MATTHAUS PASSION MEDIA CULTUUR 25 De favoriete compositie van Nederland sen die nooit omhoog kunnen klim men. Dankzij Maggie spreekt een aantal nu Engels, en kan later het on derwijs of misschien zelfs de politiek in. Dan denk ik: hoe geniaal! Of bij een gezin dat ergens in de middle of nowhere zijn eigen groenten ver bouwt." ,,Mijn probleem is: ik sta altijd met twee benen boven een ravijn. Veel mensen hebben hier hun gezin, vin den dat fijn en hoeven niets anders. Ik houd van Nederland, echt. Ik heb hier ook een hecht sociaal netwerk. Toch ben ik het liefst ergens op een ranch in Colorado of in de bergen bij Vancouver. Beton is niks voor mij. Ik ben een buitenmens. Ik hang er dus altijd tussenin. Best vermoeiend is dat.'' ,,Ik kan hier soms op zondag door het bos hardlopen, mensen met kinde ren en een hond zien lopen en den ken: wat heerlijk dat je leven in orde is zo. Dat je niet al die ingewikkelde dingen wilt die ^k wil. Dat maakt het leven toch veel overzichtelijker? In plaats van constant voelen dat de we reld vol verhalen zit die je wilt mee maken, vertellen. Ik moet, ik moet, ik moet. Ik kan gewoon niet tegen dat voortkabbelen.'' ,,Die was er altijd al. Honderd pro cent. Toen ik 8 was, las ik al in mijn rapport: Floortje begint enthousiast, maar is snel afgeleid, tuurt dan weer uit het raam en maakt dingen nooit af. Ik kan me niet anders herinneren dan de honger om de wereld te zien, avonturen te beleven. Groots en meeslepend leven, dat was altijd het doel.'' „Eigenlijk wel ja. Al heb ik er heel hard voor moeten werken. Toen ik 25 jaar geleden in de mediawereld be gon, waren presentatrices eerst dan seres, zangeres of model. Ik kwam van de radio en was dus een vreemde eend in de bijt. Maar wel vastbera den. Toen ik bij Veronica werkte, zag ik ze een etage lager televisie maken met stapels reisboeken op een bu reau. DSSr moet ik zijn, dacht ik. Ik heb er nog zeker vijf jaar over gedaan Floortje terug naar het einde van de we reld wordt uitgezonden. ,,Ik ben de afgelopen 25 jaar gewoon altijd on derweg geweest. Altijd in beweging.'' Waarom nu een serie over mensen die u eerder in uw programma sprak? ,,Ik word serieus vaak op straat aan gesproken en gevraagd: hoe is het met die Amerikaanse Maggie die in Nepal een weeshuis runt of met die griet die in haar eentje op een toen dra in Mongolië woont? Dat is het mooie van televisie. Het medium heeft de gave om binnen een slordige drie kwartier verhalen te brengen die mensen in hun hart raken.'' ,,Nou, bij iemand als Maggie, die ik weer heb opgezocht voor de serie, denk ik dat soms wel. Als jij hoogst persoonlijk vijftig weeskinderen let terlijk uit de vuilnisbak kan vissen, redden en opvoedenIn Nepal be staat een laag met knetterarme men- Ik zie hier mensen met een hond en kinderen in het bos lopen en denk: wat heerlijk dat je leven in orde is zo om daar te komen. Na eindeloos veel baantjes tussendoor.'' ,,Ja. Maar als Nederland nou vol zat met dat soort mensen was het wat makkelijker. Ik blijf dat buiten beentje. Tijdens het reizen ben ik veel meer onder gelijkgestemden. Verhoudingsgewijs kom ik daar meer van die vreemde vogels tegen als ik.'' ,,Zeker nu ik wat ouder word, kijk je terug en besef je wat een compleet ander pad je koos dan het gros van Nederland. Niet dat ik er spijt van heb, maar somsToen ik 25 was en net begon met reizen, gingen meer leeftijdsgenoten op pad. Iedereen is rustiger geworden, ze zijn allemaal ergens geland. Zoals het waarschijn lijk hoort. En ik bleef als enige maar doorgaan. Ik vergelijk het met de schoolbel