Veiligheid op
Schiphol op
tweede plan
II
II
ECONOMIE 19
FNV: veel uitwassen
diezelfde industriesector er voor
zorgen dat de nationale werkloos
heid oploopt. Dat betekent een
verlies van koopkracht bij de bur
gers. Bovendien tasten dit soort
sombere economische berichten
het consumentenvertrouwen aan,
waardoor mensen automatisch
minder uitgeven. En de diensten
sector moet het juist van de consu
mentenuitgaven hebben.
Lage inflatie
De afgelopen tijd lijkt de kwakke
lende industrie het consumenten
vertrouwen niet te raken. ,,Dat
komt omdat de werkgelegenheid
blijft groeien'', zegt Maartje Wijf-
felaars, econoom bij de Rabobank.
,,En de lonen blijven stijgen door
de krapte op de arbeidsmarkt, ter
wijl de inflatie laag blijft. De koop
kracht stijgt dus, in plaats dat hij
daalt.
Als bijna iedereen aan het werk
is en werknemers bovendien meer
te besteden hebben, is de dien
stensector de lachende derde. ,,Die
moet het immers hebben van de
binnenlandse vraag'', verduide
lijkt Wijffelaars. De industrie mag
het al maanden lastig hebben, de
cijfers tonen aan dat het consu
mentenvertrouwen op hetzelfde
(hoge) peil blijft, en daarmee de
bereidheid om geld uit te geven.
Wijffelaars wil de pret niet be
derven, maar plaatst wel een kant
tekening bij al te veel optimisme.
,,Door de krapte op de arbeids
markt groeit de werkgelegenheid
de laatste tijd niet meer zo hard.
Juist als mensen een baan vinden,
stijgt de koopkracht het sterkst.
Dat effect zal hoe dan ook minder
worden.'' Dat betekent dat de
dienstensector minder hard zal
groeien.
In de eerste negen maanden van
2019 waren er dertien arbeidson
gevallen op Schiphol, waarvan
twee met blijvend letsel en één
met dodelijke afloop. Volgens de
FNV verslechtert de veiligheids
situatie vooral op de platforms, de
plek waar vliegtuigen worden in-
en uitgeladen. Aanbevelingen om
daar de veiligheid te verbeteren,
zouden niet goed worden nage
volgd.
De bond vraagt extra aandacht
voor de duizenden medewerkers
die op de platforms werken en
zegt geschrokken te zijn van de re
cente rapportage van luchtvaart
inspectie ILT over Schiphol. Van
de 7500 kleine en grote veilig
heidsincidenten die vorig jaar -
verplicht - zijn gemeld, vond
40 procent bij grondafhandeling
plaats. Het aantal meldingen van
onveilige situaties is vorig jaar
13 procent gegroeid.
Veel afwijkingen
De inspectie maakt zich zorgen
over de vele incidenten bij de gate.
Zo raakten vorig jaar achttien toe
stellen beschadigd, door (milde)
botsingen met andere voertuigen.
Maar er waren ook twee serieuze
botsingen tussen taxiënde vlieg
tuigen en een aanrijding tussen
een vliegtuig en een aviobrug, de
beweegbare looptunnel tussen
luchthaven en vliegtuig.
Bij verrassingscontroles op de
platforms vond ILT 240 keer een
afwijking van de voorschriften.
'Veel grondpersoneel ervaart een
hoge werkdruk, vooral in het
hoogseizoen en bij ziekte van col
lega's,' aldus het rapport. Voor veel
werk dat door meer mensen ge
daan zou moeten worden, is maar
één persoon beschikbaar.
De FNV vreest dat het aantal in
cidenten veel hoger ligt. Volgens
de bond zijn veel grondmedewer-
kers bang om onveilige situaties te
melden. ,,Bij vliegend personeel is
het gebruikelijk dat incidenten
worden gemeld om ervan te le
ren'', zegt FNV-bestuurder Joost
van Doesburg. „Betrokkenen wor
den niet gestraft. Bij grondperso
neel is dat anders. Er zijn in het
verleden medewerkers gestraft,
onder meer met ontslag. Daardoor
neemt de bereidheid om inciden
ten te melden af. Dat is slecht voor
de algemene veiligheid.''
soneel is daardoor hoog. Voor de
veiligheid is juist ervaring belang
rijk.''
