Nieuwe 2-Serie Gran Coupé is meer AUTO 18 De nieuwste variant van de BMW 2-Serie is niet heel groot én geen coupé, maar toch heet hij 'Gran Coupé'. Is dit echt meer dan een 1-Serie met een kontje? VRAAG ANTWOORD og niet zo lang geleden durfden 'premium' autofa brikanten hun handen niet te branden aan compacte sedannetjes. De meeste mensen die een kleine auto willen, kiezen - zeker in Europa - toch liever voor een hatchback met een rechtop staande achterklep. Maar toen pre senteerden Audi en Mercedes-Benz in 2013 respectievelijk de A3 Limou sine en de CLA. En wat bleek? Beide modellen verkochten beter dan hun makers hadden verwacht. De kleine sedan was ineens hip. Inmiddels staat bij Mercedes de tweede generatie CLA in de show rooms, naast de vrijwel even grote, maar minder uitgesproken A-klasse Limousine. En bij Audi zien we bin nenkort de nieuwe A3, die ook weer als vierdeurs sedan zal verschijnen. Bij grote concurrent BMW bleef het al die jaren stil. Tot nu, want de 'Scharnieren in het dak zouden de lage daklijn onmogelijk maken, of de hoofdruimte achterin enorm beperken' gloednieuwe 2-Serie Gran Coupé is een directe concurrent voor de A3 en A-klasse. De naam Gran Coupé doet denken aan overdadig luxe avonden aan de boulevard van Saint-Tropez. Een we reld vol glitterjurkjes, champagne en valetparking. De benaming past bij de grootste en duurste modellen van BMW, zoals de recente 8-Serie; auto's van zo'n anderhalve ton, gere den door mensen die willen laten zien dat ze het gemaakt hebben. Elegantie De realiteit van de 2-Serie Gran Coupé is een stuk nuchterder. Deze BMW staat straks niet te schitteren bij een dure strandtent in Zuid Frankrijk, maar zal zijn dagen vullen door beginnende BMW-rijders met iets meer elegantie van en naar hun kantoorpanden te brengen. De 2-Se rie is meer mantelpak dan glitterjurk, meer latte macchiato dan cham pagne, meer vrijdagochtendspits dan valetparking. Dat neemt niet weg dat deze BMW zich richt op mensen die iets méér willen. Zo straalt de Gran Coupé on tegenzeggelijk meer stijl uit dan de 1- Serie waarop hij is gebaseerd. De neus is spitser vormgegeven, de dak lijn lager en het silhouet gestrekter. Voor het 'echte coupé-gevoel' ont breken de stijlen rond de portierrui ten. En de achterkant, standaard voorzien van een zwarte sierstrip over de hele breedte, lijkt bewust Waarom werkt Android Auto niet in Nederland? Subsidie voor aanschafvan elektrische auto? Na zes jaar kunnen banden toch nog steeds goed zijn? vrijdag 21 februari 2020 Coupé als een ROLAND TAMELING Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Waarom is de app Android Auto nog steeds niet te downloaden in de Google Play Store? Apple CarPlay werkt wel. —Jan Verkerk Terecht dat u hierover klaagt: de meeste nieuwe auto's kun nen met Android Auto over weg en de meeste smartpho- nes in Nederland hebben het Android-besturingssysteem. In bijna heel Europa is An droid Auto allang verkrijg baar, maar niet in Nederland. Ik heb Haris Ramic, product manager Android Automotive van Google, om opheldering Wanneer komt er een subsi die voor de aanschaf van een elektrische auto door particulieren? En zo ja, hoe hoog zou die uitvallen? —Frans Lomans Het kabinet zou overwegen om particuliere kopers van een elektrische auto vanaf 1 juli tegemoet te komen met een subsidie van 4000 euro. Voor tweedehands auto's zou deze aanschafsubsidie 2000 euro bedragen. Ik verwacht dat we er binnenkort meer over horen. Mijn verzekeringsmaat schappij vergoedt de kosten van een klapband slechts ten dele als die band ouder is dan zes jaar. Hierbij wordt de productiedatum gehan teerd. Dit is toch onredelijk, milieuonvriendelijk en slecht voor mijn portemonnee? Als meer dan zes jaar oude ban den wel door de apk komen, mag ik aannemen dat daar bij gekeken is naar haar scheurtjes en de algehele conditie. —Jos de Graaf Ik ben met u eens dat die scherpe norm soms niet te recht zal zijn, maar verzeke ringsmaatschappijen kunnen in dezen hun eigen regels op stellen. Brancheorganisaties als ANWB en Bovag vinden dat een band na zes jaar zijn beste tijd wel heeft gehad. Maar er is geen wettelijke be perking aan de leeftijd van een band. Bij de apk moet een band een minimale pro fieldiepte hebben en mag hij geen beschadigingen of uit stulpingen vertonen. En ver der is de conditie van een band vooral afhankelijk van hoe ermee is omgegaan, zoals de kilometrage, tempe ratuurverschillen, botsingen met stoepranden en het juiste spanningsniveau. gevraagd. Hij zegt: ,,We zijn altijd heel voorzichtig met het uitrollen van dit soort produc ten. We willen dat het opti maal werkt, als het er bijvoor beeld om gaat gesproken commando's te verstaan. Het is dus niet zo dat we Android Auto in Nederland niet willen vrijgeven, maar we hebben de gewenste kwaliteit nog niet op orde.'' Ramic kan niet zeg gen wanneer dat wel het geval is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18