pgi T* \^m 16 ECONOMIE Qfi Meer omzet in 2019, maar veel minder winst Kort 'Geef bouwers langer de tijd' Het is onmogelijk om van de ene op de an dere dag stikstofloos te bouwen. Dat zegt Heijmans-topman Ton Hillen. Volgens hem vergt dat minstens 'tien tot vijftien jaar'. Bouwmachines die nu nog op diesel en ben zine lopen, kunnen niet stante pede worden vervangen door elektrische exemplaren - domweg omdat ze er nog niet zijn. Hillen pleit voor een veel ruimere overgangsfase dan de aangescherpte stikstofregels nu voor schrijven. ,,We moeten voorkomen dat we haakse bochten moeten gaan nemen'', zei hij in een toelichting op de jaarcijfers. De stikstofproblematiek werd vorig jaar urgent. Door een uitspraak van de Raad van State- kwamen veel bouwprojecten stil te liggen. Laagterecord werkloosheid De werkloosheid in Nederland is in januari gedaald naar 3 procent. Dat was nog 3,2 pro cent in december, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Minister Koolmees van Sociale Zaken spreekt van 'een record'. Volgens hem is de werkloosheid nog nooit zo laag geweest sinds het CBS de werkloos heid op een (iets) andere manier meet. ,,Ne- derland is massaal aan het werk en daar mo gen we allemaal trots op zijn.'' In januari telde ons land 284.000 werklozen. 'Apple iets toeschietelijker' Apple overweegt concurrenten meer moge lijkheden te bieden op hun iPhones, iPads en de HomePod-luidspreker. Gebruikers zouden straks andere browsers en maildien sten moeten kunnen instellen als stan daarddienst. Ze worden dan niet automa tisch naar Safari en Mail geleid wanneer ze op een link klikken. Dat biedt kansen voor Chrome, Gmail en Outlook. Volgens pers bureau Bloomberg zou Apple gebruikers ook de mogelijkheid willen geven om Spo- tify rechtstreeks op hun HomePod te zetten. Dat kan nu niet en daarom heeft Spotify bij de Europese Commissie een klacht inge diend tegen Apple. Fugro NN Group Adyen Air France- KLM Het coronavirus treft Air France- KLM direct in de portemonnee. Niet meer naar China vliegen, gaat in drie maanden tijd 150 tot 200 miljoen aan inkomsten kosten. De lasten worden ongeveer gelijk ver deeld over de twee takken. ,,Dat be tekent dat KLM zo'n 75 tot 100 mil joen aan inkomsten misloopt'', zei KLM-topman Pieter Elbers gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers. ,,De Fransen hadden 27 wekelijkse vluchten naar China, wij 25.'' KLM zet jaarlijks circa 1,5 miljard euro om met vluchten van en naar China. Elke maand zonder, kan tot 125 miljoen euro omzet kosten. Bij moederbedrijf Air France-KLM is China ruwweg goed voor 7 procent van de omzet, die vorig jaar uit kwam op 27,2 miljard euro. De crisis volgt juist in een jaar dat het lucht vaartconcern voor grote investerin gen staat, onder meer in de Europa- vloot van KLM en Air France. KLM investeerde vorig jaar 1,3 miljard euro - onder meer in nieuwe vlieg tuigen - en wil dat dit jaar weer doen. Elbers geeft wel aan dat beter op de kosten moet worden gelet. Ook organisatorisch is de impact groot. KLM moet noodgedwongen toestellen aan de grond houden en honderden vliegers en cabineme dewerkers zitten - betaald - thuis. KLM heeft de pijn verdeeld, door alle roosters voor vliegers en perso neel aan te passen en probeert het onderhoud van de betrokken toe stellen naar voren te halen. De crisis treft overigens de hele luchtvaartbranche - ook de grote rivalen van Air France-KLM heb ben hun vluchten geschrapt. Meer dan 80 procent van het aantal inter nationale vluchten van