in 'zakelijke First Dates'
J
MEDIA CULTUUR 29
V/
ené van Meurs
drinkt al drie
kwart jaar geen
druppel alcohol
meer. ,,Roken
deed ik al niet,
drugs minimaal,
maar nu sport ik
ook nog eens zeven keer per week en
leef ik op komkommers en quinoa-
salades. Ik merk dat ik een andere
versie van mezelf ben geworden.
Creatiever en productiever.''
Of dat echt nodig was voor zijn
vierde theatershow, misschien niet,
maar Van Meurs wilde niets aan het
toeval overlaten. ,,Ik wilde de volle
focus hebben. Als ik voorheen thuis
kwam van een show, zat ik vol adre
naline en nam ik nog één of twee
biertjes. Nu doe ik dat niet meer. Het
schuurt tegen het saaie aan, maar de
volgende dag weet ik wel weer waar
voor ik het doe. Ben ik kraakhelder."
René van Meurs was, zegt hij, al
'niet zo'n rock-'n-rollcomedian'.
,,Een degelijke, zachte, lieve jongen.
Komt ook door mijn opvoeding,
door Schipluiden, het dorp waar
ik vandaan kom. Daar is het vooral
'doe maar normaal, dan doe je al gek
genoeg'.''
Normaal doen wilde Van Meurs
niet. Hij wilde juist grapjes maken,
het toneel op. Hij won in 2006 de pu
blieksprijs op het Griffioen Cabaret
Festival, maar moest van zijn ouders
wel zijn hbo-studie facility manage
ment afmaken. ,,Dat haalde ik net.
Op 14 juli 2007 moest ik mijn scriptie
verdedigen. Kreeg ik een enorme
sneer. 'René zal niet het facilitaire
werkveld ingaan', zei de mentor,
want 'René wil graag grapjes maken.
Nou, misschien zien we hem ooit wel
met Raoul Heertje'. En laat ik die nou
een dag eerder toevallig gesproken
hebben toen ik auditie deed bij Co-
medytrain in Amsterdam.''
Betaald kwartiertje
Van Meurs werd aangenomen bij het
podium voor stand-upcomedians.
Ging van 'zes minuten op woensdag
avond' naar een kwartiertje op de
zaterdagavond ('betaald, dat wel') en
verhuisde naar Amsterdam. Zijn ou
ders plooiden de wenkbrauwen in
een zorgelijke frons. ,,Waarom moet
die jongen per se het podium op?
Mijn broertje vliegt als dj/producer
de wereld rond. Mijn vader en
moeder hebben de strijd tegen de
artistieke beroepen verloren. In
Schipluiden voelde ik me af en toe
net zo'n Darda-autootje. Je kent het
wel, dat je achteruit trekt, loslaat en
dan naar voren knalt. Ik had het idee
dat ik, zeker aan het begin van mijn
carrière, door mijn achtergrond
teruggetrokken werd.''
Toen hij werd 'losgelaten', won hij
in 2012 de jury- en publieksprijs bij
cabaretfestival Cameretten. ,,Belde
mijn oma met mijn moeder: René
staat op Teletekst! Kort daarvoor had
ik al eens een dubbel programma
gedraaid met Theo Maassen. Vroeg ik
aan Theo: 'Wil jij mijn ouders een
hand geven?' 'O' zei hij toen, 'zit je op
dat punt in je carrière?' Toen heeft
Theo een goed woordje voor me
gedaan bij mijn moeder.''
De weg naar het podium was lang
en vol hobbels. Hij kreeg veel kritiek
op zijn tweede voorstelling Even
goede vrienden. En die ene ster die hij
kreeg van een recensent zat hem lang
dwars. Hij overwoog zelfs te stoppen,
maar zijn impresariaat praatte hem
om en hij begon met zijn regisseur
Laurens Krispijn de Boer aan zijn
derde show die prompt een nomina
tie opleverde voor Neerlands Hoop,
de prijs voor de theatermaker met
het grootste toekomstperspectief. Ik
beloof niks was al een persoonlijke
voorstelling, aldus Van Meurs. Met
Hunkert, zijn vierde theatershow die
vrijdagavond zijn première beleeft,
gaat hij nog een stapje verder. ,,Ik
denk dat 98 procent van de voorstel
ling echt gebeurd is.''
De rode draad: liefdesverdriet.
,,Verslaafd aan je eigen verdriet. Dat
je jezelf ongelukkig kan houden. Dat
je toegeeft aan die Adele-achtige
dagen. Binnen blijft. Zielige muziek
opzet. Joggingbroek aan. Chocolade
eten. En dan denken: ik ben zo kapot,
ik mis haar zo, ik wil haar terug. En
dat je aan het einde van de dag denkt:
en nu is het genoeg geweest, muziek
uit. Ik ben er klaar mee.''
Kwetsbaar
Het gaat Van Meurs om het verhaal.
,,Wat vaak en goed scoort, is uitdelen.
Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik ben
geen afzeikcomedian. Waarom zou ik
dat doen? Ik ben niet gevaarlijk. De
eerste rij kan gerust zijn. Ik heb ook
geen rafelrandje. Ik wilde een pro
gramma maken dat hilarisch en
kwetsbaar tegelijk is. Het is makke
lijk om te zeggen: mijn ex is dik, of
lelijkNiet boeiend. Veel interessan
ter is om te zeggen: mijn ex is zo fan
tastisch, ik ben nog knettergek op
haar. Ze is een fantastische vrouw.''
De waarheid is soms pikanter dan
de fantasie. Van Meurs en zijn inmid
dels ex begonnen aan hun relatie
terwijl ze wisten dat zij eigenlijk
Theo Maassen heeft
een goed woordje
voor me gedaan
bij mijn moeder
op vrouwen valt. ,,Ik denk eerlijk
gezegd dat we daardoor zo hebben
genoten. Omdat we voelden dat we
het misschien niet zouden redden.
