ZEELAND 11
INTERVIEW RUUD VAN MEIJEL
Ruud van Meijel is
sinds oktober 2019
directeur van het
Chassé Theater in
Breda, nadat hij
voorheen
theaterproducties
maakte. ,,Het zijn
twee kanten van
dezelfde medaille."
r J
Als carnavalsmaandag de op
tocht in Breda voorbij trekt,
staat Ruud van Meijel aan
dachtig te kijken. Niet al
leen als toeschouwer, maar ook als
jurylid. De nieuwe directeur van het
Chassé Theater heeft een brede kijk
op cultuur en niet in de laatste plaats
op volkscultuur. ,,Ik heb zelf carna
valswagens ontworpen en er nog
prijzen mee gewonnen ook", lacht
hij.
Van Meijel (56) is opgegroeid in
Clinge, in het katholieke deel van
Zeeuws-Vlaanderen waar carnaval
net zo hard gevierd wordt als in Bra
bant, terwijl hij ook nog in Bergen op
Zoom en Limburg gewoond heeft.
Nu woont hij in Amsterdam, maar
binnenkort keert hij terug naar het
zuiden; hij is bezig in Breda een huis
te zoeken.
Van Meijel studeerde aan de Ho
gere Hotelschool in Den Haag en
rolde min of meer toevallig de thea
terwereld in rond zijn dertigste. Hij
had twee vakantieparken gerund en
toen die verkocht werden, had hij
even niets om handen. ,,Er was toen
een Mondriaanjaar en de provincie
Zeeland vroeg me of ik de sponsoring
kon regelen. Zo ben ik in de culturele
wereld terechtgekomen. Vervolgens
ben ik een eigen bureau begonnen op
het gebied van kunst- en cultuurma-
nagement."
Nazomerfestival
Hij stond aan de wieg van het Zee
land Nazomerfestival en werd direc
teur van Theaterproductiehuis Zee-
landia. In 2009 trok hij oostwaarts
om directeur te worden van Toneel
groep Oostpool in Arnhem. Dat was
hij ruim tien jaar. Vorig jaar oktober
kwam hij naar Breda, om Cees Lan-
geveld op te volgen, die maar liefst 22
jaar de grote baas van het Chassé
Theater was geweest.
De overgang van de producerende
kant naar de organiserende kant van
het theater ervaart hij niet als dras
tisch anders. ,,Het zijn twee kanten
van dezelfde medaille. Maar de dyna
miek is wel anders. Bij Oostpool
werk je in lange processen naar een
aantal producties toe. Hier vragen
elke dag heel veel dingen aandacht en
hier staan meerdere avonden per
week zomaar 2500 bezoekers bin
nen."
Toen in mei vorig jaar bekend werd
dat hij naar Breda zou komen, zei hij
dat nog niet duidelijk was waar pre
cies de uitdaging zou liggen. Nu zegt
hij daarover: ,,Ik kwam hier in een or
ganisatie terecht die door mijn voor
ganger heel goed gerund is. Het is al
een uitdaging om dat voor te zetten."
Maar hij wil ook zijn eigen stempel
gaan drukken op het Chassé. Dat be
treft niet zozeer een andere verdeling
van het genreaanbod. ,,Dat ligt voor
een belangrijk deel vast in de subsi-
dieovereenkomst met de gemeente."
Wel wil hij kijken hoe het Chassé
meer waarde kan toevoegen aan
voorstellingen.
,,Tachtig procent van de bezoekers
ziet theater - ook moeilijkere voor
stellingen - vooral als vermaak. De
diepere laag of maatschappelijke con
text wordt lang niet altijd gezien."
Hij wil daarom meer gaan doen met
debatten, inleidingen of napraten in
de foyer. ,,Een van de mooiste voor
stellingen die ik hier gezien heb sinds
ik directeur ben, is Cathedral van het
Scapino Ballet. Die heeft me enorm
gegrepen. Het is een abstracte, raad
selachtig voorstelling, nogal donker
en duister. Na afloop hoor ik dan
sommige mensen zeggen dat ze het
niet begrepen hebben. Dat vind ik
jammer, want het ging in dit geval
niet om begrijpen, maar om voelen.
Ik denk dat het onze taak is mensen
daarin mee te nemen."
Van Meijel wil ook meer met speci
als doen rond bepaalde thema's.
,,Eenzaamheid is bijvoorbeeld een
thema. En daar kunnen wij weer aan
koppelen hoe we in en rond Breda
mensen met elkaar in contact kun
nen brengen om samen een voorstel
ling te bezoeken. Als mensen ge
vraagd wordt waarom ze niet vaker
naar het theater gaan, is het ant
woord vaak dat ze niemand hebben
om samen te gaan."
Een thema waar al een special over is
Hier staan meerdere
avonden per week
zomaar 2500
bezoekers binnen
gemaakt, is identiteit. Daarover orga
niseert het Chassé samen met Po
dium Bloos een reeks programma's.
Die samenwerking met culturele in
stellingen in Breda wil Van Meijel
graag intensiveren. ,,Als het bijvoor
beeld om klassieke muziek gaat, heb
je ook de Grote Kerk en de Nieuwe
Veste. Wij kunnen meer met elkaar
overleggen over de afstemming van
het programma en over de kalender."
Commerciële bioscopen
Een belangrijk onderdeel van het
Chassé is de cinema, die vorig jaar
100.000 bezoekers trok, een groei van
ruim 4 procent ten opzichte van 2018.
En dat terwijl de commerciële bios
copen (Pathé, Kinepolis) ook vaker
arthouse-films draaien én mensen
daar gebruik kunnen maken van luxe
voorzieningen als relaxstoelen. ,,Het
is alleen maar goed dat mensen ken
nismaken met een grotere cinemato
grafische wereld. Daarvoor kunnen
ze bij ons terecht. En dat wij geen re-
laxstoelen hebben, ach, ik heb veel
liever dat mensen op het puntje van
hun stoel zitten."
dinsdag 18 februari 2020
VL
Chassé-directeur: 'Theater is
meer dan alleen vermaak'
Paul Verlinden
Breda
Chassé-directeur
Ruud van Meijel: ,,Ik
kwam hier in een or
ganisatie terecht die
door mijn voorganger
heel goed gerund is."
FOTO BAS DE BROUWER
- Ruud van Meijel