MATTHAUS
PASSION
MEDIA CULTUUR 29
De favoriete compositie van Nederland
Kijkcijfers worden
voor de adverteerders
uitgeplozen in
89 commerciële
doelgroepen
Gevoelig punt. Dat wordt nog
niet gemeten. Althans, het wordt
niet meegenomen in de kijkcijfers.
De SKO krijgt van de omroepen en
zenders wel gegevens, alleen zijn
deze niet te combineren met de data
van de meetkastjes. Die registreren
namelijk veel uitgebreider, de SKO
kan die cijfers voor adverteerders en
zenders gedetailleerd uitpluizen in
89 commerciële doelgroepen. Die
kunnen worden gevormd door bij
voorbeeld leeftijd of geslacht, maar
ook op basis van woonplaats of men
sen die elke dag de boodschappen
doen. De SKO weet van de panelle
den ook wie een hond of kat heeft,
welke politieke partij hun voorkeur
heeft en of ze vaak gebruikmaken
van het openbaar vervoer. Stel dat de
gegevens van de meetkastjes flessen
water zijn, keurig in rekken gesor
teerd op merk, grootte en het kool-
zuurgehalte, dan zouden de online-
cijfers één groot zwembad vol water
zijn.
Nee, die gegevens zijn niet voorra
dig. Al kijkt een panellid via de digi
tale tv naar Netflix, dan nog regis
treert het kastje dat niet omdat het
geluid niet wordt herkend. Iedereen
kan immers zelf kiezen wat hij of zij
op zo'n platform bekijkt. Bovendien
kijken veel mensen via hun telefoon
of tablet. Alleen de abonneediensten
zelf weten hoeveel er precies wordt
gekeken naar een bepaalde film of
serie. Uit strategische- en concur-
rentieoverwegingen delen ze die cij
fers niet met de rest van de wereld.
SKO berekent de kijkdichtheid,
een standaardmaat voor alle tv-
zenders en adverteerders. Dat is
het gemiddelde aantal kijkers per
seconde. Als een panellid alleen de
eerste helft van een programma
heeft gezien en een ander panellid
alleen de tweede helft, dan tellen
ze samen als één kijker voor het
hele programma. Zapt een panel
lid van NPO 1 voor 4 seconden
naar NPO 2 en voor drie tellen
naar NPO 3 om daarna op SBS 6
naar Hart van Nederland te blijven
kijken, dan wordt alleen de scha
keling van NPO 1 naar SBS 6 gere
gistreerd. En er is een model om
de 2800 panelleden te vertalen
naar de Nederlandse bevolking
van 6 jaar en ouder (de standaard-
groep voor kijkcijfermeting).
Grofweg weerspiegelt het gedrag
van elk panellid dat van zesduizend
Nederlanders.
Wie digitaal tv kijkt en een
programma opneemt of terugkijkt
binnen zeven dagen na de uitzen
ding, telt mee in het eindtotaal. Let
wel: ook hier gaat het alleen om de
mensen met een kijkcijferkastje. De
SKO publiceert op de dag na de uit
zending de eerste cijfers (inclusief
de mensen die het programma nog
dezelfde dag hebben teruggekeken)
en na een week het eindtotaal. Soms
maakt dat veel uit. De eerste uitzen
ding van het tweede seizoen van De
Luizenmoeder trok aanvankelijk bijna
vier miljoen kijkers, maar met uitge
steld kijken erbij werd dat totaal
maar liefst 5,1 miljoen.
Op elke tv in huis wordt
een kijkmeter aangesloten.
Die registreert het geluid (zelfs als
het volume van de tv op nul staat)
en 'weet' zo naar welk programma
wordt gekeken. Als de één in de
slaapkamer een serie kijkt en de
ander in de woonkamer een sport
wedstrijd, dan worden ze allebei
geregistreerd. Via een speciale af
standsbediening laten de panelle
den weten wie naar welke uitzen
ding kijkt. Komen er gasten mee
kijken, dan worden deze ook aan
gemeld. Wie stopt met kijken,
meldt zichzelf af.
Nou, nee. De gegevens die
de SKO krijgt, leiden niet
automatisch tot een kijkcijfer. De
Bestel tickets op pzc.nl/passion
Het voordeel
\~yan PZC
YS. BACH
woensdag 12 februari 2020
6 En wat als je kijkt op je tele
foon, tablet of laptop?
7 Weet de SKO ook hoeveel er
wordt gekeken naar Netflix
en Videoland?
5 Hoe zit het met uitgesteld
kijken?
3 Hoe werkt de meting?
4 Is het echt zo simpel?
Diederik Ebbinge
deed een oproep
aan 'kastjeshouders'
om naar de laatste
aflevering van zijn
programma te kij
ken. Dat leek effect
te hebben: het aan
tal kijkers steeg van
bijna 330.000 naar
730.000.
FOTO SHUTTERSTOCK
De Matthëus Passion geldt in Nederland als de favoriete compositie in de passietijd en is verankerd
bij het Nederlandse publiek. The Bach Choir Orchestra zijn specialisten in het uitvoeren van deze
compositie. De musici in het orkest bespelen authentieke instrumenten uit Bachs tijd en zij behoren
tot de top uit Europese barokorkesten. The Bach Choir of the Netherlands wordt geroemd om haar
dynamische en expressieve klank. Samen zijn deze musici als geen ander in staat de symboliek,
emotie en troost over te brengen aan u als luisteraar.
vr.
6mrt.
Grote Kerk
Elburg
19.00
za.
28 mrt.
Laurenskerk
Rotterdam
14.30 19.00
za.
7mrt.
Concertgebouw
Amsterdam**
19.30
zo.
29 mrt.
Janskerk
Utrecht
15.00
zo.
8 mrt.
Grote Kerk
Alkmaar
15.00
vr.
3apr.
Martinikerk
Groningen
19.00
vr.
13mrt.
Grote Kerk
Apeldoorn
19.00
za.
4apr.
Concertgebouw
Amsterdam**
14.15
za.
14 mrt.
Janskerk
Utrecht
15.00
zo.
5apr.
Stevenskerk
Nl|megen
14.30 19.00
zo.
15mrt.
Concertgebouw
Amsterdam**
14.15
di.
7 apr.
Catharinakerk
Eindhoven
19.00
do.
19 mrt.
Dominicanenkerk
Zwolle
19.00
wo.
8apr.
Martinikerk
Groningen
19.00
vr.
20 mrt.
Martinuskerk
Amersfoort
19.00
do.
9 apr.
Eusebiuskerk
Arnhem
19.00
za.
21 mrt.
Marekerk
Leiden
15.00
vr.
10 apr.
Grote Kerk
Den Haag
14.30 19.00
zo.
22 mrt.
Concertgebouw
Amsterdam**
19.30
za.
11 apr.
Janskerk
Utrecht
13.30
do.
26 mrt.
Hooglandse Kerk
Leiden
ynVn-i1,1"'^
za.
11 apr.
Concertgebouw
Amsterdam**
19.30
vr.
27 mrt.
Jh. Bosch Artcenter
Den Bosch
19.00
zo.
12 apr.
Concertgebouw
Amsterdam**
14.15 19.30
'Exclusief €6,95 servicekosten per bestelling, "Concertgebouw Amsterdam €5,- toeslag per Rang 1 ticket
inclusief gereserveerde plaats, ontvangst en pauze drankje, seLecteer online zelf jouw stoelen.
Omdat je het verdient!