ZEELAND 11 INTERVIEW RUUD VAN MEIJEL Ruud van Meijel is sinds oktober 2019 directeur van het Chassé Theater in Breda, nadat hij voorheen theaterproducties maakte. ,,Het zijn twee kanten van dezelfde medaille." r J Als carnavalsmaandag de op tocht in Breda voorbij trekt, staat Ruud van Meijel aan dachtig te kijken. Niet al leen als toeschouwer, maar ook als jurylid. De nieuwe directeur van het Chassé Theater heeft een brede kijk op cultuur en niet in de laatste plaats op volkscultuur. ,,Ik heb zelf carna valswagens ontworpen en er nog prijzen mee gewonnen ook", lacht hij. Van Meijel (56) is opgegroeid in Clinge, in het katholieke deel van Zeeuws-Vlaanderen waar carnaval net zo hard gevierd wordt als in Bra bant, terwijl hij ook nog in Bergen op Zoom en Limburg gewoond heeft. Nu woont hij in Amsterdam, maar binnenkort keert hij terug naar het zuiden; hij is bezig in Breda een huis te zoeken. Van Meijel studeerde aan de Ho gere Hotelschool in Den Haag en rolde min of meer toevallig de thea terwereld in rond zijn dertigste. Hij had twee vakantieparken gerund en toen die verkocht werden, had hij even niets om handen. ,,Er was toen een Mondriaanjaar en de provincie Zeeland vroeg me of ik de sponsoring kon regelen. Zo ben ik in de culturele wereld terechtgekomen. Vervolgens ben ik een eigen bureau begonnen op het gebied van kunst- en cultuurma- nagement." Nazomerfestival Hij stond aan de wieg van het Zee land Nazomerfestival en werd direc teur van Theaterproductiehuis Zee- landia. In 2009 trok hij oostwaarts om directeur te worden van Toneel groep Oostpool in Arnhem. Dat was hij ruim tien jaar. Vorig jaar oktober kwam hij naar Breda, om Cees Lan- geveld op te volgen, die maar liefst 22 jaar de grote baas van het Chassé Theater was geweest. De overgang van de producerende kant naar de organiserende kant van het theater ervaart hij niet als dras tisch anders. ,,Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Maar de dyna miek is wel anders. Bij Oostpool werk je in lange processen naar een aantal producties toe. Hier vragen elke dag heel veel dingen aandacht en hier staan meerdere avonden per week zomaar 2500 bezoekers bin nen." Toen in mei vorig jaar bekend werd dat hij naar Breda zou komen, zei hij dat nog niet duidelijk was waar pre cies de uitdaging zou liggen. Nu zegt hij daarover: ,,Ik kwam hier in een or ganisatie terecht die door mijn voor ganger heel goed gerund is. Het is al een uitdaging om dat voor te zetten." Maar hij wil ook zijn eigen stempel gaan drukken op het Chassé. Dat be treft niet zozeer een andere verdeling van het genreaanbod. ,,Dat ligt voor een belangrijk deel vast in de subsi- dieovereenkomst met de gemeente." Wel wil hij kijken hoe het Chassé meer waarde kan toevoegen aan voorstellingen. ,,Tachtig procent van de bezoekers ziet theater - ook moeilijkere voor stellingen - vooral als vermaak. De diepere laag of maatschappelijke con text wordt lang niet altijd gezien." Hij wil daarom meer gaan doen met debatten, inleidingen of napraten in de foyer. ,,Een van de mooiste voor stellingen die ik hier gezien heb sinds ik directeur ben, is Cathedral van het Scapino Ballet. Die heeft me enorm gegrepen. Het is een abstracte, raad selachtig voorstelling, nogal donker en duister. Na afloop hoor ik dan sommige mensen zeggen dat ze het niet begrepen hebben. Dat vind ik jammer, want het ging in dit geval niet om begrijpen, maar om voelen. Ik denk dat het onze taak is mensen daarin mee te nemen." Van Meijel wil ook meer met speci als doen rond bepaalde thema's. ,,Eenzaamheid is bijvoorbeeld een thema. En daar kunnen wij weer aan koppelen hoe we in en rond Breda mensen met elkaar in contact kun nen brengen om samen een voorstel ling te bezoeken. Als mensen ge vraagd wordt waarom ze niet vaker naar het theater gaan, is het ant woord vaak dat ze niemand hebben om samen te gaan." Een thema waar al een special over is Hier staan meerdere avonden per week zomaar 2500 bezoekers binnen gemaakt, is identiteit. Daarover orga niseert het Chassé samen met Po dium Bloos een reeks programma's. Die samenwerking met culturele in stellingen in Breda wil Van Meijel graag intensiveren. ,,Als het bijvoor beeld om klassieke muziek gaat, heb je ook de Grote Kerk en de Nieuwe Veste. Wij kunnen meer met elkaar overleggen over de afstemming van het programma en over de kalender." Commerciële bioscopen Een belangrijk onderdeel van het Chassé is de cinema, die vorig jaar 100.000 bezoekers trok, een groei van ruim 4 procent ten opzichte van 2018. En dat terwijl de commerciële bios copen (Pathé, Kinepolis) ook vaker arthouse-films draaien én mensen daar gebruik kunnen maken van luxe voorzieningen als relaxstoelen. ,,Het is alleen maar goed dat mensen ken nismaken met een grotere cinemato grafische wereld. Daarvoor kunnen ze bij ons terecht. En dat wij geen re- laxstoelen hebben, ach, ik heb veel liever dat mensen op het puntje van hun stoel zitten." dinsdag 18 februari 2020 VL Chassé-directeur: 'Theater is meer dan alleen vermaak' Paul Verlinden Breda Chassé-directeur Ruud van Meijel: ,,Ik kwam hier in een or ganisatie terecht die door mijn voorganger heel goed gerund is." FOTO BAS DE BROUWER - Ruud van Meijel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 55