MEDIA CULTUUR 25 ,,Er is een aantal mensen aan te wijzen aan wie ik mijn Zomergas ten-presentatorschap te danken heb, en Ischa Meijer is daar abso luut één van. Niet omdat hij mijn grote voorbeeld was. Ik studeerde wel journalistiek toen hij over leed, maar ik zag mezelf altijd als schrijvend journalist. Het kwam nooit in me op dat ik ook iets dergelijks zou kunnen doen. Toen ik werd gevraagd een screentest te doen voor Zomer gasten, was ik oprecht verbaasd. Ik had wel radio- en televisie ervaring, maar zulke lange, diepgravende interviews en ook nog live? Ik vroeg een weekend bedenktijd en in die tijd heb ik als een bezetene interviews zitten kijken, onder andere het veelgeroemde vraaggesprek tus sen Ischa en Annie M.G. Schmidt. Kijkend naar dat briljante inter view realiseerde ik me dat ik niet echt op mijn bek kon gaan tijdens de screentest, zolang ik maar oprecht geïnteresseerd was in wat mijn gast te zeggen had. Je ziet dat bij Ischa Meijer. Hij stelt geen vragen voor de vorm. Ook na drie seizoenen Zomer gasten houd ik dat altijd in mijn achterhoofd: geen vragen stellen omdat ze op een lijstje staan, en geen vragen stellen waar je het antwoord niet op wilt weten. Het klinkt als een enorme open deur, maar dat was voor mij echt een eyeopener.'' ISCHA MEIJER ,,Begin jaren 90 werkte ik bij het Nieuw Israëlitisch Weekblad. 'Jaaaa... HSllooo???' knalde het op een dag door het trappenhuis en de hal. Iedereen verstijfde. Een mengeling van vrees, ontzag en nieuwsgierigheid. Daar kwam Ischa Meijer. 'Zitten jullie stukjes te tikken?' Op een manier waar door je meteen dacht: mijn god, wat een sneue toestand hier. Hij was in staat binnen de kortste keren precies dat te raken waar de lulligheid, de gêne, de pijn zat. Zijn interviewstijl had een haast therapeutische aanpak. Spannend, vaak ongemakkelijk om te zien, aanvallend soms. Daar moet je tegen kunnen. Als geïnterviewde, maar ook als toe schouwer. Ik bewonderde dat hij zijn eigen kwetsuren, dat wat hem in goede en minder goede zin had gevormd, juist gebruikte in zijn werk. Door als een kind achter elke 'why?' - dat woord gebruikte hij graag - een vol gende 'why?' te plaatsen, totdat de kern in zicht kwam. Het een voudige en tegelijk o zo gecom pliceerde waarom; daar draaide het bij hemzelf ook om.'' ,,Mijn herinneringen aan Ischa zijn er vele. We gingen veel met elkaar om. Hij droeg een van zijn Dikke Man-boeken op aan onze zoon Kees, hij woonde om de hoek, en ik was zijn aanspreek punt bij Het Parool. Ischa en ik woonden 100 meter bij elkaar vandaan. We kwamen elkaar dus naast de krant vaak op straat te gen. We hadden ook dezelfde groenteboer op de Rozengracht. Een 'groentejuwelier'. Goed, maar peperduur. Ik weet nog dat ik een keer tegen sluitingstijd de volle zaak binnenkwam. Ik zag dat Ischa vooraan stond en al snel na mijn binnenkomst aan de beurt was. Hij bestelde een kilo appelen en een netje mandarij nen. Nadat de groenteboer het totaalbedrag had genoemd, trok Ischa zijn telefoon uit zijn zak, toetste voor de vorm wat num mers in en een paar seconden la ter vulde zijn kenmerkende stem de hele zaak. 'Goedemiddag, spreek ik met de ING? Goede middag, u spreekt met Meijer, ik hoop dat u mij kunt helpen. Ik sta bij de groenteboer, ik wil hier heel graag een kilo appelen en wat mandarijnen kopen, is er denkt u een kans dat ik daarvoor de hypotheek op mijn huis kan verhogen?''' ,,Ik heb van hem geleerd in een gesprek zo snel mogelijk to the point te komen. Geen gelul. Je zag de grijns op zijn gezicht wanneer een politicus of acteur via om trekkende bewegingen vergeefs probeerde los te komen van een lastige vraag. Iets voor Ischa ver borgen houden was onverstandig. Ik vond hem in zijn radio-inter views het meest op zijn gemak. En genadeloos. Hij heeft een paar keer iemand die een matig boek had geschreven, vijf keer achter elkaar de vraag 'why?' gesteld. Daaraan ben ik ontsnapt. Ik ben twee keer door hem ondervraagd. In die gesprekken werd de nadruk gelegd op de minimale invloed die mijn vader had op mijn karak tervorming. Hij begon bij bekende mensen altijd over hun ouders hij was ervan overtuigd dat daar de sleutel lag voor het wezen van iemands talent of het gebrek aan succes. Ik zie om mij heen inter viewers die dat wroeten in het verleden hebben overgenomen, maar met minder succes. Ik vond hem een aardige, hartelijke man, maar soms was het verstandig om bij hem uit de buurt te blijven. 