Ceta redt
het net in
Tweede
Kamer
I/oardelig met baldErman.nl naar Kroatië!
boldErman.nl
NIEUWS 15
Tesla-topman voorspelt komende jaren ommekeer
Alleen de coalitiepartijen en het
lid Van Haga steunden het. De
beperkte steun is een fikse te
genvaller voor het kabinet. Een
meerderheid in de Eerste Kamer
voor het verdrag is heel ver weg.
Minister Sigrid Kaag (Buiten
landse Handel) probeerde de
afgelopen dagen nog 50Plus over
te halen om voor Ceta te stem
men. Ze stelde er zelfs een reis
naar de Hoorn van Afrika voor
uit. ,,Het was een heel moeilijke
beslissing'', zegt fractieleider
Henk Krol erover. Hij wil zich
houden aan het verkiezingspro
gramma waarin de partij zich
uitsprak tegen het vrijhandels
verdrag.
ste Kamer te krijgen. Daar moet
de coalitie nog op zoek naar zes
zetels om het door de senaat te
loodsen. Het zal vermoedelijk
nog wel even duren voordat er
over het verdrag in de Eerste Ka
mer zal worden gestemd.
Het handelsverdrag zorgt er
voor dat importheffingen wor
den afgeschaft. De oppositie
vreest dat door Ceta de Europese
standaarden op gebied van on
der meer voedselveiligheid en
dierwelzijn achteruitgaan. Vol
gens Kaag klopt dat niet. Het
grootste deel van het verdrag is
al sinds september 2017 van
kracht en Nederland heeft er
vooral van geprofiteerd, aldus
het kabinet.
Autokopers zijn
steeds meer in dubio
over de vraag wat ze
moeten kopen:
brandstof of semi-
elektrisch? Want wat
zal de restwaarde van
benzine of diesel over
een paar jaar zijn?
Diesel
Decennialang stond de afschrijving
van de auto min of meer vast. Wie
een nieuwe of jonge auto kocht,
was vrij zeker wat de restwaarde
over vijf jaar zou zijn. Maar is dat
met de opmars van de elektrische
auto nog steeds zo?
Elon Musk, de topman van Tesla,
gooide vorige week olie op het vuur
van de twijfel: ,,De restwaarde van
benzine- en dieselauto's stort de
Benzine
Lpg
komende jaren in.'' Koop elektrisch
of de aankoop is weggegooid geld,
luidt zijn boodschap.
Nu is Musk nooit te beroerd
om een sneer uit te delen aan de
traditionele concurrentie, en ja hij
predikt voor eigen parochie. Maar
toch, misschien heeft hij wel een
punt. Hij had het ook bij het rechte
eind toen hij voorspelde dat de
elektrische auto levensvatbaar zou
zijn.
Volgens de Bovag loopt het voor
lopig zo'n vaart niet met onver-
wacht lage restwaardes. Particulie
ren kopen zo'n 200.000 nieuwe au
to's per jaar, maar ook twee milj oen
occasions. En de prijs van tweede
hands is alleen maar gestegen. Maar
er gaat op den duur wel wat veran
deren, zegt de brancheorganisatie
,,Voor wie geen risico wil nemen is
private lease een optie. Dan is abso
luut zeker wat de auto kost.''
Hybride
Elektrisch
BLie
Waterstof
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
10 dagen
De mooiste eilanden
van Istrië en Kroatië
10 dagen
Eilanden en kust
van Dalmatië
10 dagen
Pittoresk
Vrsar, Istrië
10 dagen
Istrië, Opatija
12 dagen
Rondreis
Dalmatische kust
12 dagen
Rondreis Kroatië
woensdag 19 februari 2020
GO
DEN HAAG Met een kleine
meerderheid heeft de
Tweede Kamer gisteren inge
stemd met het vrijhandelsver
drag tussen de Europese Unie
en Canada (Ceta).
Het wordt nu heel erg lastig
voor het kabinet om voldoende
steun voor het verdrag in de Eer
Het wordt nu heel
lastig om voldoende
steun voor het
verdrag in de Eerste
Kamer te krijgen
Benzine en diesel: wat is
je auto straks nog waard?
(s»-
Decennialang dé auto voor
de kilometervreter. Dege
lijke auto's die met gemak
300.000 kilometer halen.
