'Drie verhalen samengebracht in één gezin'
II
II
ZEELAND 11
77^Ag;Mi6|g} ggeH(&s &f?oaMhü-tiJt-i o?(zlwteK
Debat op til
over gevloek
in acts ZNF
£aj No 6 De 6KoejjtS
VWBSMtdWA 1
CORDEJONGE
MIDDELBURG In hoeverre
moeten voorstellingen van het
Zeeland Nazomerfestival (ZNF)
rekening houden met gevoelig
heden van (orthodoxe) christe
nen? Mag er op het podium wor
den gevloekt of juist niet meer?
Daarover vindt dit voorjaar een
Zeeuwse debatavond plaats.
Gedeputeerde Anita Pijpelink
(cultuur) kondigde het debat
gisteren aan in de provinciale
commissie economie. Het zal in
maart of april plaatsvinden. Het
debat over artistieke vrijheid
versus zelfcensuur komt er na
kritiek van de SGP. De orthodox-
christelijke partij ergerde zich
groen en geel aan de openings
voorstelling Wie is bang tijdens
het afgelopen festival. In het stuk
van de Vlaamse schrijver Tom
Lanoye werd veel gevloekt en ge
scholden. In 2018 stoorde de
Christenunie zich aan 'godslas
tering' in de voorstelling De Blin
den van Vlaming Josse de Pauw.
De SGP vindt dat er geen sub
sidie (lees: belastinggeld) meer
mag gaan naar producties
waarin wordt gevloekt.
Lang niet alle Statenleden jui
chen het debat toe. D66-fractie-
voorzitter Ton Veraart: ,,Ik vind
het een gevaarlijke ontwikkeling
als we ons als overheid gaan be
moeien met artistieke uitingen."
,,De Tweede Wereldoorlog gaat
verder dan de Duitsers en de geal
lieerden, want iedereen heeft de
oorlog op een andere manier mee
gemaakt." Dat is waarom het on
derwerp hem trekt, vertelt Hoek
man. ,,Als filmmaker ben je altijd
op zoek naar verhalen."
De Molen de Roos
komt uit het dorp van
mijn familie
,,Mijn familie komt uit Westka-
pelle, dus vind ik het interessant
om iets te doen met Molen de
Roos, die door het bombardement
van 3 oktober 1944 volledig werd
verwoest." Verder vindt Hoekman
het verhaal van Westkapelle zelf
bijzonder. ,,Het is uniek dat de ge
allieerden een dijk bombardeerden
en een stuk land opzettelijk onder
water zetten in de strijd tegen de
Duitsers. Drie opzichzelfstaande
verhalen heb ik samengevoegd in
één gezin. Het verhaal van de
vrouw die onder het puin wordt
bedreigd door het opkomende wa
ter is gebaseerd op het verhaal van
de molen. Onder het puin krijgt ze
flashbacks en zo worden de verha
len gemixt."
Met elk verhaal heeft Hoekman
een persoonlijke band. ,,De Molen
de Roos komt uit het dorp van mijn
familie. De rol van de echtgenoot
van de vrouw is gebaseerd op
Wouter Damen uit Middelburg.
Hij zat in het verzet en werd geëxe
cuteerd. Zijn verhaal speelde zich
af in de straat waar ik nu woon."
Het derde verhaal is gebaseerd op
Maria, het halfzusje van Hoekmans
opa. Zij kwam om door een ver
dwaalde Vi-bom in Krabbendijke.
,,Dat verhaal kende ik al, maar
doordat ik een rol op Maria heb ge
baseerd, krijgt het voor mij meer
betekenis." Hoekman vindt het bij
zonder dat hij de verhalen heeft
weten samen te brengen.
Puin
Bijna een jaar geleden begon Hoek
man met de voorbereidingen voor
de film, die tien a vijftien minuten
zal duren. ,,De film heet GRIT,
want dat is Engels voor gruis."
Daarmee verwijst hij naar het puin
na het bombardement. ,,Ook staat
het voor het doorzettingsvermo
gen van de vrouw onder het puin."
Hoekman hoopt dat mensen de
film geloofwaardig zullen vinden
en dat nabestaanden zich gerespec
teerd voelen. De opnames zullen
twee weekenden duren. GRIT gaat
vrijdag 1 mei in première in het
vernieuwde Bevrijdingsmuseum
Zeeland.
Naast de film van Hoekman zijn
er nog vier films geselecteerd door
Stichting Filmalot. Hier zit nog één
Zeeuwse regisseur tussen: Rai-
mond van Soest uit Goes, met zijn
film De kleine pianist.
Als filmmaker ben je
altijd op zoek naar
verhalen
zaterdag 15 februari 2020
GO
Het voormalig schoolgebouw
van CSW veranderde gistermid
dag in een filmset. De laatste
puntjes werden op de 'i' gezet
voor de eerste scène. Matthias
Hoekman is de regisseur van
GRIT, één van de vijf geselec
teerde films die deelnemen aan
het kortfilmproject De Slag om de
Schelde.
Michiel van Dongen
Middelburg
- Matthias Hoekman
A Matthias
Hoekman
(achter) praat
met Astrid van
Eck, die op de
grond ligt. Op
de voorgrond
Joëlle van
Adrichem
(links) en Niek
Groven.
Matthias
Hoekman
(voorste) en
Sebastiaan
Hoekman be
kijken de
scene. fotos
DIRK-JAN GJELTEMA
- Matthias Hoekman