0) \^m 18 <Z> HSBC SUPER GEMAKSWINKELS Dirk van den Broek zoekt naar locaties voor kleine winkels voor gemaksaankopen. Directeur Marcel Huizing gaat de strijd met de grotere supers graag aan. ,,Wij moeten het slimmer doen dan AH en Jumbo.'' Kort Britse bank HSBC zegt 35.000 man de wacht aan De Britse bank HSBC is van plan in de komende drie jaar tot zo'n 15 procent van zijn totale personeelsbestand te schrappen. Dat komt neer op ongeveer 35.000 banen. Het financiële concern, dat voornamelijk in Azië zaken doet, hoopt met die mega- reductie eindelijk de weg terug omhoog te vinden. HSBC heeft het al langer moeilijk en denkt dat de kosten in totaal met 4,5 miljard dollar omlaag moeten om het tij te keren. Minder auto's verkocht in EU De verkoop van nieuwe personenwagens in de Europese Unie is in januari gedaald. Volgens autobranchevereniging ACEA ging de verkoop met 7,5 procent omlaag tot bijna 957.000 auto's in vergelijking met een jaar eerder. In Nederland zakte de verkoop van nieuwe personenauto's vorige maand met ruim 6 procent tot 44.303 stuks. Fin volgt Vijlbrief op De ministers van Financiën van de euro landen hebben de Fin Tuomas Saarenheimo benoemd tot voorzitter van de Eurogroep- werkgroep (EWG). Hij volgt Hans Vijlbrief op die in januari onverwacht opstapte om voor D66 staatssecretaris van Financiën te worden. De EWG is de invloedrijke werkgroep die alle vergaderingen van de Eurogroep in Brussel voorbereidt en besluiten voorkookt. Bankenfusie in Italië De grote Italiaanse bank Intesa Sanpaolo wil branchegenoot Unione di Banche Italiane (UBI) overnemen. De bank heeft een over namebod in aandelen gedaan op UBI, dat neerkomt op 4,9 miljard euro. Na de samen voeging zou een bank ontstaan die de grootste Italiaanse bank, UniCredit, naar de kroon steekt. Intesa Sanpaolo verwacht de overname voor het einde van dit jaar af te ronden. Air France- KLM Vopak Aegon ASMI In het kielzog van Albert Heijn (dat met AH to go de gemaks formule pionierde), Jumbo en Spar, ontwikkelt ook Dirk van den Broek kleine stadswin- kels voor de impulsbood- schap. ,,Ik geloof in gemaks winkels naast reguliere super markten'', zegt directeur Marcel Huizing. ,,Ik ben ervan overtuigd dat gemakswinkelen de toekomst heeft en dat we op kleinere oppervlaktes een goede winkel kunnen neerzet ten.'' Dirk wil op gepaste afstand mee groeien met de concurrentie. Albert Heijn stoomt op naar duizend vesti gingen in Nederland, nummer twee Jumbo groeit richting een markt aandeel van 20 procent. ,,Ik wil niet in de underdogpositie zitten'', zegt Huizing, die het marktaandeel van zijn keten het afgelopen jaar licht zag dalen naar 3,7 procent. Beste jaar Financieel gezien zat het in 2019 wel snor voor Dirk. „Afgelopen jaar was ons beste jaar ooit. We zijn harder gegroeid dan de markt. En markt aandeel kun je kopen. Jumbo en Coop hebben dat gedaan door Emté over te nemen. Met alle respect, Coop heeft drie keer zoveel winkels als wij, maar hetzelfde marktaandeel. Supermarkten Dat geeft de potentie van het merk Dirk weer: niet het grootste, wel het krachtigste.'' De concurrentieverhoudingen maken het starten van gemaks-Dirks wel lastig. ,,Er lopen nu gesprekken over een aantal locaties in Amster dam, maar het is vrij moeilijk goede plekken te vinden. Dat weten onze concurrenten ook. Wij moeten het slimmer doen dan AH en Jumbo. Die kunnen op plekken zitten waarvan ik me afvraag of je daar wel geld kunt verdienen.'' Een van die eigenzinnige 'Dirk- dingen' is de keuze om niet aan webwinkelen te doen. Terwijl Albert Heijn op dit terrein agressief uitbreidt en Picnic en Jumbo hun internetbezorging verder opvoeren, houdt Dirk vast aan bakstenen winkels. Investeren Huizing klom bij Dirk op van vak kenvuller tot directeur. Vier jaar ge leden, vlak na zijn aantreden, liet hij doorschemeren webplannen te overwegen. De supermarkt had tij delijk een lokale webwinkel opgezet, toen een filiaal in Volendam was af gebrand. ,,Achteraf is het makkelijk praten, maar ik ben blij dat we het niet hebben gedaan. Daardoor zijn we nu in staat te investeren in het opzetten van een stadsformule en in intensieve opleidingsprogram ma's voor ons personeel. Zo onder scheiden we ons van internetbezor- ging. W^' bieden persoonlijk contact, w^' hebben een buurtfunctie, met veel vaste klanten. Onze rol gaat verder dan alleen boodschappen verkopen.'' Ook kan Dirk daardoor geld steken in vernieuwing van de 123 vestigin gen. ,,We testen nu in vier filialen allerlei dingen. Van beeldschermen in de kantine zodat we niets meer hoeven te printen, tot nieuwe schap pen in de winkels. Het is evolutie, geen revolutie.'' Dirk lift daarin mee op zaken die de marktleiders uitproberen. ,,We zullen zelden de eerste zijn, maar kijken wel goed naar andere. Als grote spelers iets uitproberen in hun ONTSLAGEN DALING VAN 7,5 PROCENT SAARENHEIMO LEIDT EWG INTESA SANPAOLO DOET OVERNAMEBOD O woensdag 19 februari 2020 De luchtvaart combinatie behoorde tot een bescheiden groep stijgers. Het tankopslag- bedrijf kreeg een adviesverlaging van Credit Suisse. De verzekeraar was de grootste daler in de AEX. Techbedrijven en toeleveranciers werden lager gezet na een om zetwaarschuwing van Apple. o 'Dirk is niet het grootste merk, wel het krachtigste' Herman Stil Amsterdam Marktaandeel en aantal winkels van de grootste supermarkten van Nederland (2019). AANDEEL WINKELS Albert Heijn 34,9 980 Jumbo 21,0 669 Lidl 10,7 425 Plus 6,5 270 Aldi 5,9 494 Dirk 3,7 123 Coop 3,7 314 Hoogvliet 2,1 70 Deen 2,0 81 190220 BRON: TNC GO Dirk-directeur Marcel Huizing verkiest evolutie boven revolutie. FOTO MATS VAN SOOLINGEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18