Licht en duisternis
in de Jazz Age
5
Blues Stuff pakt stevig uit
Wegens succes
verlengd
Enrico Pieranunzi en co
ders tegen met de tekst 'De Goese taele is de
mooiste taele van allemaele'. Met mijn Tuk-
kerse tongval is dit natuurlijk een crime om
uit te spreken, haha. Afgelopen zomer ben
ik nog tien dagen in Zeeuws-Vlaanderen op
vakantie geweest. Wat een bijzonder stukje
Nederland is dat zeg, echt prachtig. Ik ben
trouwens ook heel veel in Noordgouwe ge-
Blues
BREEK
weest, vlakbij Zierikzee. Vaak ging ik daar
naar toe om in alle rust aan mijn voorstel
lingen te schrijven."
Ongeremd
Op de vraag of Baartman over een jaar of
tien nog steeds op de planken staat, volgt
een voornamelijk bevestigend antwoord.
Na zeven voorstellingen heeft ze haar
plaatsje in de cabaretwereld duidelijk ge
vonden. ,,Ik wil van alles en nog wat doen,
maar cabaret is datgene dat ik écht kan. Ik
zou dolgraag eens les geven aan kinderen,
maar op de een of andere manier roep ik een
soort van ADHD bij de jeugd op. Het lijkt
me heerlijk om eens een moestuin te heb
ben, maar ik ben helaas niet gezegend met
groene vingers. Het zou een schamele oogst
worden. Idealen en dromen heb ik genoeg,
maar ook ik pruts wat af in het leven. Op het
podium ben ik volledig in mijn element. Bij
toeval ontdekte ik dat ik mensen best goed
aan het lachen kon krijgen. In het begin van
mijn carrière kon ik twee uur voor de voor
stelling nog weleens bevangen door de ze
nuwen onder een dekentje gaan liggen. Dat
heb ik nu gelukkig niet meer. Het theater is
voor mij de ultieme vrijplaats om een onge
remde versie van mezelf aan de mensen te
laten zien."
The Great Gatsby
Van beide kanten van het verhaal
kun je - afzonderlijk maar spreken
der nog in schrijnende tegenstel
ling - een mooi spektakel maken.
Dat is ook al in meerdere verfilmin
gen, musicals en theaterbewerkin
gen gedaan. In een voorstelling
twee, drie of nog meer werelden
zichtbaar, voelbaar en beleefbaar
maken is een spannende uitdaging.
Het zogenoemde montagetoneel
ligt dan voor de hand en Toneel
groep Maastricht is daar de laatste
jaren heel sterk in gebleken.
Twee, drie werelden zijn er zeker
in The Great Gatsby. Je hebt de we
reld van de grote, decadente fees
ten die hoofdpersonage Jay Gatsby
organiseert voor de beau monde
van New York. De vluchtige wereld
van verleiding, genot, maar ook van
jaloezie en achterklap. Je hebt de
wereld van verterende, vergeefse,
geveinsde, opeisbare, naïeve, ver
makelijke, ééndaagse of eeuwige
liefde. En je hebt de wereld van de
persoon Jay Gatsby, waar iedereen
het over heeft, maar die niemand
eigenlijk kent. De mystery-man.
Ooit, in 1917, was hij de geliefde
van Daisy. Maar haar ouders waren
niet akkoord met een jongeman die
zijn financiële onafhankelijkheid
Het leven moet
gedanst worden,
zelfs met zere voeten
nog niet bewezen had. Dus droop
hij af, naar het leger (we schrijven
Wereldoorlog I). Daarna is hij op
raadselachtige wijze rijk geworden.
En nu, 1922, heeft hij een kapitaal
landhuis gekocht vlakbij de wo
ning van de inmiddels getrouwde
Daisy. Elke avond staart hij naar de
verlichte ramen van haar villa. De
grootse, veelbesproken feesten die
hij geeft, zijn bedoeld om haar
dichterbij te lokken. Kansloos is dat
zeker niet, want het huwelijk van
Daisy is niet geweldig. Haar man
heeft openlijk een maitresse. En
zelf is ze graag een opvallende en
begeerde vlinder op die talloze
feestjes van de Roaring Twenties.
Het leven moet gedanst worden,
zelfs met zere voeten. Pijn moet
weggelachen worden, en wegge
dronken. Weggerookt. Of wegge-
racet in een van die prachtige, mo
dieus gestroomlijnde Bugatti's of
Cadillacs. Met - o noviteit - een au
toradio ingebouwd!
