De zichtbare scheuren van de Franse samenleving Hondendrama in wildernis vol brave oerinstincten A /■feo 7 Gewelddadig, maar zeker ook geestig Mijn telefoon is jarenlang afgeluisterd, mijn vuilnis is onderzocht, er is zelfs bij mij ingebroken van de Britse populaire pers. Hij nam zitting in het bestuur van Hacked Off. Deze organisatie richtte haar pij len vooral op News International, het mediabedrijf dat privédetectives in schakelde om de telefoons van be kendheden af te luisteren. Grant was daarvan zelf een van de grootste slachtoffers. Ter voorbereiding op zijn rol heeft Grant zelfs een aantal van zijn plaag geesten ontmoet om hun wereld be ter te begrijpen. ,,Het klinkt mis schien idioot, maar ik ben zelfs met een aantal van hen bevriend geraakt. Het zijn zonder meer kleurrijke ty pes. Maar ik was er destijds niet op uit om het voetvolk te grazen te ne men. Mij ging het vooral om de op perhoofden achter de schermen die deze figuren het vuile werk lieten opknappen. Zij waren mijn doelwit." Zoals vaker in de films van regis seur Ritchie het geval was - Snatch en Lock, Stock Two Smoking Barrels - zijn de dialogen in The Gentlemen, om het voorzichtig te formuleren, nogal Ik was er destijds niet op uit om het voetvolk te grazen te nemen. Mij ging het vooral om de opperhoofden achter de schermen pittig. Bovendien moest Grant met een plat Londens accent praten, wat hij - welbespraakt als hij is - in het dagelijks leven niet doet. ,,Dat accent was niet het pro bleem", zegt Grant in Londen op de bovenste etage van een pub, Lore of The Land, die eigendom is van regis seur Ritchie en ex-topvoetballer Da vid Beckham. ,,Mijn teksten waren het langst van allemaal. Op mijn leef tijd valt het niet mee om dat allemaal op korte termijn uit je hoofd te leren. Toen ik daar iets van zei, stelde Rit chie voor een teleprompter te gebrui ken, zodat ik daarvan mijn teksten kon aflezen. Ik vond dat een beledi ging. Ik ben een acteur, geen nieuws lezer. Uiteindelijk heb ik het wel voor elkaar gekregen." Waardering Voor Grant lijkt de rol van Fletcher een breuk te zijn met de romantische rollen waarmee hij furore maakte in Four Weddings and A Funeral, Notting Hill, Bridget Jones en Love Actually. ,,Ik besef dat het publiek mij vooral van die vertolkingen kent'', beaamt de ac teur meteen. ,,Maar voordat ik be kend werd, speelde ik al schavuiten als Fletcher in producties die door niemand zijn gezien. Maar de laatste tijd probeer ik mijn carrière toch een andere wending te geven. ,,Of dat een succes is? Ik krijg er meer waardering voor in de vorm van prijzen en juichende recensies. Ik zou liegen als ik zeg dat ik dat niet prettig vond. Enige ijdelheid is mij niet vreemd." Les Misérables Het getuigt op zijn minst van zelf vertrouwen van een jonge regis seur om zijn eerste, lange speel film de titel te geven van Les Misé rables, de diverse keren verfilmde klassieker van de Franse schrijver Victor Hugo (1802-1885). Het contrast tussen film en boek lijkt groot. Regisseur Ladj Ly situeert zijn film in het heden. Een voorstad van Parijs vormt het decor van deze sociale aanklacht waarin niet iedereen dezelfde rechten heeft. In dat opzicht is deze film schatplichtig aan het werk van Hugo. De film begint euforisch. Heel Parijs viert de wereldtitel van het nationale voetbalteam. Zodra de camera zich verplaatst naar de voorstad Montfermeil in het 93ste arrondissement worden de scheuren in deze Franse samenle ving zichtbaar. De film volgt enkele agenten die de rust moeten bewaren, maar na een incident dreigt de wijk te exploderen. De spanning is de hele film om te snijden en dat maakt deze Les Misérables min stens zo meeslepend en authen tiek als de beroemde geschreven voorganger van Hugo. Beide ver halen stellen sociaal onrecht en rebellie vlijmscherp centraal. - A.Z. The Call of the Wild Hond Buck wordt vanuit Califor- nië ontvoerd naar een winters Canada, waar hij als sledehond verkocht wordt. Hij moet zijn plek in een roedel veroveren en ontdekken welke baas de juiste is. Dit is niet de eerste verfilming van Jack Londons novelle uit 1903. De reis van Buck naar een leven in de wildernis is herkenbaar menselijk en biedt visueel veel. Buck bezit ook die opvallend menselijke emoties die we zo graag in onze geliefde viervoeters terugzien. Dat juist Disney zich geroepen voelde dit avontuur nogmaals te verfilmen is dus geen verrassing. Bovendien is het hon dendrama een geliefd genre in Hollywood. Het resulteert in een hybride mix van live action en computeranimatie, waarin hond Buck semirealistisch is, maar toch te veel kijkt en beweegt als een tekenfilmfiguur. Dat jeukt in heel wat scènes. Hoewel de acteurs weinig verkeerds doen, is deze film over oerinstincten vooral. braaf. - Marieke Nieuwdorp THE GENTLEMEN donderdag 20 februari 2020 GO Hugh Grant: enige is mij niet vreemd 44 Grant zonder 'filmvermomming'. foto afp 44 Matthew McConaughey als drugsbaas Mickey Pearson. foto's independent films MISDAADDRAMA Regie: Guy Ritchie. Hoofdrollen: Hugh Grant, Matthew McConaughey en Charlie Hunnam. Zijn beste films maakt regisseur Guy Ritchie als hij duikt in de on derbuik van de Britse misdaadwereld. Denk aan Snatch en Lock, Stock Two Smo king Barrels. Ook zijn laatste gewelddadige misdaaddrama is weer zeer geestig, vooral door de gepe perde dialogen. Van hetzelfde laken een pak is The Gent lemen, waarin Hugh Grant eindelijk zijn imago als de romanti sche goedzak van zich afschudt. Hij speelt de geniepige privédetective Flet cher die getuige is van een reeks afreke ningen in het crimi nele drugsmilieu, waarin een Ameri kaanse groothande- Colin Farrell en Charlie Hunnam. laar in softdrugs (Matthew McConaug hey) de scepter zwaait. Er wordt ech ter geaasd op zijn im perium, door zowel een joodse zakenman als een Aziatische bende. O ja, ook de Russische maffia raakt erbij betrokken. Wat The Gentlemen bijzonder maakt, is de vertelstructuur die Ritchie heeft geko zen. Hij laat Fletcher het verhaal, in de vorm gegoten van een speculatief sce nario, vertellen aan de rechterhand van Mickey, een rol van Charlie Hunnam, die diens versie voortdu rend in twijfel trekt. Wat is waar of niet waar over de ge pleegde vergeldings acties? Het zal de kij ker worst wezen. De film is onderhoudend tot en met de laatste twist die misschien te vergezocht is, maar wel werkt. -A.Z. DRAMA Regie: Ladj Ly. Hoofdrollen: Djebril Zonga en Alexis Manenti. ia De agenten (Damien Bon- nard, Alexis Manenti en Djebril Zonga). foto paradiso entertainment AVONTUUR Regie: Chris Sanders. Hoofdrol len: Harrison Ford, Omar Sy.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 51