Veiligheid op Schiphol op tweede plan II II ECONOMIE 19 FNV: veel uitwassen diezelfde industriesector er voor zorgen dat de nationale werkloos heid oploopt. Dat betekent een verlies van koopkracht bij de bur gers. Bovendien tasten dit soort sombere economische berichten het consumentenvertrouwen aan, waardoor mensen automatisch minder uitgeven. En de diensten sector moet het juist van de consu mentenuitgaven hebben. Lage inflatie De afgelopen tijd lijkt de kwakke lende industrie het consumenten vertrouwen niet te raken. ,,Dat komt omdat de werkgelegenheid blijft groeien'', zegt Maartje Wijf- felaars, econoom bij de Rabobank. ,,En de lonen blijven stijgen door de krapte op de arbeidsmarkt, ter wijl de inflatie laag blijft. De koop kracht stijgt dus, in plaats dat hij daalt. Als bijna iedereen aan het werk is en werknemers bovendien meer te besteden hebben, is de dien stensector de lachende derde. ,,Die moet het immers hebben van de binnenlandse vraag'', verduide lijkt Wijffelaars. De industrie mag het al maanden lastig hebben, de cijfers tonen aan dat het consu mentenvertrouwen op hetzelfde (hoge) peil blijft, en daarmee de bereidheid om geld uit te geven. Wijffelaars wil de pret niet be derven, maar plaatst wel een kant tekening bij al te veel optimisme. ,,Door de krapte op de arbeids markt groeit de werkgelegenheid de laatste tijd niet meer zo hard. Juist als mensen een baan vinden, stijgt de koopkracht het sterkst. Dat effect zal hoe dan ook minder worden.'' Dat betekent dat de dienstensector minder hard zal groeien. In de eerste negen maanden van 2019 waren er dertien arbeidson gevallen op Schiphol, waarvan twee met blijvend letsel en één met dodelijke afloop. Volgens de FNV verslechtert de veiligheids situatie vooral op de platforms, de plek waar vliegtuigen worden in- en uitgeladen. Aanbevelingen om daar de veiligheid te verbeteren, zouden niet goed worden nage volgd. De bond vraagt extra aandacht voor de duizenden medewerkers die op de platforms werken en zegt geschrokken te zijn van de re cente rapportage van luchtvaart inspectie ILT over Schiphol. Van de 7500 kleine en grote veilig heidsincidenten die vorig jaar - verplicht - zijn gemeld, vond 40 procent bij grondafhandeling plaats. Het aantal meldingen van onveilige situaties is vorig jaar 13 procent gegroeid. Veel afwijkingen De inspectie maakt zich zorgen over de vele incidenten bij de gate. Zo raakten vorig jaar achttien toe stellen beschadigd, door (milde) botsingen met andere voertuigen. Maar er waren ook twee serieuze botsingen tussen taxiënde vlieg tuigen en een aanrijding tussen een vliegtuig en een aviobrug, de beweegbare looptunnel tussen luchthaven en vliegtuig. Bij verrassingscontroles op de platforms vond ILT 240 keer een afwijking van de voorschriften. 'Veel grondpersoneel ervaart een hoge werkdruk, vooral in het hoogseizoen en bij ziekte van col lega's,' aldus het rapport. Voor veel werk dat door meer mensen ge daan zou moeten worden, is maar één persoon beschikbaar. De FNV vreest dat het aantal in cidenten veel hoger ligt. Volgens de bond zijn veel grondmedewer- kers bang om onveilige situaties te melden. ,,Bij vliegend personeel is het gebruikelijk dat incidenten worden gemeld om ervan te le ren'', zegt FNV-bestuurder Joost van Doesburg. „Betrokkenen wor den niet gestraft. Bij grondperso neel is dat anders. Er zijn in het verleden medewerkers gestraft, onder meer met ontslag. Daardoor neemt de bereidheid om inciden ten te melden af. Dat is slecht voor de algemene veiligheid.'' soneel is daardoor hoog. Voor de veiligheid is juist ervaring belang rijk.'' De FNV strijdt al jaren tegen wat de 'doorgeslagen marktwer king' wordt genoemd, met flexba- nen, aanbestedingen en concur rentie. ,,Om het hoge personeels verloop en de werkdruk te verla gen, moeten de arbeidsvoorwaar den verbeteren'', zegt Van Does burg. Daarnaast moet er een cao voor alle afhandelaars komen en, net als bij bedrijven die vliegtui gen onderhouden, een maximum aan het aantal flexwerkers en uit zendkrachten. Schiphol kon niet op de kritiek van de FNV reageren. derlandse toeleveranciers aan de Duitse autofabrieken als VDL hebben een tik meegekregen, maar de rest van de industrie lijkt juist wat aan te trekken. Colijn wijst er op dat de (alge mene) cijfers over de industrie een iets te dramatisch beeld schet sen. ,,De problemen zitten gecon centreerd in de auto-industrie in Duitsland. Die kunnen veel min der exporteren en dat raakt die sector hard. De automobielsector is groot in Duitsland. Maar elders gaat het helemaal niet zo slecht met de industrie.'' Italië in de min De eerste tekenen wijzen er op dat de daling van de productie in de andere industriële sectoren - van chemie tot de voedselindustrie - tot staan is gebracht en zelfs voor zichtig opkrabbelt. Alleen Italië en Duitsland zitten nog dik in de min, maar dat heeft met de auto industrie in die landen te maken. De ander belangrijke Europese autoproducent, Frankrijk, heeft te maken met een ander verhaal zegt Colijn: „Frankrijk had last van de stakingen vanwege de pensioen hervormingen, maar de verwach ting is dat ze daar snel van herstel len.'' Het plaatje voor dit jaar ziet er voor de Nederlandse economie voorzichtig positief uit, maar het is nog te vroeg om te juichen, meent Wijffelaar. ,,We weten nog niet wat de impact van het coro navirus gaat zijn. Als de versprei ding meevalt en de epidemie be perkt blijft, valt de economische schade mee. Maar als de uitbraak groter wordt en de Chinese be drijven gaan langer op slot dan heeft dat consequenties voor ons.'' De problemen zitten geconcentreerd in de Duitse auto industrie De lonen blijven stijgen door de krapte op de arbeidsmarkt De Rabobankeconoom verwerpt de stelling dat we met een omweg dus toch serieus last krijgen van de malaise in de Duitse auto-indu strie, waar tienduizenden banen op de tocht staan. Belangrijke Ne- woensdag 12 februari 2020 GO Schiphol is laks over de veilig heid van medewerkers die op de platforms bij vliegtuigen werken, vindt vakbond FNV. Ook zou er een angstcultuur heersen bij de bedrijven, waar door incidenten niet worden gemeld. Herman Stil Schiphol Volgens de FNV is de organisa tie op de platforms, waar afhande- lingsbedrijven met elkaar concur reren, de grote oorzaak van de on veiligheid. ,,Het verloop van per t FNV: concurrentie tussen bedrijven is de oorzaak van de onveiligheid De FNV zegt dat doorgesla gen marktwerking oorzaak is van de problemen. foto anp M Het motor blok wordt in de VDL-fabriek in Born in de carrosserie van een Mini gehe sen. VDL bouwt de auto in op dracht van BMW. FOTO ROGERDOHMEN —Bert Colijn, ING —Maartje Wijffelaars, Rabo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19