Ondanks impuls valt bereik tegen 6,8 jaar bij de grote jongens 19 Maar zij hebben nog een lange weg te gaan, weet Tesla. Al in juli 2005 te kende Tesla een contract met de Britse sportwagenfabrikant Lotus voor de productie van 2500 Lotus Eli- ses zonder aandrijflijn. De elektri sche aandrijflijn werd door Tesla zelf gemaakt in Californië. Twee jaar later begon de serieproductie van dit eer ste model, de Tesla Roadster, aange dreven door de stroom uit 6800 lap top-accucellen. Nerd Musk was in 2007 al een succesvol ondernemer in de wereld van de elektronica, maar kwam toen pas in beeld als autopionier. Hij verhuisde op jonge leeftijd met zijn moeder vanuit Zuid-Afrika naar Canada en was daar alleen al vanwege zijn ac cent een buitenbeentje. Gelukkig was hij gezegend met een goed stel hersenen en toen hij klaar was met school, richtte hij - net als vele an dere nerds van zijn generatie - een softwarebedrijfje op. Dat verkocht hij voor een paar miljoen en vervolgens kwam hij met het idee voor een in- ternet-betaaldienst. PayPal was ge boren en een paar jaar later was hij miljardair. Een bedrijfje in zonnecellen, dat uitgroeide tot de grootste zonnecel leverancier van de hele VS, deed hij over aan zijn neef en daarna besloot hij een ruimtevaartbedrijf op te star ten dat de concurrentie met Nasa aan moest gaan. Ook dat SpaceX werd een succes, dankzij raketten die her gebruikt konden worden. Tegen woordig probeert Musk in Los Ange- Wie zich niet kan of wil conformeren aan Musks moordende werktempo, kan beter vertrekken les verkeerstunnels te boren met zijn bedrijf The Boring Company. De grond die hij weghaalt, wil hij laten omzetten in goedkope bakstenen. En zo heeft hij nog stapels ideeën. Wie zijn biografie leest, ontdekt dat alles ongelofelijk moeilijk was om te realiseren. Maar alle tegenslagen, pech, verraad, geldgebrek en huwe lijksperikelen kregen Musk niet klein. Zelfs duizenden mensen die 'short' gingen op de koers van de Tesla in de hoop dat het bedrijf fail liet zou gaan, liet hij onlangs achter met miljoenenverliezen. Natuurlijk is Elon Musk niet de messias, zoals veel van zijn volgers hem graag zien. Vraag dat maar aan zijn voormalige managers en direc tieleden. Wie zich niet kan of wil conformeren aan zijn moordende werktempo, kan beter vertrekken. Ook wordt hij volgens velen ten on rechte gezien als uitvinder, terwijl hij eigenlijk alleen een goed oog heeft voor ideeën van anderen. Dat mag dan zo zijn, Tesla lijkt langzamerhand wel alle ellende ach ter zich te laten. Terwijl Duitse auto fabrikanten voor komende jaren massaontslagen aankondigen, opent Tesla binnenkort zijn eerste Europese autofabriek. Uitgerekend in het hol van de leeuw: Duitsland. Renault Zoe R135 (136 pk, 100 kW), vanaf €35.190 De komst van nieuwe betaalbare elektrische auto's dwingt de ge vestigde orde tot ac tie. Zo onderging de Renault Zoe een face lift én krachtimpuls. De Zoe kreeg onder meer een nieuwe neus, waarin achter het grote merklogo de stekker aansluiting schuilgaat. Led-koplampen zijn voortaan standaard. Binnenin vallen het vol ledig digitale instru mentarium op en een fors, verticaal scherm voor het infotainment. Helaas is de veiligheid niet geheel op orde. De Zoe mist standaard een radar die met een rem ingreep een botsing kan voorkomen: tegenwoor dig in deze klasse heel gebruikelijk. Bovendien mist hij daardoor adap tive cruisecontrol. Je zit heerlijk in de Zoe: net wat hoger dan bij de meeste concur renten. De stoelen voelen comfortabel aan. Ach terin zit je nóg hoger en worden de bovenbenen prima ondersteund, maar de zitruimte houdt er niet over. De grepen van de achterste zijpor tieren zijn in de raamstij- len geïntegreerd, wat kan leiden tot pijnlijk klem mende vingers of gebro ken nagels. De bagage ruimte is met 338 liter verrassend groot, maar onhandig is de ongelijke laadvloer die ontstaat als je de bank omklapt. De Zoe kan nu ook snelladen (50 kW, gelijk stroom): binnen een half uur krijg je 150 km extra rijbereik. Het batterijen pakket is nu 52 kWh groot; daarmee komt hij 395 km ver op één accula ding. In theorie dan, want tijdens deze test kwam hij vaak niet veel verder dan 250 km. Een andere tegenvaller is het geluid van de elek trische aandrijving: an dere elektrische auto's zijn stiller. De nieuwe elektromotor wordt gele verd met 80 kilowatt (110 pk) of 100 kilowatt (136 pk). De geteste Zoe heeft de sterkste motor, maar die maakt hem nog niet tot sportauto. Wel komt de extra kracht bij inha len goed van pas. Hij laat zich in bochten niet gauw van de wijs bren gen, dankzij het zware batterijenpakket in de bodem. Zijn veercomfort is goed. —Niek Schenk De beurskoersen van BMW en Mer cedes-Benz kregen vorig jaar dan ook harde klappen en nieuwe fabrikanten van elektrische auto's met namen als Byton, Aiways, MG, Rivian, Sono, Faraday, Rimac en Lightyear schieten als paddenstoelen uit de grond. VW-topman Herbert Diess waar- schuwde onlangs dat zijn bedrijf moet oppassen dat het niet eindigt als Nokia, als gevolg van onvol doende innoveren. Doordat de techniek van elektri sche auto's minder ingewikkeld is, kunnen tegenwoordig zelfs bedrijven als Sony en LG auto's presenteren. CYBERTRUCK vrijdag 14 februari 2020 Mooi infotainment en een praktische bagage ruimte. Maar het bereik stelt teleur. fotos b. hoogveld Led-koplampen standaard. Com fortabele zit. Flinke ba gageruimte. Lage bijtel ling. Geen wegenbelas ting. h Actieradius valt tegen. Geen auto matisch noodremsys teem standaard. Zit ruimte achterin is beperkt. De Zoe laadt sneller dan voorheen, maar het rijbereik is veel minder dan beloofd. Hij biedt veel bagage ruimte, maar de zit ruimte achterin houdt niet over. En een auto matisch noodremsys teem zou niet mogen ontbreken in de stan daarduitrusting. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities FOTO'S TESLA, AFP, AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19