Licht en duisternis in de Jazz Age 5 Blues Stuff pakt stevig uit Wegens succes verlengd Enrico Pieranunzi en co ders tegen met de tekst 'De Goese taele is de mooiste taele van allemaele'. Met mijn Tuk- kerse tongval is dit natuurlijk een crime om uit te spreken, haha. Afgelopen zomer ben ik nog tien dagen in Zeeuws-Vlaanderen op vakantie geweest. Wat een bijzonder stukje Nederland is dat zeg, echt prachtig. Ik ben trouwens ook heel veel in Noordgouwe ge- Blues BREEK weest, vlakbij Zierikzee. Vaak ging ik daar naar toe om in alle rust aan mijn voorstel lingen te schrijven." Ongeremd Op de vraag of Baartman over een jaar of tien nog steeds op de planken staat, volgt een voornamelijk bevestigend antwoord. Na zeven voorstellingen heeft ze haar plaatsje in de cabaretwereld duidelijk ge vonden. ,,Ik wil van alles en nog wat doen, maar cabaret is datgene dat ik écht kan. Ik zou dolgraag eens les geven aan kinderen, maar op de een of andere manier roep ik een soort van ADHD bij de jeugd op. Het lijkt me heerlijk om eens een moestuin te heb ben, maar ik ben helaas niet gezegend met groene vingers. Het zou een schamele oogst worden. Idealen en dromen heb ik genoeg, maar ook ik pruts wat af in het leven. Op het podium ben ik volledig in mijn element. Bij toeval ontdekte ik dat ik mensen best goed aan het lachen kon krijgen. In het begin van mijn carrière kon ik twee uur voor de voor stelling nog weleens bevangen door de ze nuwen onder een dekentje gaan liggen. Dat heb ik nu gelukkig niet meer. Het theater is voor mij de ultieme vrijplaats om een onge remde versie van mezelf aan de mensen te laten zien." The Great Gatsby Van beide kanten van het verhaal kun je - afzonderlijk maar spreken der nog in schrijnende tegenstel ling - een mooi spektakel maken. Dat is ook al in meerdere verfilmin gen, musicals en theaterbewerkin gen gedaan. In een voorstelling twee, drie of nog meer werelden zichtbaar, voelbaar en beleefbaar maken is een spannende uitdaging. Het zogenoemde montagetoneel ligt dan voor de hand en Toneel groep Maastricht is daar de laatste jaren heel sterk in gebleken. Twee, drie werelden zijn er zeker in The Great Gatsby. Je hebt de we reld van de grote, decadente fees ten die hoofdpersonage Jay Gatsby organiseert voor de beau monde van New York. De vluchtige wereld van verleiding, genot, maar ook van jaloezie en achterklap. Je hebt de wereld van verterende, vergeefse, geveinsde, opeisbare, naïeve, ver makelijke, ééndaagse of eeuwige liefde. En je hebt de wereld van de persoon Jay Gatsby, waar iedereen het over heeft, maar die niemand eigenlijk kent. De mystery-man. Ooit, in 1917, was hij de geliefde van Daisy. Maar haar ouders waren niet akkoord met een jongeman die zijn financiële onafhankelijkheid Het leven moet gedanst worden, zelfs met zere voeten nog niet bewezen had. Dus droop hij af, naar het leger (we schrijven Wereldoorlog I). Daarna is hij op raadselachtige wijze rijk geworden. En nu, 1922, heeft hij een kapitaal landhuis gekocht vlakbij de wo ning van de inmiddels getrouwde Daisy. Elke avond staart hij naar de verlichte ramen van haar villa. De grootse, veelbesproken feesten die hij geeft, zijn bedoeld om haar dichterbij te lokken. Kansloos is dat zeker niet, want het huwelijk van Daisy is niet geweldig. Haar man heeft openlijk een maitresse. En zelf is ze graag een opvallende en begeerde vlinder op die talloze feestjes van de Roaring Twenties. Het leven moet gedanst worden, zelfs met zere voeten. Pijn moet weggelachen worden, en wegge dronken. Weggerookt. Of wegge- racet in een van die prachtige, mo dieus gestroomlijnde Bugatti's of Cadillacs. Met - o noviteit - een au toradio