9
Indirect ben ik
er al jaren mee
bezig door mijn
werk tegen laag
geletterdheid
„Indirect ben ik er al jaren mee bezig door
mijn werk tegen laaggeletterdheid, al zo'n
twintig jaar. In combinatie met mijn drive
om me in te zetten voor het welzijn van
kinderen raakt me dat al lang. Nu is er het
feit dat er partijen zijn gekomen die zeggen:
we gaan onze schouders eronder zetten, dat
had al eerder gedaan moeten worden.''
„Helemaal mee eens, het moet een lange
termijnaanpak zijn. Daar is de Alliantie Kin
derarmoede ook voor opgericht. Hoe kun je
daarvoor zorgen? Dat je niet meer vanuit in
dividuele acties werkt, maar dingen aan el
kaar koppelt. Het gaat om een ketenaanpak.
Dat heb ik ook gezien bij de strijd tegen
laaggeletterdheid: je moet het anders met el
kaar organiseren. Dat had hier ook al veel
eerder gemoeten. Zorgen dat geen kind tus
sen wal en schip valt.''
,,Niet cruciaal, ze zijn een deel van de oplos
sing. Kinderen zeggen zelf dat een leer
kracht een belangrijke vertrouwenspersoon
is als ze daar een goede relatie mee hebben.
Op dit moment vindt 71 procent van de leer
krachten kinderarmoede ingewikkeld te
herkennen. (dat blijkt uit onderzoek van
ABN Amro, red.) Dat deed me ontzettend
denken aan de situatie met laaggeletterd-
heid, de preventie ervan. Dus wat moet je
doen? Beschouw een school als een vind-
plek van kinderarmoede, maar dan moet je
de mensen die dat kunnen signaleren hel
pen om daarin bekwaam te worden. Die
worden vervolgens een goede doorver-
wijzer en dan kom je tot een oplossing.
Daarom beginnen we vanaf 11 februari met
een zevental regionale Publieksacademies
Kinderarmoede met als doel om de krachten
te bundelen om samen iets tegen kinder-
armoede te doen. Gemeenten, scholen,
maatschappelijke organisaties, bedrij
ven tot inwoners zelf: iedereen kan bijdra
gen.''
PASPOORT
Hoe kun je kinderarmoede herkennen?
,,Het zit hem vaak in kleine signalen. Een
kind dat niet ontbijt voordat het naar school
gaat. Een kind dat steeds duikt in de klas.
Maar ook op andere plekken kun je zien dat
het niet goed gaat met een kind. Een ouder
bijdrage die niet wordt betaald: de schoolad
ministratie legt geen koppeling met een le
raar. Een werkgever die een loonbeslag legt,
denkt niet na over het effect op kinderen in
een gezin. De bibliotheek, de tandarts, de
huisarts, vaak mensen die los van elkaar nu
niets doen met zo'n signaal, omdat verle
genheid en handelingsonbekwaamheid in
de weg staan.''
,,Een kind staat niet op in de klas om het te
delen. Een leerkracht moet een veilige om
geving creëren waarin kinderen zich uiten.
Die kunnen met ander lesmateriaal ook ge
prikkeld worden. Kinderen willen erover
praten dat ze anders zijn. Als je een geheim
hebt dat je moeilijk kunt dragen, wil je als
kind een plek waarin je dat kunt delen. Als
ze daar niet over kunnen praten, ontneem je
ze de kans zich te ontplooien als kind.''
,,Als je niet met hen spreekt, zou je denken
dat het om geld gaat. Maar kinderen willen
niet anders zijn dan anderen. Door het niet
mee-eten met een ijsje ben je anders. Dat is
voor zo'n kind belangrijker dan een fiets.
Voor een ander kind is het andersom: het
gaat om maatwerk. Ik praat weleens in grote
groepen kinderen over dit onderwerp, Bij
sommige kinderen voel en zie je dat ze het
lastig vinden. Andere kinderen vertellen
moeiteloos: 'Toen gingen mijn ouders schei
den en was er thuis ineens geen geld meer
voor schoenen.' Soms luchten ze na afloop
hun hart. Ik ga altijd mee in hun flow als ze
erover willen praten.''
,,Dat is het. Maar ik geloof in ambitieuze
doelstellingen. Dan moet je daarna ook eer
lijk tegen elkaar kunnen zeggen: dat hebben
we niet gehaald. Mijn vraag is: wat moeten
we nu doen en hoe regel je dat met elkaar,
zodat we over tien jaar met elkaar kunnen
zeggen: we hebben het goede gedaan. Want
als je nu zegt: 50 procent minder kinderar-
moede, wat zeg je dan tegen die andere 50
procent? Jullie doen er niet toe? Je moet al
tijd vanuit kinderen blijven denken. We
moeten er dus harder aan trekken. Ik krijg er
buikpijn van dat het hele probleem niet
meteen is opgelost. Als je met kinderen
praat en hun gevoelens absorbeert, wil je
niets liever dan een toverstok.''
zaterdag 8 februari 2020
GO
ik krijg er buikpijn van'
Wanneer bent u aangeraakt door dit on
derwerp?
U knokt met 220 organisaties in de All
iantie Kinderarmoede. Hoe voorkomt u
dat het lapmiddelen zijn die weinig oplos
sen?
- prinses Laurentien
Leraren zien kinderen de hele week. Zijn
die belangrijk om het op te lossen?
Petra Laurentien Brinkhorst is
getrouwd met prins Constantijn. Het
echtpaar heeft drie kinderen.
De prinses zet zich in voor de be
strijding van laaggeletterdheid en is
onder meer voorzitter van de stichting
Lezen Schrijven.
In 2009 richtte ze de Missing Chap
ter Foundation op, voor een dialoog
tussen kinderen en volwassenen.
U vindt dat kinderen erover moeten pra
ten, maar die durven dat niet.
Wat merkt u in gesprekken met kinderen
over armoede?
U wilt de kinderarmoede in tien jaar op
lossen: het aantal van 378.000 kinderen
dat in armoede leeft, moet naar nul in
2030. Dat is nogal ambitieus.