die is gegaan en iedereen die weer braaf binnen zit te werken, behalve Floortje die nog ergens bui ten onderaan een tak hangt. Zo voelt dat. Die wonderlijke honger naar avontuur kan ik nooit helemaal stil len denk ik. Ik dacht rond mijn 40ste wel te zijn uitgeraasd. Rond mijn 50ste dan? Ook nog niet. Dus moet ik me er maar bij neerleggen." ,,Ik hoop wel zo lang mogelijk door te kunnen gaan ja. De tijd lijkt ook zo veel langzamer te gaan als je onder weg bent. Al je zintuigen staan open, je hersenen worden door al die nieuwe indrukken constant geprik keld om er volledig met je aandacht bij te zijn. Ik ben iemand die alles mee wil maken, daarom vind ik het op deze leeftijd wel moeilijk dat er meer achter dan voor me ligt. Maar de Britse tv-reizigers Michael Palin en Joanna Lumley zijn zeventigers en gaan ook nog als de brandweer. En het probleem is, ik wil nóg negen duizend dingen doen. Hier een re traite openen, waar je fysiek kan aan sterken. Toen ik dat nodig had, kon ik dat niet vinden in Nederland. Dan maar zelf eentje beginnen!'' Bestel tickets op pzc.nl/passion Het voordeel \~yan PZC YS. BACH donderdag 20 februari 2020 Maar ambieert u dat ook echt of registreert u het liever om vervol gens weer verder te reizen? Waarom is dat vermoeiend? Waar komt die drang vandaan? Is dat gelukt? Denkt u bij een bezoek nooit: zo'n leven wil ik ook? 44 Nog even terug naar het ravijn. Kunt u zich erbij neerleggen dat dat er altijd is en zal zijn? Dan maar een buitenbeentje? Bent u bang voor het moment dat uw lichaam aan dat razen definitief een eind maakt? NPO1, vanavond om 20.25: Floortje terug naar het einde van de wereld. Floortje Dessing keert terug naar enkele mensen die ze de afgelopen jaren bezocht voor haar reisprogramma. FOTO'S BNNVARA De Matthëus Passion geldt in Nederland als de favoriete compositie in de passietijd en is verankerd bij het Nederlandse publiek. The Bach Choir Orchestra zijn specialisten in het uitvoeren van deze compositie. De musici in het orkest bespelen authentieke instrumenten uit Bachs tijd en zij behoren tot de top uit Europese barokorkesten. The Bach Choir of the Netherlands wordt geroemd om haar dynamische en expressieve klank. Samen zijn deze musici als geen ander in staat de symboliek, emotie en troost over te brengen aan u als luisteraar. vr. 6mrt. Grote Kerk Elburg 19.00 za. 28 mrt. Laurenskerk Rotterdam 14.30 19.00 za. 7mrt. Concertgebouw Amsterdam** 19.30 zo. 29 mrt. Janskerk Utrecht 15.00 zo. 8 mrt. Grote Kerk Alkmaar 15.00 vr. 3apr. Martinikerk Groningen 19.00 vr. 13mrt. Grote Kerk Apeldoorn 19.00 za. 4apr. Concertgebouw Amsterdam** 14.15 za. 14 mrt. Janskerk Utrecht 15.00 zo. 5apr. Stevenskerk Nl|megen 14.30 19.00 zo. 15mrt. Concertgebouw Amsterdam** 14.15 di. 7 apr. Catharinakerk Eindhoven 19.00 do. 19 mrt. Dominicanenkerk Zwolle 19.00 wo. 8apr. Martinikerk Groningen 19.00 vr. 20 mrt. Martinuskerk Amersfoort 19.00 do. 9 apr. Eusebiuskerk Arnhem 19.00 za. 21 mrt. Marekerk Leiden 15.00 vr. 10 apr. Grote Kerk Den Haag 14.30 19.00 zo. 22 mrt. Concertgebouw Amsterdam** 19.30 za. 11 apr. Janskerk Utrecht 13.30 do. 26 mrt. Hooglandse Kerk Leiden ynVn-i1,1"'^ za. 11 apr. Concertgebouw Amsterdam** 19.30 vr. 27 mrt. Jh. Bosch Artcenter Den Bosch 19.00 zo. 12 apr. Concertgebouw Amsterdam** 14.15 19.30 'Exclusief €6,95 servicekosten per bestelling, "Concertgebouw Amsterdam €5,- toeslag per Rang 1 ticket inclusief gereserveerde plaats, ontvangst en pauze drankje, seLecteer online zelf jouw stoelen. Omdat je het verdient!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25