0) \^m 16 ECONOMIE rs&ÊSUSiM, i KIJKSHOP EN V&D TERUG VAN WEGGEWEEST Bijna twee jaar na het faillissement van de winkels is Kijkshop terug als onlineplatform. V&D waagde de sprong al eerder. Gaan ze het deze keer wel redden? Vijf vragen aan de initiatiefnemers. Kort Pensioenfondsen hebben ook last van coronavirus De financiële positie van de grote pensioen fondsen heeft in januari een nieuwe knauw gekregen. De angst voor het coronavirus zette de aandelenmarkten onder druk, waardoor de fondsen minder goede zaken deden met hun beleggingen. Ook de rente zakte verder weg. ABP, het grootse Neder landse fonds, zag zijn dekkingsgraad ver slechteren tot 94,1 procent. Dat was in de cember nog 97,8 procent. Een woordvoerder van ABP erkent dat het coronavirus het las tig maakte voor het fonds. ,,Maar de lage rente speelde ook een rol. Het gaat echt om een combinatie van die twee.'' Bij zorgfonds PFZW ging de graadmeter van 99,2 naar 95,7 procent. Metaalfondsen PME en PMT scoren nu nog 96 procent. Blikjes zijn niet aan te slepen De wereldwijde verkoop van Red Bull is vo rig jaar sterk toegenomen. Bij elkaar ver kocht de Oostenrijkse maker van energie dranken 7,5 miljard blikjes, bijna net zoveel als er mensen op aarde zijn. Vooral in opko mende markten als Brazilië, India en Afrika zaten de verkopen sterk in de lift. De totale omzet steeg met 9,5 procent tot 6,1 miljard euro. Red Bull bracht geen winstcijfers naar buiten. Wel gaf het bedrijf aan dat de winst tot recordhoogte is gestegen. Canadese treinenbouwer polst Franse concurrent De Canadese vliegtuig- en treinenbouwer Bombardier praat met het Franse Alstom over een fusie van de treintakken van de twee bedrijven. Een eventuele deal heeft naar schatting een waarde van 7 miljard dol lar. Grote treinfabrikanten proberen al lan ger een vuist te maken tegen de toene mende concurrentie uit China. Eerder werd een voorgenomen fusie tussen de Duitse treinenbouwer Siemens en Alstom nog ver boden door de Europese Commissie. Bom bardier verkeert in zwaar weer en verkocht al een aantal bedrijfsonderdelen. NN Group Air France- KLM ASML Fagron ,,Nee, we verkopen ook via Di- rectSale.nl en PlazaSale. Ook verkopen we 18.000 producten op bol.com. Bol is de grootste webwinkel van Nederland, we werken graag samen om een zo groot mogelijk aanbod te verko pen. En we zouden wel gek zijn als we niet zouden profiteren van de komst van Amazon, later dit jaar. We hebben ons aange meld met 92.000 artikelen op amazon.nl. Zo zijn we op ver schillende platforms actief. Sa men met drie compagnons wer ken we vanuit ons kantoor in Hoe zat het ook alweer met Kijkshop? Konrad van den Bosch eigenaar kijkshop.nl ,,Wij hebben Kijkshop.nl ge kocht van de Zweedse investe ringsmaatschappij The One. Deze investeerders waren, na grote verliezen en faillissemen ten van onder meer Kijkshop en Mycom, Nederland helemaal zat. Vanwege de sterke merk bekendheid heb ik uiteindelijk toegehapt. De koop was interes sant, aangezien Kijkshop een bekendere naam heeft dan mijn eerste webshop DirectSale. En de koop was inclusief 400.000 mailadressen van voormalige Kijkshopklanten, een prettige bijkomstigheid.'' ,,Ons assortiment groeit razendsnel, we verkopen nu al meer dan 300.000 produc ten, zoals telefoons, horloges, games, elektronica, speelgoed, kookspullen en sinds kort ook 6500 beautyproducten. We sluiten momenteel twee nieu we