m
ECONOMIE 17
Verzamelpunt buiten bedrijf scheelt veel logistieke rompslomp
"L
ne
Privépakketjes op
het werk laten
bezorgen is lekker
makkelijk voor
werknemers, maar
een bron van
ergernis voor
de receptie. Een
pakketwand zou
uitkomst kunnen
bieden.
Receptiepersoneel
heeft soms een
dagtaak aan het
verwerken van
postpakketjes die
collega's naar het
werk laten sturen. Omdat lang niet
iedereen thuis kan gaan zitten
wachten, laat een op de tien
onlineshoppers de pakketjes op
kantoor bezorgen. Dat blijkt uit
marktonderzoek van Multiscope.
Al die privépakketjes stapelen
zich op in de postkamer of achter
de receptiebalie, en niet alle werk
gevers kunnen dat waarderen. Uit
het onderzoek van Multiscope
blijkt dat de helft van de onder
vraagden graag het bedrijf als
afleveradres zou opgeven, maar
dat hun bazen dat verbieden.
Bij een groot Amsterdams advo
catenkantoor kennen ze het pro
bleem. Tot voor kort meldde zich
zes keer per dag een koerier bij de
balie in de centrale hal. ,,Niet heel
efficiënt of duurzaam'', zegt de
teamleider Business Services die
niet met zijn naam in de krant wil.
,,Onze baliemedewerkers zijn er
om cliënten te ontvangen, niet om
alleen bestellingen van medewer
kers aan te nemen.''
De teamleider zag met eigen
ogen dat het verwerken van de
pakketjes enorm tijdrovend is.
aangemeld, dan worden inge
schreven en vervolgens door
medewerkers van de postkamer
worden opgehaald. Daarna moest
de desbetreffende medewerker
worden opgespoord en op de
hoogte gebracht dat het pakket
was binnengekomen. ,,Het gaf
een logistieke rompslomp én we
Alle pakjes moesten eerst worden moesten ruimte hebben om al die Om het personeel tegemoet te
pakketjes kwijt te kunnen.''
Medewerkers van de Vrije Uni
versiteit in Amsterdam kregen
een jaar geleden al te horen dat zij
geen privépakketjes meer mogen
laten bezorgen op het werk. ,,Dat
bespaart de medewerkers van de
goederenontvangst een hoop
werk'', zegt een voorlichter.
komen, liet het Amsterdamse
advocatenkantoor een pakket-
wand van MyPup plaatsen. De
wand bestaat uit kluisjes waarin
pakketjes van bijna alle formaten
passen. Als je online iets bestelt,
laat je het naar MyPup sturen en
dan komt het in een grote verza
melplaats (hub) aan de rand van
de stad terecht. Daar worden de
pakketjes per klant gesorteerd.
Een koerier van MyPup levert ze
later op de dag in één keer af bij
de klant.
Surfplanken,
kerstbomen en grote
tv's kunnen op
afspraak worden
opgehaald
Medeoprichter van MyPup Martijn
van Schaveren: ,,Er kan van alles
worden bezorgd. We ontvangen
ook weleens te grote pakketten,
zoals surfplanken, kerstbomen
en grote tv's. Die kunnen dan op
afspraak worden opgehaald bij
onze verzamelplaats." Zo'n twee
honderd grote bedrijven hebben al
een MyPup, waaronder de grootste
bierbrouwer van het land, de grote
banken, accountantsbureaus en
het WTC.
MyPup rekende uit dat een
pakketwand voor een bedrijf
met 1000 werknemers 3500 uur
tijdwinst per jaar oplevert. Van
Schaveren ziet ook dat veel werk
gevers een pakketwand nemen
uit duurzaamheidsoverwegingen.
,,Dagelijks komen op een kantoor
vijftien verschillende koeriers.
Door ons hebben ze er uiteindelijk
maar een per dag.''
Schipholbaas wil
duidelijkheid kabinet
VW betaalt 830 miljoen
euro compensatie
Weer meer klanten voor
VodafoneZiggo
Duitse economie maakt
pas op de plaats
zaterdag 15 februari 2020
GO
'Privépakketjes op kantoor
kosten receptie te veel tijd'
Sanne Wolters
Amsterdam
Bijna alle maten pakketjes passen in de verzamelwand. foto shutterstock
-Martijn van Schaveren, MyPup
AMSTELVEEN
Het is tijd voor het kabinet om
een besluit te nemen over de
toekomstige groei van Schiphol.
Dat zegt topman Dick Benschop
van de luchthaven in een toelich
ting op de jaarcijfers. ,,Doe het
nou. Get Schiphol done'', spoort
hij de politiek aan. Volgens hem
is het voorwerk afgerond. De
twee belangrijkste besluiten die
voorliggen, zijn het aantal vlieg
bewegingen rond Schiphol de
komende jaren en de opening
van Lelystad Airport. Benschop
hoopt daar in de komende
weken duidelijkheid over te krij
gen. Groei van de luchtvaart ligt
evenwel politiek gevoelig.
WOLFSBURG
Volkswagen gaat Duitse bezitters
van sjoemeldiesels in totaal 830
miljoen euro compensatie betalen.
Dat heeft het bedrijf gisteren be
kendgemaakt. Volkswagen is nog
steeds in gesprek met eigenaren in
andere landen, waaronder Neder
land, over de gevolgen van het
sjoemeldieselschandaal dat in
2015 aan het licht kwam. Het
schandaal draaide om auto's met
speciale software waardoor ze in
testsituaties minder broeikasgas
en stikstof uitstootten dan bij nor
maal gebruik. Bij het aanpassen
daarvan met een software-update
kregen de auto's minder vermogen
of werden ze minder zuinig.
UTRECHT
Telecombedrijf VodafoneZiggo
trok vorig jaar opnieuw meer
klanten. Ook het aantal klanten
dat zowel mobiele telefonie van
Vodafone als thuisdiensten van
Ziggo afnam, steeg verder. De
omzet van VodafoneZiggo steeg
in 2019 met 1 procent tot 3,9 mil
jard euro. Het bedrijf heeft dat te
danken aan sterke prestaties bij
Ziggo en een herstel van de groei
bij Vodafone. Het operationeel
resultaat daalde op jaarbasis met
4 miljoen euro tot 106 miljoen euro.
Het aantal nieuwe klanten bedroeg
vorig jaar per saldo 191.000. Dit
jaar wordt een groei van verwacht
van 2 tot 3 procent.
1»
'i
T-. J
Het hoofdkantoor van Voda
foneZiggo in Utrecht. foto anp
WIESBADEN
De Duitse economie is in het
vierde kwartaal niet gegroeid
ten opzichte van het voorgaande
kwartaal, maar ook niet gekrom
pen. Dat maakte het Duitse fe
derale statistiekbureau bekend
op basis van voorlopige cijfers.
Economen hadden in doorsnee
op een toename van 0,1 procent
gerekend. Eerder deze maand
maakten nieuwe cijfers al duide
lijk dat de Duitse industrie het
nog altijd zwaar heeft. De indus
triële productie van de belang
rijkste handelspartner van
Nederland viel in december
3,5 procent lager uit dan een
maand eerder.