De grondprijs moet omlaag Haven hoopt op geld voor slimme parking Citax neemt van TCR leerlingenvervoer over (Geen) bier 2 WONINGMARKT SCHEEFBOUW Commentaar Wat moet Zeeland met de waarschuwing dat vraag en aanbod op de woningmarkt niet aansluiten? Uit onder zoek in opdracht van de provincie en de gemeenten blijkt dat voor een deel van de geplande nieuwbouw misschien geen kopers zijn. Want in de plannen zitten te weinig gelijk vloerse woningen voor ouderen. Ook zijn er straks niet genoeg huurwoningen. Tijd om groot alarm te slaan? Dat is wat over dreven. Maar gemeenten moeten hun beleid wel aanpassen. De onderzoekers adviseren vooral voor ouderen te bouwen. Dus gelijkvloers. Laat het dan niet te veel appartementen zijn. Zeeland heeft volop ruimte. Het is hier niet nodig ouderen op te hokken. Het kan anders en slimmer. Kleine vrijstaande gelijk vloerse koop- en huurwoningen in ruim opgezet groen zijn aan trekkelijk voor minstens twee groepen: starters en ouderen. Bovendien zijn ze ideaal voor toeristisch gebruik. Die kant moet het op. Om dit soort nieuwe woningen betaalbaar te houden, moe ten gemeenten bouwgrond veel goedkoper uitgeven. Dat is een probleem, want de rode cijfers op sommige gemeentelijke grondexploitaties zetten juist aan zo veel mogelijk geld te halen uit elke vierkante meter. Die reflex is begrijpelijk. Fouten in het grondbeleid moeten worden rechtgezet. Maar te veel aandacht voor de gemeentelijke financiën zou een nieuwe fout zijn. Een aantrekkelijke woonomgeving voor jong en oud moet nu het zwaarst wegen. Zeeland heeft de ruimte om ouderen alternatief te bieden voor een appartementje Havenbedrijf North Sea Port wil sa men met enkele partners vlak bij de nieuwe kruising van Sloeweg, Bernhardweg-West en Wester- scheldetunnelweg een enorme par keerplaats met tal van voorzienin gen aanleggen voor vrachtwagen chauffeurs. De moderne logistieke verzamelplaats, die intern Central Gate heet, moet het aantal trans portkilometers en uitstoot van broeikasgassen verminderen. ALMANAK Nou, vooruit. Ze ging wel mee naar de Vestingcross in Hulst. Onder één voorwaarde: hij moest zich een beetje inhouden met het bier. Want dat de veldrit een groot zuipfestijn is, wist ze nog van vorig jaar. En met carna val in aantocht kon een dagje minder geen kwaad. Vooruit, zei Hoeveel geld de aanleg kost, is nog niet bekendgemaakt. Het ha venbedrijf hoopt dat Brussel een vijfde van de kosten bijdraagt. Op het centrale plein kunnen vracht wagenchauffeurs zich via een bio- metrische scanner aanmelden bij De parking moet het aantal transport kilometers en uitstoot van broeikasgassen verminderen bedrijven. Ook kunnen ze er hun elektrische truck opladen, een hapje eten én overnachten. Overi gens zijn omwonenden tegen de komst van de megaparkeerplaats. haar vriend, maar eenmaal op de wallen kon hij zich toch niet be dwingen. Hup, een rondje bier voor de groep. Storm Dennis koos de kant van zijn vriendin. Toen hij een slok wilde nemen, waaide de volle pint in zijn ge zicht. Vandaag toch maar geen bier. Had ze toch weer haar zin. Ruzie ging aan steekpartij vooraf Vrouw en kind belanden in sloot Middelburg EU heeft potje geld voor het platteland Piet Vermeulen (82) wil kleiner gaan wonen, maar wel in Sluiskil. Maar daar worden geen appartementen gebouwd. Dus blijft hij maar in zijn te grote huis met te grote tuin wonen. Kleiner gaan wonen in je eigen dorp is voor oudere Zeeuwen als Piet Vermeulen vaak een probleem. Er worden in Zeeland te weinig se niorenwoningen gebouwd, waar door ze, net als Vermeulen, in hun te grote huis blijven wonen. ,,Het was een paar jaar geleden de bedoeling om hier op Sluiskil een gebouw met tien appartementen neer te zetten. Ik had er een schit terend mooie brochure van" ver telt Vermeulen. ,,Bij die kruising voor het hotel van Dallinga. Dat wilde ik heel graag. Een nieuw ap partement was voor mij ideaal. En ik zou van mijn tuin af zijn. Ik woon groot, op 850 vierkante meter. Nu gaat het nog allemaal, maar ja, je moet ook een beetje in de toekomst kijken. Dus ik had een optie op een In Sluiskil ben ik in mijn eigen omgeving. Sluiskil