$5 4 iiÉ 12 NIEUWS Doe je in het vliegtuig je stoel naar achter of niet? Het kan, het mag, maar is het ook sociaal? Ruzies aan boord tussen achteroverleuners en kreukelpassagiers lopen soms hoog op. VLIEGFRUSTRATIE MEDEPASSAGIERS De discussie wordt op Twitter le vendig gevoerd. Aanleiding is de publicatie van een filmpje enkele dagen geleden van een man die continu tegen de vliegtuigstoel voor hem beukt omdat de vrouw die daar zit haar leuning naar ach teren heeft gedaan. Volgens de man asociaal: hij zit op de achter ste rij en die stoelen kunnen met naar achteren. Zijn 'ruimte' wordt dan wel heel klein als hij ook nog de leuning van de vrouw voor hem in zijn gezicht heeft. De vrouw blijft ijzerenheinig achter over zitten. Wendi Williams, de vrouw in kwestie, maakte het filmpje. ,,Ik kwam terug van een onderwijs- symposium. De man achter me vroeg me vrij arrogant of ik mijn stoel recht kon zetten omdat hij aan het eten was. Dat deed ik. Toen hij klaar was, deed ik hem weer naar achter. Dat was het mo ment dat hij tegen mijn leuning begon te beuken. Ik begon te fil men en belde de steward.'' Die gaf overigens niet haar ach terbuurman, maar hMr een repri mande. En de leuningduwer kreeg een glas rum aangeboden voor het ongemak. Kleine kinderen Maar wie heeft er nu gelijk? Is zij asociaal of is hij een agressieve hork? De meningen zijn verdeeld. Zij had rekening moeten houden met hem, vindt de een. Had hij maar een andere stoel met meer ruimte moeten boeken, stelt de ander. Weer een ander zegt: ,,Hij duwt niet omdat zij naar achter helt, maar omdat ze een vrouw is. Als er een man had gezeten had hij dit nooit gedaan.'' En dan zijn er nog mensen die stellen dat beiden zich gedragen als kleine kinderen. Achteroverhellende vliegtuig- stoelen zijn al jaren een bron van twist. Soms lopen de ruzies aan boord zo hoog op dat de piloot zijn toestel zo snel mogelijk aan de grond zet. Er is zelfs een gadget verkrijg baar om achteroverleuners te stop pen. Dat wordt dan aan de draag- arm van het tafeltje bevestigd, waarna de leuning van de stoel niet meer naar achteren kan. De Knee Defender noemt de maker zijn product. Het gebruik van die kniebeschermer leidde overigens in 2014 tot een dusdanig hoogop lopende ruzie dat de piloot een an dere route moest kiezen om twee kemphanen zo snel mogelijk van boord te krijgen. Er is wel een aantal ongeschre ven regels voor al dan niet hellen met de stoel. Niet: als er eten wordt geserveerd. Niet: als je voor een erg lange reisgenoot zit. Wel: als het licht uitgaat en mensen ge acht worden te gaan slapen. Even vragen of iemand er last van heeft of vragen of de leuning rechtop mag, kan ook natuurlijk. Wel: als degene voor je het ook doet. Vaak gaan leuningen als dominosteen tjes achterover. En op langeaf- standsvluchten is almaar rechtop blijven zitten meestal geen optie; om stijfheid te voorkomen willen passagiers af en toe anders zitten. Toiletten Wie ooit op een rotstoel in een vliegtuig heeft gezeten, weet hoe gebroken je na landing kunt zijn. Niet voor niets raadplegen miljoe nen mensen de website SeatGuru om te kijken welke zitplaatsen ze bij het inchecken moeten mijden. Met een gadget kunnen passagiers verhinderen dat de stoel vóór hen naar achteren wordt geklapt Vaak de laatste rij dus, maar ook stoelen achterin als de rij van drie naar twee gaat. Zeker op langere vluchten is de stoel in de versmal ling degene die je moet mijden. Ie dereen die naar het toilet gaat, loopt er in het donker tegenaan. Sowieso is een plek in de buurt van de toiletten niet heel rustig. Bij het boeken zijn ook nog wat centimeters te winnen. Uit onder zoek van Skyscanner blijkt dat je in de economy class het beste zit bij Singapore Airlines en Emirates. Daar krijg je 81 centimeter ruimte. De prijsvechters bieden aanzien lijk minder, doorgaans slechts 74 tot 76 centimeter. Klein voordeel: bij die krappe zitplaatsen künnen de leuningen vaak niet eens naar achteren. Scheelt weer een ruzie. woensdag 19 februari 2020 GO Gekreukeld in de stoel door het rustmoment van de ander Ton Voermans Schiphol Afstand tot de volgende stoel in economy class 98 tot 122° 76 tot 104 cm BRON: SEATEXPERT 170220 Soms lopen ruzies aan boord zo hoog op dat de piloot het toestel aan de grond moet zetten. FOTO'S GETTY IMAGES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 12