ingebouwd! Wraak Een deel van de opzet lijkt te luk ken. Daisy verschijnt op zo'n feestje, er groeit iets nieuws en ouds tussen de twee vroegere ge liefden. Maar dan slaat het noodlot toe. Daisy rijdt in een wilde rit met de auto van Gatsby de minnares van haar man aan. De bedrogen echtgenoot van de verongelukte vrouw rook al onraad. Nu trekt hij verkeerde conclusies en neemt op tragische wijze wraak. Het verhaal oogt complex, maar het draait vooral om de sfeer van enkelvoudig plezier en lichtjes de cadente levenslust. Compleet met zijn al even enkelvoudige schaduw. Zwart-wit in kleur. Ideaal verhaal voor een multimediale montage. Met muziek, nieuw gecompo neerde (door Kwinten Mordijck) en bestaande, gezongen door so praan Lies Verholle. Met projectie van videobeelden op grote melk- glazen panelen. En dat alles in een krachtige, veelkantige vertaling van taalvirtuoos Jibbe Willems. Toneelgroep Maastricht heeft een reputatie hoog te houden met een nieuw soort dynamische, ge spierde en beeldende voorstellin gen. Met sterke hoofdrollen, denk bijvoorbeeld aan La Superba of aan King Lear. Niet alles wordt even jui chend ontvangen, daarvoor wordt er ook te veel tegelijk overhoop ge haald. Maar feit is dat er onder lei ding van artistiek leider Servé Her mans heel hard gezocht wordt naar pakkende hedendaagse toneelvor men. En dat belooft veel. donderdag 20 februari 2020 GO M Nathalie Baartman. FOTO JOCHEM JURGENS Nathalie Baartman ziet het levens licht in 1973 in Borne. Na een aantal studies te hebben gedaan in Nijmegen, wordt ze aangenomen op de Konings theateracademie in Den Bosch. Hier zit ze in dezelfde lichting als onder andere de Zeeuwse Katinka Polderman. In 2004 ontvangt ze de 'Persoonlijkheids prijs' tijdens cabaretfestival Cameret- ten voor haar debuutvoorstelling STAM. Anno 2020 staat de teller op zeven voorstellingen. Sinds 2007 schrijft Baartman wekelijkse columns voor de zaterdagbijlage van de Twent- sche Courant/Tubantia. Vanaf begin 2019 toert ze door Nederland met haar voorstelling Breek, die wegens groot succes verlengd is tot mei 2020. Nathalie Baartman: donderdag 27 fe bruari, De Weverij, Zierikzee, aanvang 20.15 uur. Blues Stuff is de naam voor de Wal- cherse formatie met Willem Schot, André van den Broek, Er- lend Steiner Lovista en Jack Smits. De doorgewinterde mu zikanten manifeste ren zich sinds 2014 als Blues Stuff. Zij delen hun voorliefde voor stevige blues en kenmerkend zijn dan ook hun harde en rauwe nummers. Blues Stuff speelt op geheel eigen wijze covers van groothe den als Stevie Ray Vaughan, Freddie King, Buddy Guy, Eric Clapton, Jimi Hen- drix, zonder het origi neel geweld aan te doen. Zondag, Panta Rhei, Vlissingen, 18.00 uur Na meer dan dertig concerten met hun eerste trioalbum Tales From The Unexpected zijn de Italiaanse meester- pianist Enrico Pieranunzi, de Neder landse bassist/producer Jasper Som- sen en de Catalaanse drummer Jorge Rossy nu op tournee met de presenta tie van hun derde album Common View. Op die reis doen zij natuurlijk ook Ter- neuzen aan. Leider van het trio Piera- nunzi behoort als pianist, componist en arrangeur al jaren tot de belangrijkste figuren van de in ternationale jazz- scene. Zondag, Porgy en Bess, Terneu- zen, 15.00 uur The Great Gatsby is een roman over de vrolijke Jazz Age, maar tegelijkertijd ook een donker verhaal over liefde: ware en on gelukkige, naast gespeelde en vermeende. Willem Nijssen The Great Gatsby (try-out), To neelgroep Maastricht: zaterdag, schouwburg Middelburg, aanvang 20.00 uur. Stijn Vervoort en Liza Macedo dos Santos in The Great Gatsby. FOTO MARK ENGELEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 49