pgi
T*
\^m
16 ECONOMIE
Qfi
Meer omzet in 2019, maar veel minder winst
Kort
'Geef bouwers langer de tijd'
Het is onmogelijk om van de ene op de an
dere dag stikstofloos te bouwen. Dat zegt
Heijmans-topman Ton Hillen. Volgens hem
vergt dat minstens 'tien tot vijftien jaar'.
Bouwmachines die nu nog op diesel en ben
zine lopen, kunnen niet stante pede worden
vervangen door elektrische exemplaren -
domweg omdat ze er nog niet zijn. Hillen
pleit voor een veel ruimere overgangsfase
dan de aangescherpte stikstofregels nu voor
schrijven. ,,We moeten voorkomen dat we
haakse bochten moeten gaan nemen'', zei
hij in een toelichting op de jaarcijfers. De
stikstofproblematiek werd vorig jaar urgent.
Door een uitspraak van de Raad van State-
kwamen veel bouwprojecten stil te liggen.
Laagterecord werkloosheid
De werkloosheid in Nederland is in januari
gedaald naar 3 procent. Dat was nog 3,2 pro
cent in december, aldus het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS). Minister Koolmees
van Sociale Zaken spreekt van 'een record'.
Volgens hem is de werkloosheid nog nooit
zo laag geweest sinds het CBS de werkloos
heid op een (iets) andere manier meet. ,,Ne-
derland is massaal aan het werk en daar mo
gen we allemaal trots op zijn.'' In januari
telde ons land 284.000 werklozen.
'Apple iets toeschietelijker'
Apple overweegt concurrenten meer moge
lijkheden te bieden op hun iPhones, iPads
en de HomePod-luidspreker. Gebruikers
zouden straks andere browsers en maildien
sten moeten kunnen instellen als stan
daarddienst. Ze worden dan niet automa
tisch naar Safari en Mail geleid wanneer ze
op een link klikken. Dat biedt kansen voor
Chrome, Gmail en Outlook. Volgens pers
bureau Bloomberg zou Apple gebruikers
ook de mogelijkheid willen geven om Spo-
tify rechtstreeks op hun HomePod te zetten.
Dat kan nu niet en daarom heeft Spotify bij
de Europese Commissie een klacht inge
diend tegen Apple.
Fugro
NN Group
Adyen
Air France-
KLM
Het coronavirus treft Air France-
KLM direct in de portemonnee.
Niet meer naar China vliegen, gaat
in drie maanden tijd 150 tot 200
miljoen aan inkomsten kosten. De
lasten worden ongeveer gelijk ver
deeld over de twee takken. ,,Dat be
tekent dat KLM zo'n 75 tot 100 mil
joen aan inkomsten misloopt'', zei
KLM-topman Pieter Elbers gisteren
bij de presentatie van de jaarcijfers.
,,De Fransen hadden 27 wekelijkse
vluchten naar China, wij 25.''
KLM zet jaarlijks circa 1,5 miljard
euro om met vluchten van en naar
China. Elke maand zonder, kan tot
125 miljoen euro omzet kosten. Bij
moederbedrijf Air France-KLM is
China ruwweg goed voor 7 procent
van de omzet, die vorig jaar uit
kwam op 27,2 miljard euro. De crisis
volgt juist in een jaar dat het lucht
vaartconcern voor grote investerin
gen staat, onder meer in de Europa-
vloot van KLM en Air France. KLM
investeerde vorig jaar 1,3 miljard
euro - onder meer in nieuwe vlieg
tuigen - en wil dat dit jaar weer
doen. Elbers geeft wel aan dat beter
op de kosten moet worden gelet.
Ook organisatorisch is de impact
groot. KLM moet noodgedwongen
toestellen aan de grond houden en
honderden vliegers en cabineme
dewerkers zitten - betaald - thuis.
KLM heeft de pijn verdeeld, door
alle roosters voor vliegers en perso
neel aan te passen en probeert het
onderhoud van de betrokken toe
stellen naar voren te halen.
De crisis treft overigens de hele
luchtvaartbranche - ook de grote
rivalen van Air France-KLM heb
ben hun vluchten geschrapt. Meer
dan 80 procent van het aantal inter
nationale vluchten van en naar
China is komen te vervallen.
