Ceta redt het net in Tweede Kamer I/oardelig met baldErman.nl naar Kroatië! boldErman.nl NIEUWS 15 Tesla-topman voorspelt komende jaren ommekeer Alleen de coalitiepartijen en het lid Van Haga steunden het. De beperkte steun is een fikse te genvaller voor het kabinet. Een meerderheid in de Eerste Kamer voor het verdrag is heel ver weg. Minister Sigrid Kaag (Buiten landse Handel) probeerde de afgelopen dagen nog 50Plus over te halen om voor Ceta te stem men. Ze stelde er zelfs een reis naar de Hoorn van Afrika voor uit. ,,Het was een heel moeilijke beslissing'', zegt fractieleider Henk Krol erover. Hij wil zich houden aan het verkiezingspro gramma waarin de partij zich uitsprak tegen het vrijhandels verdrag. ste Kamer te krijgen. Daar moet de coalitie nog op zoek naar zes zetels om het door de senaat te loodsen. Het zal vermoedelijk nog wel even duren voordat er over het verdrag in de Eerste Ka mer zal worden gestemd. Het handelsverdrag zorgt er voor dat importheffingen wor den afgeschaft. De oppositie vreest dat door Ceta de Europese standaarden op gebied van on der meer voedselveiligheid en dierwelzijn achteruitgaan. Vol gens Kaag klopt dat niet. Het grootste deel van het verdrag is al sinds september 2017 van kracht en Nederland heeft er vooral van geprofiteerd, aldus het kabinet. Autokopers zijn steeds meer in dubio over de vraag wat ze moeten kopen: brandstof of semi- elektrisch? Want wat zal de restwaarde van benzine of diesel over een paar jaar zijn? Diesel Decennialang stond de afschrijving van de auto min of meer vast. Wie een nieuwe of jonge auto kocht, was vrij zeker wat de restwaarde over vijf jaar zou zijn. Maar is dat met de opmars van de elektrische auto nog steeds zo? Elon Musk, de topman van Tesla, gooide vorige week olie op het vuur van de twijfel: ,,De restwaarde van benzine- en dieselauto's stort de Benzine Lpg komende jaren in.'' Koop elektrisch of de aankoop is weggegooid geld, luidt zijn boodschap. Nu is Musk nooit te beroerd om een sneer uit te delen aan de traditionele concurrentie, en ja hij predikt voor eigen parochie. Maar toch, misschien heeft hij wel een punt. Hij had het ook bij het rechte eind toen hij voorspelde dat de elektrische auto levensvatbaar zou zijn. Volgens de Bovag loopt het voor lopig zo'n vaart niet met onver- wacht lage restwaardes. Particulie ren kopen zo'n 200.000 nieuwe au to's per jaar, maar ook twee milj oen occasions. En de prijs van tweede hands is alleen maar gestegen. Maar er gaat op den duur wel wat veran deren, zegt de brancheorganisatie ,,Voor wie geen risico wil nemen is private lease een optie. Dan is abso luut zeker wat de auto kost.'' Hybride Elektrisch BLie Waterstof Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! 10 dagen De mooiste eilanden van Istrië en Kroatië 10 dagen Eilanden en kust van Dalmatië 10 dagen Pittoresk Vrsar, Istrië 10 dagen Istrië, Opatija 12 dagen Rondreis Dalmatische kust 12 dagen Rondreis Kroatië woensdag 19 februari 2020 GO DEN HAAG Met een kleine meerderheid heeft de Tweede Kamer gisteren inge stemd met het vrijhandelsver drag tussen de Europese Unie en Canada (Ceta). Het wordt nu heel erg lastig voor het kabinet om voldoende steun voor het verdrag in de Eer Het wordt nu heel lastig om voldoende steun voor het verdrag in de Eerste Kamer te krijgen Benzine en diesel: wat is je auto straks nog waard? (s»- Decennialang dé auto voor de kilometervreter. Dege lijke auto's die met gemak 300.000 kilometer halen. Maar sinds Volkswagen ging rommelen