9 Indirect ben ik er al jaren mee bezig door mijn werk tegen laag geletterdheid „Indirect ben ik er al jaren mee bezig door mijn werk tegen laaggeletterdheid, al zo'n twintig jaar. In combinatie met mijn drive om me in te zetten voor het welzijn van kinderen raakt me dat al lang. Nu is er het feit dat er partijen zijn gekomen die zeggen: we gaan onze schouders eronder zetten, dat had al eerder gedaan moeten worden.'' „Helemaal mee eens, het moet een lange termijnaanpak zijn. Daar is de Alliantie Kin derarmoede ook voor opgericht. Hoe kun je daarvoor zorgen? Dat je niet meer vanuit in dividuele acties werkt, maar dingen aan el kaar koppelt. Het gaat om een ketenaanpak. Dat heb ik ook gezien bij de strijd tegen laaggeletterdheid: je moet het anders met el kaar organiseren. Dat had hier ook al veel eerder gemoeten. Zorgen dat geen kind tus sen wal en schip valt.'' ,,Niet cruciaal, ze zijn een deel van de oplos sing. Kinderen zeggen zelf dat een leer kracht een belangrijke vertrouwenspersoon is als ze daar een goede relatie mee hebben. Op dit moment vindt 71 procent van de leer krachten kinderarmoede ingewikkeld te herkennen. (dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro, red.) Dat deed me ontzettend denken aan de situatie met laaggeletterd- heid, de preventie ervan. Dus wat moet je doen? Beschouw een school als een vind- plek van kinderarmoede, maar dan moet je de mensen die dat kunnen signaleren hel pen om daarin bekwaam te worden. Die worden vervolgens een goede doorver- wijzer en dan kom je tot een oplossing. Daarom beginnen we vanaf 11 februari met een zevental regionale Publieksacademies Kinderarmoede met als doel om de krachten te bundelen om samen iets tegen kinder- armoede te doen. Gemeenten, scholen, maatschappelijke organisaties, bedrij ven tot inwoners zelf: iedereen kan bijdra gen.'' PASPOORT Hoe kun je kinderarmoede herkennen? ,,Het zit hem vaak in kleine signalen. Een kind dat niet ontbijt voordat het naar school gaat. Een kind dat steeds duikt in de klas. Maar ook op andere plekken kun je zien dat het niet goed gaat met een kind. Een ouder bijdrage die niet wordt betaald: de schoolad ministratie legt geen koppeling met een le raar. Een werkgever die een loonbeslag legt, denkt niet na over het effect op kinderen in een gezin. De bibliotheek, de tandarts, de huisarts, vaak mensen die los van elkaar nu niets doen met zo'n signaal, omdat verle genheid en handelingsonbekwaamheid in de weg staan.'' ,,Een kind staat niet op in de klas om het te delen. Een leerkracht moet een veilige om geving creëren waarin kinderen zich uiten. Die kunnen met ander lesmateriaal ook ge prikkeld worden. Kinderen willen erover praten dat ze anders zijn. Als je een geheim hebt dat je moeilijk kunt dragen, wil je als kind een plek waarin je dat kunt delen. Als ze daar niet over kunnen praten, ontneem je ze de kans zich te ontplooien als kind.'' ,,Als je niet met hen spreekt, zou je denken dat het om geld gaat. Maar kinderen willen niet anders zijn dan anderen. Door het niet mee-eten met een ijsje ben je anders. Dat is voor zo'n kind belangrijker dan een fiets. Voor een ander kind is het andersom: het gaat om maatwerk. Ik praat weleens in grote groepen kinderen over dit onderwerp, Bij sommige kinderen voel en zie je dat ze het lastig vinden. Andere kinderen vertellen moeiteloos: 'Toen gingen mijn ouders schei den en was er thuis ineens geen geld meer voor schoenen.' Soms luchten ze na afloop hun hart. Ik ga altijd mee in hun flow als ze erover willen praten.'' ,,Dat is het. Maar ik geloof in ambitieuze doelstellingen. Dan moet je daarna ook eer lijk tegen elkaar kunnen zeggen: dat hebben we niet gehaald. Mijn vraag is: wat moeten we nu doen en hoe regel je dat met elkaar, zodat we over tien jaar met elkaar kunnen zeggen: we hebben het goede gedaan. Want als je nu zegt: 50 procent minder kinderar- moede, wat zeg je dan tegen die andere 50 procent? Jullie doen er niet toe? Je moet al tijd vanuit kinderen blijven denken. We moeten er dus harder aan trekken. Ik krijg er buikpijn van dat het hele probleem niet meteen is opgelost. Als je met kinderen praat en hun gevoelens absorbeert, wil je niets liever dan een toverstok.'' zaterdag 8 februari 2020 GO ik krijg er buikpijn van' Wanneer bent u aangeraakt door dit on derwerp? U knokt met 220 organisaties in de All iantie Kinderarmoede. Hoe voorkomt u dat het lapmiddelen zijn die weinig oplos sen? - prinses Laurentien Leraren zien kinderen de hele week. Zijn die belangrijk om het op te lossen? Petra Laurentien Brinkhorst is getrouwd met prins Constantijn. Het echtpaar heeft drie kinderen. De prinses zet zich in voor de be strijding van laaggeletterdheid en is onder meer voorzitter van de stichting Lezen Schrijven. In 2009 richtte ze de Missing Chap ter Foundation op, voor een dialoog tussen kinderen en volwassenen. U vindt dat kinderen erover moeten pra ten, maar die durven dat niet. Wat merkt u in gesprekken met kinderen over armoede? U wilt de kinderarmoede in tien jaar op lossen: het aantal van 378.000 kinderen dat in armoede leeft, moet naar nul in 2030. Dat is nogal ambitieus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9