in 'zakelijke First Dates' J MEDIA CULTUUR 29 V/ ené van Meurs drinkt al drie kwart jaar geen druppel alcohol meer. ,,Roken deed ik al niet, drugs minimaal, maar nu sport ik ook nog eens zeven keer per week en leef ik op komkommers en quinoa- salades. Ik merk dat ik een andere versie van mezelf ben geworden. Creatiever en productiever.'' Of dat echt nodig was voor zijn vierde theatershow, misschien niet, maar Van Meurs wilde niets aan het toeval overlaten. ,,Ik wilde de volle focus hebben. Als ik voorheen thuis kwam van een show, zat ik vol adre naline en nam ik nog één of twee biertjes. Nu doe ik dat niet meer. Het schuurt tegen het saaie aan, maar de volgende dag weet ik wel weer waar voor ik het doe. Ben ik kraakhelder." René van Meurs was, zegt hij, al 'niet zo'n rock-'n-rollcomedian'. ,,Een degelijke, zachte, lieve jongen. Komt ook door mijn opvoeding, door Schipluiden, het dorp waar ik vandaan kom. Daar is het vooral 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'.'' Normaal doen wilde Van Meurs niet. Hij wilde juist grapjes maken, het toneel op. Hij won in 2006 de pu blieksprijs op het Griffioen Cabaret Festival, maar moest van zijn ouders wel zijn hbo-studie facility manage ment afmaken. ,,Dat haalde ik net. Op 14 juli 2007 moest ik mijn scriptie verdedigen. Kreeg ik een enorme sneer. 'René zal niet het facilitaire werkveld ingaan', zei de mentor, want 'René wil graag grapjes maken. Nou, misschien zien we hem ooit wel met Raoul Heertje'. En laat ik die nou een dag eerder toevallig gesproken hebben toen ik auditie deed bij Co- medytrain in Amsterdam.'' Betaald kwartiertje Van Meurs werd aangenomen bij het podium voor stand-upcomedians. Ging van 'zes minuten op woensdag avond' naar een kwartiertje op de zaterdagavond ('betaald, dat wel') en verhuisde naar Amsterdam. Zijn ou ders plooiden de wenkbrauwen in een zorgelijke frons. ,,Waarom moet die jongen per se het podium op? Mijn broertje vliegt als dj/producer de wereld rond. Mijn vader en moeder hebben de strijd tegen de artistieke beroepen verloren. In Schipluiden voelde ik me af en toe net zo'n Darda-autootje. Je kent het wel, dat je achteruit trekt, loslaat en dan naar voren knalt. Ik had het idee dat ik, zeker aan het begin van mijn carrière, door mijn achtergrond teruggetrokken werd.'' Toen hij werd 'losgelaten', won hij in 2012 de jury- en publieksprijs bij cabaretfestival Cameretten. ,,Belde mijn oma met mijn moeder: René staat op Teletekst! Kort daarvoor had ik al eens een dubbel programma gedraaid met Theo Maassen. Vroeg ik aan Theo: 'Wil jij mijn ouders een hand geven?' 'O' zei hij toen, 'zit je op dat punt in je carrière?' Toen heeft Theo een goed woordje voor me gedaan bij mijn moeder.'' De weg naar het podium was lang en vol hobbels. Hij kreeg veel kritiek op zijn tweede voorstelling Even goede vrienden. En die ene ster die hij kreeg van een recensent zat hem lang dwars. Hij overwoog zelfs te stoppen, maar zijn impresariaat praatte hem om en hij begon met zijn regisseur Laurens Krispijn de Boer aan zijn derde show die prompt een nomina tie opleverde voor Neerlands Hoop, de prijs voor de theatermaker met het grootste toekomstperspectief. Ik beloof niks was al een persoonlijke voorstelling, aldus Van Meurs. Met Hunkert, zijn vierde theatershow die vrijdagavond zijn première beleeft, gaat hij nog een stapje verder. ,,Ik denk dat 98 procent van de voorstel ling echt gebeurd is.'' De rode draad: liefdesverdriet. ,,Verslaafd aan je eigen verdriet. Dat je jezelf ongelukkig kan houden. Dat je toegeeft aan die Adele-achtige dagen. Binnen blijft. Zielige muziek opzet. Joggingbroek aan. Chocolade eten. En dan denken: ik ben zo kapot, ik mis haar zo, ik wil haar terug. En dat je aan het einde van de dag denkt: en nu is het genoeg geweest, muziek uit. Ik ben er klaar mee.'' Kwetsbaar Het gaat Van Meurs om het verhaal. ,,Wat vaak en goed scoort, is uitdelen. Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik ben geen afzeikcomedian. Waarom zou ik dat doen? Ik ben niet gevaarlijk. De eerste rij kan gerust zijn. Ik heb ook geen rafelrandje. Ik wilde een pro gramma maken dat hilarisch en kwetsbaar tegelijk is. Het is makke lijk om te zeggen: mijn ex is dik, of lelijkNiet boeiend. Veel interessan ter is om te zeggen: mijn ex is zo fan tastisch, ik ben nog knettergek op haar. Ze is een fantastische vrouw.'' De waarheid is soms pikanter dan de fantasie. Van Meurs en zijn inmid dels ex begonnen aan hun relatie terwijl ze wisten dat zij eigenlijk Theo Maassen heeft een goed woordje voor me gedaan bij mijn moeder op vrouwen valt. ,,Ik denk eerlijk gezegd dat we daardoor zo hebben