Wraak
Een deel van de opzet lijkt te luk
ken. Daisy verschijnt op zo'n
feestje, er groeit iets nieuws en
ouds tussen de twee vroegere ge
liefden. Maar dan slaat het noodlot
toe. Daisy rijdt in een wilde rit met
de auto van Gatsby de minnares
van haar man aan. De bedrogen
echtgenoot van de verongelukte
vrouw rook al onraad. Nu trekt hij
verkeerde conclusies en neemt op
tragische wijze wraak.
Het verhaal oogt complex, maar
het draait vooral om de sfeer van
enkelvoudig plezier en lichtjes de
cadente levenslust. Compleet met
zijn al even enkelvoudige schaduw.
Zwart-wit in kleur. Ideaal verhaal
voor een multimediale montage.
Met muziek, nieuw gecompo
neerde (door Kwinten Mordijck)
en bestaande, gezongen door so
praan Lies Verholle. Met projectie
van videobeelden op grote melk-
glazen panelen. En dat alles in een
krachtige, veelkantige vertaling
van taalvirtuoos Jibbe Willems.
Toneelgroep Maastricht heeft
een reputatie hoog te houden met
een nieuw soort dynamische, ge
spierde en beeldende voorstellin
gen. Met sterke hoofdrollen, denk
bijvoorbeeld aan La Superba of aan
King Lear. Niet alles wordt even jui
chend ontvangen, daarvoor wordt
er ook te veel tegelijk overhoop ge
haald. Maar feit is dat er onder lei
ding van artistiek leider Servé Her
mans heel hard gezocht wordt naar
pakkende hedendaagse toneelvor
men. En dat belooft veel.
donderdag 20 februari 2020
GO
M Nathalie Baartman.
FOTO JOCHEM JURGENS
Nathalie Baartman ziet het levens
licht in 1973 in Borne. Na een aantal
studies te hebben gedaan in Nijmegen,
wordt ze aangenomen op de Konings
theateracademie in Den Bosch. Hier zit
ze in dezelfde lichting als onder andere
de Zeeuwse Katinka Polderman. In
2004 ontvangt ze de 'Persoonlijkheids
prijs' tijdens cabaretfestival Cameret-
ten voor haar debuutvoorstelling
STAM. Anno 2020 staat de teller op
zeven voorstellingen. Sinds 2007
schrijft Baartman wekelijkse columns
voor de zaterdagbijlage van de Twent-
sche Courant/Tubantia. Vanaf begin
2019 toert ze door Nederland met haar
voorstelling Breek, die wegens groot
succes verlengd is tot mei 2020.
Nathalie Baartman: donderdag 27 fe
bruari, De Weverij, Zierikzee, aanvang
20.15 uur.
Blues Stuff is de
naam voor de Wal-
cherse formatie met
Willem Schot, André
van den Broek, Er-
lend Steiner Lovista
en Jack Smits. De
doorgewinterde mu
zikanten manifeste
ren zich sinds 2014
als Blues Stuff. Zij
delen hun voorliefde
voor stevige blues en
kenmerkend zijn dan
ook hun harde en
rauwe nummers.
Blues Stuff speelt op
geheel eigen wijze
covers van groothe
den als Stevie Ray
Vaughan, Freddie
King, Buddy Guy, Eric
Clapton, Jimi Hen-
drix, zonder het origi
neel geweld aan te
doen.
Zondag, Panta
Rhei, Vlissingen,
18.00 uur
Na meer dan dertig concerten met
hun eerste trioalbum Tales From The
Unexpected zijn de Italiaanse meester-
pianist Enrico Pieranunzi, de Neder
landse bassist/producer Jasper Som-
sen en de Catalaanse drummer Jorge
Rossy nu op tournee met de presenta
tie van hun derde album Common View.
Op die reis doen zij natuurlijk ook Ter-
neuzen aan. Leider van het trio Piera-
nunzi behoort als pianist, componist en
arrangeur al jaren tot de belangrijkste
figuren van de in
ternationale jazz-
scene.
Zondag, Porgy
en Bess, Terneu-
zen, 15.00 uur
The Great Gatsby is een roman
over de vrolijke Jazz Age, maar
tegelijkertijd ook een donker
verhaal over liefde: ware en on
gelukkige, naast gespeelde en
vermeende.
Willem Nijssen
The Great Gatsby (try-out), To
neelgroep Maastricht: zaterdag,
schouwburg Middelburg, aanvang
20.00 uur.
Stijn Vervoort en Liza Macedo dos Santos in The Great Gatsby.
FOTO MARK ENGELEN