staat bij Mercedes de
tweede generatie CLA in de show
rooms, naast de vrijwel even grote,
maar minder uitgesproken A-klasse
Limousine. En bij Audi zien we bin
nenkort de nieuwe A3, die ook weer
als vierdeurs sedan zal verschijnen.
Bij grote concurrent BMW bleef het
al die jaren stil. Tot nu, want de
'Scharnieren
in het dak
zouden de
lage daklijn
onmogelijk
maken, of de
hoofdruimte
achterin
enorm
beperken'
gloednieuwe 2-Serie Gran Coupé is
een directe concurrent voor de A3 en
A-klasse.
De naam Gran Coupé doet denken
aan overdadig luxe avonden aan de
boulevard van Saint-Tropez. Een we
reld vol glitterjurkjes, champagne en
valetparking. De benaming past bij
de grootste en duurste modellen van
BMW, zoals de recente 8-Serie;
auto's van zo'n anderhalve ton, gere
den door mensen die willen laten
zien dat ze het gemaakt hebben.
Elegantie
De realiteit van de 2-Serie Gran
Coupé is een stuk nuchterder. Deze
BMW staat straks niet te schitteren
bij een dure strandtent in Zuid
Frankrijk, maar zal zijn dagen vullen
door beginnende BMW-rijders met
iets meer elegantie van en naar hun
kantoorpanden te brengen. De 2-Se
rie is meer mantelpak dan glitterjurk,
meer latte macchiato dan cham
pagne, meer vrijdagochtendspits dan
valetparking.
Dat neemt niet weg dat deze BMW
zich richt op mensen die iets méér
willen. Zo straalt de Gran Coupé on
tegenzeggelijk meer stijl uit dan de 1-
Serie waarop hij is gebaseerd. De
neus is spitser vormgegeven, de dak
lijn lager en het silhouet gestrekter.
Voor het 'echte coupé-gevoel' ont
breken de stijlen rond de portierrui
ten. En de achterkant, standaard
voorzien van een zwarte sierstrip
over de hele breedte, lijkt bewust
Waarom werkt
Android Auto niet
in Nederland?
Subsidie voor
aanschafvan
elektrische auto?
Na zes jaar kunnen
banden toch nog
steeds goed zijn?
vrijdag 21 februari 2020
Coupé als een
ROLAND TAMELING
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Waarom is de app Android
Auto nog steeds niet te
downloaden in de Google
Play Store? Apple CarPlay
werkt wel.
—Jan Verkerk
Terecht dat u hierover klaagt:
de meeste nieuwe auto's kun
nen met Android Auto over
weg en de meeste smartpho-
nes in Nederland hebben het
Android-besturingssysteem.
In bijna heel Europa is An
droid Auto allang verkrijg
baar, maar niet in Nederland.
Ik heb Haris Ramic, product
manager Android Automotive
van Google, om opheldering
Wanneer komt er een subsi
die voor de aanschaf van
een elektrische auto door
particulieren? En zo ja, hoe
hoog zou die uitvallen?
—Frans Lomans
Het kabinet zou overwegen
om particuliere kopers van
een elektrische auto vanaf 1
juli tegemoet te komen met
een subsidie van 4000 euro.
Voor tweedehands auto's zou
deze aanschafsubsidie 2000
euro bedragen. Ik verwacht
dat we er binnenkort meer
over horen.
Mijn verzekeringsmaat
schappij vergoedt de kosten
van een klapband slechts
ten dele als die band ouder
is dan zes jaar. Hierbij wordt
de productiedatum gehan
teerd. Dit is toch onredelijk,
milieuonvriendelijk en slecht
voor mijn portemonnee? Als
meer dan zes jaar oude ban
den wel door de apk komen,
mag ik aannemen dat daar
bij gekeken is naar haar
scheurtjes en de algehele
conditie.
—Jos de Graaf
Ik ben met u eens dat die
scherpe norm soms niet te
recht zal zijn, maar verzeke
ringsmaatschappijen kunnen
in dezen hun eigen regels op
stellen. Brancheorganisaties
als ANWB en Bovag vinden
dat een band na zes jaar zijn
beste tijd wel heeft gehad.
Maar er is geen wettelijke be
perking aan de leeftijd van
een band. Bij de apk moet
een band een minimale pro
fieldiepte hebben en mag hij
geen beschadigingen of uit
stulpingen vertonen. En ver
der is de conditie van een
band vooral afhankelijk van
hoe ermee is omgegaan,
zoals de kilometrage, tempe
ratuurverschillen, botsingen
met stoepranden en het juiste
spanningsniveau.
gevraagd. Hij zegt: ,,We zijn
altijd heel voorzichtig met het
uitrollen van dit soort produc
ten. We willen dat het opti
maal werkt, als het er bijvoor
beeld om gaat gesproken
commando's te verstaan. Het
is dus niet zo dat we Android
Auto in Nederland niet willen
vrijgeven, maar we hebben de
gewenste kwaliteit nog niet
op orde.'' Ramic kan niet zeg
gen wanneer dat wel het
geval is.