©NDERNEMER Door algoritmen geschreven? Janneke Willemse: Blondjes beleggen beter 'We hebben enkele burn-outs in één dag afgewend' deondernemer.nl Jeroen van der Graaf zou binnen een week doodgaan, maar bleef leven. Hij mist het gevoel in zijn benen, maar leerde opnieuw lopen en richtte een bedrijf op. Dit is het wonderbaarlijke verhaal achter System U, dat meetbaar vitalere werknemers garandeert. Het begon met stressklachten, zeven jaar geleden. Daarna werd er een gezwel in zijn ruggenmerg ontdekt. Jeroen van der Graaf, die als manager in de bouwnijverheid werkzaam was, kreeg op zijn 29ste te horen dat hij het einde van de week niet zou halen. Met een operatie werd toch nog geprobeerd zijn leven met een maand te rekken. Tot verbijstering van iedereen bleek hij helemaal geen kanker te hebben. Nader onderzoek wees uit dat hij lijdt aan neurosarcoïdose, een aandoening van het zenuwstelsel. ,,Misschien word ik nog oud", zegt hij, ,,maar het kan over drie maanden ook afgelopen zijn." Geestkracht Met een partiële dwarslaesie ontwaakte hij uit de narcose. Sindsdien is zijn geestkracht het belangrijkste wapen in de strijd. Van der Graaf leerde zichzelf opnieuw lopen, terwijl hij geen gevoel in zijn benen heeft. ,,Mijn lichaam zit als het ware continu in een burn-out. Maar ook met vijf procent energie kun je gelukkig zijn." Van der Graaf besloot in het bedrijfsleven iets te gaan doen met het fenomeen stress en de impact ervan op het bewustzijn. Nadat de erva ringsdeskundige was teruggekeerd uit het voorportaal van de dood, begon hij aan één stuk door te schrijven. Vorig jaar richtte hij samen met zijn vrouw Cynthia System U op. Aan de hand van een zogeheten Vitality Scan bedacht hij een ingenieus algoritme waarmee kwakkelende personen, teams en organisaties weer op het goede spoor gezet kunnen worden. ,,We kunnen in Nederland precies uitrekenen wat een burn-out ons per dag kost. Maar als je vraagt hoe ze mensen vitaal willen houden, wordt het ineens vaag. Terwijl vitale medewerkers onbetaalbaar zijn. Wij kunnen heel concreet aangeven wat je investering is en wat je meetbaar gaat terugzien. Tot nu toe presteren we zelfs ver boven dat niveau. Wij hebben enkele burn-outs in één dag afgewend." Algoritme ,,Sommige mensen denken dat ik een soort Hans Kazan ben, of een helder ziende. Maar er zitten gewoon regels aan vast en die kun je leren. Ik durf te stellen dat wij een voorloper zijn op dit gebied. Ons algoritme is zó goed dat wij tot in detail zien wat je nodig hebt om de volgende stap te kunnen maken. Bedrijven kunnen ons hun zwaarste casus geven; ik los het op. Mijn voorspellingen komen uit omdat ik stress begrijp." Jeroen van der Graaf garandeert nu meetbaar vitalere werknemers We kennen algoritmen als slimme regels die je zoekma chine helpen bij het presente ren van de juiste zoekresulta ten. Algoritmen maken de inzet van technologie slimmer, handmatige handelingen overbodig en veel consumen ten ervaren een betere service of dienst. Maar wat als deze dienst een boek of een krant is, of deze column? In de uitgeefwereld is het gedach- tenvertoon van een auteur een groot goed. Het zijn hun persoon lijke meningen en verhalen die aan het papier of scherm worden toevertrouwd en die duiding en kleuring meekrijgen die enkel het menselijke brein kan toevoegen. Toch hebben ook in deze wereld algoritmen steeds meer impact. In Zweden is een 'tool' ontwikkeld die data omzet naar tekst. Ja, de machine 'schrijft' daar stukken in de krant. Met behulp van Artificial Intelligence (AI) worden datapun ten uit een bestand ingelezen en vertaald naar zinnen. Zo worden sportuitslagen omgezet naar een artikel dat vertelt dat de voetbal ploeg Djurgardens IF met 2-1 heeft gewonnen van