De bedoeling is dat Air France
KLM vanaf april de vluchten op
China geleidelijk hervat. ,,Maar of
dat haalbaar is, weten we nu nog
niet'', aldus financieel topman
Frédéric Gagey. Ook ceo Ben Smith
toonde zich bezorgd. ,,Het virus
stelt ons voor grote uitdagingen.''
Hogere lonen
Het is niet het enige obstakel waar
het bedrijf met 85.000 werknemers
tegenaan loopt. In Frankrijk wordt
vanaf vandaag opnieuw gestaakt.
Het grondpersoneel van Air France
en piloten van dochteronderne
ming Hop! leggen het werk neer. Ze
eisen meer zekerheid over hun
baan en hogere lonen.
Air France-KLM zag vorig jaar
haar omzet stijgen (+3,7 procent) en
ook het aantal passagiers groeien
(+2,7 procent). Maar het bedrijfsre
sultaat en de winst daalden beiden
flink, respectievelijk met 18 en 31
procent. Dat is vooral te wijten aan
een flinke daling van het vrachtver
keer en aan gestegen brandstofprij
zen. In 2018 daalde het resultaat ook
al met 30 procent.
Toch liggen de tegenvallende cij
fers in de lijn der verwachting. Vol
gens Smith zijn 'de doelstellingen
bereikt die we ons hadden gesteld',
bijvoorbeeld als het gaat om aantal
len passagiers en de schuld van het
bedrijf. In november presenteerde
de Canadees een meerjarenplan om
de financiële resultaten te verbete
ren. ,,Daar houden we aan vast.''
KLM is nog steeds verantwoorde
lijk voor het leeuwendeel dat wordt
verdiend door de Frans-Neder
landse maatschappij. Zo'n 74 pro
cent van het bedrijfsresultaat (853
miljoen) komt voor rekening van
de Nederlanders. Air France haalt
een kwart (280 miljoen) binnen.
Maar een jaar geleden was dat
aandeel van KLM nog 80 procent.
Bovendien daalde de marge van
KLM vorig jaar sneller dan de marge
van Air France daalde. Dat heeft
niet zozeer te maken met slechtere
prestaties bij KLM als wel met be
tere prestaties van Air France, zegt
Pieter Elbers. ,,In 2018 werd er lang
durig gestaakt bij Air France, dat
drukte toen op hun resultaten. Dat
was in 2019 niet het geval.''
Air France-KLM merkt nog hele
maal niets van de wereldwijde kli
maatdiscussies en de kritiek op
luchtvaartmaatschappijen over
hun CO2-uitstoot. Elbers: ,,De iro
nie is dat er in alle Europese landen
vorig jaar meer mensen het vlieg
tuig namen dan in 2018. Dus er is
geen verandering in onze passa-
gierscijfers. Maar we we willen ons
wel verantwoordelijk gedragen. We
investeren miljarden in het terug
dringen van de CO2-uitstoot, in het
bouwen van schone toestellen en in
biobrandstoffen.''
STIKSTOFLOOS BOUWEN NIET EENVOUDIG
IN JANUARI 284.000 WERKLOZEN
KANSEN VOOR CONCURRENTIE
o
vrijdag 21 februari 2020
GO
De bodem
onderzoeker
toonde herstel
na de
verliesbeurt een
dag eerder.
Investeerder
Elliott
Management
heeft een belang
genomen in de
verzekeraar.
ft
Het digitale
betaalplatform
was gisteren
even uit de gratie
op de beurs.
De luchtvaart
combinatie zag
de operationele
winst in 2019
met bijna een
vijfde dalen.
0)
o
KLM en Air France moeten toestellen door het coronavirus noodgedwongen aan de grond houden
door niet meer op China te vliegen. foto anp
Coronavirus treft
Air France-KLM in
de portemonnee
Het coronavirus kost Air France-
KLM mogelijk 200 miljoen euro
aan gederfde inkomsten. En het
kan nog verder oplopen, omdat
in Frankrijk vanaf vandaag weer
wordt gestaakt.
Frank Renout
Herman Stil
Parijs
Het bedrijfsresultaat is met
18 prcent gezakt tot 1,14 miljard.
De nettowinst daalde naar
290 miljoen euro (-31%).
Hilten