en naar China is komen te vervallen. De bedoeling is dat Air France KLM vanaf april de vluchten op China geleidelijk hervat. ,,Maar of dat haalbaar is, weten we nu nog niet'', aldus financieel topman Frédéric Gagey. Ook ceo Ben Smith toonde zich bezorgd. ,,Het virus stelt ons voor grote uitdagingen.'' Hogere lonen Het is niet het enige obstakel waar het bedrijf met 85.000 werknemers tegenaan loopt. In Frankrijk wordt vanaf vandaag opnieuw gestaakt. Het grondpersoneel van Air France en piloten van dochteronderne ming Hop! leggen het werk neer. Ze eisen meer zekerheid over hun baan en hogere lonen. Air France-KLM zag vorig jaar haar omzet stijgen (+3,7 procent) en ook het aantal passagiers groeien (+2,7 procent). Maar het bedrijfsre sultaat en de winst daalden beiden flink, respectievelijk met 18 en 31 procent. Dat is vooral te wijten aan een flinke daling van het vrachtver keer en aan gestegen brandstofprij zen. In 2018 daalde het resultaat ook al met 30 procent. Toch liggen de tegenvallende cij fers in de lijn der verwachting. Vol gens Smith zijn 'de doelstellingen bereikt die we ons hadden gesteld', bijvoorbeeld als het gaat om aantal len passagiers en de schuld van het bedrijf. In november presenteerde de Canadees een meerjarenplan om de financiële resultaten te verbete ren. ,,Daar houden we aan vast.'' KLM is nog steeds verantwoorde lijk voor het leeuwendeel dat wordt verdiend door de Frans-Neder landse maatschappij. Zo'n 74 pro cent van het bedrijfsresultaat (853 miljoen) komt voor rekening van de Nederlanders. Air France haalt een kwart (280 miljoen) binnen. Maar een jaar geleden was dat aandeel van KLM nog 80 procent. Bovendien daalde de marge van KLM vorig jaar sneller dan de marge van Air France daalde. Dat heeft niet zozeer te maken met slechtere prestaties bij KLM als wel met be tere prestaties van Air France, zegt Pieter Elbers. ,,In 2018 werd er lang durig gestaakt bij Air France, dat drukte toen op hun resultaten. Dat was in 2019 niet het geval.'' Air France-KLM merkt nog hele maal niets van de wereldwijde kli maatdiscussies en de kritiek op luchtvaartmaatschappijen over hun CO2-uitstoot. Elbers: ,,De iro nie is dat er in alle Europese landen vorig jaar meer mensen het vlieg tuig namen dan in 2018. Dus er is geen verandering in onze passa- gierscijfers. Maar we we willen ons wel verantwoordelijk gedragen. We investeren miljarden in het terug dringen van de CO2-uitstoot, in het bouwen van schone toestellen en in biobrandstoffen.'' STIKSTOFLOOS BOUWEN NIET EENVOUDIG IN JANUARI 284.000 WERKLOZEN KANSEN VOOR CONCURRENTIE o vrijdag 21 februari 2020 GO De bodem onderzoeker toonde herstel na de verliesbeurt een dag eerder. Investeerder Elliott Management heeft een belang genomen in de verzekeraar. ft Het digitale betaalplatform was gisteren even uit de gratie op de beurs. De luchtvaart combinatie zag de operationele winst in 2019 met bijna een vijfde dalen. 0) o KLM en Air France moeten toestellen door het coronavirus noodgedwongen aan de grond houden door niet meer op China te vliegen. foto anp Coronavirus treft Air France-KLM in de portemonnee Het coronavirus kost Air France- KLM mogelijk 200 miljoen euro aan gederfde inkomsten. En het kan nog verder oplopen, omdat in Frankrijk vanaf vandaag weer wordt gestaakt. Frank Renout Herman Stil Parijs Het bedrijfsresultaat is met 18 prcent gezakt tot 1,14 miljard. De nettowinst daalde naar 290 miljoen euro (-31%). Hilten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16