De zichtbare scheuren van
de Franse samenleving
Hondendrama in wildernis
vol brave oerinstincten
A
/■feo
7
Gewelddadig, maar
zeker ook geestig
Mijn telefoon is
jarenlang afgeluisterd,
mijn vuilnis is
onderzocht, er is zelfs
bij mij ingebroken
van de Britse populaire pers. Hij nam
zitting in het bestuur van Hacked
Off. Deze organisatie richtte haar pij
len vooral op News International, het
mediabedrijf dat privédetectives in
schakelde om de telefoons van be
kendheden af te luisteren. Grant was
daarvan zelf een van de grootste
slachtoffers.
Ter voorbereiding op zijn rol heeft
Grant zelfs een aantal van zijn plaag
geesten ontmoet om hun wereld be
ter te begrijpen. ,,Het klinkt mis
schien idioot, maar ik ben zelfs met
een aantal van hen bevriend geraakt.
Het zijn zonder meer kleurrijke ty
pes. Maar ik was er destijds niet op
uit om het voetvolk te grazen te ne
men. Mij ging het vooral om de op
perhoofden achter de schermen die
deze figuren het vuile werk lieten
opknappen. Zij waren mijn doelwit."
Zoals vaker in de films van regis
seur Ritchie het geval was - Snatch en
Lock, Stock Two Smoking Barrels -
zijn de dialogen in The Gentlemen, om
het voorzichtig te formuleren, nogal
Ik was er destijds niet op uit
om het voetvolk te grazen te
nemen. Mij ging het vooral om
de opperhoofden achter de
schermen
pittig. Bovendien moest Grant met
een plat Londens accent praten, wat
hij - welbespraakt als hij is - in het
dagelijks leven niet doet.
,,Dat accent was niet het pro
bleem", zegt Grant in Londen op de
bovenste etage van een pub, Lore of
The Land, die eigendom is van regis
seur Ritchie en ex-topvoetballer Da
vid Beckham. ,,Mijn teksten waren
het langst van allemaal. Op mijn leef
tijd valt het niet mee om dat allemaal
op korte termijn uit je hoofd te leren.
Toen ik daar iets van zei, stelde Rit
chie voor een teleprompter te gebrui
ken, zodat ik daarvan mijn teksten
kon aflezen. Ik vond dat een beledi
ging. Ik ben een acteur, geen nieuws
lezer. Uiteindelijk heb ik het wel voor
elkaar gekregen."
Waardering
Voor Grant lijkt de rol van Fletcher
een breuk te zijn met de romantische
rollen waarmee hij furore maakte in
Four Weddings and A Funeral, Notting
Hill, Bridget Jones en Love Actually. ,,Ik
besef dat het publiek mij vooral van
die vertolkingen kent'', beaamt de ac
teur meteen. ,,Maar voordat ik be
kend werd, speelde ik al schavuiten
als Fletcher in producties die door
niemand zijn gezien. Maar de laatste
tijd probeer ik mijn carrière toch een
andere wending te geven.
,,Of dat een succes is? Ik krijg er
meer waardering voor in de vorm
van prijzen en juichende recensies. Ik
zou liegen als ik zeg dat ik dat niet
prettig vond. Enige ijdelheid is mij
niet vreemd."
Les Misérables
Het getuigt op zijn minst van zelf
vertrouwen van een jonge regis
seur om zijn eerste, lange speel
film de titel te geven van Les Misé
rables, de diverse keren verfilmde
klassieker van de Franse schrijver
Victor Hugo (1802-1885).
Het contrast tussen film en
boek lijkt groot. Regisseur Ladj Ly
situeert zijn film in het heden.
Een voorstad van Parijs vormt het
decor van deze sociale aanklacht
waarin niet iedereen dezelfde
rechten heeft. In dat opzicht is
deze film schatplichtig aan het
werk van Hugo.
De film begint euforisch. Heel
Parijs viert de wereldtitel van het
nationale voetbalteam. Zodra de
camera zich verplaatst naar de
voorstad Montfermeil in het 93ste
arrondissement worden de
scheuren in deze Franse samenle
ving zichtbaar.
