MATTHAUS PASSION MEDIA CULTUUR 29 De favoriete compositie van Nederland Kijkcijfers worden voor de adverteerders uitgeplozen in 89 commerciële doelgroepen Gevoelig punt. Dat wordt nog niet gemeten. Althans, het wordt niet meegenomen in de kijkcijfers. De SKO krijgt van de omroepen en zenders wel gegevens, alleen zijn deze niet te combineren met de data van de meetkastjes. Die registreren namelijk veel uitgebreider, de SKO kan die cijfers voor adverteerders en zenders gedetailleerd uitpluizen in 89 commerciële doelgroepen. Die kunnen worden gevormd door bij voorbeeld leeftijd of geslacht, maar ook op basis van woonplaats of men sen die elke dag de boodschappen doen. De SKO weet van de panelle den ook wie een hond of kat heeft, welke politieke partij hun voorkeur heeft en of ze vaak gebruikmaken van het openbaar vervoer. Stel dat de gegevens van de meetkastjes flessen water zijn, keurig in rekken gesor teerd op merk, grootte en het kool- zuurgehalte, dan zouden de online- cijfers één groot zwembad vol water zijn. Nee, die gegevens zijn niet voorra dig. Al kijkt een panellid via de digi tale tv naar Netflix, dan nog regis treert het kastje dat niet omdat het geluid niet wordt herkend. Iedereen kan immers zelf kiezen wat hij of zij op zo'n platform bekijkt. Bovendien kijken veel mensen via hun telefoon of tablet. Alleen de abonneediensten zelf weten hoeveel er precies wordt gekeken naar een bepaalde film of serie. Uit strategische- en concur- rentieoverwegingen delen ze die cij fers niet met de rest van de wereld. SKO berekent de kijkdichtheid, een standaardmaat voor alle tv- zenders en adverteerders. Dat is het gemiddelde aantal kijkers per seconde. Als een panellid alleen de eerste helft van een programma heeft gezien en een ander panellid alleen de tweede helft, dan tellen ze samen als één kijker voor het hele programma. Zapt een panel lid van NPO 1 voor 4 seconden naar NPO 2 en voor drie tellen naar NPO 3 om daarna op SBS 6 naar Hart van Nederland te blijven kijken, dan wordt alleen de scha keling van NPO 1 naar SBS 6 gere gistreerd. En er is een model om de 2800 panelleden te vertalen naar de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder (de standaard- groep voor kijkcijfermeting). Grofweg weerspiegelt het gedrag van elk panellid dat van zesduizend Nederlanders. Wie digitaal tv kijkt en een programma opneemt of terugkijkt binnen zeven dagen na de uitzen ding, telt mee in het eindtotaal. Let wel: ook hier gaat het alleen om de mensen met een kijkcijferkastje. De SKO publiceert op de dag na de uit zending de eerste cijfers (inclusief de mensen die het programma nog dezelfde dag hebben teruggekeken) en na een week het eindtotaal. Soms maakt dat veel uit. De eerste uitzen ding van het tweede seizoen van De Luizenmoeder trok aanvankelijk bijna vier miljoen kijkers, maar met uitge steld kijken erbij werd dat totaal maar liefst 5,1 miljoen. Op elke tv in huis wordt een kijkmeter aangesloten. Die registreert het geluid (zelfs als het volume van de tv op nul staat) en 'weet' zo naar welk programma wordt gekeken. Als de één in de slaapkamer een serie kijkt en de ander in de woonkamer een sport wedstrijd, dan worden ze allebei geregistreerd. Via een speciale af standsbediening laten de panelle den weten wie naar welke uitzen ding kijkt. Komen er gasten mee kijken, dan worden deze ook aan gemeld. Wie stopt met kijken, meldt zichzelf af. Nou, nee. De gegevens die de SKO krijgt, leiden niet automatisch tot een kijkcijfer. De Bestel tickets op pzc.nl/passion Het voordeel \~yan PZC YS. BACH woensdag 12 februari 2020 6 En wat als je kijkt op je tele foon, tablet of laptop? 7 Weet de SKO ook hoeveel er wordt gekeken naar Netflix en Videoland? 5 Hoe zit het met uitgesteld kijken? 3 Hoe werkt de meting? 4 Is het echt zo simpel? Diederik Ebbinge deed een oproep aan 'kastjeshouders' om naar de laatste aflevering van zijn programma te kij ken. Dat leek effect te hebben: het aan tal kijkers steeg van bijna 330.000 naar 730.000. FOTO SHUTTERSTOCK De Matthëus Passion geldt in Nederland als de favoriete compositie in de passietijd en is verankerd bij het Nederlandse publiek. The Bach Choir Orchestra zijn specialisten in het uitvoeren van deze compositie. De musici in het orkest bespelen authentieke instrumenten uit Bachs tijd en zij behoren tot de top uit Europese barokorkesten. The Bach Choir of the Netherlands wordt geroemd om haar dynamische en expressieve klank. Samen zijn deze musici als geen ander in staat de symboliek, emotie en troost over te brengen aan u als luisteraar. vr. 6mrt. Grote Kerk Elburg 19.00 za. 28 mrt. Laurenskerk Rotterdam 14.30 19.00 za. 7mrt. Concertgebouw Amsterdam** 19.30 zo. 29 mrt. Janskerk Utrecht 15.00 zo. 8 mrt. Grote Kerk Alkmaar 15.00 vr. 3apr. Martinikerk Groningen 19.00 vr. 13mrt. Grote Kerk Apeldoorn 19.00 za. 4apr. Concertgebouw Amsterdam** 14.15 za. 14 mrt. Janskerk Utrecht 15.00 zo. 5apr. Stevenskerk Nl|megen 14.30 19.00 zo. 15mrt. Concertgebouw Amsterdam** 14.15 di. 7 apr. Catharinakerk Eindhoven 19.00 do. 19 mrt. Dominicanenkerk Zwolle 19.00 wo. 8apr. Martinikerk Groningen 19.00 vr. 20 mrt. Martinuskerk Amersfoort 19.00 do. 9 apr. Eusebiuskerk Arnhem 19.00 za. 21 mrt. Marekerk Leiden 15.00 vr. 10 apr. Grote Kerk Den Haag 14.30 19.00 zo. 22 mrt. Concertgebouw Amsterdam** 19.30 za. 11 apr. Janskerk Utrecht 13.30 do. 26 mrt. Hooglandse Kerk Leiden ynVn-i1,1"'^ za. 11 apr. Concertgebouw Amsterdam** 19.30 vr. 27 mrt. Jh. Bosch Artcenter Den Bosch 19.00 zo. 12 apr. Concertgebouw Amsterdam** 14.15 19.30 'Exclusief €6,95 servicekosten per bestelling, "Concertgebouw Amsterdam €5,- toeslag per Rang 1 ticket inclusief gereserveerde plaats, ontvangst en pauze drankje, seLecteer online zelf jouw stoelen. Omdat je het verdient!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29