MATTHAUS
PASSION
MEDIA CULTUUR 25
De favoriete compositie van Nederland
sen die nooit omhoog kunnen klim
men. Dankzij Maggie spreekt een
aantal nu Engels, en kan later het on
derwijs of misschien zelfs de politiek
in. Dan denk ik: hoe geniaal! Of bij
een gezin dat ergens in de middle of
nowhere zijn eigen groenten ver
bouwt."
,,Mijn probleem is: ik sta altijd met
twee benen boven een ravijn. Veel
mensen hebben hier hun gezin, vin
den dat fijn en hoeven niets anders.
Ik houd van Nederland, echt. Ik heb
hier ook een hecht sociaal netwerk.
Toch ben ik het liefst ergens op een
ranch in Colorado of in de bergen bij
Vancouver. Beton is niks voor mij. Ik
ben een buitenmens. Ik hang er dus
altijd tussenin. Best vermoeiend is
dat.''
,,Ik kan hier soms op zondag door het
bos hardlopen, mensen met kinde
ren en een hond zien lopen en den
ken: wat heerlijk dat je leven in orde
is zo. Dat je niet al die ingewikkelde
dingen wilt die ^k wil. Dat maakt het
leven toch veel overzichtelijker? In
plaats van constant voelen dat de we
reld vol verhalen zit die je wilt mee
maken, vertellen. Ik moet, ik moet, ik
moet. Ik kan gewoon niet tegen dat
voortkabbelen.''
,,Die was er altijd al. Honderd pro
cent. Toen ik 8 was, las ik al in mijn
rapport: Floortje begint enthousiast,
maar is snel afgeleid, tuurt dan weer
uit het raam en maakt dingen nooit
af. Ik kan me niet anders herinneren
dan de honger om de wereld te zien,
avonturen te beleven. Groots en
meeslepend leven, dat was altijd het
doel.''
„Eigenlijk wel ja. Al heb ik er heel
hard voor moeten werken. Toen ik 25
jaar geleden in de mediawereld be
gon, waren presentatrices eerst dan
seres, zangeres of model. Ik kwam
van de radio en was dus een vreemde
eend in de bijt. Maar wel vastbera
den. Toen ik bij Veronica werkte, zag
ik ze een etage lager televisie maken
met stapels reisboeken op een bu
reau. DSSr moet ik zijn, dacht ik. Ik
heb er nog zeker vijf jaar over gedaan
Floortje terug naar het einde van de we
reld wordt uitgezonden. ,,Ik ben de
afgelopen 25 jaar gewoon altijd on
derweg geweest. Altijd in beweging.''
Waarom nu een serie over mensen
die u eerder in uw programma
sprak?
,,Ik word serieus vaak op straat aan
gesproken en gevraagd: hoe is het
met die Amerikaanse Maggie die in
Nepal een weeshuis runt of met die
griet die in haar eentje op een toen
dra in Mongolië woont? Dat is het
mooie van televisie. Het medium
heeft de gave om binnen een slordige
drie kwartier verhalen te brengen die
mensen in hun hart raken.''
,,Nou, bij iemand als Maggie, die ik
weer heb opgezocht voor de serie,
denk ik dat soms wel. Als jij hoogst
persoonlijk vijftig weeskinderen let
terlijk uit de vuilnisbak kan vissen,
redden en opvoedenIn Nepal be
staat een laag met knetterarme men-
Ik zie hier
mensen met
een hond en
kinderen in
het bos
lopen en
denk: wat
heerlijk dat
je leven in
orde is zo
om daar te komen. Na eindeloos veel
baantjes tussendoor.''
,,Ja. Maar als Nederland nou vol zat
met dat soort mensen was het wat
makkelijker. Ik blijf dat buiten
beentje. Tijdens het reizen ben ik
veel meer onder gelijkgestemden.
Verhoudingsgewijs kom ik daar meer
van die vreemde vogels tegen als ik.''
,,Zeker nu ik wat ouder word, kijk je
terug en besef je wat een compleet
ander pad je koos dan het gros van
Nederland. Niet dat ik er spijt van
heb, maar somsToen ik 25 was en
net begon met reizen, gingen meer
leeftijdsgenoten op pad. Iedereen is
rustiger geworden, ze zijn allemaal
ergens geland. Zoals het waarschijn
lijk hoort. En ik bleef als enige maar
doorgaan. Ik vergelijk het met de
schoolbel die is gegaan en iedereen
die weer braaf binnen zit te werken,
behalve Floortje die nog ergens bui
ten onderaan een tak hangt. Zo voelt
dat. Die wonderlijke honger naar
avontuur kan ik nooit helemaal stil
len denk ik. Ik dacht rond mijn 40ste
wel te zijn uitgeraasd. Rond mijn
50ste dan? Ook nog niet. Dus moet ik
me er maar bij neerleggen."
