AUTO m Innovatief automerk hoort na tien 18 VRAAG ANTWOORD Tesla werd tien jaar lang beschimpt als zorgenkindje van de auto-industrie: eigenwijs, opstandig, verlieslijdend. Maar nu is het de grootste fabrikant van elektrische auto's en waardevoller dan Volkswagen en Daimler samen. Lost stikstof in banden milieu probleem op? Waarom hebben stadsbussen geen blauw kenteken? De cijfers zijn duizeling wekkend. De verkoop steeg vorig jaar met 50 pro cent naar 367.000 auto's. De koers van het aandeel Tesla steeg vorige week met 20 pro cent en vestigde met een waarde van 780 dollar een record. Intussen heeft Tesla een beurswaarde van 140 mil jard dollar: meer dan Volkswagen, 'swerelds grootste autofabrikant, én Daimler (Mercedes) samen. De opleving vorige week was vooral te danken aan de eerste kwar taalwinst ooit voor de gezamenlijke batterijendivisie van Tesla en Pana sonic. Maar dan nog: een aandeel Tesla is sinds de zomer van 2019 zo'n 300 procent meer waard geworden. En voor dit jaar denkt Tesla ruim een half miljoen auto's te kunnen afleve ren. Daarmee behoort de autofabri kant eindelijk tot de grote jongens van de auto-industrie en is het be drijf na ruim tien jaar het stadium van start-up definitief ontgroeid. Het succes is in de eerste plaats te danken aan CEO Elon Musk. Hoewel hij pas bij Tesla instroomde toen het idee voor 's werelds eerste sexy elek trische auto al bij de andere grond leggers van Tesla was geboren, blijft hij toch het genie dat het merk naar volwassenheid bracht. Tweets De innovatiekracht en het lef van Musk kennen geen grenzen. Dealers heeft hij niet nodig, reclamecam pagnes zelden of nooit. Liever richt Musk zich met spraakmakende tweets persoonlijk tot zijn (poten tiële) klanten en bouwt hij opzien barende auto's. Zo had Tesla de primeur van een megagroot beeldscherm waarin steeds meer functies worden gestopt, software-updates in de auto via in ternet (zonder tussenkomst van het garagebedrijf) en een actieradius van meer dan 600 kilometer: iets waar andere autofabrikanten zich tot nu Elon Musk balanceerde met Tesla tien jaar lang op een dun koord toe niet aan durfden te wagen. In de schaduw van Musk staat een man die vrijwel nooit genoemd wordt, maar zeker cruciaal is geweest voor de aantrekkingskracht van de Tesla's: designchef Franz von Holzhausen. Van begin af aan wist hij met zijn ontwerpen de juiste toon te raken: van de Model S, via de Mo del X en Model 3, tot de Model Y, die dit jaar op de markt komt, én het al lernieuwste spektakelstuk: de spraakmakende CyberTruck. Toch had het weinig gescheeld of Tesla was een stille dood gestorven. Elon Musk (48) balanceerde met zijn bedrijf tien jaar lang op een dun koord. Tot een paar maanden geleden speculeerden beleggers nog dat Tesla elk moment failliet kon gaan. Maar langzamerhand lijkt maar één con clusie gerechtvaardigd: de van oor sprong Zuid-Afrikaanse ondernemer Musk gaf de complete autowereld het nakijken. Sterker nog: hij schudde de autowereld wakker en mede dankzij hem neemt nu de introductie van elektrische auto's, ook bij andere merken, wereldwijd een grote vlucht. Onderschat Intussen heeft de conventionele auto-industrie, zeker in Duitsland, het niet gemakkelijk. De Duitsers raken langzaam maar zeker hun unieke positie in de internationale auto-industrie kwijt, als het gaat om top-ingenieurs (motortechniek en weggedrag) en degelijkheid. Tegen woordig zijn zaken als actieradius en laadsnelheid belangrijker dan top snelheid, status of bouwkwaliteit. De Duitsers hebben de snelheid van de overgang naar elektrisch rij den zwaar onderschat en deels be wust genegeerd omdat ze eerst alle investeringen in dure dieseltechno logie wilden terugverdienen. Hun voornaamste reactie op de opruk kende elektrische auto was fraude bij uitlaatgas-tests, met alle gevolgen van dien. Door de sjoemelsoftware heeft de Duitse auto-industrie zélf haar in ruim een eeuw opgebouwde imago om zeep geholpen. Krachtige e-motor wint ook energie efficiënt terug vrijdag 14 februari 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl In alle discussies over het milieu valt mij op dat nie mand spreekt over het vul len van autobanden met stikstof in plaats van lucht. Ik rijd er al jaren mee en zie alleen maar voordelen, zoals constante bandenspanning en daardoor een lager brandstofverbruik. Kunnen al die miljarden om het stikstofprobleem te be strijden misschien beter worden besteed door de stikstof uit de atmosfeer te halen en de autobanden ermee te vullen? —R.P.C. Haksel Dat 100 procent stikstof in banden leidt tot een stabie lere spanning is nooit weten schappelijk bewezen, al zwe ren sommige automobilisten erbij. De buitenlucht bestaat overigens al voor 78 procent uit stikstof, dus eigenlijk zit het al in alle autobanden en zou het nog geen enorme winst zijn voor het milieu. Bo vendien komt die stikstof er vroeg of laat toch weer een keer uit. Toegegeven, als je je band met gewone lucht vult, zit daar voor ruim 20 procent zuurstof in en zuurstof is in principe schadelijker voor een wiel of band. Denk bij voorbeeld aan roestvorming. Toch is daar in de praktijk nauwelijks sprake van. Personenbussen en taxi's vallen onder de Wet Perso nenvervoer (WPV) en heb ben een blauw kenteken. Maar stads- en streekbus sen en ook touringcars heb ben gele kentekenplaten, terwijl ze ook personen ver voeren. Hoe kan dat? —Ko Schaaders De Wet Personenvervoer heeft betrekking op het openbaar vervoer, besloten busvervoer en taxivervoer. Maar de voertuigen die onder deze wet vallen, krijgen niet allemaal hetzelfde type ken teken. Alleen als een voertuig voor taxivervoer wordt inge zet, krijgt het blauwe kente kenplaten. Dus als u perso- nenbusjes met blauwe platen ziet rijden, zijn die ongetwij feld van taxibedrijven. De kleinere en grotere bussen van het openbaar vervoer en touringcars van reisorganisa ties vervoeren weliswaar ook personen, maar krijgen ge woon gele kentekenplaten. Niemand kan meer om Tesla heen ERIK KOUWENHOVEN NIEK SCHENK Laatst werd in de rubriek de vraag gesteld waarom elektrische auto's zo snel zijn. Dat valt technisch goed te ver klaren. Met een krach tige elektro motor kun je niet alleen snel optrekken, maar ook heel efficiënt energie terugwinnen bij het afremmen op de motor. Omdat bij een elektroauto alles draait om efficiëntie, moet er dus een krachtige motor in. De fabrikant gebruikt deze ei genschap uiter aard ook als ver koopargument. —Marc Nijdam Dank voor uw nadere uitleg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18