Malmö FF en nu op de eerste plaats staat. In Nederland worden al zogenaamde 'pilots' ge draaid op grote nieuwsredacties. Zijn de nieuwsitems van de NOS en NU.nl dan straks identiek? Worden artikelen 'eenheidsworst'? Persoonlijk word ik altijd heel blij van dit soort vernuftige ontwikke lingen, al doet dit mijn uitgeef- hart-van-vroeger ook wel pijn. Toen moesten we redacties in krimpen met een economische aanleiding: er werd gewoon minder gelezen en geadverteerd. Storytelling Zal deze nieuwe techniek weer voor versobering en standaardise ring zorgen? Vast niet. Ik geloof niet dat deze automatisering van content-creatie ertoe gaat leiden dat we minder 'eigen gedachten- goed' gaan delen. Integendeel, in deze tijd waarin iedereen uitgever is - van de vlogger tot de horloge verkoper op de hoek - wil iedereen zoveel vertellen. Verhalen vooral. Die horlogeverkoper bijvoorbeeld. Die bestaat echt. Een slimme on dernemer die weet dat elk hor loge in zijn winkel een verhaal vertelt. Dat zijn klanten deze wil- len horen én willen doorvertellen. Hij kijkt hoe 'nieuwe' media zoals podcasts hem kunnen helpen deze verhalen verder te brengen naar een groter publiek. En hoe hij door deze zogenaamde story telling zijn klandizie weer naar zijn winkel weet te brengen. Laat die steeds slimmere algoritmen maar zorgen voor het delen van al die feitelijke informatie. Dan blijf ik deze column heerlijk zelf schrijven en ontstaat er juist meer aandacht voor al die mooie verhalen. Van een krant of van de horlogemaker bijvoorbeeld. volg ons op Dit is een sterk verkorte weergave van het interview met Jeroen van der Graaf. Lees het helemaal op deondernemer.nl/systemu Financieel journalist en tv-presentatrice Janneke Willemse stortte zich in 2013 op de wondere wereld van het beleggen. Het leidde tot een lucratief avontuur én de bestseller Blondjes Beleggen Beter. Als financieel journalist had Willemse altijd al een fascinatie voor beleggen, vertelt ze in een pod- cast van De Ondernemer. Toen ze de stap maakte van loondienst naar zelfstandig ondernemen werd die fascinatie een noodzaak. ,,Als zzp'er zou ik geen pensioen opbouwen. Mijn doel was dat te compenseren met beleggingen.'' 43 PROCENT RENDEMENT Willemse had al vaker geëxperimenteerd met kleine beleggingen, van circa 500 euro. In 2013 sprong ze dan echt in het diepe en zette 20.000 euro aan de kant om mee te beleggen. ,,Het ging vanaf het begin heel goed." Vorig jaar was haar rendement zelfs 43 procent. Overleven om te leren over leven en werken Dat Willemse nooit impulsieve beslissingen nam, bleek een succesfactor. Volgens onderzoek is bedachtzaamheid ook een kenmerk van vrouwe lijke beleggers, een onderzoek waar de boektitel Blondjes Beleggen Beter naar knipoogt. „Mannen zijn hysterischer en impulsiever op de beurs en worden meer gedreven door de waan van de dag. Ze willen eerder resultaat zien: nu kopen en mor gen winst maken. Daardoor handelen ze vaker en maken ze meer kosten, want elke keer dat je iets aankoopt of verkoopt op de beurs betaal je trans actiekosten.'' Willemse geeft tips om verstandig te beleggen: „Spreid je risico over meerdere beleggingen en kijk naar de lange termijn. Het moet niet je doel zijn volgend jaar met het geld van je belegging de keuken te verbouwen. Geef jezelf de speling en de tijd om te verkopen als het voor jou gunstig is, als de koersen hoog staan.'' Scan de QR-code om de aflevering over Blondjes beleggen beter en andere podcasts te beluisteren op deondernemer.nl Petra Lubbers heeft bijna twintig jaar ervaring in media, advertising en e-commerce en is Managing Director en partner bij Tom Orrow, dat (digi tale) waardeproposities ontwikkelt. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19