met de uitstootcij- fers, heeft diesel een vieze smaak gekregen. Oude exem plaren komen grote steden niet meer binnen. En ook al roept de industrie dat mo derne diesels schoner zijn dan ooit, het kwaad is ge schied. Steden als Parijs en Madrid willen geen enkele diesel meer binnen de stads grenzen vanaf 2024. Neder landse steden volgen in 2030. De restwaarde lijdt er nu al onder. In 2010 had een diesel na vier jaar nog 50 procent restwaarde en inmiddels nog maar 30 procent. De ANWB verwacht niet dat dit verbe tert. Ton Voermans Den Haag De benzinemotor is nog altijd dé krachtbron. Maar ook hier doemt het milieuprobleem op. Grote steden pro beren alle brand stofauto's vanaf 2030 buiten te hou den. Restwaardes blijven voorlopig goed (50-60 pro cent van de nieuw- waarde na vijf jaar). Pas als er veel tweedehands elek trische auto's komen onder de 10.000 euro krijgt de tweedehands benzineauto een prijsdaling voor de kiezen, volgens de ANWB pas over vijf tot tien jaar. Ja, ze bestaan nog. Auto's op gas kunnen voordelig zijn in het verbruik maar het aan deel van lpg daalt al jaren gestaag. Er rij den nu meer elektrische auto's dan auto's op gas, maar er zijn nog steeds 1400 lpg-stati- ons in Neder land. De vraag is hoe lang nog, als er nauwelijks nog klanten zijn. De restwaarde van een lpg-auto is namelijk lager dan van een ben zineauto. Een overzicht van de restwaarde van de verschillende motortechnie ken volgens Bovag en ANWB. Alleen al in 2019 en 2020 zijn fabrikanten met ruim zestig nieuwe modellen op de proppen gekomen. Nagenoeg alle suv's en grote stationwagons heb ben nu ook een variant met een benzine- of die selmotor én een elektro motor met laadkabel. Ze bieden het beste van twee werelden, elektrisch rijden in de stad en op brandstof op de snelweg. Vanwege de lage CO2-uitstoot en bijhorende lage belasting zijn ze soms nog goedko per dan benzineauto's. Of gemeenten die alle brand stofauto's gaan weren de hybride wel toestaan, is nog onzeker. Hybride is hot, maar de ANWB durft niet te zeggen hoe de rest waardes zullen zijn. Voor een zeven jaar oude Tesla met een paar ton op de teller wordt nog steeds 35 mille gevraagd. Een in vestering - al is de aan schaf van een auto zel den een investering - in een elektrische auto lijkt qua afschrijving ook in de toekomst het meest zeker. Binnen afzienbare tijd zal de gemiddelde restwaarde op het ni veau van benzine zijn en dan hoger, verwacht de ANWB. Lastig bij elek trisch is dat je zeker weet dat nieuwe model len over vijf jaar goedko per en beter zijn dan de huidige. Dat heeft gevol gen voor de restwaarde van de eerste generatie elektrische auto's. HYDROGEN Alleen Toyota en Hyundai le veren tot dus ver een water stofauto en er zijn slechts een handjevol wa- terstofpompen in het land. Er komen meer automerken met waterstof en ook het aan tal pompen neemt toe, roept de indu strie. Maar het blijft voorlopig bij mooie woor den. Of de techniek de massa zal trek ken, blijft onge wis, evenals de restwaarde. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. ANVR Brochure en (0318) 58 09 58 boekingen: www.bolderman.nl Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten Vertrek: apr, mei, juni, juli, aug, sept, okt Vertrek: apr, mei, juni, sept, okt Vertrek: apr, mei, juni, juli, aug, sept, okt Vertrek: apr, mei, juni, juli, aug, sept, okt Vertrek: apr, mei, juni, juli, aug, sept, okt Vertrek: apr, mei, juni, aug, sept, okt, nov

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15