De grondprijs
moet omlaag
Haven hoopt op geld
voor slimme parking
Citax neemt van TCR
leerlingenvervoer over
(Geen) bier
2
WONINGMARKT SCHEEFBOUW
Commentaar
Wat moet Zeeland met de waarschuwing dat vraag en
aanbod op de woningmarkt niet aansluiten? Uit onder
zoek in opdracht van de provincie en de gemeenten
blijkt dat voor een deel van de geplande nieuwbouw misschien
geen kopers zijn. Want in de plannen zitten te weinig gelijk
vloerse woningen voor ouderen. Ook zijn er straks niet genoeg
huurwoningen. Tijd om groot alarm te slaan? Dat is wat over
dreven. Maar gemeenten moeten hun beleid wel aanpassen.
De onderzoekers adviseren vooral voor ouderen te bouwen.
Dus gelijkvloers. Laat het dan niet te veel appartementen zijn.
Zeeland heeft volop ruimte. Het is hier niet nodig ouderen op te
hokken. Het kan anders en slimmer. Kleine vrijstaande gelijk
vloerse koop- en huurwoningen in ruim opgezet groen zijn aan
trekkelijk voor minstens twee groepen: starters en ouderen.
Bovendien zijn ze ideaal voor toeristisch gebruik. Die kant moet
het op.
Om dit soort nieuwe woningen betaalbaar te houden, moe
ten gemeenten bouwgrond veel goedkoper uitgeven. Dat is
een probleem, want de rode cijfers op sommige gemeentelijke
grondexploitaties zetten juist aan zo veel mogelijk geld te halen
uit elke vierkante meter. Die reflex is begrijpelijk. Fouten in het
grondbeleid moeten worden rechtgezet. Maar te veel aandacht
voor de gemeentelijke financiën zou een nieuwe fout zijn. Een
aantrekkelijke woonomgeving voor jong en oud moet nu het
zwaarst wegen.
Zeeland heeft de ruimte om
ouderen alternatief te bieden
voor een appartementje
Havenbedrijf North Sea Port wil sa
men met enkele partners vlak bij de
nieuwe kruising van Sloeweg,
Bernhardweg-West en Wester-
scheldetunnelweg een enorme par
keerplaats met tal van voorzienin
gen aanleggen voor vrachtwagen
chauffeurs. De moderne logistieke
verzamelplaats, die intern Central
Gate heet, moet het aantal trans
portkilometers en uitstoot van
broeikasgassen verminderen.
ALMANAK
Nou, vooruit. Ze ging wel mee
naar de Vestingcross in Hulst.
Onder één voorwaarde: hij
moest zich een beetje inhouden
met het bier. Want dat de veldrit
een groot zuipfestijn is, wist ze
nog van vorig jaar. En met carna
val in aantocht kon een dagje
minder geen kwaad. Vooruit, zei
Hoeveel geld de aanleg kost, is
nog niet bekendgemaakt. Het ha
venbedrijf hoopt dat Brussel een
vijfde van de kosten bijdraagt. Op
het centrale plein kunnen vracht
wagenchauffeurs zich via een bio-
metrische scanner aanmelden bij
De parking moet het
aantal transport
kilometers en uitstoot
van broeikasgassen
verminderen
bedrijven. Ook kunnen ze er hun
elektrische truck opladen, een
hapje eten én overnachten. Overi
gens zijn omwonenden tegen de
komst van de megaparkeerplaats.
haar vriend, maar eenmaal op de
wallen kon hij zich toch niet be
dwingen. Hup, een rondje bier
voor de groep. Storm Dennis
koos de kant van zijn vriendin.
Toen hij een slok wilde nemen,
waaide de volle pint in zijn ge
zicht. Vandaag toch maar geen
bier. Had ze toch weer haar zin.
Ruzie ging aan
steekpartij vooraf
Vrouw en kind
belanden in sloot
Middelburg
EU heeft potje geld
voor het platteland
Piet Vermeulen (82) wil kleiner gaan wonen,
maar wel in Sluiskil. Maar daar worden geen
appartementen gebouwd. Dus blijft hij maar in zijn
te grote huis met te grote tuin wonen.
Kleiner gaan wonen in je eigen
dorp is voor oudere Zeeuwen als
Piet Vermeulen vaak een probleem.
Er worden in Zeeland te weinig se
niorenwoningen gebouwd, waar
door ze, net als Vermeulen, in hun
te grote huis blijven wonen.
,,Het was een paar jaar geleden de
bedoeling om hier op Sluiskil een
gebouw met tien appartementen
neer te zetten. Ik had er een schit
terend mooie brochure van" ver
telt Vermeulen. ,,Bij die kruising
voor het hotel van Dallinga. Dat
wilde ik heel graag. Een nieuw ap
partement was voor mij ideaal. En
ik zou van mijn tuin af zijn. Ik woon
groot, op 850 vierkante meter. Nu
gaat het nog allemaal, maar ja, je
moet ook een beetje in de toekomst
kijken. Dus ik had een optie op een
In Sluiskil ben ik in
mijn eigen omgeving.