is mijn plekje van de appartementen genomen en zette mijn eigen huis te koop. Maar ja, de bouw ging niet door hè. Ik heb mijn makelaar betaald, ik zeg: haal het bord 'Te koop' maar weg. Ik zie wel." Beetje moeilijk De belangstelling voor de apparte menten viel tegen en de project ontwikkelaar haalde er een streep door. ,,Ze waren eigenlijk te duur voor Sluiskil", is de conclusie van Vermeulen. Ouderen zonder vol doende kapitaal uit de verkoop van een eigen woning konden zich niet zo'n appartement veroorloven. Een geluk bij een ongeluk voor Vermeulen was dat zijn eigen huis nog niet verkocht was. Ik weet ze ker, als ik het nu te koop zet, is het meteen weg. Maar toen was dat een beetje moeilijk. Aan de andere kant ben ik daar wel blij om. Wat had ik gemoeten als ik mijn huis al ver kocht had? Naar Terneuzen? Maar dat wil ik niet." Mooi stekje Want in Terneuzen zijn wel appar tementen. ,,Zoeken we daar toch een mooi stekje voor u", had de ma kelaar nog tegen Vermeulen ge- TERNEUZEN Citax Tiel BV neemt het leerlingenvervoer in Zeeuws- Vlaanderen over van het 10 februari failliet verklaarde vervoersbedrijf TCR. Tot de voorjaarsvakantie, die eind deze week begint, blijft TCR nog rijden. De Zeeuws-Vlaamse ge meenten hebben daarover afspra ken gemaakt met de curatoren van het bedrijf. Citax Tiel gaat vervol gens tot de zomervakantie de ritten doen. In de tussentijd wordt een aanbestedingsprocedure voor het leerlingenvervoer na de zomerva kantie opgestart. Deze procedure stond al gepland, want het contract met TCR liep komende zomer af. Citax Tiel komt van ver, maar is geen onbekende in het Zeeuws- Vlaamse. Het bedrijf rijdt sinds 1 oktober 2018 het Wmo-vervoer voor onder anderen ouderen, in op dracht van het Samenwerkingsver band Collectief Vervoer Zeeuws- Vlaanderen. Ben van Assche, voorzitter van het Samenwerkingsverband en wethouder in Terneuzen, laat we ten opgelucht te zijn dat Citax Tiel het leerlingenvervoer wil overne men. ,,Wij doen er met Citax alles aan om het vervoer na de voorjaars vakantie zo goed mogelijk door gang te laten vinden. Wij houden daarbij zo veel mogelijk rekening met de kwetsbare leerlingen en hun specifieke situatie." woensdag 19 februari 2020 II Havenbedrijf North Sea Port hoopt Europees geld te vangen voor de aanleg van een 'slimme' parkeerplaats voor vrachtwa gens in de haven van Vlissingen. De provincie wil de aanvraag met een officiële steunbetuiging een extra zetje geven. Frank Balkenende Vlissingen Tip? redactie@pzc.nl GOES Aan het steekincident in Goes waarbij maandag een 25-jarige Middelbur ger gewond raakte, is vermoedelijk op een ander moment een ruzie voorafgegaan. De politie verdenkt er een 18-jarige plaatsgenoot ervan dat hij de steekwond heeft toegebracht. De mannen kregen rond de middag ruzie in de Wijngaard straat in Goes. Volgens getuigen waren er meer dere personen aanwezig. De omstanders verklaar den dat er over en weer klappen waren uitge deeld. De 18-jarige zou toen een mes hebben ge trokken en de 25-jarige hebben gestoken. OUD-VOSSEMEER Een vrouw en kind zijn gistermorgen gewond geraakt toen ze met hun auto in de sloot terecht kwamen. De twee zijn naar het ziekenhuis ge bracht. Het eenzijdige verkeersongeval ge beurde om 8.35 uur op de Molenweg, net buiten Oud-Vossemeer. Een personenauto belandde door onbekende oorzaak in de sloot. De inzitten den, een vrouw en een kind, konden zelf uit de auto komen. Ze zijn voor controle per ambulance naar het ziekenhuis ver voerd. Een bergingsbe drijf heeft de auto afge voerd. Er ligt 840.000 euro Eu ropese subsidie te wachten voor Zeeuwen met een goed idee voor het platteland. Plannen moeten de lokale eco nomie aanjagen en/of een dorp leefbaarder maken. Het potje is be doeld voor kleine initia tieven. Voor Midden- en Noord-Zeeland is de voorwaarde dat plannen de vrijetijdseconomie helpen. Lokale boeren moeten daarin een rol spelen. In Zeeuws- Vlaanderen draait het om werk in de agrari sche sector, leermoge lijkheden en vrijetijdsbe steding. Kleine huizen zijn op Theo Giele Sluiskil -Piet Vermeulen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 34