'Ik blaas je van de buis, Witteman', riep hij eens in een café. Hij was de beste interviewer van Neder land, en dat vond hij zelf ook.'' ,,Er is waarschijnlijk geen inter viewer boven de 40 die niet op de een of andere manier door Ischa is beïnvloed. Ik liet hem altijd zien aan studenten, als ik college gaf aan de Universiteit van Amsterdam. Die moesten vaak erg aan hem wennen; ze vonden hem druk, onaardig en brutaal. Het grappige is dat je Ischa wel kunt bewonderen, maar niet kunt navolgen. Er valt bij hem bijna geen kunst af te kijken, daarvoor was hij te eigen zinnig, veel te veel Ischa. Bij Paul Witteman kun je zien hoe hij een interview opbouwt, hoe hij doorvraagt. Bij Ischa is dat veel te grillig en te onvoorspelbaar.'' Geniet van de lente BI H 1 M 1 d m si 1 nsi a iniii' ff E 11 M l"l 3. iTï im -i3 i: 11 11 ..en beleef uw meest ontspannen vakantie ooit! Tel. (026) 445 28 05 T T ^T~ fM zaterdag 15 februari 2020 M Ischa Meijer in 1994. FOTO HOLLANDSE HOOGTE Janine Abbring (was een van De Jakhalzen in DWDD, deed Vroege Vogels en presenteert tegenwoordig Zomergasten Ischa Meijer (1943-1995) was naast interviewer ook criticus, columnist, acteur en zanger, maar de meeste bekendheid kreeg hij als journalist. Niet iedereen was ge charmeerd van zijn stijl: Meijer was doortastend, theatraal en hondsbru taal. ''Uiteindelijk ben ik de toneelspeler die mijn interviews speelt'', riep hij eens. Hij overleefde als baby en peuter con centratiekamp Bergen- Belsen, dat diepe sporen naliet in het gezin. Later werkte hij als journalist voor onder meer Het Parool en Vrij Nederland. Meijer was ook radio verslaggever voor onder andere Nova, presen teerde Een Uur Ischa en interviewde op tv gasten in onder meer Bij Ischa. Ook schreef hij theater voorstellingen en liedjes (voor Jenny Arean, met wie hij een tijdlang een affaire had) en boeken als Brief aan mijn moe der. Hij stierf in 1995 op zijn verjaardag aan een hartaanval, terwijl hij op weg was naar zijn vaste koffiehuis. Een persoon lijk afscheid kwam er in 1998 met I.M. van zijn partner Connie Palmen. Een tv-serie naar deze roman verschijnt later dit jaar. Gijs Groenteman publiceerde onlangs het boek Ischa met anekdo tes van Meijers familie, vrienden en vrouwen. Margriet van der Linden (voor malig hoofdredacteur Opzij, bekend van talkshow M, presen teerde in 2009 Zomergasten) Matthijs van Nieuwkerk (voor malig hoofdredacteur van Het Parool, presentator van De Wereld Draait Door) Paul Witteman (deed onder meer B&W, Nova, Pauw Witteman en presenteert tegenwoordig Podium Witteman) Coen Verbraak (schreef voor Vrij Nederland en verschillende kranten, presenteert Kijken in de Ziel) Een selectie van de afvaarten in april: 06 april 6-daagse Noord-Nederland 10 april 6-daagse Paascruise naar Cochem 10 april 7-daagse Paascruise Rüdesheim 11 april 7-daagse Nederlands erfgoed 13 april 5-daagse Bollencruise 17 april 7-daagse Cochem 20 april 6-daagse Antwerpen 23 april 8-daagse Nederland België Ga naar onze website voor een overzicht van onze reizen. VPfl-'t- fc*' - J'nrir!jgü»ï- "'P; Daarom kiest u voor Feenstra v Zeer uitgebreid aanbod op de Rijn, Moezel, Saar, Neckar, Main en Donau en de Nederlandse Belgische wateren v Keuze uit 78 verschillende riviercruises en 8 comfortabele schepen v Verzorging op basis van volpension v Nederlandstalige reisleiding ■v Interessante excursies v Op alle cruises prijsgarantie www.feenstrarijnlijn.nl feenstra rijn lijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25