genoten. Omdat we voelden dat we het misschien niet zouden redden. Ik ben nog nooit zo stuk geweest van een vrouw, maar we gaan nog steeds goed met elkaar om.'' Bezoekers van zijn try-out stuur den hem na afloop berichtjes: ze hadden hem wel een knuffel willen geven. De zalen worden groter en groter, en zitten sneller vol. Toch wil hij, ook na vijftien jaar, niets weten van een doorbraak. In voetbaltermen: ,,Daniël Arends, Ronald Goede- mondt, Theo Maassen, zij zijn de Champions League. Ik draai lekker mee in de eredivisie. En dan heb je Peter Pannekoek, Martijn Koning, Patrick Laureij; de Comedy Golden Boys. Voor mijn gevoel zijn zij de mannen en ik nog het jochie. Maar ik heb me nog nooit zo zen gevoeld bij mijn eigen imago of wat mensen van mij denken. Volgend seizoen heb ik de speellijst waar ik al vijftien jaar van droom. Zo te gek. Het is een lange weg geweest, maar het was wel mijn weg.'' Een sollicitatiegesprek is een intieme en vaak zenuwslopende aangelegenheid. SBS 6 zet er nu de camera's op voor De Sollicitatie. Een soort zakelijke First Dates, inclusief de ongemakkelijke stiltes. Iris (27) loopt een wat onbestemd kantoor gebouw binnen. Zwarte trui, spijkerbroek, ze wrijft een tikje zenuwachtig in haar handen. Ze is hier voor een sollicitatiegesprek met de twee eigenaren van een frietfabriek, Sammy Berend- sen en Pebbles van Noorden. Zij zoeken een operationeel manager die de boel kan aansturen, maar zelf ook meehelpt. Verdiensten: 2400 euro bruto per maand. Het lijkt Iris wel iets, die functie. Meer uitdaging dan haar huidige baan, meer verantwoordelijkheid. Ook op gesprek komen de 28-jarige Boeb, de 26-jarige Carlos en de 28-jarige Mark, die niet heel goed is voorbereid omdat hij de avond ervoor een bruiloft had. De een kijkt tijdens het wachten om zich heen, de ander bladert in een tijd schrift. De een begint enthousiast aan het gesprek, de ander klinkt wat weifelend en afwachtend. Ongemakkelijke stiltes volgen, net als veelbetekenende blikken, ze nuwachtige lachjes, open deuren en emotionele privéverhalen. Parel ,,Het zijn beelden die je normaal nooit ziet'', zegt Remco Lentjes, Head of Development Sales van ITV Studios Netherlands, dat De Sollicitatie (vanaf vanavond 21.30 uur op SBS 6) produceert. Het programma kijkt over de schouder mee met werkzoeken den die solliciteren naar een nieuwe baan, van schoenmaker tot hotelmanager. ,,We laten niet zien hoe je moet solliciteren, maar het is wel interessant om te zien hoe andere mensen het aanpakken'', zegt hij. Het idee om camera's op zulke gesprekken te zetten, komt uit Groot-Brittannië, waar het programma al langer loopt. Ook in Spanje, Duitsland en Amerika worden sollicitanten gevolgd door de camera. ,,Het is een parel'', vindt Lentjes. ,,Het is wat het is, het is het echte leven.'' Maar waarom zouden mensen camera's toelaten bij zo'n kwets baar moment in hun leven? Het gros van de sollicitanten is al zenuwachtig zonder dat het wordt uitgezonden op televisie? Iris lacht. ,,Ik vond het idee ook drie keer niks, maar de functie leek me zo leuk, dat ik dacht: waarom niet? Gelukkig zag je de camera's niet in de kamer waar het gesprek plaatsvond, dus je vergeet dat heel snel'', zegt ze. Ze mag nog niet verklappen of ze de baan heeft gekregen. ,,Stel dat je wordt afge wezen op televisie, misschien dat een andere werkgever ernaar zit te kijken en denkt: hé, voor haar heb ik wel werk.'' Unieke kans Frietboutique-eigenaar Pebbles van Noorden ziet het programma als een unieke kans om personeel te werven. ,,Wij ondernemen nu bijna zeven jaar en het blijft moei lijk om mensen te vinden en te be houden. Wij komen toch ook niet verder dan vacatures plaatsen op de bekende websites. Dan reage ren mensen, hebben we tien af spraken staan en komen er maar drie opdraven.'' ITV schakelde een recruitmentbureau in om op zoek te gaan naar perfecte kandidaten, iets wat Van Noorden en Berend- sen zelf niet kunnen betalen. ,,Dat is een groot voordeel.'' En ja, dat de camera dan ook het 'geroddel' achteraf registreert - het ongegeneerd nabespreken van de sollicitanten door de werk gevers - dat is dan maar zo, vindt Van Noorden. ,,Dat gebeurt in het echt ook, alleen hoort dan nie mand dat.'' IkiXW woensdag 19 februari 2020 GO Dennis Jansen 44 —René van Meurs Speellijst: renevanmeurs.nl Solliciteren Marlies van Leeuwen j Een sollicitatiegesprek met camera's erbij, het is al een succes in Groot-Brittannië, Spanje, Duitsland en de VS. foto talpa/sbs René van Meurs: ,,Ik heb me nog nooit zo zen gevoeld met mijn eigen imago.'' foto anne VAN ZANTWIJK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29