Ondanks impuls
valt bereik tegen
6,8
jaar bij de grote jongens
19
Maar zij hebben nog een lange weg te
gaan, weet Tesla. Al in juli 2005 te
kende Tesla een contract met de
Britse sportwagenfabrikant Lotus
voor de productie van 2500 Lotus Eli-
ses zonder aandrijflijn. De elektri
sche aandrijflijn werd door Tesla zelf
gemaakt in Californië. Twee jaar later
begon de serieproductie van dit eer
ste model, de Tesla Roadster, aange
dreven door de stroom uit 6800 lap
top-accucellen.
Nerd
Musk was in 2007 al een succesvol
ondernemer in de wereld van de
elektronica, maar kwam toen pas in
beeld als autopionier. Hij verhuisde
op jonge leeftijd met zijn moeder
vanuit Zuid-Afrika naar Canada en
was daar alleen al vanwege zijn ac
cent een buitenbeentje. Gelukkig
was hij gezegend met een goed stel
hersenen en toen hij klaar was met
school, richtte hij - net als vele an
dere nerds van zijn generatie - een
softwarebedrijfje op. Dat verkocht hij
voor een paar miljoen en vervolgens
kwam hij met het idee voor een in-
ternet-betaaldienst. PayPal was ge
boren en een paar jaar later was hij
miljardair.
Een bedrijfje in zonnecellen, dat
uitgroeide tot de grootste zonnecel
leverancier van de hele VS, deed hij
over aan zijn neef en daarna besloot
hij een ruimtevaartbedrijf op te star
ten dat de concurrentie met Nasa aan
moest gaan. Ook dat SpaceX werd
een succes, dankzij raketten die her
gebruikt konden worden. Tegen
woordig probeert Musk in Los Ange-
Wie zich niet kan of wil
conformeren aan Musks
moordende werktempo,
kan beter vertrekken
les verkeerstunnels te boren met zijn
bedrijf The Boring Company. De
grond die hij weghaalt, wil hij laten
omzetten in goedkope bakstenen. En
zo heeft hij nog stapels ideeën.
Wie zijn biografie leest, ontdekt
dat alles ongelofelijk moeilijk was om
te realiseren. Maar alle tegenslagen,
pech, verraad, geldgebrek en huwe
lijksperikelen kregen Musk niet
klein. Zelfs duizenden mensen die
'short' gingen op de koers van de
Tesla in de hoop dat het bedrijf fail
liet zou gaan, liet hij onlangs achter
met miljoenenverliezen.
Natuurlijk is Elon Musk niet de
messias, zoals veel van zijn volgers
hem graag zien. Vraag dat maar aan
zijn voormalige managers en direc
tieleden. Wie zich niet kan of wil
conformeren aan zijn moordende
werktempo, kan beter vertrekken.
Ook wordt hij volgens velen ten on
rechte gezien als uitvinder, terwijl
hij eigenlijk alleen een goed oog
heeft voor ideeën van anderen.
Dat mag dan zo zijn, Tesla lijkt
langzamerhand wel alle ellende ach
ter zich te laten. Terwijl Duitse auto
fabrikanten voor komende jaren
massaontslagen aankondigen, opent
Tesla binnenkort zijn eerste Europese
autofabriek. Uitgerekend in het hol
van de leeuw: Duitsland.
Renault Zoe R135 (136 pk, 100 kW),
vanaf €35.190
De komst van nieuwe
betaalbare elektrische
auto's dwingt de ge
vestigde orde tot ac
tie. Zo onderging de
Renault Zoe een face
lift én krachtimpuls.
De Zoe kreeg onder
meer een nieuwe neus,
waarin achter het grote
merklogo de stekker
aansluiting schuilgaat.
Led-koplampen zijn
voortaan standaard.
Binnenin vallen het vol
ledig digitale instru
mentarium op en een
fors, verticaal scherm
voor het infotainment.
Helaas is de veiligheid
niet geheel op orde. De
Zoe mist standaard een
radar die met een rem
ingreep een botsing kan
voorkomen: tegenwoor
dig in deze klasse heel
gebruikelijk. Bovendien
mist hij daardoor adap
tive cruisecontrol.
Je zit heerlijk in de
Zoe: net wat hoger dan
bij de meeste concur
renten. De stoelen voelen
comfortabel aan. Ach
terin zit je nóg hoger en
worden de bovenbenen
prima ondersteund,
maar de zitruimte houdt
er niet over. De grepen
van de achterste zijpor
tieren zijn in de raamstij-
len geïntegreerd, wat kan
leiden tot pijnlijk klem
mende vingers of gebro
ken nagels. De bagage
ruimte is met 338 liter
verrassend groot, maar
onhandig is de ongelijke
laadvloer die ontstaat als
je de bank omklapt.
De Zoe kan nu ook
snelladen (50 kW, gelijk
stroom): binnen een half
uur krijg je 150 km extra
rijbereik. Het batterijen
pakket is nu 52 kWh
groot; daarmee komt hij
395 km ver op één accula
ding. In theorie dan,
want tijdens deze test
kwam hij vaak niet veel
verder dan 250 km.
Een andere tegenvaller
is het geluid van de elek
trische aandrijving: an
dere elektrische auto's
zijn stiller. De nieuwe
elektromotor wordt gele
verd met 80 kilowatt (110
pk) of 100 kilowatt (136
pk). De geteste Zoe heeft
de sterkste motor, maar
die maakt hem nog niet
tot sportauto. Wel komt
de extra kracht bij inha
len goed van pas. Hij laat
zich in bochten niet
gauw van de wijs bren
gen, dankzij het zware
batterijenpakket in de
bodem. Zijn veercomfort
is goed. —Niek Schenk
De beurskoersen van BMW en Mer
cedes-Benz kregen vorig jaar dan ook
harde klappen en nieuwe fabrikanten
van elektrische auto's met namen als
Byton, Aiways, MG, Rivian, Sono,
Faraday, Rimac en Lightyear schieten
als paddenstoelen uit de grond.
VW-topman Herbert Diess waar-
schuwde onlangs dat zijn bedrijf
moet oppassen dat het niet eindigt
als Nokia, als gevolg van onvol
doende innoveren.
Doordat de techniek van elektri
sche auto's minder ingewikkeld is,
kunnen tegenwoordig zelfs bedrijven
als Sony en LG auto's presenteren.
CYBERTRUCK
vrijdag 14 februari 2020
Mooi infotainment en een praktische bagage
ruimte. Maar het bereik stelt teleur. fotos b. hoogveld
Led-koplampen
standaard. Com
fortabele zit. Flinke ba
gageruimte. Lage bijtel
ling. Geen wegenbelas
ting.
h Actieradius valt
tegen. Geen auto
matisch noodremsys
teem standaard. Zit
ruimte achterin is
beperkt.
De Zoe laadt sneller
dan voorheen, maar
het rijbereik is veel
minder dan beloofd.
Hij biedt veel bagage
ruimte, maar de zit
ruimte achterin houdt
niet over. En een auto
matisch noodremsys
teem zou niet mogen
ontbreken in de stan
daarduitrusting.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities
FOTO'S TESLA, AFP, AP