,,Ik hoop wel zo lang mogelijk door te
kunnen gaan ja. De tijd lijkt ook zo
veel langzamer te gaan als je onder
weg bent. Al je zintuigen staan open,
je hersenen worden door al die
nieuwe indrukken constant geprik
keld om er volledig met je aandacht
bij te zijn. Ik ben iemand die alles
mee wil maken, daarom vind ik het
op deze leeftijd wel moeilijk dat er
meer achter dan voor me ligt. Maar
de Britse tv-reizigers Michael Palin
en Joanna Lumley zijn zeventigers en
gaan ook nog als de brandweer. En
het probleem is, ik wil nóg negen
duizend dingen doen. Hier een re
traite openen, waar je fysiek kan aan
sterken. Toen ik dat nodig had, kon ik
dat niet vinden in Nederland. Dan
maar zelf eentje beginnen!''
Bestel tickets op pzc.nl/passion
Het voordeel
\~yan PZC
YS. BACH
donderdag 20 februari 2020
Maar ambieert u dat ook echt of
registreert u het liever om vervol
gens weer verder te reizen?
Waarom is dat vermoeiend?
Waar komt die drang vandaan?
Is dat gelukt?
Denkt u bij een bezoek nooit: zo'n
leven wil ik ook?
44
Nog even terug naar het ravijn.
Kunt u zich erbij neerleggen dat
dat er altijd is en zal zijn?
Dan maar een buitenbeentje?
Bent u bang voor het moment dat
uw lichaam aan dat razen definitief
een eind maakt?
NPO1, vanavond om 20.25:
Floortje terug naar het einde van
de wereld.
Floortje Dessing keert terug
naar enkele mensen die ze de
afgelopen jaren bezocht voor
haar reisprogramma.
FOTO'S BNNVARA
De Matthëus Passion geldt in Nederland als de favoriete compositie in de passietijd en is verankerd
bij het Nederlandse publiek. The Bach Choir Orchestra zijn specialisten in het uitvoeren van deze
compositie. De musici in het orkest bespelen authentieke instrumenten uit Bachs tijd en zij behoren
tot de top uit Europese barokorkesten. The Bach Choir of the Netherlands wordt geroemd om haar
dynamische en expressieve klank. Samen zijn deze musici als geen ander in staat de symboliek,
emotie en troost over te brengen aan u als luisteraar.
vr.
6mrt.
Grote Kerk
Elburg
19.00
za.
28 mrt.
Laurenskerk
Rotterdam
14.30 19.00
za.
7mrt.
Concertgebouw
Amsterdam**
19.30
zo.
29 mrt.
Janskerk
Utrecht
15.00
zo.
8 mrt.
Grote Kerk
Alkmaar
15.00
vr.
3apr.
Martinikerk
Groningen
19.00
vr.
13mrt.
Grote Kerk
Apeldoorn
19.00
za.
4apr.
Concertgebouw
Amsterdam**
14.15
za.
14 mrt.
Janskerk
Utrecht
15.00
zo.
5apr.
Stevenskerk
Nl|megen
14.30 19.00
zo.
15mrt.
Concertgebouw
Amsterdam**
14.15
di.
7 apr.
Catharinakerk
Eindhoven
19.00
do.
19 mrt.
Dominicanenkerk
Zwolle
19.00
wo.
8apr.
Martinikerk
Groningen
19.00
vr.
20 mrt.
Martinuskerk
Amersfoort
19.00
do.
9 apr.
Eusebiuskerk
Arnhem
19.00
za.
21 mrt.
Marekerk
Leiden
15.00
vr.
10 apr.
Grote Kerk
Den Haag
14.30 19.00
zo.
22 mrt.
Concertgebouw
Amsterdam**
19.30
za.
11 apr.
Janskerk
Utrecht
13.30
do.
26 mrt.
Hooglandse Kerk
Leiden
ynVn-i1,1"'^
za.
11 apr.
Concertgebouw
Amsterdam**
19.30
vr.
27 mrt.
Jh. Bosch Artcenter
Den Bosch
19.00
zo.
12 apr.
Concertgebouw
Amsterdam**
14.15 19.30
'Exclusief €6,95 servicekosten per bestelling, "Concertgebouw Amsterdam €5,- toeslag per Rang 1 ticket
inclusief gereserveerde plaats, ontvangst en pauze drankje, seLecteer online zelf jouw stoelen.
Omdat je het verdient!