m ECONOMIE 17 Verzamelpunt buiten bedrijf scheelt veel logistieke rompslomp "L ne Privépakketjes op het werk laten bezorgen is lekker makkelijk voor werknemers, maar een bron van ergernis voor de receptie. Een pakketwand zou uitkomst kunnen bieden. Receptiepersoneel heeft soms een dagtaak aan het verwerken van postpakketjes die collega's naar het werk laten sturen. Omdat lang niet iedereen thuis kan gaan zitten wachten, laat een op de tien onlineshoppers de pakketjes op kantoor bezorgen. Dat blijkt uit marktonderzoek van Multiscope. Al die privépakketjes stapelen zich op in de postkamer of achter de receptiebalie, en niet alle werk gevers kunnen dat waarderen. Uit het onderzoek van Multiscope blijkt dat de helft van de onder vraagden graag het bedrijf als afleveradres zou opgeven, maar dat hun bazen dat verbieden. Bij een groot Amsterdams advo catenkantoor kennen ze het pro bleem. Tot voor kort meldde zich zes keer per dag een koerier bij de balie in de centrale hal. ,,Niet heel efficiënt of duurzaam'', zegt de teamleider Business Services die niet met zijn naam in de krant wil. ,,Onze baliemedewerkers zijn er om cliënten te ontvangen, niet om alleen bestellingen van medewer kers aan te nemen.'' De teamleider zag met eigen ogen dat het verwerken van de pakketjes enorm tijdrovend is. aangemeld, dan worden inge schreven en vervolgens door medewerkers van de postkamer worden opgehaald. Daarna moest de desbetreffende medewerker worden opgespoord en op de hoogte gebracht dat het pakket was binnengekomen. ,,Het gaf een logistieke rompslomp én we Alle pakjes moesten eerst worden moesten ruimte hebben om al die Om het personeel tegemoet te pakketjes kwijt te kunnen.'' Medewerkers van de Vrije Uni versiteit in Amsterdam kregen een jaar geleden al te horen dat zij geen privépakketjes meer mogen laten bezorgen op het werk. ,,Dat bespaart de medewerkers van de goederenontvangst een hoop werk'', zegt een voorlichter. komen, liet het Amsterdamse advocatenkantoor een pakket- wand van MyPup plaatsen. De wand bestaat uit kluisjes waarin pakketjes van bijna alle formaten passen. Als je online iets bestelt, laat je het naar MyPup sturen en dan komt het in een grote verza melplaats (hub) aan de rand van de stad terecht. Daar worden de pakketjes per klant gesorteerd. Een koerier van MyPup levert ze later op de dag in één keer af bij de klant. Surfplanken, kerstbomen en grote tv's kunnen op afspraak worden opgehaald Medeoprichter van MyPup Martijn van Schaveren: ,,Er kan van alles worden bezorgd. We ontvangen ook weleens te grote pakketten, zoals surfplanken, kerstbomen en grote tv's. Die kunnen dan op afspraak worden opgehaald bij onze verzamelplaats." Zo'n twee honderd grote bedrijven hebben al een MyPup, waaronder de grootste bierbrouwer van het land, de grote banken, accountantsbureaus en het WTC. MyPup rekende uit dat een pakketwand voor een bedrijf met 1000 werknemers 3500 uur tijdwinst per jaar oplevert. Van Schaveren ziet ook dat veel werk gevers een pakketwand nemen uit duurzaamheidsoverwegingen. ,,Dagelijks komen op een kantoor vijftien verschillende koeriers. Door ons hebben ze er uiteindelijk maar een per dag.'' Schipholbaas wil duidelijkheid kabinet VW betaalt 830 miljoen euro compensatie Weer meer klanten voor VodafoneZiggo Duitse economie maakt pas op de plaats zaterdag 15 februari 2020 GO 'Privépakketjes op kantoor kosten receptie te veel tijd' Sanne Wolters Amsterdam Bijna alle maten pakketjes passen in de verzamelwand. foto shutterstock -Martijn van Schaveren, MyPup AMSTELVEEN Het is tijd voor het kabinet om een besluit te nemen over de toekomstige groei van Schiphol. Dat zegt topman Dick Benschop van de luchthaven in een toelich ting op de jaarcijfers. ,,Doe het nou. Get Schiphol done'', spoort hij de politiek aan. Volgens hem is het voorwerk afgerond. De twee belangrijkste besluiten die voorliggen, zijn het aantal vlieg bewegingen rond Schiphol de komende jaren en de opening van Lelystad Airport. Benschop hoopt daar in de komende weken duidelijkheid over te krij gen. Groei van de luchtvaart ligt evenwel politiek gevoelig. WOLFSBURG Volkswagen gaat Duitse bezitters van sjoemeldiesels in totaal 830 miljoen euro compensatie betalen. Dat heeft het bedrijf gisteren be kendgemaakt. Volkswagen is nog steeds in gesprek met eigenaren in andere landen, waaronder Neder land, over de gevolgen van het sjoemeldieselschandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Het schandaal draaide om auto's met speciale software waardoor ze in testsituaties minder broeikasgas en stikstof uitstootten dan bij nor maal gebruik. Bij het aanpassen daarvan met een software-update kregen de auto's minder vermogen of werden ze minder zuinig. UTRECHT Telecombedrijf VodafoneZiggo trok vorig jaar opnieuw meer klanten. Ook het aantal klanten dat zowel mobiele telefonie van Vodafone als thuisdiensten van Ziggo afnam, steeg verder. De omzet van VodafoneZiggo steeg in 2019 met 1 procent tot 3,9 mil jard euro. Het bedrijf heeft dat te danken aan sterke prestaties bij Ziggo en een herstel van de groei bij Vodafone. Het operationeel resultaat daalde op jaarbasis met 4 miljoen euro tot 106 miljoen euro. Het aantal nieuwe klanten bedroeg vorig jaar per saldo 191.000. Dit jaar wordt een groei van verwacht van 2 tot 3 procent. 1» 'i T-. J Het hoofdkantoor van Voda foneZiggo in Utrecht. foto anp WIESBADEN De Duitse economie is in het vierde kwartaal niet gegroeid ten opzichte van het voorgaande kwartaal, maar ook niet gekrom pen. Dat maakte het Duitse fe derale statistiekbureau bekend op basis van voorlopige cijfers. Economen hadden in doorsnee op een toename van 0,1 procent gerekend. Eerder deze maand maakten nieuwe cijfers al duide lijk dat de Duitse industrie het nog altijd zwaar heeft. De indus triële productie van de belang rijkste handelspartner van Nederland viel in december 3,5 procent lager uit dan een maand eerder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17