AUTO
m
Innovatief automerk hoort na tien
18
VRAAG ANTWOORD
Tesla werd tien jaar lang beschimpt als zorgenkindje van
de auto-industrie: eigenwijs, opstandig, verlieslijdend.
Maar nu is het de grootste fabrikant van elektrische auto's
en waardevoller dan Volkswagen en Daimler samen.
Lost stikstof in
banden milieu
probleem op?
Waarom hebben
stadsbussen geen
blauw kenteken?
De cijfers zijn duizeling
wekkend. De verkoop
steeg vorig jaar met 50 pro
cent naar 367.000 auto's.
De koers van het aandeel
Tesla steeg vorige week met 20 pro
cent en vestigde met een waarde van
780 dollar een record. Intussen heeft
Tesla een beurswaarde van 140 mil
jard dollar: meer dan Volkswagen,
'swerelds grootste autofabrikant, én
Daimler (Mercedes) samen.
De opleving vorige week was
vooral te danken aan de eerste kwar
taalwinst ooit voor de gezamenlijke
batterijendivisie van Tesla en Pana
sonic. Maar dan nog: een aandeel
Tesla is sinds de zomer van 2019 zo'n
300 procent meer waard geworden.
En voor dit jaar denkt Tesla ruim een
half miljoen auto's te kunnen afleve
ren. Daarmee behoort de autofabri
kant eindelijk tot de grote jongens
van de auto-industrie en is het be
drijf na ruim tien jaar het stadium
van start-up definitief ontgroeid.
Het succes is in de eerste plaats te
danken aan CEO Elon Musk. Hoewel
hij pas bij Tesla instroomde toen het
idee voor 's werelds eerste sexy elek
trische auto al bij de andere grond
leggers van Tesla was geboren, blijft
hij toch het genie dat het merk naar
volwassenheid bracht.
Tweets
De innovatiekracht en het lef van
Musk kennen geen grenzen. Dealers
heeft hij niet nodig, reclamecam
pagnes zelden of nooit. Liever richt
Musk zich met spraakmakende
tweets persoonlijk tot zijn (poten
tiële) klanten en bouwt hij opzien
barende auto's.
Zo had Tesla de primeur van een
megagroot beeldscherm waarin
steeds meer functies worden gestopt,
software-updates in de auto via in
ternet (zonder tussenkomst van het
garagebedrijf) en een actieradius van
meer dan 600 kilometer: iets waar
andere autofabrikanten zich tot nu
Elon Musk
balanceerde
met Tesla
tien jaar
lang op
een dun
koord
toe niet aan durfden te wagen.
In de schaduw van Musk staat een
man die vrijwel nooit genoemd
wordt, maar zeker cruciaal is geweest
voor de aantrekkingskracht van de
Tesla's: designchef Franz von
Holzhausen. Van begin af aan wist
hij met zijn ontwerpen de juiste toon
te raken: van de Model S, via de Mo
del X en Model 3, tot de Model Y, die
dit jaar op de markt komt, én het al
lernieuwste spektakelstuk: de
spraakmakende CyberTruck.
Toch had het weinig gescheeld of
Tesla was een stille dood gestorven.
Elon Musk (48) balanceerde met zijn
bedrijf tien jaar lang op een dun
koord. Tot een paar maanden geleden
speculeerden beleggers nog dat Tesla
elk moment failliet kon gaan. Maar
langzamerhand lijkt maar één con
clusie gerechtvaardigd: de van oor
sprong Zuid-Afrikaanse ondernemer
Musk gaf de complete autowereld het
nakijken. Sterker nog: hij schudde de
autowereld wakker en mede dankzij
hem neemt nu de introductie van
elektrische auto's, ook bij andere
merken, wereldwijd een grote vlucht.
