Techbedrijf CM.com toch naar de beurs ECONOMIE 19 'fl'if* Blokker stoot Belgische en Luxemburgse winkels af v krtvKX."^**^ 9? winkels, dan raakt de klant er snel ge noeg aan gewend. Dan moet je niet achterblijven.'' Contant Dat geeft Dirk de kans om op eigen wijze te vernieuwen. ,,We hebben bij AH, Jumbo en Ikea de doorbraak gezien van zelfscannen. Dat introdu ceren wij nu ook, maar dan wel op onze manier. Alleen bij ons kun je bij de scankassa ook met contant geld Als je niet altijd voorop wil lopen, kun je ontwikkelingen naar je hand zetten betalen. Dat is het voordeel als je niet altijd voorop wil lopen: je kunt ontwikkelingen naar je hand zetten. Toen ik werd aangesteld, kreeg ik van de heren Van den Broek de opdracht om het zélf te doen, met eigen middelen. We moeten zo'n stadsformule zélf betalen en niet bij de bank aankloppen. De familie geeft me altijd mee dat we moeten blijven groeien, maar niet ten koste van alles.'' Dit investeringsvehikel is specifiek opgericht om geld in één bedrijf te steken. Het is de bedoeling dat het huidige aandeel DSCO als CM.com verder gaat. CM.com is het afgelopen jaar flink gegroeid. Het Bredase techno logiebedrijf haalde grote inter nationale contracten binnen bij onder meer de Franse bank Société Générale en autoconcern BMW. De omzet van CM.com steeg vorig jaar met 14 procent tot 96,3 miljoen euro. De bedrijfswinst stond onder druk, volgens de onderneming vooral door kosten in verband met de beursgang. Exclusief die kosten steeg het zogeheten ebitda-resul- taat met ruim een kwart tot 5,4 mil joen euro. Het in 1999 opgerichte CM.com verzorgt de communicatie voor be drijven met hun klanten via verschillende berichtendiensten. Klanten kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van WhatsApp en Apple Business Chat, de zakelijke variant van iMessage. Daarnaast verwerkt het bedrijf betalingen voor zijn klanten. CM.com wil met de beursgang geld ophalen om de internationale groei te finan cieren. Volgens topman Jeroen van Glabbeek kunnen de onlangs ge opende kantoren in Singapore en Los Angeles bijdragen aan een snel lere groei van de onderneming. CM.com, een van de hoofdsponsors van de Formule 1-race in Zand- voort, wilde eigenlijk vorig jaar al naar de beurs. Dat ging niet door vanwege 'ongunstige marktom standigheden'. Slagroomtaart Het gerucht gaat dat de traditio nele slagroomtaart die hoort bij een beursgang, met daarop het logo van CM.com, op 11 oktober niet meer kon worden afbesteld, zo abrupt werd de beursgang aan de Euronext afgeblazen. Een beslissing die vol gens NRC Handelsblad een dag van tevoren werd genomen 'wegens een sentiment dat ineens kantelde'. De partijen waarderen CM.com volgens een persbericht op onge veer 240 miljoen euro. Dat is bedui dend minder dan de circa 300 mil joen euro waarvan het bedrijf in De waarde van het Brabantse bedrijf wordt geschat op 240 miljoen euro oktober zelf uitging. ,,We moesten wel iets zakken met de prijs om het aantrekkelijk te maken'', geeft Van Glabbeek toe. Fusiepartner DSCO is een initia tief van Niek Hoek (voormalig Delta Lloyd), Gerbrand ter Brugge (oud-ABN Amro) en Stephan Nan- ninga (oud-SHV). ,,Dat zijn men sen met een groot netwerk en veel ervaring", aldus Van Glabbeek. ,,De investeerders hebben een stevige achtergrond in het bedrijfsleven, zoals Ben Mandemakers van de keukenbedrijven en Joop van Caldenborgh van chemiebedrijf Caldic.'' AMSTERDAM Winkelketen Blokker trekt zich terug uit België en Luxemburg om zich volledig op de Nederlandse markt te richten. Het moederbedrijf van Blokker, de Mirage Retail Group, ver koopt de niet-Nederlandse Blokker-filialen aan Dirk Bron. De retailondernemer wil de winkels voortzetten onder de naam Mega World. De ombouw van de 121 Belgische en twee Luxemburgse zaken vindt in de komende maanden plaats. Alle 670 medewerkers gaan mee naar de nieuwe eigenaar. Mega World wordt een discountfor mule, vergelijkbaar met Action. Er zijn geen financiële details naar buiten gebracht. Blokker was sinds 1977 actief bij de zuiderburen. De laatste jaren liepen de resultaten er duidelijk terug. „Ondanks vele maatregelen en interventies zijn we er niet in geslaagd om deze ontwikkelingen te keren'', erkende topman Michiel Witte- veen van het moederbedrijf van Blokker gisteren. Op de oude voet doorgaan in België en Luxemburg was door de opgelo pen verliezen niet mogelijk. ,,In- grijpende maatregelen waren onvermijdelijk.'' Belgische vakbonden spraken eerder al de vrees uit dat er veel winkels en banen zouden ver dwijnen. Volgens geruchten waren nog maar acht Belgische en Luxemburgse filialen winst gevend. Blokker telt in Neder land 350 eigen filialen en 75 franchise-winkels. Daar werken ruim 5000 werknemers. woensdag 19 februari 2020 GO «OflKa/ -Marcel Huizing, directeur Het Brabantse techbedrijf CM.com krijgt toch een notering aan de Amsterdamse beurs. Dat gebeurt hoogstwaarschijnlijk vrijdag via een fusie met het beursgenoteerde Dutch Star Companies One (DSCO). Economieredactie Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19