Sluiskil is mijn plekje
van de appartementen genomen en
zette mijn eigen huis te koop. Maar
ja, de bouw ging niet door hè. Ik heb
mijn makelaar betaald, ik zeg: haal
het bord 'Te koop' maar weg. Ik zie
wel."
Beetje moeilijk
De belangstelling voor de apparte
menten viel tegen en de project
ontwikkelaar haalde er een streep
door. ,,Ze waren eigenlijk te duur
voor Sluiskil", is de conclusie van
Vermeulen. Ouderen zonder vol
doende kapitaal uit de verkoop van
een eigen woning konden zich niet
zo'n appartement veroorloven.
Een geluk bij een ongeluk voor
Vermeulen was dat zijn eigen huis
nog niet verkocht was. Ik weet ze
ker, als ik het nu te koop zet, is het
meteen weg. Maar toen was dat een
beetje moeilijk. Aan de andere kant
ben ik daar wel blij om. Wat had ik
gemoeten als ik mijn huis al ver
kocht had? Naar Terneuzen? Maar
dat wil ik niet."
Mooi stekje
Want in Terneuzen zijn wel appar
tementen. ,,Zoeken we daar toch
een mooi stekje voor u", had de ma
kelaar nog tegen Vermeulen ge-
TERNEUZEN Citax Tiel BV neemt
het leerlingenvervoer in Zeeuws-
Vlaanderen over van het 10 februari
failliet verklaarde vervoersbedrijf
TCR.
Tot de voorjaarsvakantie, die eind
deze week begint, blijft TCR nog
rijden. De Zeeuws-Vlaamse ge
meenten hebben daarover afspra
ken gemaakt met de curatoren van
het bedrijf. Citax Tiel gaat vervol
gens tot de zomervakantie de ritten
doen. In de tussentijd wordt een
aanbestedingsprocedure voor het
leerlingenvervoer na de zomerva
kantie opgestart. Deze procedure
stond al gepland, want het contract
met TCR liep komende zomer af.
Citax Tiel komt van ver, maar is
geen onbekende in het Zeeuws-
Vlaamse. Het bedrijf rijdt sinds 1
oktober 2018 het Wmo-vervoer
voor onder anderen ouderen, in op
dracht van het Samenwerkingsver
band Collectief Vervoer Zeeuws-
Vlaanderen.
Ben van Assche, voorzitter van
het Samenwerkingsverband en
wethouder in Terneuzen, laat we
ten opgelucht te zijn dat Citax Tiel
het leerlingenvervoer wil overne
men. ,,Wij doen er met Citax alles
aan om het vervoer na de voorjaars
vakantie zo goed mogelijk door
gang te laten vinden. Wij houden
daarbij zo veel mogelijk rekening
met de kwetsbare leerlingen en
hun specifieke situatie."
woensdag 19 februari 2020
II
Havenbedrijf North Sea Port
hoopt Europees geld te vangen
voor de aanleg van een 'slimme'
parkeerplaats voor vrachtwa
gens in de haven van Vlissingen.
De provincie wil de aanvraag
met een officiële steunbetuiging
een extra zetje geven.
Frank Balkenende
Vlissingen
Tip? redactie@pzc.nl
GOES
Aan het steekincident in
Goes waarbij maandag
een 25-jarige Middelbur
ger gewond raakte, is
vermoedelijk op een
ander moment een ruzie
voorafgegaan. De politie
verdenkt er een 18-jarige
plaatsgenoot ervan dat
hij de steekwond heeft
toegebracht. De mannen
kregen rond de middag
ruzie in de Wijngaard
straat in Goes. Volgens
getuigen waren er meer
dere personen aanwezig.
De omstanders verklaar
den dat er over en weer
klappen waren uitge
deeld. De 18-jarige zou
toen een mes hebben ge
trokken en de 25-jarige
hebben gestoken.
OUD-VOSSEMEER
Een vrouw en kind zijn
gistermorgen gewond
geraakt toen ze met hun
auto in de sloot terecht
kwamen. De twee zijn
naar het ziekenhuis ge
bracht. Het eenzijdige
verkeersongeval ge
beurde om 8.35 uur op
de Molenweg, net buiten
Oud-Vossemeer. Een
personenauto belandde
door onbekende oorzaak
in de sloot. De inzitten
den, een vrouw en een
kind, konden zelf uit de
auto komen. Ze zijn voor
controle per ambulance
naar het ziekenhuis ver
voerd. Een bergingsbe
drijf heeft de auto afge
voerd.
Er ligt 840.000 euro Eu
ropese subsidie te
wachten voor Zeeuwen
met een goed idee voor
het platteland. Plannen
moeten de lokale eco
nomie aanjagen en/of
een dorp leefbaarder
maken. Het potje is be
doeld voor kleine initia
tieven. Voor Midden- en
Noord-Zeeland is de
voorwaarde dat plannen
de vrijetijdseconomie
helpen. Lokale boeren
moeten daarin een rol
spelen. In Zeeuws-
Vlaanderen draait het
om werk in de agrari
sche sector, leermoge
lijkheden en vrijetijdsbe
steding.
Kleine
huizen
zijn op
Theo Giele
Sluiskil
-Piet Vermeulen