magazijnen per maand aan, waardoor ons assortiment ver breedt, maar ook verdiept. We willen dit jaar doorgroeien naar één miljoen artikelen, deze maand komen er sieraden, gereedschap, outdoorspullen en muziekinstrumenten bij. De klant die vroeger in de Kijk shopwinkels kwam, was vooral dol op horloges, parfum en tele foons. We merken dat met name die artikelen goed worden verkocht.'' Leiderdorp nauw samen met distributeurs en importeurs. We doen er alles aan om elke dag zichtbaar te zijn, anders red je het niet.'' ,,Onze kracht zit 'm vooral in dropshipping. Dat betekent dat bestelde artikelen direct van de officiële importeur of distribu teur naar de klant worden ge stuurd. Kijkshop heeft zelf geen voorraad. Wij hoeven ook niks in te pakken, dat doen onze le veranciers. Bij ons ontbreken er meerdere 'tussenlagen'. We richten ons veel meer op tech niek en data dan op handjes. Dat scheelt personeelskosten en zo kunnen we de prijzen laag hou den, zo steekt ons verdienmodel in elkaar. Daarnaast onderscheiden we ons met betaalgemak. Klanten kunnen desgewenst kiezen voor betalen in drie termijnen: een derde nu, een derde binnen der tig dagen en een derde binnen zestig dagen.'' ,,Ik heb veertien jaar lang bijna iedere dag zelf in de winkel ge staan, maar het is nu mijn am bitie om op een landelijk en Eu ropees podium actief te zijn. Ik geloof in ons model van een onlineplatform in combinatie met dropshipping. Dus nee, wat mij betreft keert de naam Kijkshop niet terug in de winkelstraat. De producten die we verkopen, komen overi gens niet alleen van grote, inter nationale merken. Ik ben groot fan van lokale ondernemers die we met ons systeem een veel breder platform bieden.'' DEKKINGSGRAAD RUIM ONDER DE 100 WINST RED BULL NAAR RECORDHOOGTE BOMBARDIER PRAAT MET ALSTOM o dinsdag 18 februari 2020 De verzekeraar was de grootste stijger bij de hoofdfondsen op het Damrak. De luchtvaart combinatie pre senteert donder dag de jaarcijfers over 2019. De chipmachine maker sloot de rij bij de hoofdfond sen. Het apothekers bedrijf kreeg een adviesverlaging van ABN Amro. o GO Overleven oude Sanne Schelfaut 3 Verkoopt u deze produc ten exclusief op kijk- shop.nl? Het eerste filiaal van Kijkshop werd in 1973 in Den Bosch geopend en was destijds zeer vernieuwend. Er werden producten in glazen vitrines uitgestald, waar door er geen win kelpersoneel nodig was. Klanten kon den de product nummers inleveren bij de balie en naar huis gaan met de gewenste artikelen. Kijkshop groeide uit tot een keten met honderd win kels. In maart 2017, toen er nog 87 win kels over waren, sloten twintig filia len vanwege aan houdende verlie zen. De Zweedse eigenaar besloot de keten om te vor men, waarbij de na druk meer lag op online verkoop. De ingreep kwam te laat, in januari 2018 werd faillissement aangevraagd. Sinds eind vorig jaar is Kijkshop.nl onder leiding van Konrad van den Bosch terug als online marktplaats. (éNERGI J Waarom heeft u vorig jaar besloten de merknaam I Kijkshop.nl te kopen? 2 Wat verkopen jullie? 4 Hoe denkt u zich on danks de grote concur rentie van bijvoorbeeld Coolblue en Wehkamp, met Kijkshop.nl te onderschei den? Een klant bekijkt de artike len in de vitrines van de Kijk shop. FOTO HOLLANDSE HOOGTE 5Kijkshop.nl blijft alleen online actief, gelooft u niet langer in de fysieke winkel?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16