21
FORMULE 1 TESTDAGEN IN BARCELONA
Op de eerste testdag van wat het
seizoen van de waarheid moet
worden, wilde Max Verstappen vooral
zijn nieuwe auto goed leren kennen.
Dat lukte prima. Geen coureur
die meer kilometers maakte dan
de Nederlander in de RB16.
Om draaierig van te worden. Zo
vaak stuurde Max Verstappen zijn
nieuwe wagen gisteren Circuit de
Catalunya rond. Een vlekkeloze af
trap van het seizoen was het voor
de 22-jarige Limburger, die na een
lange werkdag zijn RB16 uiteinde
lijk naar de pits bracht met liefst 168
rondes op de teller. Op de 4,65 kilo
meter lange omloop was dat in to
taal goed voor niet minder dan 781
kilometer. Was hij na de eerste om
loop door de circuitpoort gereden
met de RB16, dan had hij binnen
die afstand ook terug naar huis in
Monaco kunnen rijden.
Bij Red Bull Racing noteerden ze
in zijn tijd bij de stal nooit zoveel
rondes op de eerste testdag. En dan
mag iedereen je in de paddock in
Spanje graag vertellen dat het alle
maal nog lang niet om snelheid
draait, kilometers maken is juist
wel weer van enorm belang in deze
prille fase van het seizoen. ,,Veel
rondjes maken is nu het belangrijk
ste. Dat was het doel en dat is ge
lukt'', sprak Verstappen dan ook te
vreden na zijn pittige werkdag,
waarin hij de afstand van tweeën
halve grand prix afwerkte.
Hij wilde de nieuwe auto leren
kennen, zo gaf hij aan. Data verza
melen. Zien hoe de wagen reageert
in verschillende bochten. Opdrach
ten uitvoeren. Proefstartjes maken.
In de ochtendsessie kwam hij al
tot 91 rondes. En na een lunch-
bezoekje bij een nieuwe sponsor
voegde hij er - onderbroken door
twee onschuldige pirouettes zon
der schade - nog eens 77 aan toe.
Exemplarisch voor zijn gretigheid
was dat hij, met 161 rondjes op de
teller en nog maar elf minuten te
gaan, toch nog even naar buiten
ging voor een laatste proefstart en
wat rondjes.
De vele Nederlanders op de tri
bune bekeken het tevreden, be
schenen door een voorzichtig zon
netje. Een in alle opzichten bemoe
digend begin van een seizoen met
toch grootse verwachtingen. Nooit
sprak Red Bull Racing zo expliciet
over de titel als nu. Nooit werd zo
extreem gehamerd op sterk begin
nen, in plaats van er meteen weer
achteraan jagen. Dus was er op die
eerste testdag maar één motto:
draaien, draaien, draaien. Impone-
Veel rondjes
maken is nu het
belangrijkste.
Dat was het doel
en dat is gelukt
ren, de rest van het veld laten zien
dat je je zaakjes voor elkaar hebt.
Het was bijna Mercediaans, zo
degelijk als het allemaal oogde bij
Red Bull. Die kampioen van de laat
ste jaren noteerde weliswaar nog
vijf rondjes meer, maar daar kropen
wel beide coureurs de auto voor in.
Valtteri Bottas zat 's ochtends ach
ter het roer bij Mercedes (79 ron
des), zesvoudig wereldkampioen
Lewis Hamilton reed 's middags
(94).
Williams
Om exact 09.00 uur schoot Ver
stappen al de pitstraat uit, samen
met een pelotonnetje anderen die
daar allemaal ook zo hun redenen
voor hadden. Zo stond George Rus
sell te trappelen in de Williams. Die
bolide was vorig jaar op de eerste
testdag nog niet eens af, de prelude
van wat een uitzonderlijk drama
tisch seizoen zou worden. ,,Toen
liep iedereen maar wat verloren
rond, zo zonder auto. Dus was het
psychologisch erg belangrijk om nu
als eerste weg te rijden'', zei de Brit.
,,Ook voor de mensen thuis in de
fabriek.''
Gek genoeg hield die langzaam
ste wagen van vorig jaar nu Ferrari-
coureur Charles Leclerc, die de
zieke Sebastian Vattel verving, ach
ter zich. ,,Maar wij hebben niet ge
pusht vandaag'', verduidelijkte Le-
clerc. Dat deden ze vorig jaar twee
weken lang wél, waarna ze in de
openingsrace in Australië helemaal
nergens waren. Dus was te ver
wachten dat nu een andere strate
gie werd geprobeerd. Leclerc: ,,Eerst
de auto leren kennen, daarna de
snelle tijden noteren.''
Bij Verstappen klonk het al niet
anders. „Tijden? Daar kun je nu nog
niks van zeggen'', meende de Lim
burger, die met zijn snelste tijd van
1.17,516 alleen de twee Mercedessen
een halve tel voor zich moest dul
den. En ook Sergio Pérez was na
mens Racing Point nog een fractie
sneller. ,,Maar die tijden doen me
verder niets nu. Daar kijken we niet
naar. We kijken alleen naar onszelf.
En voor wat ik tot nu toe heb ge
merkt, voelt deze auto sneller en
beter aan dan die van vorig jaar.''
donderdag 20 februari 2020
GO
Pittige werkdag:
781 kilometer
Max Verstappen legde op het Circuit de Catalunya bijna tweeenhalve grand prix af. fotos anp
Arjan Schouten
Barcelona
-Max Verstappen
Verstappen (rechts) met teamgenoot Alexander Albon, die van
daag de RB16 test. Morgen is de beurt weer aan de Nederlander.