Arts snijdt, patiënt speelt EUWS 11 'Stroomgebruik sturen met prijsprikkels op verschillende tijden' HERSENOPERATIE VIOOLSPEL De vlag ging afgelopen weekeinde nergens uit, maar daar was eigenlijk wel alle reden toe. Storm Dennis raasde over het land en inkopers bij de energiebedrijven zaten met open mond naar hun schermen te kijken. Voor het eerst in de geschie denis was de prijs van elektriciteit in Nederland negatief. Windturbi nes draaiden op volle toeren en er werd samen met energiecentrales die op de weekendstand stonden zo veel geproduceerd dat energiepro ducenten moesten betalen om de energie op het net kwijt te kunnen. Inkopers kregen de kilowatturen gratis. Het windfeestje duurde maar twee uur, maar toch, dit was een doorkijkje naar de toekomst. ,,Dat is straks het moment om je Tesla te laden. Als er veel aanbod is waar door de prijzen laag zijn'', zegt ceo Marc van der Linden van netbe heerder Stedin. De energietransitie gaat veel ver- anderen in Nederland en iedereen krijgt ermee te maken. Vooral de elektrische auto zorgt voor een on gekende vraag naar stroom. Een aantal netbeheerders en energiebe drijven probeert de te verwachten capaciteitsproblemen op het elek triciteitsnetwerk te sturen door het vermogen van laadpalen op piek momenten sterk te reduceren. In Amsterdam, Overijssel en Gelder land komt er uit een aantal laadpa- len minder stroom als er veel vraag is. Dat moet ervoor zorgen dat de wijk niet op zwart gaat. De ko mende tien jaar worden er 1,7 mil joen laadpalen geplaatst en die kunnen niet allemaal tegelijk aan. Knijpen Volgens Van der Linden is knijpen van de laadpaalvermogens de ver keerde insteek. Met prijsdifferenti atie is hetzelfde te bereiken, denkt hij. Wie zijn Tesla wil laden als half Nederland de pan piepers op de in ductieplaat heeft staan, zal fors meer moeten betalen. ,,Het knijpen van j e laadpaal is het allerlaatste wat je wil. Wij geloven in prikkels om het gedrag van klanten te sturen. Noem het nachtstroom 2.0 waarbij de prijs van de elektriciteit voort durend varieert, afhankelijk van vraag en aanbod én capaciteit van het netwerk. Wie toch op piektij den tussen 18.00 en 21.00 uur wil la den zal daarvoor extra moeten be- talen. Wie laadt als er veel zon en wind is, is goedkoper uit. Dat moet heel gebruiksvriendelijk gaan. Op je app geef je aan hoeveel stroom je nodig hebt en wanneer je vertrekt en vervolgens gaat het laden auto matisch op tijden dat de vraag laag is. Het maakt veel mensen niks uit wanneer de auto laadt, als ie maar laadt.'' Er zijn meer 'transitiepijntjes' zo als Van der Linden het noemt. Ook thuis zal het nodige veranderen. ,,Er is een grens aan elektrificering. We zijn er altijd vanuit gegaan, en het was ook zo, dat het transport van elektriciteit geen enkel probleem is. Maar die snelweg waarop geen en kele file staat, bestaat niet meer. Als we dat allemaal tegelijkertijd wil len, en ook de industrie, glastuin bouw en vervoer komen op het elektriciteitsnet; dan gaat dat niet. Dan is de grens bereikt. We weten nog niet waar die grens precies zal liggen. Met prijsprikkels kun je ook voor elkaar krijgen dat mensen zeg gen: de inductieplaat gaat nu aan, daarna de wasdroger en dan pas laad ik de auto. Eigenlijk willen we de vraag afstemmen op het aanbod in plaats van andersom.'' De afname sturen door prijsprik- kels is nodig om te voorkomen dat er nog eens tientallen miljarden nodig zijn om een nóg zwaarder netwerk te maken. ,,We verzwaren nu op alle spanningsniveau's. Dik- kere kabels, grotere transformator stations. In Rotterdam bijvoorbeeld verhogen we de middenspanning, zeg maar de ringweg voor de elek triciteit, van 10.000 Volt naar 23.000 Volt om de capaciteit te verhogen. We denken dat dat in Den Haag en Utrecht ook nodig is. Kabels die we vervangen zijn al geschikt voor die hogere spanning.'' Nieuwe woonwijken zijn al voor bereid op de energietransitie. De kabels in de grond zijn dik genoeg voor warmtepompen en laadpalen en het gasnet kan eventueel ook waterstof transporteren. Maar in oudere wijken is dat volstrekt niet het geval. De kabels zijn te dun, de We willen de vraag afstemmen op het aanbod in plaats van andersom verdeelstations niet sterk genoeg en gas stoomt er nog door oude giet ijzeren leidingen. ,,Die oude gaslei dingen moeten eruit en vervangen worden door leidingen die ook ge schikt zijn voor waterstof. We den ken dat we voor 700 miljoen euro alle distributienetten geschikt kun nen maken voor waterstof.'' Energierekening Stedin investeert tot 2030 7 miljard euro in het elektriciteitsnetwerk. Tot dusver werden alle investerin gen door alle gebruikers betaald via de maandelijkse energierekening. Dat systeem moet op de schop, vindt Van der Linden. ,,We willen niet dat de discussie over de ener gierekening de discussie over de energietransitie gaat beheersen. Aanleg van snelwegen of nieuwe rails en stations worden ook niet di rect door de gebruikers betaald. Dat komt uit de staatskas, want de dis cussie over zo'n snelweg moet niet zijn of iemand in Groningen wel zijn deel betaalt voor dat stukje snelweg daar.'' Daarnaast gaan de netbeheerders praten met de aandeelhouders. In het geval van Stedin zijn dat de ge meenten in het verzorgingsgebied. Van der Linden wil dat zij 'honder den miljoenen' investeren in het elektriciteitsnetwerk en is met de gemeenten hierover 'stevig' in ge sprek. vrijdag 21 februari 2020 GO Een bijzondere operatie in het King's College zieken huis in Londen. Tijdens een hersenoperatie waarbij art sen een hersentumor verwij derden bleef de patiënte, een professionele violiste, gewoon vioolspelen. Het team van artsen vroeg de 53-jarige Dagmar Turner om het instrument te spelen tij dens de operatie, omdat zij zo goed haar handbewegin gen en coördinatie in de gaten konden houden. In 2013 kwam Turner erachter dat zij een hersentumor had, die ook nog eens in een deel van haar hersenen bleek te zitten die de fijne motoriek van de hand bepaalt. De operatie is geslaagd. foto afp Kijk op de site bij /video hoe Dagmar Turner tijdens haar operatie viool speelt Auto laden en vaatwasser aan als het lekker stormt Ondanks de tientallen miljarden euro's die in het elektriciteits netwerk worden geïnvesteerd, gaat het niet lukken om ieder een op elk moment van de dag onbeperkt stroom te kunnen le veren. ,,Er zit een grens aan wat we kunnen elektrificeren.'' Ton Voermans Rotterdam «CS5» -Marc van der Linden, ceo Stedin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11