Ik ben nog nooit zo stuk geweest van
een vrouw, maar we gaan nog steeds
goed met elkaar om.''
Bezoekers van zijn try-out stuur
den hem na afloop berichtjes: ze
hadden hem wel een knuffel willen
geven. De zalen worden groter en
groter, en zitten sneller vol. Toch wil
hij, ook na vijftien jaar, niets weten
van een doorbraak. In voetbaltermen:
,,Daniël Arends, Ronald Goede-
mondt, Theo Maassen, zij zijn de
Champions League. Ik draai lekker
mee in de eredivisie. En dan heb je
Peter Pannekoek, Martijn Koning,
Patrick Laureij; de Comedy Golden
Boys. Voor mijn gevoel zijn zij de
mannen en ik nog het jochie. Maar ik
heb me nog nooit zo zen gevoeld bij
mijn eigen imago of wat mensen van
mij denken. Volgend seizoen heb ik
de speellijst waar ik al vijftien jaar
van droom. Zo te gek. Het is een
lange weg geweest, maar het was wel
mijn weg.''
Een sollicitatiegesprek is een intieme en
vaak zenuwslopende aangelegenheid.
SBS 6 zet er nu de camera's op voor De
Sollicitatie. Een soort zakelijke First Dates,
inclusief de ongemakkelijke stiltes.
Iris (27) loopt een wat
onbestemd kantoor
gebouw binnen. Zwarte
trui, spijkerbroek, ze wrijft
een tikje zenuwachtig in
haar handen. Ze is hier
voor een sollicitatiegesprek
met de twee eigenaren van
een frietfabriek, Sammy Berend-
sen en Pebbles van Noorden. Zij
zoeken een operationeel manager
die de boel kan aansturen, maar
zelf ook meehelpt. Verdiensten:
2400 euro bruto per maand.
Het lijkt Iris wel iets, die functie.
Meer uitdaging dan haar huidige
baan, meer verantwoordelijkheid.
Ook op gesprek komen de 28-jarige
Boeb, de 26-jarige Carlos en de
28-jarige Mark, die niet heel goed
is voorbereid omdat hij de avond
ervoor een bruiloft had. De een
kijkt tijdens het wachten om zich
heen, de ander bladert in een tijd
schrift. De een begint enthousiast
aan het gesprek, de ander klinkt
wat weifelend en afwachtend.
Ongemakkelijke stiltes volgen, net
als veelbetekenende blikken, ze
nuwachtige lachjes, open deuren
en emotionele privéverhalen.
Parel
,,Het zijn beelden die je normaal
nooit ziet'', zegt Remco Lentjes,
Head of Development Sales
van ITV Studios Netherlands, dat
De Sollicitatie (vanaf vanavond
21.30 uur op SBS 6) produceert.
Het programma kijkt over de
schouder mee met werkzoeken
den die solliciteren naar een
nieuwe baan, van schoenmaker tot
hotelmanager. ,,We laten niet zien
hoe je moet solliciteren, maar het
is wel interessant om te zien hoe
andere mensen het aanpakken'',
zegt hij. Het idee om camera's op
zulke gesprekken te zetten, komt
uit Groot-Brittannië, waar het
programma al langer loopt. Ook in
Spanje, Duitsland en Amerika
worden sollicitanten gevolgd door
de camera. ,,Het is een parel'',
vindt Lentjes. ,,Het is wat het is,
het is het echte leven.''
Maar waarom zouden mensen
camera's toelaten bij zo'n kwets
baar moment in hun leven? Het
gros van de sollicitanten is al
zenuwachtig zonder dat het wordt
uitgezonden op televisie? Iris
lacht. ,,Ik vond het idee ook drie
keer niks, maar de functie leek me
zo leuk, dat ik dacht: waarom niet?
Gelukkig zag je de camera's niet
in de kamer waar het gesprek
plaatsvond, dus je vergeet dat heel
snel'', zegt ze. Ze mag nog niet
verklappen of ze de baan heeft
gekregen. ,,Stel dat je wordt afge
wezen op televisie, misschien dat
een andere werkgever ernaar zit te
kijken en denkt: hé, voor haar heb
ik wel werk.''
Unieke kans
Frietboutique-eigenaar Pebbles
van Noorden ziet het programma
als een unieke kans om personeel
te werven. ,,Wij ondernemen nu
bijna zeven jaar en het blijft moei
lijk om mensen te vinden en te be
houden. Wij komen toch ook niet
verder dan vacatures plaatsen op
de bekende websites. Dan reage
ren mensen, hebben we tien af
spraken staan en komen er maar
drie opdraven.'' ITV schakelde een
recruitmentbureau in om op zoek
te gaan naar perfecte kandidaten,
iets wat Van Noorden en Berend-
sen zelf niet kunnen betalen. ,,Dat
is een groot voordeel.''
En ja, dat de camera dan ook het
'geroddel' achteraf registreert
- het ongegeneerd nabespreken
van de sollicitanten door de werk
gevers - dat is dan maar zo, vindt
Van Noorden. ,,Dat gebeurt in het
echt ook, alleen hoort dan nie
mand dat.''
IkiXW
woensdag 19 februari 2020
GO
Dennis Jansen
44
—René van Meurs
Speellijst: renevanmeurs.nl
Solliciteren
Marlies van Leeuwen
j
Een sollicitatiegesprek met camera's erbij, het is al een succes in
Groot-Brittannië, Spanje, Duitsland en de VS. foto talpa/sbs
René van Meurs: ,,Ik
heb me nog nooit zo
zen gevoeld met mijn
eigen imago.'' foto anne
VAN ZANTWIJK