$5
4
iiÉ
12 NIEUWS
Doe je in het vliegtuig je stoel naar
achter of niet? Het kan, het mag, maar is
het ook sociaal? Ruzies aan boord tussen
achteroverleuners en kreukelpassagiers
lopen soms hoog op.
VLIEGFRUSTRATIE MEDEPASSAGIERS
De discussie wordt op Twitter le
vendig gevoerd. Aanleiding is de
publicatie van een filmpje enkele
dagen geleden van een man die
continu tegen de vliegtuigstoel
voor hem beukt omdat de vrouw
die daar zit haar leuning naar ach
teren heeft gedaan. Volgens de
man asociaal: hij zit op de achter
ste rij en die stoelen kunnen met
naar achteren. Zijn 'ruimte' wordt
dan wel heel klein als hij ook nog
de leuning van de vrouw voor
hem in zijn gezicht heeft. De
vrouw blijft ijzerenheinig achter
over zitten.
Wendi Williams, de vrouw in
kwestie, maakte het filmpje. ,,Ik
kwam terug van een onderwijs-
symposium. De man achter me
vroeg me vrij arrogant of ik mijn
stoel recht kon zetten omdat hij
aan het eten was. Dat deed ik.
Toen hij klaar was, deed ik hem
weer naar achter. Dat was het mo
ment dat hij tegen mijn leuning
begon te beuken. Ik begon te fil
men en belde de steward.''
Die gaf overigens niet haar ach
terbuurman, maar hMr een repri
mande. En de leuningduwer kreeg
een glas rum aangeboden voor het
ongemak.
Kleine kinderen
Maar wie heeft er nu gelijk? Is zij
asociaal of is hij een agressieve
hork? De meningen zijn verdeeld.
Zij had rekening moeten houden
met hem, vindt de een. Had hij
maar een andere stoel met meer
ruimte moeten boeken, stelt de
ander. Weer een ander zegt: ,,Hij
duwt niet omdat zij naar achter
helt, maar omdat ze een vrouw is.
Als er een man had gezeten had hij
dit nooit gedaan.'' En dan zijn er
nog mensen die stellen dat beiden
zich gedragen als kleine kinderen.
Achteroverhellende vliegtuig-
stoelen zijn al jaren een bron van
twist. Soms lopen de ruzies aan
boord zo hoog op dat de piloot zijn
toestel zo snel mogelijk aan de
grond zet.
Er is zelfs een gadget verkrijg
baar om achteroverleuners te stop
pen. Dat wordt dan aan de draag-
arm van het tafeltje bevestigd,
waarna de leuning van de stoel
niet meer naar achteren kan. De
Knee Defender noemt de maker
zijn product. Het gebruik van die
kniebeschermer leidde overigens
in 2014 tot een dusdanig hoogop
lopende ruzie dat de piloot een an
dere route moest kiezen om twee
kemphanen zo snel mogelijk van
boord te krijgen.
Er is wel een aantal ongeschre
ven regels voor al dan niet hellen
met de stoel. Niet: als er eten
wordt geserveerd. Niet: als je voor
een erg lange reisgenoot zit. Wel:
als het licht uitgaat en mensen ge
acht worden te gaan slapen. Even
vragen of iemand er last van heeft
of vragen of de leuning rechtop
mag, kan ook natuurlijk. Wel: als
degene voor je het ook doet. Vaak
gaan leuningen als dominosteen
tjes achterover. En op langeaf-
standsvluchten is almaar rechtop
blijven zitten meestal geen optie;
om stijfheid te voorkomen willen
passagiers af en toe anders zitten.
Toiletten
Wie ooit op een rotstoel in een
vliegtuig heeft gezeten, weet hoe
gebroken je na landing kunt zijn.
Niet voor niets raadplegen miljoe
nen mensen de website SeatGuru
om te kijken welke zitplaatsen ze
bij het inchecken moeten mijden.
Met een gadget
kunnen passagiers
verhinderen dat de
stoel vóór hen naar
achteren wordt
geklapt
Vaak de laatste rij dus, maar ook
stoelen achterin als de rij van drie
naar twee gaat. Zeker op langere
vluchten is de stoel in de versmal
ling degene die je moet mijden. Ie
dereen die naar het toilet gaat,
loopt er in het donker tegenaan.
Sowieso is een plek in de buurt
van de toiletten niet heel rustig.
Bij het boeken zijn ook nog wat
centimeters te winnen. Uit onder
zoek van Skyscanner blijkt dat je
in de economy class het beste zit
bij Singapore Airlines en Emirates.
Daar krijg je 81 centimeter ruimte.
De prijsvechters bieden aanzien
lijk minder, doorgaans slechts 74
tot 76 centimeter. Klein voordeel:
bij die krappe zitplaatsen künnen
de leuningen vaak niet eens naar
achteren. Scheelt weer een ruzie.
woensdag 19 februari 2020
GO
Gekreukeld
in de stoel
door het
rustmoment
van de ander
Ton Voermans
Schiphol
Afstand tot de volgende stoel
in economy class
98 tot 122°
76 tot 104 cm
BRON: SEATEXPERT 170220
Soms
lopen ruzies
aan boord zo
hoog op dat
de piloot het
toestel aan
de grond
moet zetten.
FOTO'S GETTY
IMAGES