21 FORMULE 1 TESTDAGEN IN BARCELONA Op de eerste testdag van wat het seizoen van de waarheid moet worden, wilde Max Verstappen vooral zijn nieuwe auto goed leren kennen. Dat lukte prima. Geen coureur die meer kilometers maakte dan de Nederlander in de RB16. Om draaierig van te worden. Zo vaak stuurde Max Verstappen zijn nieuwe wagen gisteren Circuit de Catalunya rond. Een vlekkeloze af trap van het seizoen was het voor de 22-jarige Limburger, die na een lange werkdag zijn RB16 uiteinde lijk naar de pits bracht met liefst 168 rondes op de teller. Op de 4,65 kilo meter lange omloop was dat in to taal goed voor niet minder dan 781 kilometer. Was hij na de eerste om loop door de circuitpoort gereden met de RB16, dan had hij binnen die afstand ook terug naar huis in Monaco kunnen rijden. Bij Red Bull Racing noteerden ze in zijn tijd bij de stal nooit zoveel rondes op de eerste testdag. En dan mag iedereen je in de paddock in Spanje graag vertellen dat het alle maal nog lang niet om snelheid draait, kilometers maken is juist wel weer van enorm belang in deze prille fase van het seizoen. ,,Veel rondjes maken is nu het belangrijk ste. Dat was het doel en dat is ge lukt'', sprak Verstappen dan ook te vreden na zijn pittige werkdag, waarin hij de afstand van tweeën halve grand prix afwerkte. Hij wilde de nieuwe auto leren kennen, zo gaf hij aan. Data verza melen. Zien hoe de wagen reageert in verschillende bochten. Opdrach ten uitvoeren. Proefstartjes maken. In de ochtendsessie kwam hij al tot 91 rondes. En na een lunch- bezoekje bij een nieuwe sponsor voegde hij er - onderbroken door twee onschuldige pirouettes zon der schade - nog eens 77 aan toe. Exemplarisch voor zijn gretigheid was dat hij, met 161 rondjes op de teller en nog maar elf minuten te gaan, toch nog even naar buiten ging voor een laatste proefstart en wat rondjes. De vele Nederlanders op de tri bune bekeken het tevreden, be schenen door een voorzichtig zon netje. Een in alle opzichten bemoe digend begin van een seizoen met toch grootse verwachtingen. Nooit sprak Red Bull Racing zo expliciet over de titel als nu. Nooit werd zo extreem gehamerd op sterk begin nen, in plaats van er meteen weer achteraan jagen. Dus was er op die eerste testdag maar één motto: draaien, draaien, draaien. Impone- Veel rondjes maken is nu het belangrijkste. Dat was het doel en dat is gelukt ren, de rest van het veld laten zien dat je je zaakjes voor elkaar hebt. Het was bijna Mercediaans, zo degelijk als het allemaal oogde bij Red Bull. Die kampioen van de laat ste jaren noteerde weliswaar nog vijf rondjes meer, maar daar kropen wel beide coureurs de auto voor in. Valtteri Bottas zat 's ochtends ach ter het roer bij Mercedes (79 ron des), zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed 's middags (94). Williams Om exact 09.00 uur schoot Ver stappen al de pitstraat uit, samen met een pelotonnetje anderen die daar allemaal ook zo hun redenen voor hadden. Zo stond George Rus sell te trappelen in de Williams. Die bolide was vorig jaar op de eerste testdag nog niet eens af, de prelude van wat een uitzonderlijk drama tisch seizoen zou worden. ,,Toen liep iedereen maar wat verloren rond, zo zonder auto. Dus was het psychologisch erg belangrijk om nu als eerste weg te rijden'', zei de Brit. ,,Ook voor de mensen thuis in de fabriek.'' Gek genoeg hield die langzaam ste wagen van vorig jaar nu Ferrari- coureur Charles Leclerc, die de zieke Sebastian Vattel verving, ach ter zich. ,,Maar wij hebben niet ge pusht vandaag'', verduidelijkte Le- clerc. Dat deden ze vorig jaar twee weken lang wél, waarna ze in de openingsrace in Australië helemaal nergens waren. Dus was te ver wachten dat nu een andere strate gie werd geprobeerd. Leclerc: ,,Eerst de auto leren kennen, daarna de snelle tijden noteren.'' Bij Verstappen klonk het al niet anders. „Tijden? Daar kun je nu nog niks van zeggen'', meende de Lim burger, die met zijn snelste tijd van 1.17,516 alleen de twee Mercedessen een halve tel voor zich moest dul den. En ook Sergio Pérez was na mens Racing Point nog een fractie sneller. ,,Maar die tijden doen me verder niets nu. Daar kijken we niet naar. We kijken alleen naar onszelf. En voor wat ik tot nu toe heb ge merkt, voelt deze auto sneller en beter aan dan die van vorig jaar.'' donderdag 20 februari 2020 GO Pittige werkdag: 781 kilometer Max Verstappen legde op het Circuit de Catalunya bijna tweeenhalve grand prix af. fotos anp Arjan Schouten Barcelona -Max Verstappen Verstappen (rechts) met teamgenoot Alexander Albon, die van daag de RB16 test. Morgen is de beurt weer aan de Nederlander.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 21