Maar sinds Volkswagen ging
rommelen met de uitstootcij-
fers, heeft diesel een vieze
smaak gekregen. Oude exem
plaren komen grote steden
niet meer binnen. En ook al
roept de industrie dat mo
derne diesels schoner zijn
dan ooit, het kwaad is ge
schied. Steden als Parijs en
Madrid willen geen enkele
diesel meer binnen de stads
grenzen vanaf 2024. Neder
landse steden volgen in 2030.
De restwaarde lijdt er nu al
onder. In 2010 had een diesel
na vier jaar nog 50 procent
restwaarde en inmiddels nog
maar 30 procent. De ANWB
verwacht niet dat dit verbe
tert.
Ton Voermans
Den Haag
De benzinemotor
is nog altijd dé
krachtbron. Maar
ook hier doemt het
milieuprobleem op.
Grote steden pro
beren alle brand
stofauto's vanaf
2030 buiten te hou
den. Restwaardes
blijven voorlopig
goed (50-60 pro
cent van de nieuw-
waarde na vijf jaar).
Pas als er veel
tweedehands elek
trische auto's
komen onder de
10.000 euro krijgt
de tweedehands
benzineauto een
prijsdaling voor de
kiezen, volgens de
ANWB pas over vijf
tot tien jaar.
Ja, ze bestaan
nog. Auto's op
gas kunnen
voordelig zijn in
het verbruik
maar het aan
deel van lpg
daalt al jaren
gestaag. Er rij
den nu meer
elektrische
auto's dan auto's
op gas, maar er
zijn nog steeds
1400 lpg-stati-
ons in Neder
land. De vraag is
hoe lang nog, als
er nauwelijks nog
klanten zijn. De
restwaarde van
een lpg-auto is
namelijk lager
dan van een ben
zineauto.
Een overzicht van de restwaarde
van de verschillende motortechnie
ken volgens Bovag en ANWB.
Alleen al in 2019 en 2020
zijn fabrikanten met ruim
zestig nieuwe modellen
op de proppen gekomen.
Nagenoeg alle suv's en
grote stationwagons heb
ben nu ook een variant
met een benzine- of die
selmotor én een elektro
motor met laadkabel. Ze
bieden het beste van twee
werelden, elektrisch rijden
in de stad en op brandstof
op de snelweg. Vanwege
de lage CO2-uitstoot en
bijhorende lage belasting
zijn ze soms nog goedko
per dan benzineauto's. Of
gemeenten die alle brand
stofauto's gaan weren de
hybride wel toestaan, is
nog onzeker. Hybride is
hot, maar de ANWB durft
niet te zeggen hoe de rest
waardes zullen zijn.
Voor een zeven jaar
oude Tesla met een
paar ton op de teller
wordt nog steeds 35
mille gevraagd. Een in
vestering - al is de aan
schaf van een auto zel
den een investering - in
een elektrische auto lijkt
qua afschrijving ook in
de toekomst het meest
zeker. Binnen afzienbare
tijd zal de gemiddelde
restwaarde op het ni
veau van benzine zijn en
dan hoger, verwacht de
ANWB. Lastig bij elek
trisch is dat je zeker
weet dat nieuwe model
len over vijf jaar goedko
per en beter zijn dan de
huidige. Dat heeft gevol
gen voor de restwaarde
van de eerste generatie
elektrische auto's.
HYDROGEN
Alleen Toyota
en Hyundai le
veren tot dus
ver een water
stofauto en er
zijn slechts een
handjevol wa-
terstofpompen
in het land. Er
komen meer
automerken
met waterstof
en ook het aan
tal pompen
neemt toe,
roept de indu
strie. Maar het
blijft voorlopig
bij mooie woor
den. Of de
techniek de
massa zal trek
ken, blijft onge
wis, evenals de
restwaarde.
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
ANVR
Brochure en (0318) 58 09 58
boekingen: www.bolderman.nl
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten
Vertrek: apr, mei, juni,
juli, aug, sept, okt
Vertrek: apr, mei, juni, sept, okt
Vertrek: apr, mei, juni,
juli, aug, sept, okt
Vertrek: apr, mei, juni,
juli, aug, sept, okt
Vertrek: apr, mei, juni,
juli, aug, sept, okt
Vertrek: apr, mei, juni,
aug, sept, okt, nov