Onderschat
Intussen heeft de conventionele
auto-industrie, zeker in Duitsland,
het niet gemakkelijk. De Duitsers
raken langzaam maar zeker hun
unieke positie in de internationale
auto-industrie kwijt, als het gaat om
top-ingenieurs (motortechniek en
weggedrag) en degelijkheid. Tegen
woordig zijn zaken als actieradius en
laadsnelheid belangrijker dan top
snelheid, status of bouwkwaliteit.
De Duitsers hebben de snelheid
van de overgang naar elektrisch rij
den zwaar onderschat en deels be
wust genegeerd omdat ze eerst alle
investeringen in dure dieseltechno
logie wilden terugverdienen. Hun
voornaamste reactie op de opruk
kende elektrische auto was fraude bij
uitlaatgas-tests, met alle gevolgen
van dien. Door de sjoemelsoftware
heeft de Duitse auto-industrie zélf
haar in ruim een eeuw opgebouwde
imago om zeep geholpen.
Krachtige e-motor
wint ook energie
efficiënt terug
vrijdag 14 februari 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
In alle discussies over het
milieu valt mij op dat nie
mand spreekt over het vul
len van autobanden met
stikstof in plaats van lucht.
Ik rijd er al jaren mee en zie
alleen maar voordelen, zoals
constante bandenspanning
en daardoor een lager
brandstofverbruik.
Kunnen al die miljarden om
het stikstofprobleem te be
strijden misschien beter
worden besteed door de
stikstof uit de atmosfeer te
halen en de autobanden
ermee te vullen?
—R.P.C. Haksel
Dat 100 procent stikstof in
banden leidt tot een stabie
lere spanning is nooit weten
schappelijk bewezen, al zwe
ren sommige automobilisten
erbij. De buitenlucht bestaat
overigens al voor 78 procent
uit stikstof, dus eigenlijk zit
het al in alle autobanden en
zou het nog geen enorme
winst zijn voor het milieu. Bo
vendien komt die stikstof er
vroeg of laat toch weer een
keer uit. Toegegeven, als je je
band met gewone lucht vult,
zit daar voor ruim 20 procent
zuurstof in en zuurstof is in
principe schadelijker voor
een wiel of band. Denk bij
voorbeeld aan roestvorming.
Toch is daar in de praktijk
nauwelijks sprake van.
Personenbussen en taxi's
vallen onder de Wet Perso
nenvervoer (WPV) en heb
ben een blauw kenteken.
Maar stads- en streekbus
sen en ook touringcars heb
ben gele kentekenplaten,
terwijl ze ook personen ver
voeren. Hoe kan dat?
—Ko Schaaders
De Wet Personenvervoer
heeft betrekking op het
openbaar vervoer, besloten
busvervoer en taxivervoer.
Maar de voertuigen die onder
deze wet vallen, krijgen niet
allemaal hetzelfde type ken
teken. Alleen als een voertuig
voor taxivervoer wordt inge
zet, krijgt het blauwe kente
kenplaten. Dus als u perso-
nenbusjes met blauwe platen
ziet rijden, zijn die ongetwij
feld van taxibedrijven. De
kleinere en grotere bussen
van het openbaar vervoer en
touringcars van reisorganisa
ties vervoeren weliswaar ook
personen, maar krijgen ge
woon gele kentekenplaten.
Niemand
kan meer om
Tesla heen
ERIK KOUWENHOVEN
NIEK SCHENK
Laatst werd in de rubriek de
vraag gesteld waarom
elektrische auto's
zo snel zijn. Dat
valt technisch
goed te ver
klaren. Met
een krach
tige elektro
motor kun je
niet alleen
snel optrekken,
maar ook heel efficiënt
energie terugwinnen bij het
afremmen op de motor.
Omdat bij een elektroauto
alles draait om efficiëntie,
moet er dus een krachtige
motor in. De fabrikant
gebruikt deze ei
genschap uiter
aard ook als ver
koopargument.
—Marc Nijdam
Dank voor
uw nadere
uitleg.