De film volgt enkele agenten
die de rust moeten bewaren, maar
na een incident dreigt de wijk te
exploderen. De spanning is de
hele film om te snijden en dat
maakt deze Les Misérables min
stens zo meeslepend en authen
tiek als de beroemde geschreven
voorganger van Hugo. Beide ver
halen stellen sociaal onrecht en
rebellie vlijmscherp centraal.
- A.Z.
The Call of the Wild
Hond Buck wordt vanuit Califor-
nië ontvoerd naar een winters
Canada, waar hij als sledehond
verkocht wordt. Hij moet zijn
plek in een roedel veroveren en
ontdekken welke baas de juiste is.
Dit is niet de eerste verfilming
van Jack Londons novelle uit 1903.
De reis van Buck naar een leven
in de wildernis is herkenbaar
menselijk en biedt visueel veel.
Buck bezit ook die opvallend
menselijke emoties die we zo
graag in onze geliefde viervoeters
terugzien. Dat juist Disney zich
geroepen voelde dit avontuur
nogmaals te verfilmen is dus geen
verrassing. Bovendien is het hon
dendrama een geliefd genre in
Hollywood. Het resulteert in een
hybride mix van live action en
computeranimatie, waarin hond
Buck semirealistisch is, maar toch
te veel kijkt en beweegt als een
tekenfilmfiguur. Dat jeukt in heel
wat scènes. Hoewel de acteurs
weinig verkeerds doen, is deze
film over oerinstincten vooral.
braaf. - Marieke Nieuwdorp
THE GENTLEMEN
donderdag 20 februari 2020
GO
Hugh Grant:
enige
is
mij niet vreemd
44
Grant zonder 'filmvermomming'. foto afp
44
Matthew McConaughey als drugsbaas
Mickey Pearson. foto's independent films
MISDAADDRAMA
Regie: Guy Ritchie.
Hoofdrollen: Hugh
Grant, Matthew
McConaughey en
Charlie Hunnam.
Zijn beste films maakt
regisseur Guy Ritchie
als hij duikt in de on
derbuik van de Britse
misdaadwereld. Denk
aan Snatch en Lock,
Stock Two Smo
king Barrels. Ook zijn
laatste gewelddadige
misdaaddrama is
weer zeer geestig,
vooral door de gepe
perde dialogen.
Van hetzelfde laken
een pak is The Gent
lemen, waarin Hugh
Grant eindelijk zijn
imago als de romanti
sche goedzak van
zich afschudt. Hij
speelt de geniepige
privédetective Flet
cher die getuige is
van een reeks afreke
ningen in het crimi
nele drugsmilieu,
waarin een Ameri
kaanse groothande-
Colin
Farrell en
Charlie
Hunnam.
laar in softdrugs
(Matthew McConaug
hey) de scepter
zwaait. Er wordt ech
ter geaasd op zijn im
perium, door zowel
een joodse zakenman
als een Aziatische
bende. O ja, ook de
Russische maffia
raakt erbij betrokken.
Wat The Gentlemen
bijzonder maakt, is de
vertelstructuur die
Ritchie heeft geko
zen. Hij laat Fletcher
het verhaal, in de
vorm gegoten van
een speculatief sce
nario, vertellen aan
de rechterhand van
Mickey, een rol van
Charlie Hunnam, die
diens versie voortdu
rend in twijfel trekt.
Wat is waar of niet
waar over de ge
pleegde vergeldings
acties? Het zal de kij
ker worst wezen. De
film is onderhoudend
tot en met de laatste
twist die misschien te
vergezocht is, maar
wel werkt.
-A.Z.
DRAMA
Regie: Ladj Ly. Hoofdrollen:
Djebril Zonga en Alexis Manenti.
ia
De agenten (Damien Bon-
nard, Alexis Manenti en Djebril
Zonga). foto paradiso entertainment
AVONTUUR
Regie: Chris Sanders. Hoofdrol
len: Harrison Ford, Omar Sy.