De FNV strijdt al jaren tegen
wat de 'doorgeslagen marktwer
king' wordt genoemd, met flexba-
nen, aanbestedingen en concur
rentie. ,,Om het hoge personeels
verloop en de werkdruk te verla
gen, moeten de arbeidsvoorwaar
den verbeteren'', zegt Van Does
burg. Daarnaast moet er een cao
voor alle afhandelaars komen en,
net als bij bedrijven die vliegtui
gen onderhouden, een maximum
aan het aantal flexwerkers en uit
zendkrachten.
Schiphol kon niet op de kritiek
van de FNV reageren.
derlandse toeleveranciers aan de
Duitse autofabrieken als VDL
hebben een tik meegekregen,
maar de rest van de industrie lijkt
juist wat aan te trekken.
Colijn wijst er op dat de (alge
mene) cijfers over de industrie
een iets te dramatisch beeld schet
sen. ,,De problemen zitten gecon
centreerd in de auto-industrie in
Duitsland. Die kunnen veel min
der exporteren en dat raakt die
sector hard. De automobielsector
is groot in Duitsland. Maar elders
gaat het helemaal niet zo slecht
met de industrie.''
Italië in de min
De eerste tekenen wijzen er op dat
de daling van de productie in de
andere industriële sectoren - van
chemie tot de voedselindustrie -
tot staan is gebracht en zelfs voor
zichtig opkrabbelt. Alleen Italië
en Duitsland zitten nog dik in de
min, maar dat heeft met de auto
industrie in die landen te maken.
De ander belangrijke Europese
autoproducent, Frankrijk, heeft te
maken met een ander verhaal zegt
Colijn: „Frankrijk had last van de
stakingen vanwege de pensioen
hervormingen, maar de verwach
ting is dat ze daar snel van herstel
len.''
Het plaatje voor dit jaar ziet er
voor de Nederlandse economie
voorzichtig positief uit, maar het
is nog te vroeg om te juichen,
meent Wijffelaar. ,,We weten nog
niet wat de impact van het coro
navirus gaat zijn. Als de versprei
ding meevalt en de epidemie be
perkt blijft, valt de economische
schade mee. Maar als de uitbraak
groter wordt en de Chinese be
drijven gaan langer op slot dan
heeft dat consequenties voor ons.''
De problemen zitten
geconcentreerd in
de Duitse auto
industrie
De lonen blijven
stijgen door de
krapte op de
arbeidsmarkt
De Rabobankeconoom verwerpt
de stelling dat we met een omweg
dus toch serieus last krijgen van de
malaise in de Duitse auto-indu
strie, waar tienduizenden banen
op de tocht staan. Belangrijke Ne-
woensdag 12 februari 2020
GO
Schiphol is laks over de veilig
heid van medewerkers die op
de platforms bij vliegtuigen
werken, vindt vakbond FNV.
Ook zou er een angstcultuur
heersen bij de bedrijven, waar
door incidenten niet worden
gemeld.
Herman Stil
Schiphol
Volgens de FNV is de organisa
tie op de platforms, waar afhande-
lingsbedrijven met elkaar concur
reren, de grote oorzaak van de on
veiligheid. ,,Het verloop van per
t FNV: concurrentie
tussen bedrijven is
de oorzaak van de
onveiligheid
De FNV zegt dat doorgesla
gen marktwerking oorzaak is
van de problemen. foto anp
M Het motor
blok wordt in
de VDL-fabriek
in Born in de
carrosserie van
een Mini gehe
sen. VDL bouwt
de auto in op
dracht van
BMW.
FOTO ROGERDOHMEN
—Bert Colijn, ING
—Maartje Wijffelaars, Rabo